Hoe gaan smartphones er in 50 tot 100 jaar eruit zien?

Daniël-Kun

Member
Volgens mij gaan er geen smartphones meer bestaan. Dat wordt vervangen door AR/VR brillen. Of het scherm wordt puur glas en doorzichtig en de echte "gsm" wordt even groot als een potlood aan de zijkant.
 
Ik kan me cyberpunk-toestanden inbeelden waarbij mensen alsmaar meer hoogtechnologische implantaten krijgt en dat we die met onze "geest" kunnen aansturen, maar misschien is 50 of 100 jaar wel ambitieus. Op lange termijn is transhumanisme de enige manier om onze biologische beperkingen te overstijgen, maar dat is een apart topic waard waar @DaFreak, als ik me niet vergis, zich mee kan amuseren.

Een soort hologram zou ik wel handig vinden: een klein ding op zakformaat of rond je pols dat je naar believen kan uitvergroten. Zodat je daarop zowel berichten kan sturen, bellen als ragscherp een film of presentatie kan projecteren op een scherm.
 
25 jaar geleden waren de smartphones van vandaag toch ook pure science-fiction, zeker in combinatie met mobiel internet.
 
Ik zou denken ofwel een implantaat, ofwel een lens die je rechtstreeks op je oog plaatst en zo in AR/VR (naar keuze) een interface weergeeft. AR om bv te navigeren, VR als je jezelf wilt afsluiten om te gamen.
De smartphone zoals we die vandaag kennen gaat naar mijn mening ook niet meer bestaan, tenzij als brein voor de lens die je op je iris plaatst.

Het is moeilijk te voorspellen. Langs de ene kant gaan we tegen dan de rekenkracht van nu waarschijnlijk in een horloge kunnen stoppen, maar anderzijds wordt technologie ook steeds krachtiger, en gaan we dat formaat smartphone van vandaag misschien toch nog nodig hebben.
 
Er zijn idd serieus wat opties die op ons afkomen. Implantaten zal nog niet voor direct zijn maar zelfs met non invasive BCIs kan je ondertussen al redelijk fijne controle uitoefenen. Meta heeft reeds een protoype VR HMD voorgesteld met ingebouwde BCI maar dat zal nog wel een hele poos duren vooraleer dat echt op punt staat en al dan niet mainstream zou gaan. Zolang typen sneller is dan de snelheid waarmee een BCI je gedachten in woorden en bewegingen kan omzetten zal het blijven bij medische applicaties voor mensen wiens motoriek beperkt is. Dat gezegd zijnde, 5 jaar geleden zaten we aan 3 woorden per minuut en da's ondertussen toch al serieus opgetrokken naar een 15 tal woorden per minuut. Maar er zijn natuurlijk ook heel wat andere applicaties mogelijk, denk aan die nieuwe generatie AIs (text to image synth, seed creation, ... ) die kunst maken op basis van textprompts. We zijn redelijk dichtbij een BCI die een vorm van lucid dreaming mogelijk maakt waarbij je in real time een film ziet die je aanstuurt met je eigen denken. Of bijvoorbeeld smorgens je droom van de avond ervoor herbekijken. Het is zo'n nieuwe technologie dat het heel moeilijk te voorspellen is wat daar de killer applicaties van gaan zijn.

MOJO staat prolly het verst op het gebied van AR lenzen en wat ze klaar gespeeld hebben is ook enorm indrukwekkend
photo-of-a-ladybug-and-a-microled.jpg

photo-of-albert-einstein-made-up-of-green-microleds.jpg


mojo-contact.jpg

image sensor & processing, motion sensors, radio transmitter en receiver, batterij, display, ... miniaturisatie op z'n best.


Flawless AR wordt sowieso een enorme gamechanger. Maar persoonlijk weet ik niet of de massa wel lenzen wil dragen. Ik denk dat een Apple / rayban sunglass styled AR bril eerder zal aanslaan. Die zijn daar ondertussen ook al jaren aan bezig en normaal zou begin volgend jaar de eerste variant op de markt komen maar waarschijnlijk zal die net als Hololens uit de mainstream geprijsd zijn en voornamelijk bedoeld zijn voor devs zodat deze het ecosysteem grondwerk kunnen leggen voor later.

Veel bedrijven hebben zelfs futuristen in dienst om te helpen voorspellen waar we heen gaan.
Dit is ondertussen al zo oud als de straat maar foldable displays zijn ondertussen wel gearriveerd. Veel van die andere zaken die ze wilden zijn nog steeds pipedreams but hey. Shoot for the stars right.


en wie weet op een tijdlijn lang genoeg...
z9oR5QV.gif

😅
 
Ik zie mezelf nu eigenlijk niet echt een bril dragen als het niet nodig is.
Enkel in de zomer draag ik zonnebrillen.
Dus een hightech bril zou geen optie zijn voor mij, geef mij dan maar een lens of iets anders dat subtiel genoeg is.
 
De vraag "hoe gaan smartphones er in 50 tot 100 jaar uitzien" stellen is een beetje als in het jaar 1900 de vraag "hoe zullen trekschuitjagers in de toekomst boten gaan trekken" stellen om vervolgens te speculeren over spierversterkende pillen of mechanische paarden.

Het typische antwoord dat je gaat krijgen is gewoon een extrapolatie van wat nu technologisch hip is: miniaturisatie van digitale technologie. Displays in brillen, of implantaten. DIngen die eigenlijk al bestaan, maar nog verbeterd moeten worden om echt een bruikbaar item te zijn.

Maar niemand heeft ook maar een flauw idee in wat voor wereld we dan gaan leven en wat de paradigma's van die tijd zijn.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat we tegen dan volledig afgestapt zijn van digitale technologie en alles op biologische wijze aan het doen zijn, met extreem geavanceerde genetische modificatie die meer kan bereiken dan wat we nu met digitale technologie kan.

En zelfs dan blijf je nog steken in het hedendaags paradigma van wetenschappelijke vooruitgang. Wie weet is wetenschap tegen dan volledig uit den boze en willen we helemaal geen technologische vooruitgang meer.

Of misschien is tegen dan het hele concept van consumentisme en onnozele gadgets achterhaald en focussen we veel meer op collectieve oplossingen voor maatschappelijke problemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch enorm skeptisch dat iedereen een bril wil dragen in de toekomst.
Ik geloof helemaal niet in een wijdverspreide adoptie van een smartbril. :p
 
fake realiteit ja, staat los van de technologie eigenlijk. realiteit is ook vaak teleurstellend.

ik zou graag mijn oog, oor, huid vervangen door een engineered sensor ipv aangeboren sensor ALS die beter presteren en geen kanker of slijtage ervaren zoals of erger dan de aangeboren.

echte AR zou dan ook niets met de aangeboren sensoren mogen te maken hebben, eerder in uw nervous system gehaakt moeten worden.
 
Ik zie bij veel mensen dat ze één zijn met hun smartphone. Dan bedoel ik zowel fysiek (ligt continu in de hand, zelfs wanneer je hem niet gebruikt :unsure:) als mentaal (alles registreren op je smartphone: wat je eet, hoeveel je beweegt, je agenda, je 'sociaal' leven, ...).

Het niets meer zijn zonder dat toestel, vind ik een kwalijke evolutie. Als ik hoor hoe ouders met kinderen van 12 jaar nu thuis crisissen meemaken wanneer de smartphone bepaalde momenten verboden wordt, vrees ik dat dit sommige (jonge) hersenen opzadelt met een levenslange verslaving. Ik maak me zelf ook schuldig aan enkele slechte smartphonegewoontes en merk hoe lastig het is om ze af te leren.

Ik word misselijk als ik iemand eindeloos door een feed zie scrollen. Het volgende filmpje dat je openklikt ga je even snel vergeten als het vorige, enzovoort. Ik hoop dat Meta zijn beloftes ooit waarmaakt om iets aan social mediaverslavingen te doen.

Een oplossing is dat smartphones binnen nu en een paar jaar standaard bv. enkel op vaste tijdstippen meldingen geven waar je dan x minuten de tijd voor kunt nemen om ze te bekijken (los van belangrijke berichten en telefoontjes).
 
Er bestaan al gewoon brillen met camera's erin daar zal de toekomst zijn vrees ik. Waardoor de gebruiker de weg kan zien, berichten kan ontvangen enz. Ma dat is nog in kinderschoenen.

is een vb. Maar later zullen er meer komen met deze uitvinding.

Zo in de aard bedoeld

 
Maar die brillen dat is nu al, de vraag is over 50 tot 100j.
Het zou me heel straf lijken moesten we zo weinig evolutie meemaken dat we over 50j nog met brillen werken.

En zelfs dan nog ben ik niet zo zeker of die brillen wel massaal ingeburgerd zullen geraken. Ik zie het nog gebeuren dat je op bepaalde plaatsen niet binnen mag met een slimme bril, omdat je daar nog veel stiekemer mee kan filmen enzovoorts.

Los van het feit dat ik @zwarten zijn situatie ook niet als onmogelijk acht.
 
Terug
Bovenaan