Hobby's en sporten organiseren rond een pasgeboren kind door hulp van familie

Spreken we dan over de periode dat er jonge kinderen in het gezin aanwezig waren, want ik heb echt een ander resultaat in mijn steekproef van ouders en grootouders?
Bij 2 van de (groot)ouderparen zeker wel.
Een grootouderpaar heeft, toen mijn moeder net geen 50 jaar was, nog een trofee gekregen wegens '50 jaar lid van vereniging x', dus ik vermoed dat ze ook actief waren in die vereniging toen m'n moeder en haar broers/zussen juist geboren waren. Het kan uiteraard dat ze in die periode niet beiden 3 keer per week de hobby beoefenden, zoals ze deden toen ze met pensioen waren.

Mijn moeder had ook enkele hobby's toen wij jong waren en vader was actief in een voetbalclub. Ze hadden ook een gemeenschappelijke hobby, en die avond kwam er wekelijks een vaste babysit. Het is niet dat ze toen geld met hopen verdienden en de 'work hard, play harder'-instelling hadden.

Het andere grootouderpaar was niet te vergelijken met het doorsnee gezin, met een grootvader die in die periode voor z'n job vaak in het buitenland zat

Laatst bewerkt:
Hier is de navelstreng ook lang geleden al doorgeknipt. Wij kiezen bewust voor 1 kind. Ik doe het huishouden op mijn vrije dag op vrijdag waardoor we rustig het weekend ingaan. Binnenkort werkt mijn vriend 9/10 om ook meer tijd met onze zoon door te brengen. Mijn vriend gaat meermaals lopen en fietsen na de werkuren, ik wandel 20km op mijn vrije dag en lees veel. Wij hebben een normaal huis met kleine tuin waardoor wij alles zelf kunnen onderhouden en geen hulp nodig hebben / te lui zijn om het zelf te doen.

Ze trainden misschien niet voor een marathon, maar mijn (groot)ouders (n=3 dus) hadden ook gewoon hobby's waar ze meermaals per week mee bezig waren (grootouders: kaarten, schaken, zangkoor, zelfs letterlijk de 'hobbyclub', ... - ouders: voetbal, zangkoor, fitness, ...) en een sociaal leven waarbij ze meermaals per week volk ontvingen of op visite gingen. Je hebt -als ik dit forum mag geloven- dus vooral een verschuiving van het sociale aspect naar een meer individualistisch tijdverdrijf.

Ik vind dat zelf niet erg, ik krijg meer energie van een uurtje individuele sport dan van x uur mensen op visite te hebben. :unsure:

Edit: Als ik dat uitbreid naar de (groot)ouders van de vriendin zie ik eigenlijk hetzelfde. Da's al een steekproef van 6 waarbij iedereen vaste hobby's had (of toch als we swingen als hobby kunnen tellen :unsure: ).

De vergelijking tussen vroeger en nu is ook wel wat krom uiteraard. Het was ook wel een pak gemakkelijker op bepaalde vlakken.

Vroeger was er geen schoolplicht en geen kind & gezin. En het leven was allemaal wat minder strak qua regelgeving. En allemaal wat minder rap.

Je smeet je baby in de wieg op de achterbank zonder gordel en off you go. Je smeet er 4 op de achterbank gepropt en off you go. Als je dat nu probeert en ze pakken je, mag je wat geluk je portefeuille open trekken en met wat pech mag je naar de rechtbank. Kinderen moesten niet naar school tot ze weet ik hoeveel jaar waren. Af en toe er niet zijn in de klas was geen ramp. Dat maakt het allemaal net iets gemakkelijker om met je kinderen rond te crossen of hobbies te hebben. Of om kinderen door iemand anders naar ergens te laten voeren.

Tegenwoordig is er een angstcultuur om kinders in je auto te steken. Mijn ouders EN schoonouders willen die kinderen niet in hun auto vervoeren, tenzij we onze eigen autostoelen meebrengen. Daar kijk je natuurlijk serieus tegen op want dat is een logistieke nachtmerrie. Je zet ze af bij schoonouders voor een middag, die willen er mee naar een speeltuin of zo. Je moet op voorhand al de plannen weten, de stoelen van auto versteken, kinderen erin, vervoeren, er opnieuw naartoe rijden, stoelen verzetten.

Ik zie geen probleem met kinderen hebben en sport of hobby. Misschien moeten mensen gewoon wat minder focussen op die domme carrière en 4/5 werken als het niet lukt om alles rond te krijgen. Kinderen hebben geen nood aan een BMW, merkkleding, dure dingen. Dat zit enkel in het hoofd van bepaalde ouders.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen de zaken niet rond krijgen. Wij zijn pas allebei naar het onderwijs gegaan toen we al 2 kinderen hadden, ik kreeg dat voordien ook rond met m'n 20+12adv dagen en mijn vrouw bij het eerste kind ook met haar 20 zonder adv dagen. Ik heb wel eens een maand ouderschapsverlof genomen ja, dat is dan even een maand maar 800 euro krijgen, toevallig ook in de zomer, wanneer ik gewoon geen zin heb om veel te werken. Ook eens 5 maand 4/5 gewerkt en woensdag thuis. De vrouw heeft ook eens een jaar of 2 4/5 gewerkt, dat is allemaal niet erg. Zaaien naar de zak.

Kinderen hebben ons nooit gehinderd om dingen te doen. Met de eerste baby zaten we op 8 weken na de geboorte al in Fréjus. Op reis gaan, om 5u vertrekken en 1200 km rijden op een dag rijden, geen probleem met die kinderen. Vlieger op en naar Tenerife en ze daar in een huurauto steken, ook allemaal geen probleem. Als je niks onderneemt, zal er natuurlijk ook niks gebeuren en kweek je van die bleitertjes die niks gewend zijn. Aan 3 jaar ging de buggy hier buiten, waardoor ze nu geen probleem hebben met een wandeling van meer dan 10km.

Genoeg mensen die niet durven en dan gefrustreerd rondlopen omdat hun vakantie zich beperkt tot een muf Centerparcs huisje of overprized appartement aan de grijze kust.

Nu zijn ze 4,5 en bijna 8, ik sport 8u/week, de vrouw 2x zwemmen en 1*dans. Toegeven, als koppel 's avonds iets doen zit er minder in, ik zal nooit iemand in mijn huis laten die ik niet ken. Dus zelfdzaam slapen ze eens een nacht bij (schoon)ouders. Ze gaan in de vakanties wel op sportkampen, of naar de speelpleinwerking waar ik zeker weet dat ze in goede handen zijn.

Uiteindelijk is het doel om je kind op te voeden, groot te brengen en er te zijn voor hem/haar. Het is ook in het voordeel om gezond en fit te blijven en te leven zolang je kind je nodig heeft. Een kind heeft niks aan ongezonde dikke ouders die vroegtijdig overlijden. Het is dus ook in hun voordeel om te sporten. Ook voor je relatie is dat in het voordeel, zodat je aantrekkelijk blijft voor je partner en je seksleven niet in een zak valt.

Goh, ik denk dat hij wel een punt heeft wanneer hij verwijst naar de tijd van onze ouders (of grootouders). Die hadden meestal meer kinderen dan wij, maar volgens mij veel minder die "druk" dat om een volwaardig persoon te zijn je ook dingen daarnaast moest doen. Heel de discussie in deze thread rond je eigen vrije tijd te organiseren speelde alleszins niet in mijn kindertijd hoor, mijn ouders hadden gewoon geen "hobby" zoals dat nu vandaag de standaard is, laat staan dat ze trainden voor een marathon ofzo. Die lazen een boek (mijn moeder) of gingen hout zagen voor de stoof (mijn vader), en die deden dat wanneer het uitkwam.

Ik heb het hier al gezegd maar volgens mij is het positieve concept van "tijd hebben voor jezelf" ook een beetje een slachtoffer geworden van de moderne hang naar optimalisatie. Work hard, play hard. Na je uren je kinderen opvoeden én toch ook tijd maken voor jezelf, waarin je doelen stelt zoals die 20 km onder een bepaalde tijd lopen of weet ik veel. Volgens mij geeft dat meer stress dan wanneer mensen vrede nemen met het idee dat je met jonge kinderen misschien gewoon even je daarop kan concentreren.

En zo is dat een beetje met werken ook. Toen mijn vrouw initieel aangaf dat ze misschien wou thuisblijven (ze werkte toen in de horeca), kreeg die heel wat reacties alsof dat iets negatief was. Want allez, iedereen deed zijn kinderen toch naar de crèche, wat was dat nu? Terwijl zij het net een luxe vond dat ze tijd kon doorbrengen met haar kind. Na een eerste miskraam en jobwissel naar iets rustiger is ze dan wel blijven werken, maar dan tot 15u, en dan had ze nog een collega die het vreemd vond dat ze daarna dochter ging ophalen van de crèche in plaats van te sporten, want me-time!
Dit, mijn ouders en grootouders die hadden vroeger geen hobby. Wat mij ook opvalt is dat die veel meer klusjes in huis zelf deden waar de hedendaagse papa dat sneller uitbesteedt. Heel onze buiten is aangelegd door aannemers, zelf ons gras is ingezaaid door externe aannemer, ik zie mijn grootvader dat niet doen, die deed alles in het weekend zelf. Die zocht ook alles zelf uit waardoor die extreem handig was. Mijn stiefpapa heeft net op zijn eentje een volledige extra parking en carport bij hun thuis gemaakt. Wij moeten voor elk prul hulp vragen. Vandaag is weekend heilig en tijd om te bekomen van de ‘zware werkweek’. Mijn grootvader zijn rust in het weekend was het uurtje middagjournaal met middagdutje, verder was die altijd aan het klussen.

Is dat omdat de werkdruk vandaag hoger ligt? Omdat de vrouw ook voltijds werkt en de man meer in het huishouden moet inspringen? Of omdat ‘me-time’ zo’n belangrijk begrip geworden is?

Anderzijds snap ik wel dat ouders hun kinderen willen helpen met de zorg van de kleinkinderen. Wij vragen dat niet, die springen zelf spontaan en zijn fier dat ze dat ‘kunnen/mogen’. Ons mama verkondigt aan iedereen met trots dat zij 1 dag per week op haar kleindochter gaat passen. Als zij hier langskomen springen zij spontaan op ons karton/glas om weg te brengen naar containerpark (ten frustratie van mijn vriend, geeft hem stress dat ze niets verkeerd meenemen) of begint ons mama ramen te poetsen of zit mijn stiefpa onkruid te verwijderen.. op 1 of andere manier lijkt dat hun 2e thuis waar ze zich om bekommeren en zelfvoldoening uithalen om te kunnen aan bijdragen.
Mijn ouders zijn op pensioen en ik merk dat die echt continu iets zoeken om zich over te ontfermen, om een ‘nut’ te hebben. Al hebben zij vandaag ook hun hobby’s en weten we welke momenten we ze niet moeten verwachten/storen en dat is dik ok.
Ik ben enig kind, het is dan ook hun eerste kleinkind, als ze net als Cege 7 kleinkinderen hebben is dat een heel ander verhaal en snap ik dat ze niet voor iedereen kunnen inspringen.

Dit, mijn ouders en grootouders die hadden vroeger geen hobby. Wat mij ook opvalt is dat die veel meer klusjes in huis zelf deden waar de hedendaagse papa dat sneller uitbesteedt. Heel onze buiten is aangelegd door aannemers, zelf ons gras is ingezaaid door externe aannemer, ik zie mijn grootvader dat niet doen, die deed alles in het weekend zelf. Die zocht ook alles zelf uit waardoor die extreem handig was. Mijn stiefpapa heeft net op zijn eentje een volledige extra parking en carport bij hun thuis gemaakt. Wij moeten voor elk prul hulp vragen. Vandaag is weekend heilig en tijd om te bekomen van de ‘zware werkweek’. Mijn grootvader zijn rust in het weekend was het uurtje middagjournaal met middagdutje, verder was die altijd aan het klussen.

Is dat omdat de werkdruk vandaag hoger ligt? Omdat de vrouw ook voltijds werkt en de man meer in het huishouden moet inspringen? Of omdat ‘me-time’ zo’n belangrijk begrip geworden is?
ik denk vooral de belangrijkheid van studeren tov klusjes in huis doen.

Mij is altijd meegegeven dat schoolwerk mijn belangrijkste taak was en ik daar mijn tijd moest in steken. Bij mijn vader thuis was dit ook zo. Grootouders waren beide zelfstandigen, zij hebben hun vak geleerd door als kind ingeschakeld te worden bij het werk van hun ouders. Waardoor ze ook handigheid hebben geleerd door het op jonge leeftijd te doen en bijkomend een andere tijdsperiode.

Anderzijds, en een oprecht vraag, hoeveel tijd spendeerde uw grootvader met zijn kinderen? En was het in die tijd aanvaard dat hij minder bezig was met de kinderen.

Nu moet je als persoon (man en vrouw) een carrière hebben , maar ook een betrokken ouder (liefst nog met professionele pedagogische kennis), een hobby hebben waarbij er liefst toch wat goed resultaten kunnen voorgelegd worden, de beste partner zijn, maar ook nog tijd hebben voor familie/vrienden en dan ook nog een perfect huishouden runnen (poetsen en klusjes).

Ik zie geen probleem met kinderen hebben en sport of hobby. Misschien moeten mensen gewoon wat minder focussen op die domme carrière en 4/5 werken als het niet lukt om alles rond te krijgen. Kinderen hebben geen nood aan een BMW, merkkleding, dure dingen. Dat zit enkel in het hoofd van bepaalde ouders.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen de zaken niet rond krijgen. Wij zijn pas allebei naar het onderwijs gegaan toen we al 2 kinderen hadden, ik kreeg dat voordien ook rond met m'n 20+12adv dagen en mijn vrouw bij het eerste kind ook met haar 20 zonder adv dagen. Ik heb wel eens een maand ouderschapsverlof genomen ja, dat is dan even een maand maar 800 euro krijgen, toevallig ook in de zomer, wanneer ik gewoon geen zin heb om veel te werken. Ook eens 5 maand 4/5 gewerkt en woensdag thuis. De vrouw heeft ook eens een jaar of 2 4/5 gewerkt, dat is allemaal niet erg. Zaaien naar de zak.

Kinderen hebben ons nooit gehinderd om dingen te doen. Met de eerste baby zaten we op 8 weken na de geboorte al in Fréjus. Op reis gaan, om 5u vertrekken en 1200 km rijden op een dag rijden, geen probleem met die kinderen. Vlieger op en naar Tenerife en ze daar in een huurauto steken, ook allemaal geen probleem. Als je niks onderneemt, zal er natuurlijk ook niks gebeuren en kweek je van die bleitertjes die niks gewend zijn. Aan 3 jaar ging de buggy hier buiten, waardoor ze nu geen probleem hebben met een wandeling van meer dan 10km.

Genoeg mensen die niet durven en dan gefrustreerd rondlopen omdat hun vakantie zich beperkt tot een muf Centerparcs huisje of overprized appartement aan de grijze kust.

Nu zijn ze 4,5 en bijna 8, ik sport 8u/week, de vrouw 2x zwemmen en 1*dans. Toegeven, als koppel 's avonds iets doen zit er minder in, ik zal nooit iemand in mijn huis laten die ik niet ken. Dus zelfdzaam slapen ze eens een nacht bij (schoon)ouders. Ze gaan in de vakanties wel op sportkampen, of naar de speelpleinwerking waar ik zeker weet dat ze in goede handen zijn.

Uiteindelijk is het doel om je kind op te voeden, groot te brengen en er te zijn voor hem/haar. Het is ook in het voordeel om gezond en fit te blijven en te leven zolang je kind je nodig heeft. Een kind heeft niks aan ongezonde dikke ouders die vroegtijdig overlijden. Het is dus ook in hun voordeel om te sporten. Ook voor je relatie is dat in het voordeel, zodat je aantrekkelijk blijft voor je partner en je seksleven niet in een zak valt.
Akkoord met de grote lijnen in je post. Wij zullen ook wel proberen om ze zo zelfstandig mogelijk te maken, daar hebben zij meer aan en wij ook. Als ik nu collega's hoor zeggen dat ze hun kind van 14 niet naar school laten fietsen omdat het een drukke baan (waar verkeerslichten staan :unsure: ) moet oversteken en het daarom zelf naar een bushalte verderop of nog erger, naar school brengen, vind ik dat ze het zichzelf vooral moeilijk maken.

Anderzijds zijn er zaken waar je als ouder een beperkte impact op hebt, dus is het ook wel wat vingers kruisen en hopen dat dat niet gebeurt.

Nu moet je als persoon (man en vrouw) een carrière hebben , maar ook een betrokken ouder (liefst nog met professionele pedagogische kennis), een hobby hebben waarbij er liefst toch wat goed resultaten kunnen voorgelegd worden, de beste partner zijn, maar ook nog tijd hebben voor familie/vrienden en dan ook nog een perfect huishouden runnen (poetsen en klusjes).
Wie beweert dat je een carrière moet hebben? Als uw kind opvoeden dé reden is dat je hier geboren bent, dan moet je dat vooral doen. Als je graag CEO wordt van Coca Cola, dan moet je dat vooral doen. Maar de kassierster van de Colruyt die part-time werkt krijgt van mij evenveel respect hoor. Misschien zelfs nog meer dan al die arme zielen die 70u werken per week.

Volgens mij is het ook gewoon "kunnen" hoor. Enerzijds is onze generatie altijd gepusht om te studeren, zoals @pardal ook zegt. Bij mij hield dat ook in dat mijn vader op een dag besliste dat ik toch niet handig was want ik kon goed studeren, en er mij niets praktisch werd aangeleerd. Zo heb je hopen mensen van onze generatie die geen kennis doorkregen van de ouders/vader (ik meen dit zelfs al gelezen te hebben in Amerikaanse bronnen). Anderzijds zijn er door professionalisering en normering ook gewoon zaken die vroeger iedere half-handige harry zelf kon, waar je nu veel moeilijker aan kan beginnen zonder je serieus in te lezen en gereedschap te kopen/huren.

Overigens denk ik (ook uit discussies hier op BG) dat bij ons die trend eigenlijk zwakker is, omdat we men zo'n gigantische loonkost zitten en "de stielman" peperduur is. In landen waar arbeid goedkoper is zullen mensen met een bureaujob en goed inkomen al sneller zaken uitbesteden.

Akkoord met de grote lijnen in je post. Wij zullen ook wel proberen om ze zo zelfstandig mogelijk te maken, daar hebben zij meer aan en wij ook. Als ik nu collega's hoor zeggen dat ze hun kind van 14 niet naar school laten fietsen omdat het een drukke baan (waar verkeerslichten staan :unsure: ) moet oversteken en het daarom zelf naar een bushalte verderop of nog erger, naar school brengen, vind ik dat ze het zichzelf vooral moeilijk maken.

Anderzijds zijn er zaken waar je als ouder een beperkte impact op hebt, dus is het ook wel wat vingers kruisen en hopen dat dat niet gebeurt.
Ik vind anderzijds wel dat mensen soms nogal een suske & wiske opvatting hebben over zelfstandigheid. Zo met het idee: "aha deze arbitraire en kunstmatige barrière gaat mijn kinderen zelfstandig maken zeg!" Het is hier België uiteindelijk, life is easy, voor ons en we geven dat door aan onze kinderen.

Het zal wel een beetje je laatste zin zijn: de dingen waar je wel enige impact op hebt opblazen in belangrijkheid.

Met je laatste zin zeg je zelf al veel natuurlijk. Hij kon zich in het weekend daar misschien ook vol op focussen? De rolverdeling vroeger was, algemeen gezien, wel anders dan nu natuurlijk.

Ik ben zelf in het weekend ook bezig met boodschappen, wassen, strijken, de kinderen rondrijden naar hun voetbal/scouts, kuisen, opruimen, routinewerk in de tuin, huiswerk met de kinderen ... net als mijn vrouw. Dat is een ander gegeven dan vroeger, waar de vrouw vaak huismoeder was en veel van die taken op zich nam, terwijl de man ging werken (en in het weekend misschien dus meer ruimte had voor klusjes). Ik weet niet hoe de rolverdeling was tussen jouw grootouders, maar in veel gezinnen was dat toch anders dan nu.

Niet dat ik geen klusjes doe, maar mijn tijd is toch beperkt voor zeer uitgebreide klusjes + ik heb inderdaad de kennis niet. Mijn vader was zelf ook niet bepaald handig, dus van thuis uit heb ik dat alvast niet meegekregen. Op school heb ik nooit in een technische richting gezeten. Iedere situatie is ook anders natuurlijk. @Sylverscythe en @pardal halen goeie punten aan.

Maar misschien willen we in het weekend, meer dan vroegere generaties, inderdaad ook meer quality time (tijd om zelf te sporten, tijd om met vrienden af te spreken, ...)

En ség, de mama kan toch ook klussen hé :wink:

Ik vind anderzijds wel dat mensen soms nogal een suske & wiske opvatting hebben over zelfstandigheid. Zo met het idee: "aha deze arbitraire en kunstmatige barrière gaat mijn kinderen zelfstandig maken zeg!" Het is hier België uiteindelijk, life is easy, voor ons en we geven dat door aan onze kinderen.

Het zal wel een beetje je laatste zin zijn: de dingen waar je wel enige impact op hebt opblazen in belangrijkheid.
Zo kan je elk topic hier wel doodkloppen. Natuurlijk is het leven hier in België gemakkelijk, maar dat betekent niet dat we niet mogen stilstaan bij hoe we het leven/opvoeding/... aanpakken. Ik gaf maar een voorbeeld. Zelfstandigheid bij kinderen gaat mij ook om het vanzelfsprekend vinden dat kinderen dingen zelf doen als jij het als ouder eens niet of niet meer doet vanaf een zekere leeftijd. Dat maakt je eigen leven gewoon zoveel gemakkelijker en ze moeten al die dingen toch ooit leren.

Om uw lievelingsvoorbeeld te gebruiken dat ge regelmatig op dit forum post: 'de was kunnen doen' is overroepen. Dat vind ik ook hoor. Dat kan iedereen die een beetje normaal begaafd is. Zelfstandigheid is voor mij niet 'de was kunnen doen', dat is 'de was zelf doen als het moet gebeuren en niemand het voor jou doet'. Ik zeg niet dat mijn kind zelfstandig is omdat ik het elke maand op een afgesproken tijdstip 1 keer de was laat doen. Ik of mijn vriendin zal de was wel meestal doen wanneer de kinderen thuis zijn, want een duidelijk afgelijnde taakverdeling maakt het huishouden gemakkelijk, maar als het eens niet uitkomt en zij tijd hebben, is het wel voor iedereen gemakkelijker dat zij het even doen. Idem met koken. Iedereen kan met 2 woorden uitleg een worst of een ei bakken, een eenvoudige pasta maken of zelfs een iets lastiger recept volgen. Het gaat er mij om dat ze het normaal vinden om het te doen wanneer het eens moet.

Laatst bewerkt:
Zo kan je elk topic hier wel doodkloppen. Natuurlijk is het leven hier in België gemakkelijk, maar dat betekent niet dat we niet mogen stilstaan bij hoe we het leven/opvoeding/... aanpakken. Ik gaf maar een voorbeeld. Zelfstandigheid bij kinderen gaat mij ook het vanzelfsprekend vinden dat kinderen dingen zelf doen als jij het als ouder eens niet of niet meer doet vanaf een zekere leeftijd. Dat maakt je eigen leven gewoon zoveel gemakkelijker en ze moeten al die dingen toch ooit leren.
Mja, ik denk gewoon niet dat jouw voorbeeld -je kinderen niet met de fiets laten gaan- enig verschil uitmaakt in de opvoeding. Natuurlijk mogen we daar bij stilstaan, maar naar mijn mening zijn veel van die ingrepen die zogezegd zelfstandigheid moeten "kweken" gewoon gemaksoplossingen voor ouders. Daar is op zich niets mis mee hé, ik denk gewoon niet dat je kinderen er anders door worden, ze moeten het gewoon vroeger beginnen doen dan die jongen van de buren waar de mama nog de was komt doen terwijl hij al 10 jaar uit het huis is.
Om uw lievelingsvoorbeeld te gebruiken dat ge regelmatig op dit forum post: 'de was doen' is overroepen. Dat vind ik ook hoor. Dat kan iedereen die een beetje normaal begaafd is. Zelfstandigheid is voor mij niet 'de was kunnen doen', dat is 'de was zelf doen als het moet gebeuren en niemand het voor jou doet'. Ik zeg niet dat mijn kind zelfstandig is omdat ik het elke maand op een afgesproken tijdstip 1 keer de was laat doen. Ik of mijn vriendin zal de was wel meestal doen wanneer de kinderen thuis zijn, want een duidelijk afgelijnde taakverdeling maakt het huishouden gemakkelijk, maar als het eens niet uitkomt en zij tijd hebben, is het wel voor iedereen gemakkelijker dat zij het even doen. Idem met koken. Iedereen kan met 2 woorden uitleg een worst of een ei bakken, een eenvoudige pasta maken of zelfs een iets lastiger recept volgen. Het gaat er mij om dat ze het normaal vinden om het te doen wanneer het eens moet.
Hmm mijn lievelingsvoorbeeld was denk ik de strijk eigenlijk :unsure:

Ik zou dan aanbrengen dat iedereen die normaal begaafd is, en dus de was kan doen, die ook zal doen wanneer het nodig is. Of beter, als dat niet gebeurt zal dat volgens mij aan wat anders liggen dan het niet X keer moeten doen als kind.

Je kan het maar proberen, maar volgens mij kan je daar met een rebels kind evengoed de reflex krijgen dat ze het niet doen wanneer het niet die ene keer is per maand. Geen idee, werkelijk. Ik ben er ook niet tegen ofzo hoor, ik lees gewoon wel vaker van die posts (niet van jou) waar men kinderen het ergens moeilijker wil maken om ze niet "zacht" te laten worden, waar volgens mij weinig educatief aan is.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat dus zo'n ongelofelijke dooddoener hé. Alsof dat voor de gemiddelde ouder de realiteit is.

Wij werken beiden 9/10de, en zouden wat graag nog minder werken zodat we meer tijd voor de kinderen, onszelf en elkaar kunnen maken. Maar dat is financieel gewoon niet realistisch op dit moment. Dit jaar is er geen reis in het verschiet, voor speelgoed kijken we zoveel mogelijk tweedehands, kleren kopen we alleen in solden, ...

De problematiek met de combinatie werken-gezinsleven-ontspanning afdoen als een luxeprobleem, dat kan volgens mij enkel komen van mensen die zelf geen realistisch beeld meer hebben op wat de gewone Vlaming verdient.

Ik ga hier weer eens een topic binnenvallen om met mijn eigen take te komen:

Ik merk dat vele mensen hier een soort van onderscheid maken tussen hoe vroeger in het gezin met de takenverdeling omgegaan werd en nu.
Het feit is dat onze huidige vorm van het kerngezin, bestaande uit twee generaties die samenleven, iets is dat nog maar mainstream geworden is sinds na de tweede wereldoorlog.
De 'traditionele' manier van opvoeden is niet 'vrouw blijft thuis en vent gaat werken.' Dat is: vrouw en man werken allebei op het veld, en de kinderen lopen ertussen rond terwijl iedereen, gaande van grootvader tot tante tot nichtjes een gedeelde zorgtaak hebben en oogje in het zeil houden.

Dat beseffen is denk ik zeer belangrijk om opvoeding vandaag met vroeger te kunnen vergelijken, en vooral in die mate dat er echt wel een reden is dat opvoeden vandaag als een zware taak gezien wordt. Iedereen woont apart en mensen plannen hun dagen altijd zo barstensvol dat de opvoedtaak, die vroeger over veel meer mensen verdeeld werd, in veel gevallen volledig ten laste van de ouders komt.

De westerse wereld sinds de jaren 50-60 is de anomalie, terwijl we te vaak denken dat dat de 'traditionele standaard' is.

To be fair hebben we tegenwoordig ook wel veel tools die ons helpen bij de opvoeding.

Zeker in Belgie. Dingen zoals naschoolse opvang, kampen waar je de kinderen naar toe stuurt. Maar ook wasmachines, auto's, ... die het dagelijks onderhoud minder tijd doen innemen dan 100 jaar geleden.

Wij werken beiden 9/10de, en zouden wat graag nog minder werken zodat we meer tijd voor de kinderen, onszelf en elkaar kunnen maken. Maar dat is financieel gewoon niet realistisch op dit moment. Dit jaar is er geen reis in het verschiet, voor speelgoed kijken we zoveel mogelijk tweedehands, kleren kopen we alleen in solden, ...

De problematiek met de combinatie werken-gezinsleven-ontspanning afdoen als een luxeprobleem, dat kan volgens mij enkel komen van mensen die zelf geen realistisch beeld meer hebben op wat de gewone Vlaming verdient.
Dat klopt deels wel, maar als ik in het verleden loonfiches zag van mensen die in collectieve schuldenregeling zaten, dan was dat zeker niet altijd mensen die effectief arm zijn. Wel vaak mensen die financieel niet geletterd zijn en daardoor het een stuk minder hebben.

Ik heb het hier al vaak gezegd, maar je wordt financieel niet noodzakelijk rijk in België door te werken, wel door de extra optimalisaties die je kan doen mits vaak een stevige financiële basis. Die basis kan er komen door hulp van ouders of door goeie financiële geletterdheid.

Ik bener dus wel van overtuigd dat héél wat meer mensen door hulp van ouders een stuk verder zouden kunnen geraken dan ze nu zitten, zélfs al hebben ze die nu al gekregen (maar gespendeerd aan verkeerde prioriteiten). Mijn poetsvrouw werkt hard en heeft met haar vriend haar eigen woning gekocht, maar heeft het financieel niet gemakkelijk. Het feit dat ze rondrijdt met een BMW én Mercedes (geen idee welke van haar is, welke van haar vriend) "omdat die minder rap kapot gaan en dus goedkoper zijn", is daar mede de oorzaak van, los van haar laag loon die zeker ook mee de oorzaak is.

Ik heb het zelf véél te gemakkelijk, dat besef ik, maar zie toch op school héél wat mensen die veel tijd voor hun kinderen kunnen maken. Dat gaat dan bij ons zowel over zelfstandigen als over loontrekkenden die bewust kiezen voor een halftijdse job om regelmatig op school mee te kunnen helpen (en dat in alle "klasses" van de werkmaatschappij). Je mag dus zeker die ook niet als een uitzondering zien. En dus ja, voor een héél aantal mensen ligt het aan prioriteiten. En dan bedoel ik niet dat dit betekent dat iedereen halftijds moet werken, met een 9/10e kan je bvb al wat extra tijd voorzien.

Het leven is geen zwart/wit, in beide richtingen. Ik heb goedverdienende collega's die klagen omdat ze financieel nipt rond komen en bvb de sportclub van hun kind zo duur is (dat gaat dan over 300 euro op een jaar voor 3 uur per week training), maar die gaan over de middag wel elke dag buiten om iets te eten. Die mensen beseffen niet dat hun gedrag zelf de oorzaak is voor financiële "niptheid". Langs de andere kant hebben we leden die voltijds werken, en dat écht moeten doen om de schoolrekeningen te kunnen betalen. We hebben daarentegen ook tientallen mensen met collectieve schuldbemiddeling die pas maanden of jaren na datum hun eindejaarspremie van > 1000 euro binnenbrengen om uit te laten betalen, "want ze waren het vergeten" of "hadden geen tijd gehad".

Van mensen die aangeven dat ze minder zouden willen werken maar dat financieel niet kunnen, schat ik dat:
- 20% dat met héél eenvoudige maatregelen wel zou kunnen (gewoon in orde zijn met de basis administratie)
- 20% dat zou kunnen, mits enkele relatief simpele ingrepen (snijden in het aantal abonnementen, bewuster omgaan met geld)
- 20% dat kan mits duidelijke ingrepen die wel een impact hebben (auto weg doen, logischer wonen/werken,...)
- 20% dat enkel kan na drastische ingrepen (begrijpbaar dat ze het niet doen).
- 20% dat écht niet kan.

En daarbij is de reden "mijn werk laat dat niet toe" geen argument, omdat er in België voldoende types jobs zijn waar deeltijds werken wel degelijk een mogelijkheid is. Ik heb bewust 7 jaar lang een andere job gedaan omdat die op 400 meter van thuis (en vlakbij de creche) was. Mensen zagen dat niet echt als een opgave (ik liet het ook niet zo blijken, was ook geen rampjob), maar uiteidnelijk was het wel een keuze.

Dat klopt deels wel, maar als ik in het verleden loonfiches zag van mensen die in collectieve schuldenregeling zaten, dan was dat zeker niet altijd mensen die effectief arm zijn. Wel vaak mensen die financieel niet geletterd zijn en daardoor het een stuk minder hebben.

Ik heb het hier al vaak gezegd, maar je wordt financieel niet noodzakelijk rijk in België door te werken, wel door de extra optimalisaties die je kan doen mits vaak een stevige financiële basis. Die basis kan er komen door hulp van ouders of door goeie financiële geletterdheid.

Ik bener dus wel van overtuigd dat héél wat meer mensen door hulp van ouders een stuk verder zouden kunnen geraken dan ze nu zitten, zélfs al hebben ze die nu al gekregen (maar gespendeerd aan verkeerde prioriteiten). Mijn poetsvrouw werkt hard en heeft met haar vriend haar eigen woning gekocht, maar heeft het financieel niet gemakkelijk. Het feit dat ze rondrijdt met een BMW én Mercedes (geen idee welke van haar is, welke van haar vriend) "omdat die minder rap kapot gaan en dus goedkoper zijn", is daar mede de oorzaak van, los van haar laag loon die zeker ook mee de oorzaak is.

Ik heb het zelf véél te gemakkelijk, dat besef ik, maar zie toch op school héél wat mensen die veel tijd voor hun kinderen kunnen maken. Dat gaat dan bij ons zowel over zelfstandigen als over loontrekkenden die bewust kiezen voor een halftijdse job om regelmatig op school mee te kunnen helpen (en dat in alle "klasses" van de werkmaatschappij). Je mag dus zeker die ook niet als een uitzondering zien. En dus ja, voor een héél aantal mensen ligt het aan prioriteiten. En dan bedoel ik niet dat dit betekent dat iedereen halftijds moet werken, met een 9/10e kan je bvb al wat extra tijd voorzien.

Het leven is geen zwart/wit, in beide richtingen. Ik heb goedverdienende collega's die klagen omdat ze financieel nipt rond komen en bvb de sportclub van hun kind zo duur is (dat gaat dan over 300 euro op een jaar voor 3 uur per week training), maar die gaan over de middag wel elke dag buiten om iets te eten. Die mensen beseffen niet dat hun gedrag zelf de oorzaak is voor financiële "niptheid". Langs de andere kant hebben we leden die voltijds werken, en dat écht moeten doen om de schoolrekeningen te kunnen betalen. We hebben daarentegen ook tientallen mensen met collectieve schuldbemiddeling die pas maanden of jaren na datum hun eindejaarspremie van > 1000 euro binnenbrengen om uit te laten betalen, "want ze waren het vergeten" of "hadden geen tijd gehad".

Van mensen die aangeven dat ze minder zouden willen werken maar dat financieel niet kunnen, schat ik dat:
- 20% dat met héél eenvoudige maatregelen wel zou kunnen (gewoon in orde zijn met de basis administratie)
- 20% dat zou kunnen, mits enkele relatief simpele ingrepen (snijden in het aantal abonnementen, bewuster omgaan met geld)
- 20% dat kan mits duidelijke ingrepen die wel een impact hebben (auto weg doen, logischer wonen/werken,...)
- 20% dat enkel kan na drastische ingrepen (begrijpbaar dat ze het niet doen).
- 20% dat écht niet kan.

In mijn omgeving ook verbazingwekkend hoeveel easy money snuggere mensen soms laten liggen.
  • Ik heb (ex)collega's die geen mutualiteitbriefjes indien wegens 'het is maar 10 of 15 euro'. Je kunt die letterlijk jaren na datum nog binnenbrengen. Steek die desnoods in een doosje in je bureau en smijt die 1x per jaar in die brievenbus.
  • Zelfde verhaal met hospitalisatieverzekering. En dat is typisch grotere bedragen.
  • Ik heb nog een ex gehad die weigerde in de solden te shoppen 'omdat de mensen haar dan zouden zien in de solden'. Needless to say, heeft niet lang geduurd. Alsof a) iemand caret of je in solden shopt b) de mensen in de shop je kennen c) de kleren weten wanneer ze gekocht zijn. Elke tshirt 20-50 euro, schoenen telkens 200-300 euro.
  • Vriendin van een andere ex ging bijna elk maand 1-2x last minute op citytrip. Vrijdagochtend vliegticket boeken en hotels, zondag terugkeren. Overpriced tickets uiteraard. En elke keer klagen dat ze met moeite rondkwam - no shit.
  • Ik heb familie die geen pampers in colruyt korting koopt want 'dat zijn inferieure die ze dumpen' *insert aluminium hoedje*. Als je minimale effort doet kun je toch gemakkelijk pampers aan -50 -60 -70% inkopen bij een volume deal.
  • (ex)collega's die om de 6mnd een nieuwe hobby hebben en dan als een 16 jarige overexcited zijn. 1000en euro's gerief kopen om dan, never guess it, na 6mnd beu te zijn. Start nu eens op je gemak en kijk of je het leuk vind. Je moet niet uit het niks beginnen fietsen en direct een fiets van 10k kopen en gellekes en VO2 max bepaling en heel de reutemeteut. Je kunt gewoon eens 6mnd fietsen met een 2e hands fiets of een fiets van de Decathlon. Zie of je het leuk vindt, see from there.
  • 0,0 interesse in belastingen indienen. Vallen uit de lucht van het woord woonbonus, aftrek creche, ... Toch gemakkelijk 2-3-4k per gezin per jaar zonder al te veel moeite en standaard zaken.

En daarbij is de reden "mijn werk laat dat niet toe" geen argument, omdat er in België voldoende types jobs zijn waar deeltijds werken wel degelijk een mogelijkheid is. Ik heb bewust 7 jaar lang een andere job gedaan omdat die op 400 meter van thuis (en vlakbij de creche) was. Mensen zagen dat niet echt als een opgave (ik liet het ook niet zo blijken, was ook geen rampjob), maar uiteidnelijk was het wel een keuze.

Ik moet hier ook vaak opboksen tegen de madam. Die vindt mijn job niet top 'en zeker niet na hoe ze je behandeld hebben na de ontslag rondes'. Kan allemaal zijn. Maar ik werk 100% thuis, wordt niet lastig gevallen, good pay, s avonds thuiskomen en het eten staat voor haar op tafel. De was is gedaan, het huis is opgeruimd. Ik zou ergens anders (toffer - geen garantie) kunnen werken 3/5 of 4/5. Zou een stuk minder verdienen en zelfs dan zou ik nog een pak minder thuis zijn aangezien de 100% thuis jobs dun gezaaid zijn. Binnenkort veranderen ze dan nog eens van school en is de creche gedaan en kan ik ze alle 3 te voet naar school doen hier 400m verder en is de ochtend en avond routine a) een uur korter met minder stress en b) de avondroutine geen probleem meer met werk. Toch allemaal dikke dikke dikke plussen en de prijs die moet betaald worden is geld scheppen met een so-so job. Ik denk dat er veel zouden willen wisselen.

Wat vb wel niet helpt is dat ze op het werk van mijn madam tegenwoordig rete achterlijk doen ivm 'kernuren'. De madam werkt nu 4/5 (elke dag ~6h30 ipv 8h) zodat ze kinderen in school kan droppen, naar creche kan en 's avonds voor 17.00 naar de creche kan want die sluit dan al. Ze start ergens tussen 8.30 en 9.00 en stopt dan ergens tussen 15.30 - 16.30. Nu zit haar baas continu te neuten dat 'de kernuren lopen tot 16.30' en dat ze dus om 9.30 moet starten en tot 16.30 werken (incl 30 min break) zodat ze toch nog mag stressen om op tijd naar de na-opvang en creche te gaan. We moeten 2025 zijn om te neuten dat een werkschema 8.30 - 15.30 niet mag en 9.30 - 16.30 wel. Hoe pest ik mijn werknemers weg 101.

In mijn omgeving ook verbazingwekkend hoeveel easy money snuggere mensen soms laten liggen.
Anderzijds zijn dat ook allemaal wel zaken die enkel passseren als je toch -objectief gezien- geld genoeg hebt hé. Of als je echt lomp bent, maar dat zijn niet de mensen waar jij op doelt denk ik, maar eerder de mensen die sociale woningen bevolken.

Laatst bewerkt:
Ik ken er die jaloers zijn op onze jaarlijkse reis maar wel €11 per dag uitgeven aan een pak sigaretten. Dat koppel rookt dus €8000 per jaar maar wel achter uw rug om roddelen. Over geld kan je gewoon niet discussiëren. Iedereen doet ermee wat hij wil.

Wij kunnen makkelijk slechts €10 spenderen per week, maar wij kunnen ook maandag en donderdag op restaurant gaan, vrijdag cinema, zaterdag eens goed uitgaan en zondagavond 2 pizza's laten leveren. Die laatste kost wel als koppel €400 dus als je zo iedere week leeft kom je aan €1600 per maand. Begrijp mij niet verkeerd, doe dit vooral als dat jou gelukkig maakt ;)

ik ben zelf quasi opgegroeid bij m'n grootouders. 's ochtends de schoolbus van thuis, na school een andere schoolbus tot bij m'n grootouders. Vanaf derde leerjaar geen bus meer maar met de vélo.
Vrijdagavond en zaterdagavond ook altijd bij de 1 vd grootouders want m'n ouders gingen nogal graag uit.

Voor mij trouwens dik OK, mijn kozijns waren daar ook, die woonden vlakbij en de andere grootouders hadden een enorme tuin/boerderij.

Het rare is dat m'n ouders dit totaal vergeten zijn. Volgens hen ben ik bijna nooit bij de grootouders geweest, ne keer of drie misschien. :rolleyes:

De constante blijft wel dat ze ook nu niet op hun kleinkinderen (willen) passen.

Terug
Bovenaan