Hoe gaan smartphones er in 50 tot 100 jaar eruit zien?

VR/AR gaat wel gamechanger worden in het bouwproces. Zeker met het Bim verhaal die nu op volle toeren draait.
Naast het virtueel bouwen uiteraard ga je ook in facility management voordelen hebben.
Met de AR bril reallife rondlopen in het gebouw, de verborgen technieken zien en weten wanneer iets moet vervangen worden op basis van gebruiksuren (lampen, filters e.d.)

 
Ik zie bij veel mensen dat ze één zijn met hun smartphone. Dan bedoel ik zowel fysiek (ligt continu in de hand, zelfs wanneer je hem niet gebruikt :unsure:) als mentaal (alles registreren op je smartphone: wat je eet, hoeveel je beweegt, je agenda, je 'sociaal' leven, ...).

Het niets meer zijn zonder dat toestel, vind ik een kwalijke evolutie. Als ik hoor hoe ouders met kinderen van 12 jaar nu thuis crisissen meemaken wanneer de smartphone bepaalde momenten verboden wordt, vrees ik dat dit sommige (jonge) hersenen opzadelt met een levenslange verslaving. Ik maak me zelf ook schuldig aan enkele slechte smartphonegewoontes en merk hoe lastig het is om ze af te leren.

Ik word misselijk als ik iemand eindeloos door een feed zie scrollen. Het volgende filmpje dat je openklikt ga je even snel vergeten als het vorige, enzovoort. Ik hoop dat Meta zijn beloftes ooit waarmaakt om iets aan social mediaverslavingen te doen.

Een oplossing is dat smartphones binnen nu en een paar jaar standaard bv. enkel op vaste tijdstippen meldingen geven waar je dan x minuten de tijd voor kunt nemen om ze te bekijken (los van belangrijke berichten en telefoontjes).
Ik denk dat mensen daar een verkeerd beeld van hebben. Het is imo niet de smartphone die de verslaving is, maar de (toegang tot) content.
Ik zat vroeger ook van de moment dat ik thuis kwam tot de moment dat ik ging slapen op MSN Messenger.
Ik zat evengoed urenlang naar MTV te kijken.

Het enige verschil is dat die content nu mobiel beschikbaar is, waardoor het harder opvalt. Ik zie trouwens een véél groter probleem bij "ouderen" hoor. Als mijn ouders hier komen oppassen, die kunnen letterlijk geen 20 minuten spelen zonder met hun gsm te beginnen.
 
Ik zie bij veel mensen dat ze één zijn met hun smartphone. Dan bedoel ik zowel fysiek (ligt continu in de hand, zelfs wanneer je hem niet gebruikt :unsure:) als mentaal (alles registreren op je smartphone: wat je eet, hoeveel je beweegt, je agenda, je 'sociaal' leven, ...).
Zoals die foto onlangs in HLN van een naakte vrouw die haar man seks geeft en heel de tijd op haar smartphone ligt te kijken tijdens de daad :tongue:
 
Ja dat alles kleiner en kleiner wordt is allemaal wel goed en wel, maar ik zie smartphones nu toch ook niet veel kleiner worden, want je moet ze nog kunnen gebruiken. Tenzij ze onszelf fysisch ook verkleinen. Een scherm dat je niet meer kan zien of toetsen die je niet kan indrukken omdat ze te klein zijn (of vervelend touchscreen).

Als het kleiner wordt, zal dat 2 dingen met zich meebrengen: projectie van scherm (dus bril of op de muren van uw huis). Dat laatste is niet zo handig voor als je niet thuis bent. Tweede punt is beslissingen maken met bijvoorbeeld oogbewegingen enzovoort, als men toetsenbord enzovoort wilt elimineren.

Maar in dat geval is uw smartphone een soort van krachtige afstandbediening, of een bril. Probleem met een bril is dat als je wandelt, dat je dan niets meer kan zien dat in realiteit gebeurt, dus dan kun je plots uw toestel niet meer gebruiken in situaties buitenshuis, tenzij op de trein/bus. En op school voor virtual learning. Ik zie zo nog het beroep van leerkracht verdwijnen, of in een meer ondersteunende rol ipv lesgevende rol. En scholen zullen dan ook aan populariteit afnemen, in ruil voor thuis leren en zelf studie. Zal de nieuwe generaties wel alleen nog maar meer social awkward maken. Geen oog meer hebben voor elkaar, enkel voor de bril. En als school en leerkrachten en dus ook leeftijdsgewoontjes verdwijnen zullen de sociale vaardigheden ook wel afnemen.

Ik denk dat VR wel de toekomst is, natuurlijk. Bijvoorbeeld voor reizen zal het een groot deel vervangen. Zowel in het zakenleven als ontspanning. In het zakenleven om bijvoorbeeld bijeenkomsten bij te wonen zonder 10 uur op een vermoeiende vliegtuig te moeten zitten. En bovendien op dat vlak milieuvriendelijker. Ook voor ontspannend reizen zie ik het wel gebeuren dat men wellicht al vrij snel om te beginnen in VR enkele bekende stadscentra in VR zal aanbieden (vergelijk het met street view) en zo uitbreidt, waardoor je gaat kunnen reizen naar de plaatsen, steden en landen die zich in VR laten opnemen. Nu is dat fotografie, maar dat kan verder gaan, bijvoorbeeld door real-time videotechnologie op de populaire toeristische plaatsen / hangouts. Ook bij evenementen vermoed ik dat dat zal aangeboden worden, uiteraard binnen ons huidig economisch model tegen betaling. Maar in VR een optreden bijwonen zal ook wel kunnen. In het begin zal dat eerder bekende artiesten zijn, ik zie Coldplay zo een stoot wel nog doen in de niet zo verre toekomst.

Voor games zullen wellicht volledige werelden ook in VR gecreëerd worden, wellicht in een soort concept van betalend lidmaatschap (mogelijk een deel gratis beschikbaar) en GTA-online achtige updates om de zoveel tijd. Geen idee wie eerst zal zijn, maar ik denk dat bijvoorbeeld de pokemonwereld een goede setting is voor VR. In feite was pokemon go al een beetje VR. Maar ik zie het wel wat complexer als dat. Elder Scrolls bijvoorbeeld zou ook wel werken in een setting, eigenlijk elke wereld met een uitgebreide (fantasy of sci-fi)setting om te starten.

En om terug te komen op VR travelling. Reizen door een gamewereld of fantasysetting zal dan ook mogelijk worden, denk aan zet een stapje in de wereld van Mordor. Ik zie het al gebeuren in de toekomst: waar ga je deze zomer op vakantie? Naar Tatooine.
 
Laatst bewerkt:
En zelfs dan nog ben ik niet zo zeker of die brillen wel massaal ingeburgerd zullen geraken. Ik zie het nog gebeuren dat je op bepaalde plaatsen niet binnen mag met een slimme bril, omdat je daar nog veel stiekemer mee kan filmen enzovoorts..
Zoals bij de eerste Black Mirroraflevering. Obviously gaat het op bepaalde plaatsen niet toegelaten worden, maar als dat implantaten worden, ga je dat als ordediensten moeten kunnen uitschakelen, want zo ga je alles realtime kunnen filmen op geheime locaties zoals het Witte Huis enzovoort. Iemand met kwade bedoelingen zal veel meer tools hebben. Ik denk aan voyeuristen enzovoort. Technologie brengt nu eenmaal uitdagingen met zich mee. Is altijd al zo geweest. Nobel heeft uit spijt de nobelprijs uitgevonden. Maar sowieso heb ik niet altijd het gevoel dat er met ethiek rekening wordt gehouden bij technologie, ik zie dat ook niet meteen veranderen in de toekomst, want dat is er nu gewoon niet. En de checks & balances zijn er ook niet. Government surveillance zoals in China zal overal de standaard worden, omdat het toch allemaal nodig zal zijn. Voor VR travelling zal je een netwerk moeten hebben waarbij je alles real-time in beeld brengt, dan kan je ook van datzelfde systeem ook alles gaan controleren. Ik denk dan aan concepten die we in Watch Dogs soms zien. De maatschappij zal sowieso veel autoritairder worden, ongeacht wie aan de macht is, en ik denk niet eens dat dat nog van belang zal zijn in de toekomst (schijndemocratie).

VR movement is ook tricky omdat je niet kan wandelen in VR als je ook ten gevolge daarvan gaat wandelen in real-life omdat je dan plots tegen de muur zal lopen, of bewegingen maakt die je kwetsen. Dus bij intense VR activiteit denk ik wel dat je iets nodig hebt dat uw bewegingen real-time stillegt. En bij glitches/bugs in een systeem of code zou je je dan ook kunnen kwetsen, of heel apart aanvoelen. Enorm veel uitdagen, zowel op technologisch en vooral op maatschappelijk vlak.
 
wil geen nieuwe thread opstarten, maar waar kan ik mijn oude gsm toestellen afgeven (non smartphones)

heb hier nog enkele oude dingen, maar blijkbaar kunnen ze die nikkel en kobalt recupereren. mag gratis weg uiteraard
 
wil geen nieuwe thread opstarten, maar waar kan ik mijn oude gsm toestellen afgeven (non smartphones)

heb hier nog enkele oude dingen, maar blijkbaar kunnen ze die nikkel en kobalt recupereren. mag gratis weg uiteraard
Recupel punt
 
Als je ziet hoe snel alles evolueert, we zijn nu nog niet eens 100 jaar ver in de evolutie van multimedia en we gaan aan een razendsnel tempo vooruit.

Elon Musk zegt dat er een tijd gaat komen dat we geen onderscheid meer kunnen maken tussen realiteit en game.
(en ook dat de kans bestaat dat we nu al in zo'n game zitten natuurlijk oh oh :D )
 
Laat ons hopen dat het niet de verkeerde kant uitgaat. Van die virtuele meetings met deep fake beelden enzo 🧐 wat is er dan nog echt en wat niet? Laat dat over voor de Japanners maar hier niet aub
 
Als je ziet hoe snel alles evolueert, we zijn nu nog niet eens 100 jaar ver in de evolutie van multimedia en we gaan aan een razendsnel tempo vooruit.

Elon Musk zegt dat er een tijd gaat komen dat we geen onderscheid meer kunnen maken tussen realiteit en game.
Als Elon Musk iets zegt, lijkt dat mij eerder een reden om er nog wat extra kritisch over na te denken.

(en ook dat de kans bestaat dat we nu al in zo'n game zitten natuurlijk oh oh )
Descartes zij dat eigenlijk 500 jaar geleden al.
 
In de nabije toekomst zullen we Crispr kunnen toepassen op ongeziene schaal en bv een gen dat codeert voor een proteïne dat instaat voor de productie van een halfgeleidende biopolymeer kunnen inpassen in ons genoom. Wie weet met dan wat chip implantaten in de nabijheid van het perineum dat we dan onze eigen smartphone kunnen 3D-plassen. Ik denk dat dat iets wordt voor 2090, als we er dan nog zijn met ongeveer dezelfde levensstandaard.
 
image
 
Terug
Bovenaan