Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
I stand corrected. Nog eens opgezocht en ik heb hier precies ook Zensor 3's staan.

Ik ga toch mijn budget terugschroeven naar €800 max. Was gisteren mogelijks ook wat ingegeven door de vriendin die zich nogal laten gaan heeft voor een nieuwe handtas 🤷🏼‍♂️.

Maar die tweedehands Marantz van Nahrtent is ook wel aanlokkelijk natuurlijk.

Mijn 'gewone' versterker heb ik destijds ook tweedehands gekocht. Da's imo de component waar het minst mis mee kan zijn, toch een normale AB versterker.

Is Hifi.nl nog een ding? Die hadden veel zoekertjes

Alles in die prijscategorie van gekende merken gaat een uitstekende versterker zijn. Marantz, NAD, Cambridge springen hier te binnen. Ik heb zelf een CX80 van Cambridge en dat is een uitstekende versterker. Met Subwoofers heb ik geen ervaring dus dat ga je zelf moeten uit dokteren.

Ik heb op m'n bureau Zensor 3's staan en heb die onlangs aangesloten op die Cambridge en ik schrok hoeveel juice er uit kwam. Uiteraard niet zoals mijn Optikon's maar die kosten dan ook 3x zo veel.

Ondertussen is mijn nieuwe Atoll terug naar de importeur :(. er zat een vreselijke ruis op de MC output, ondertussen wel een Phonobox S3 B als vervanging gekregen. Ook een leuk toestel maar de Atoll had iets meer body.
Atoll integrated ooit gehoord in hifi winkel, maar ik was toen al aan de buizen verkocht. Was demo van speakers daarmee.
Wel deftige transistor amps, en prijs kwaliteit heel goed. Een beetje tube like warmte en muziekaal audiofiel geluid. Op dat vlak verkies ik bv ook Marantz.

Je hebt niet veel power nodig om speakers met milde impedantiecurve te sturen, of kleine bookshelves, of deze met 91Db rendement of meer.

Mijn oude cabasse (kleine vloerstaanders) van 93Db rendement gingen met 30-35W buizen/kanaal al ferm luid. Luid genoeg voor groot klassiek en een live feel. Idem met mijn Tannoy prestiges, 91Db, grotere vloerstaanders met diepere bas ... maar zeer milde impedantiecurve. Die 30W buizen was alweer genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik had een svs gezien die ik wel zag zitten.. Kwestie van denken aan de toekomst 😎 ben de prijs nog even aan het laten bezinken 😂
Dus vooral kijken naar wattages en Ohms dan?
Om hierop terug te komen, ik had dus een 2d hand deal voor svs sb 2000 pro gezien aan 900 euro dewelke ik nu kwijt ben dankzij doublepoint...

Dus nu dacht ik om alles wat op te graden, de kef ls50 meta's met een svs sb 3000 (is misschien wat overkill?), het enige waar ik wat mee zit is ik heb momenteel een marantz PM 6007, in hoeverre kan die de meta's aan... Iemand enige tips of betere suggesties? Heb ook die Genelec 8030s bekeken & Neumann KH 120 II... Voor Sub heb je ook de KC 62 & de KH 750 die wel top of the bill lijken.. Ik wil gewoon een set up van om en bij de 2500 waar ik nog jaaaaaren van kan genieten..

Om hierop terug te komen, ik had dus een 2d hand deal voor svs sb 2000 pro gezien aan 900 euro dewelke ik nu kwijt ben dankzij doublepoint...

Dus nu dacht ik om alles wat op te graden, de kef ls50 meta's met een svs sb 3000 (is misschien wat overkill?), het enige waar ik wat mee zit is ik heb momenteel een marantz PM 6007, in hoeverre kan die de meta's aan... Iemand enige tips of betere suggesties? Heb ook die Genelec 8030s bekeken & Neumann KH 120 II... Voor Sub heb je ook de KC 62 & de KH 750 die wel top of the bill lijken.. Ik wil gewoon een set up van om en bij de 2500 waar ik nog jaaaaaren van kan genieten..
Ik heb een set Kef LS50 Meta's met een KC62 (top ding maar wel duur, je betaalt ook voor de looks) en heb mijn Marantz PM6007, waar ik best tevreden over was maar nét wat power ontbrak, vervangen door een Cambridge CXA81. Die Kefs zijn echt fantastisch helder imo.

Ah ja die CXA81 of Yamaha SA 801 zou ik dan nemen ter vervanging als het te licht was, evt een CXA81 ergens 2de hands op de kop tikken.
Ben eigenlijk vooral voor de sub aan 't twijfelen maar denk dat die sb 3000 echt wel zeer lang kan meegaan, ook heel veel goeds gelezen over de KC62..

Van subs ken ik niets maar de CX80 die hier ondertussen al een jaar of 8 staat, doet uitstekend werk.

SVS sb 3000 is in Principe een heel sterke subwoofer, afhankelijk van je kamer kan het zijn dat je deze goed kan plaatsen en onmiddellijk goed geluid hebt.
Of je krijgt een 'modderige'/'uitgesmeerde' sound, dan is de kamer en de locatie van de subwoofer niet compatibel. Soms ben je beter af met 3 kleinere subwoofers (zeker als het enkel voor muziek is, dan moet de subwoofer niet zo diep gaan).

In Principe gaan subwoofers heel je leven mee, afhankelijk van hoe fel je ze misbruikt.
Ik heb nog maar 1 van mijn subwoofers moeten vervangen en dat kwam door de film 'Interstellar' die ik eens op reference volume wou luisteren/kijken.

SVS sb 3000 is in Principe een heel sterke subwoofer, afhankelijk van je kamer kan het zijn dat je deze goed kan plaatsen en onmiddellijk goed geluid hebt.
Of je krijgt een 'modderige'/'uitgesmeerde' sound, dan is de kamer en de locatie van de subwoofer niet compatibel. Soms ben je beter af met 3 kleinere subwoofers (zeker als het enkel voor muziek is, dan moet de subwoofer niet zo diep gaan).

In Principe gaan subwoofers heel je leven mee, afhankelijk van hoe fel je ze misbruikt.
Ik heb nog maar 1 van mijn subwoofers moeten vervangen en dat kwam door de film 'Interstellar' die ik eens op reference volume wou luisteren/kijken.
Ja ook al vaak gelezen dat dual subs het beste is maar zal nu beginnen met 1 die svs sb 3000 en dan zie ik wel.. Plaatsing is niet echt een probleem.. Het enige waar ik over twijfel zijn die ls50 metas omdat die nearfields zijn en ik heb nu al xanadu aw 11s die toch redelijk helder spelen ondanks hun ouderdom(niet zo specifiek en gecontroleerd als ls50 metas maar toch niet slecht). Dan zou ik ook mn amp moeten switchen.. Dus dan dacht ik om mettertijd te veranderen van amp en vervolgens van speakers en nu nog de xanadu 11s te behouden..

Edit; iemand bekend met Dovel of Eglantier?

Ja ook al vaak gelezen dat dual subs het beste is maar zal nu beginnen met 1 die svs sb 3000 en dan zie ik wel.. Plaatsing is niet echt een probleem.. Het enige waar ik over twijfel zijn die ls50 metas omdat die nearfields zijn en ik heb nu al xanadu aw 11s die toch redelijk helder spelen ondanks hun ouderdom(niet zo specifiek en gecontroleerd als ls50 metas maar toch niet slecht). Dan zou ik ook mn amp moeten switchen.. Dus dan dacht ik om mettertijd te veranderen van amp en vervolgens van speakers en nu nog de xanadu 11s te behouden..

Edit; iemand bekend met Dovel of Eglantier?
geen ervaring met Dovel of Egelantier, maar dat lijken mij vooral resellers/retailers die focussen op speakers die er in de populaire mening wat mooier uit zien.
Geef mij maar gewoon zwarte balken die goed klinken, zonder de meerprijs van de looks.

als je het geld hebt liggen; dan zou ik niet twijfelen over deze: https://www.dovel.be/product/ex-demo-svs-sb5000-ultra-revolution-black-ash

Dit ziet er toch niet uit en gaat niks beter klinken dan een gewoon goed paar van towers rond de 2000 euro in een onbehandelde kamer : https://www.eglantierhifi.be/nl/producten/145418/luidsprekers/vloerstaand/802-d4

Ik heb het geld niet direct liggen en wil echt niet over de 2000 gaan voor subwoofer.. ga nu de arendal 1723 1s bestellen denk ik. Was dat of de sb 3000..
Zou ook maximum tot 2500 euro gaan voor speakers floor of bookshelf maar is om zo clean mogelijk sound weer te geven zijn die b&w s dan wat ik zoek? Home theatre is secundair.. Een goeie maat heeft r3 metas en die klinken wel super goed.. maar hangt ook van ruimte behandeling af zoals je zegt..

Looks maken mij ook minder uit maar is mooi meegenomen..

Overigens de svsn op dovel site waren al uitverkocht alleszins de sb3000s

Met de arendal doe je niks mis, denk ik.
Met 2000 euro zit je met een l r paar dat vooral gelimiteerd gaat worden door je kamer. Meer zou ik er niet aan uitgeven als je niet ook je kamer gaat behandelen. En dat is dan al rekening houdend met goede plaatsing van je speakers in je huidige kamer. Software calibratie kan maar een deel oplossen van je in room imaging en frequency response.

Ik heb een half open kamer 5.5 op 3.7 op 3m met daarnaast ×/- 3.5 op 3.5 en tussenmuur 1.25m dus idd overkill heb nu 1v ( serieuze bak) en 18 hz gezien discontinued en meer sub vraag me enkel af minidsp nodig of arendal app genoeg. Zou overgaan op r3 meta in de toekomst gezien all round maar eerst nad met dirac gezien dat t beste lijkt... 3050 368 389 399.. buren zullen wel klagen gezien veelal sub bass music keus 🤷‍♂️ maar mogelijkheid v sb naar pb spreekt me wel aan.. plaatsing idgaf al is het midden kamer.. >>> evt ook dirac.. dat zou t summum moeten zijn niet?

Alle DSP is beperkt, Dirac, miniDSP en Audyssey kunnen best veel betekenen, maar het gaat bijna nooit de echte problemen kunnen oplossen.
En hoe groter de kamer hoe beter de bass zich kan 'zetten' in de kamer. Dat is de reden dat ik recent een muur heb weggehaald in de muziekkamer.

Zelf gebruik ik de miniDSP HD 2x4 vooral om 3 subwoofers te kunnen bekabelen met een klein beetje demping op de pieken. De crossover is belangrijker, vind ik, niets zo vervelend als een luide bass drum met dan bass lines die niet goed door lijken te komen door een te stijle crossover.

Dirac lijkt inderdaad de betere, geen ervaring mee, ik vermoed dat die ook niet alles kan oplossen. Desalniettemin het proberen waard.

De tijd om van naald te wisselen komt er bijna weer aan. Ik dacht, ga ik eindelijk eens springen naar een MC, maar dan zie ik dat Audio Technica een geüpdatete MM lijn heeft, waar je met de VN45xML een microline op een boron cantilever krijgt voor minder dan €250...

Die MC's hebben zo'n speciale aura in vinylkringen, maar tis toch lastig om die kost te justifiëren voor een component die op termijn sowieso vervangen moet worden...

De tijd om van naald te wisselen komt er bijna weer aan. Ik dacht, ga ik eindelijk eens springen naar een MC, maar dan zie ik dat Audio Technica een geüpdatete MM lijn heeft, waar je met de VN45xML een microline op een boron cantilever krijgt voor minder dan €250...

Die MC's hebben zo'n speciale aura in vinylkringen, maar tis toch lastig om die kost te justifiëren voor een component die op termijn sowieso vervangen moet worden...
Een goeie MM doet niet onder voor een goedkopere MC. Zeker niet omdat voor een MC topper ook de rest van de keten top moet zijn é.

En het is allemaal zo relatief... Ik had jaren geleden een dikke VPI Classic, met een Koetsu element en een Nagra phono. Dat klonk ge-wel-dig goed. Nu staat er een oude Dual, in een nieuwe plint met nog het originele Shure element (met nieuwe stylus) en dat klinkt ook erg goed. Voor een fractie van de kost (factor 1/20?).

Ik heb trouwens recent terug een cd-speler gekocht, very old-skool. Een Accuphase dp57 van zo'n 20 jaar oud. Ik gebruik de dac van de cd-speler ook voor mijn Eversolo streamer. Klinkt heerlijk groots, rustig en smooth.

Hier is de Atoll terug de deur uit, blijkbaar was die niet compatibel met een low output MC cartridge aldus de fabrikant zelf, desondanks er settings waren voor lomc's zat er super veel achtergrond ruis op :doh:

Vervangen door een Pro-Ject S3B, muisstil, gebruiksvriendelijk en even schappelijk qua kost. Niet echt een eyecatcher op vlak van de looks maar das bijzaak natuurlijk.

Meer wou ik er eigenlijk ook niet aan geven, zoals @Polle32 zegt het is allemaal relatief en tijd om "kritisch" te luisteren heb ik toch niet.

Onder het motto "alles is relatief", heb ik een sprong gewaagd die ik eigenlijk nooit van plan was. Ik heb een stukje chi-fi in huis gehaald.
Op m'n werkplek staat een paar Zensor 3's die werden aangedreven door een 15 jaar oude Cambridge AM10, ik had de hele last van zeer inconsistent geluid en gekraak en zocht dus een vervanger om niet altijd met de hoofdtelefoon te moeten werken maar versterkers zijn duur en zelden compact.

In comes the Douk A5, een oppervlak kleiner dan een CD doosje, meer wattage dan de AM10 en nog geen €100. Verder geen toeters en bellen, een line-in, subwoofer out en je kan de kleur van de LEDjes kiezen. Echter speelt hij als een zonnetje, haalt verdacht veel bass uit de Zensors, geluid voelt zeer gecontrolleerd en strak aan.

Aangenaam verrast, niet dat ik mijn ziel verder ga verkopen maar voor een tweede setup ideaal.

Onder het motto "alles is relatief", heb ik een sprong gewaagd die ik eigenlijk nooit van plan was. Ik heb een stukje chi-fi in huis gehaald.
Op m'n werkplek staat een paar Zensor 3's die werden aangedreven door een 15 jaar oude Cambridge AM10, ik had de hele last van zeer inconsistent geluid en gekraak en zocht dus een vervanger om niet altijd met de hoofdtelefoon te moeten werken maar versterkers zijn duur en zelden compact.

In comes the Douk A5, een oppervlak kleiner dan een CD doosje, meer wattage dan de AM10 en nog geen €100. Verder geen toeters en bellen, een line-in, subwoofer out en je kan de kleur van de LEDjes kiezen. Echter speelt hij als een zonnetje, haalt verdacht veel bass uit de Zensors, geluid voelt zeer gecontrolleerd en strak aan.

Aangenaam verrast, niet dat ik mijn ziel verder ga verkopen maar voor een tweede setup ideaal.
Ik heb hier een tijdje geleden ook eens gepolst naar versterkerupgrades, vooral omdat ik een dedicated sub out en een 12v trigger wilde. Comfortoplossingen dus.
Uiteindelijk ook beseft dat ik in mijn huidige woonsetting weinig 'aandachtig' luister of op een deftig volume.
Dus dan maar voor de fosi audio za3 gegaan. Zonder extra sub wel wat weinig basweergave (vgl met de Onkyo a9019), maar met aparte sub geen klachten.
En ik kan alles vanaf mijn smartphone activeren, zalig. En het neemt quasi geen plaats in (vooral vriendin fan van). Maar eignelijk wel een beetje dat gevoel dat ik mijn ziel verkocht heb.

Een echte soundsystem upgrade is voor als ik verhuis (al ga ik dan waarschijnlijk geen geld meer hebben daarvoor). Want zo'n klassieke versterker heeft toch zijn charme in het interieur.

Terug
Bovenaan