Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Er zijn veel essentiële winkels precies... :thinking:
Ze bepalen dat op een monty pythonesque manier:

Enkel essentiële winkels toegelaten, winkels zijn gebouwen, gebouwen zijn gemaakt van steen, hout of andere materialen, dat materiaal te koop in de gamma dus de gamma is essentieel.

Voor de liefhebbers van MQA is het een slechte week, ze komen er bijzonder slecht uit in een nieuw onderzoek.

Voor de liefhebbers van MQA is het een slechte week, ze komen er bijzonder slecht uit in een nieuw onderzoek.

heb je het helemaal bekeken? Is het technisch? Want geen goesting in 38 minuten aan niet-technische uitleg :)

Nu eindelijk een gekalibreerde microfoon besteld (MINIDSP UMIK-1) omdat de UMIK-2 pas gereleased is en de 1 in prijs is gezakt. Het dubbel van de prijs voor een marginale upgrade? no thanks; Ill buy the old one.

Eigenlijk in eerste instantie om te weten welke frequenties mijn studio kamer 'accentueert'. Ik merk bijvoorbeeld bij onderstaande track dat er bepaalde frequenties niet hoorbaar zijn (terwijl die op de home cinema zeker aanwezig zijn) en andere overpowered overkomen, trillende vloer met gevolg (vermoedelijk 40/50hz, maar dat wil ik dus bepalen).

Later kunnen dan die frequency peaks gereduceerd worden, waarschijnlijk enkel via DSP omdat de plaatsing van de speakers nu toch finaal is.

Het was zo technisch dat ik alleen maar de conclusies begreep :laugh:
heb het nu toch eens volledig gekeken en het is inderdaad redelijk technisch. Wel interessant, imo.

Anderzijds, mijn umik1 gekalibreerde microphone is aangekomen en de eerste test bevestigde mijn vermoeden van eerder al.
Een piek van 15 Db rond 41hz, en een iets kleinere piek rond 135hz.

De speakers rollen af vanaf 38hz, dus daar zijn de meetwaarden irrelevant.

EDIT: NA METEN EN EQ filtering: de twee pieken zijn weg! had ik niet zo verwacht en het klinkt cleaner.

Benieuwd wat dat gaat geven op de home cinema straks.

Laatst bewerkt:
heb het nu toch eens volledig gekeken en het is inderdaad redelijk technisch. Wel interessant, imo.

Anderzijds, mijn umik1 gekalibreerde microphone is aangekomen en de eerste test bevestigde mijn vermoeden van eerder al.
Een piek van 15 Db rond 41hz, en een iets kleinere piek rond 135hz.

De speakers rollen af vanaf 38hz, dus daar zijn de meetwaarden irrelevant.

EDIT: NA METEN EN EQ filtering: de twee pieken zijn weg! had ik niet zo verwacht en het klinkt cleaner.

Benieuwd wat dat gaat geven op de home cinema straks.
Het heeft even geduurd, maar de measurements van de home theater waren eerst wat teleurstellend.
Na veel gesleur en geconfigureer heb ik de ultra low frequencies wat prominenter kunnen maken.
De range 20-30hz heeft wat nulls, die krijg ik nooit weg.
Tot verbazing, is er degelijke output onder 20hz.
Nu van daar teveel te meten werd ik wat misselijk. Die frequencies zijn enkel voelbaar.

Lesson learned: voor een nieuwe sub of speaker te kopen, probeer van alle soorten configuraties en locaties etc.

Ik heb in een impuls weer eens iets in huis gehaald om te experimenteren: een Cayin CS55-A buizenversterker. Prachtige versterker, super degelijk gebouwd. Maar na slechts 2 dagen al duidelijk dat ie het niet haalt van mijn (ook wel veel duurdere) AVM.

In het verleden, met andere speakers, klonken buizen echt magisch maar met mijn huidige Wilson Benesch klikt het dus niet.

Dus: mocht iemand interesse hebben in een mooie Cayin buizenversterker (met EL34 buizen én een interne DAC)...

Ge moet u niet laten doen é 😆.

Esthetisch best verantwoord hoor:

4OHMl3gl.jpg

MYi61T6l.jpg

Ik heb in een impuls weer eens iets in huis gehaald om te experimenteren: een Cayin CS55-A buizenversterker. Prachtige versterker, super degelijk gebouwd. Maar na slechts 2 dagen al duidelijk dat ie het niet haalt van mijn (ook wel veel duurdere) AVM.

In het verleden, met andere speakers, klonken buizen echt magisch maar met mijn huidige Wilson Benesch klikt het dus niet.

Dus: mocht iemand interesse hebben in een mooie Cayin buizenversterker (met EL34 buizen én een interne DAC)...
Wat scheelt er exact? Want ja misschien is het gewoon de phono en speelt de rest wel mooi met elkaar?

Heh? Het werkt allemaal é, maar het is klankmatig geen ideale match. Mijn versterker heeft zo'n 300 watt klasse D eindversterking aan boord en heeft een veel betere grip op de speakers. Die WB's zijn ook wel speciaal omdat de middentoner niet gefilterd is en ze vragen best wel wat van de versterker.

ziet er echt mooi uit, maar na de prijs te googlen, ga ik passen ;)

Audio materiaal kan toch echt mooi zijn soms, ik snap niet goed hoe sommige mensen het mijden omdat ze het niet in hun interieur vinden passen.

Dan misschien een naïeve vraag, maar was dat dan ni op voorhand voorspelbaar als ge naar een 40W buizenversterker overstapt? 🙈

Niet per se, cijfers op zich zeggen weinig. Er kunnen trouwens ook kt88 buizen in, die leveren nog wat meer power.

Ik heb er 1100 voor betaald en daarvoor mag ie ook weer weg 😉.

Ik heb de analoge front-end wat uitgedund. Vpi, koetsu en nagra verkocht en de oude Dual die vroeger bij mijn ouders stond gerestaureerd (nieuwe plint en kap, andere kabel gesoldeerd, nieuwe stylus op het originele element). Dat ding is 40 jaar oud en speelt geweldig!

phono is een pro-ject tubebox se II. Die is nog net iets beter dan de interne phono in mijn versterker.

Het kost een fractie van wat er ooit stond, maar ik mis niets, klinkt geweldig. K heb mij een dikke mtb gekocht met de opbrengsten 😀.

Terug
Bovenaan