Omdat dat niet veel oplost.
Ze moeten nog altijd op tijd in school raken, op tijd in de creche raken, op tijd van school gehaald worden, op tijd in bed raken,...
Het werk is niet het probleem, de krappe ochtend en avonden zijn het probleem, en daar kan je geen tijd bijtoveren.
Ik kan moeilijk s middags om 14h hun bed opmaken en avondeten op tafel zetten zodat ik om 18h naar de badminclub kan gaan. Zo werkt het niet. Ik kan niet-werken en om 15h op de badminton staan, maar dan win ik 21 0 en ben ik na 10 min terug naar huis...
Dat geldt ook maar voor een deel natuurlijk.
Wassen, kuisen, strijken, boodschappen, administratie, … (of klusjes, of in de tuin werken) dat zijn zaken die je als ouder ook op een vrije dag kan doen natuurlijk en dan moet je die niet meer ‘s avonds doen of in het weekend (of minder). Dat kan ook wel wat druk wegnemen.
Maar goed, (minstens) een van beiden moet daar dan wel toe bereid zijn.
Het neemt niet alles weg natuurlijk: huiswerk, hobby’s, andere afspraken, … blijven natuurlijk wel.
Als ik dan collega’s zie, die min of meer in dezelfde situatie zitten, en dan vol voor een triatlon trainen, vraag ik me ook wel eens af hoe die dat doen. Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes natuurlijk.
Ik denk wel dat we het ons vaak moeilijker maken dan vroeger (en ik maak mezelf er ook schuldig aan). Meer focus toch op zelfontplooiing. Koppels moeten allebei een carrière hebben, deels voor die zelfontplooiing, maar zeker ook voor het financiële (want 1x op reis gaan is vaak ook niet genoeg). Hobby’s en me-time zijn belangrijker geworden. Sporten is ook vaak niet meer gewoon sporten, er moet vaker een prestatie aan vasthangen (bij voorkeur wordt er toch wel eens meegedaan aan een halve marathon of zélfs marathon of…)
Ik veralgemeen natuurlijk, maar ik voel dat zelf toch ook wel, en zie het zeker ook heel vaak in mijn omgeving. En dan vraag ik me soms toch wel eens af of we er allemaal nu zoveel gelukkiger van worden…