Dan ga je er toch van uit dat mits meer besteedbaar inkomen mensen de weg wel zullen vinden naar allerlei minder populaire cultuurvormen? Ik weet dat toch zo niet hoor, de gemiddelde Vlaming heeft volgens mij wel wat besteedbaar inkomen en toch kunnen heel wat cultuurvormen niet overleven zonder subsidie.
De vraag is dan ook of artificiële zaken zoals niche-kunsten moeten overleven.
Dat we aan natuurbescherming doen omdat anders planten en dieren zouden uitsterven omdat ecosystemen onder menselijke druk staan vind ik de logica zelve, dat is een natuurlijke diversiteit van duizenden tot miljoenen jaren die anders verloren zou gaan, en zelfs als je niet daarom geeft bestaat er ook zoiets als 'ecosysteemdiensten' waar mensen véél te weinig bij stilstaan: grondstoffen, regulerende buffers, ontspanning, ...
Dat we erfgoed beschermen omdat het omwille van eenzelfde, historische logica anders onvervangbaar zou zijn, kan ik ook volgen.
Ook qua 'diensten' kan je daar een logica rondbouwen.
Maar een uitvoering van een experimenteel theaterstuk in het hier en nu? Moet dat overleven als er niet genoeg interesse in is?
Als er 5 man en een paardenkop gaat kijken en er zo ook géén enkele extra persoon iets gaat eten in de nabijgelegen brasserie, laat staan blijven overnachten?
Meer opties in leven houden zodat de burger een breder scala heeft om uit te kiezen vind ik niet paternalistisch. Laat de vrije markt maar landen zoals de VS naar de kloten helpen, denk ik dan. Ik snap best wel dat men die kosten wil rationaliseren, maar ik vind bescrhijvingen zoals elitair of paternalistisch nu niet rationeel.
Maar nu discrimineert men wel tussen een 'scala' aan opties, op bijna 19e eeuwse opvattingen van cultuur zou ik zeggen, en dat is wél paternalistisch.
Kom ik straks thuis en wil ik de nieuwste beledigingenbundel van Herman Brusselmans of deprimerende hersenspinsels van Kristien Hemmerechts lezen dan betaal ik 6% BTW, wil ik Hollow Knight: Silksong spelen? 21% BTW graag.
Zelfs binnen één medium: wil ik de laatste EOS of Fwiet lezen (die liggen hier wel degelijk): 6% BTW... laatste roddelblad à la Dag Allemaal of Story? Ook 6% BTW.
Als het argument is dat boeken en tijdschriften dienen ter kennisdeling, tja...
Het is sowieso degelijk een vorm van paternalisme als je andere hobby's belast aan 21%, nog andere aan 6% en er nog een zak geld bovenop geeft waarzonder die hobby voor 5 man en een paardenkop niet zou blijven bestaan, laat staan dat die voorstelling nog extra inkomsten voor lokale horeca genereert.
Ik zou cultuursubsidies niet per se afschaffen, maar dan ben ik eerder pro zaken als tax shelters voor nieuwe initiatieven en inzetten op behoud van cultureel erfgoed uiteraard. Maar idd voor 'nieuwe' initiatieven mag er enige gezonde concurrentie zijn, anders werk je vooral nepotisme/snobisme/smaakdiscriminatie in de hand.