Het Vlaams begrotingsakkoord (September 2025)

Voorbode van wat er federaal zit aan te komen...

"Geen belasting verhoging". Schiet niet veel meer van over.

Nog voor de verkiezingen was ik wat verbaast dat geen enkele partij tijdens de campagne de kaart getrokken heeft van een pure besparingsregering, besparen en belasten dat iedereen het voelt, in combinatie met een back to basics/essentie had dat een programma geweest waar een draagvlak voor was. Met zoiets kan je een gepland beleid opstellen in plaats van de problemen overhaast op te lossen als ze zich stellen.

Nu vrees ik terug voor een lappendeken om de brandjes te blussen die al ettelijke maanden/jaren duidelijk waren -die zorgpremie is een mooi voorbeeld want die opbrengst gaat helemaal niet naar zorg gaan - dat is gewoon een belastingverhoging, schaf ze dus af en in ze via de belastingen in plaats van altijd maar nieuwe zaken op te stellen.

Dan ga je er toch van uit dat mits meer besteedbaar inkomen mensen de weg wel zullen vinden naar allerlei minder populaire cultuurvormen? Ik weet dat toch zo niet hoor, de gemiddelde Vlaming heeft volgens mij wel wat besteedbaar inkomen en toch kunnen heel wat cultuurvormen niet overleven zonder subsidie.

De vraag is dan ook of artificiële zaken zoals niche-kunsten moeten overleven.

Dat we aan natuurbescherming doen omdat anders planten en dieren zouden uitsterven omdat ecosystemen onder menselijke druk staan vind ik de logica zelve, dat is een natuurlijke diversiteit van duizenden tot miljoenen jaren die anders verloren zou gaan, en zelfs als je niet daarom geeft bestaat er ook zoiets als 'ecosysteemdiensten' waar mensen véél te weinig bij stilstaan: grondstoffen, regulerende buffers, ontspanning, ...

Dat we erfgoed beschermen omdat het omwille van eenzelfde, historische logica anders onvervangbaar zou zijn, kan ik ook volgen.
Ook qua 'diensten' kan je daar een logica rondbouwen.

Maar een uitvoering van een experimenteel theaterstuk in het hier en nu? Moet dat overleven als er niet genoeg interesse in is?
Als er 5 man en een paardenkop gaat kijken en er zo ook géén enkele extra persoon iets gaat eten in de nabijgelegen brasserie, laat staan blijven overnachten?

Meer opties in leven houden zodat de burger een breder scala heeft om uit te kiezen vind ik niet paternalistisch. Laat de vrije markt maar landen zoals de VS naar de kloten helpen, denk ik dan. Ik snap best wel dat men die kosten wil rationaliseren, maar ik vind bescrhijvingen zoals elitair of paternalistisch nu niet rationeel.

Maar nu discrimineert men wel tussen een 'scala' aan opties, op bijna 19e eeuwse opvattingen van cultuur zou ik zeggen, en dat is wél paternalistisch.

Kom ik straks thuis en wil ik de nieuwste beledigingenbundel van Herman Brusselmans of deprimerende hersenspinsels van Kristien Hemmerechts lezen dan betaal ik 6% BTW, wil ik Hollow Knight: Silksong spelen? 21% BTW graag.
Zelfs binnen één medium: wil ik de laatste EOS of Fwiet lezen (die liggen hier wel degelijk): 6% BTW... laatste roddelblad à la Dag Allemaal of Story? Ook 6% BTW. Als het argument is dat boeken en tijdschriften dienen ter kennisdeling, tja...

Het is sowieso degelijk een vorm van paternalisme als je andere hobby's belast aan 21%, nog andere aan 6% en er nog een zak geld bovenop geeft waarzonder die hobby voor 5 man en een paardenkop niet zou blijven bestaan, laat staan dat die voorstelling nog extra inkomsten voor lokale horeca genereert.

Ik zou cultuursubsidies niet per se afschaffen, maar dan ben ik eerder pro zaken als tax shelters voor nieuwe initiatieven en inzetten op behoud van cultureel erfgoed uiteraard. Maar idd voor 'nieuwe' initiatieven mag er enige gezonde concurrentie zijn, anders werk je vooral nepotisme/snobisme/smaakdiscriminatie in de hand.

Ook in de krant vandaag: "Vlaanderen gaat elke flitscamera continu inzetten. Om de Vlaamse begroting mee op orde te krijgen, gaan er elk jaar voor tientallen miljoenen euro's extra verkeersboetes worden uitgeschreven..."

Tot zover het mooie blabla verhaaltje dat het om verkeersveiligheid gaat.

Ik zie ook positieve zaken daarin: enerzijds gaat men de boetes zelf meer innen - dus de inkomsten worden in Vlaanderen gebruikt - en dan is het idd hopen dat men de focus gaat leggen op verkeersveiligheid - dus niet gaan flitsen op dat ene stukje waar geen huizen staan, de baan 250m breed is, de zone 30 aan de school op zondagnacht midden in juli ... En dan nog op zijn minst een deel van de opbrengsten ook echt in het verkeer gaat stoppen: betere wegen, betere verlichting, ...

maar nu ga ik even een heet voorwerp aanraken, kwestie van niet verder te dromen.

De vraag is dan ook of artificiële zaken zoals niche-kunsten moeten overleven.

Dat we aan natuurbescherming doen omdat anders planten en dieren zouden uitsterven omdat ecosystemen onder menselijke druk staan vind ik de logica zelve, dat is een natuurlijke diversiteit van duizenden tot miljoenen jaren die anders verloren zou gaan, en zelfs als je niet daarom geeft bestaat er ook zoiets als 'ecosysteemdiensten' waar mensen véél te weinig bij stilstaan: grondstoffen, regulerende buffers, ontspanning, ...

Dat we erfgoed beschermen omdat het omwille van eenzelfde, historische logica anders onvervangbaar zou zijn, kan ik ook volgen.
Ook qua 'diensten' kan je daar een logica rondbouwen.

Maar een uitvoering van een experimenteel theaterstuk in het hier en nu? Moet dat overleven als er niet genoeg interesse in is?
Als er 5 man en een paardenkop gaat kijken en er zo ook géén enkele extra persoon iets gaat eten in de nabijgelegen brasserie, laat staan blijven overnachten?
Ik denk nu wel dat je dezelfde redering kan maken rond alles: waarom iets onderhouden/in leven houden als er geen vraag naar is. Dat is toch exact wat ons onderscheidt van een systeem compleet geregeerd door de vrije markt? Landen genoeg waar erfgoed tegen de grond gaat voor "ander en beter", of waar men het niet zo nauw neemt met conservatie als daar enige economische kost aan gekoppeld wordt.
Maar nu discrimineert men wel tussen een 'scala' aan opties, op bijna 19e eeuwse opvattingen van cultuur zou ik zeggen, en dat is wél paternalistisch.

Kom ik straks thuis en wil ik de nieuwste beledigingenbundel van Herman Brusselmans of deprimerende hersenspinsels van Kristien Hemmerechts lezen dan betaal ik 6% BTW, wil ik Hollow Knight: Silksong spelen? 21% BTW graag.
Zelfs binnen één medium: wil ik de laatste EOS of Fwiet lezen (die liggen hier wel degelijk): 6% BTW... laatste roddelblad à la Dag Allemaal of Story? Ook 6% BTW. Als het argument is dat boeken en tijdschriften dienen ter kennisdeling, tja...

Het is sowieso degelijk een vorm van paternalisme als je andere hobby's belast aan 21%, nog andere aan 6% en er nog een zak geld bovenop geeft waarzonder die hobby voor 5 man en een paardenkop niet zou blijven bestaan, laat staan dat die voorstelling nog extra inkomsten voor lokale horeca genereert.

Ik zou cultuursubsidies niet per se afschaffen, maar dan ben ik eerder pro zaken als tax shelters voor nieuwe initiatieven en inzetten op behoud van cultureel erfgoed uiteraard. Maar idd voor 'nieuwe' initiatieven mag er enige gezonde concurrentie zijn, anders werk je vooral nepotisme/snobisme/smaakdiscriminatie in de hand.
Geen enkel systeem gaat perfect zijn natuurlijk, maar is het zo'n probleem dat de btw lager is voor een boek van een Belgische auteur vs een Australisch indie-game? Ik vermoed dat de potentiële markt, of de weg ernaar, niet hetzelfde is.

Verder zal elke maatregel uiteraard zo voordelig mogelijk worden geïnterpreteerd door wie er voordeel uithaalt. Voor mij moet een Dag Allemaal geen 6% BTW krijgen, maar ik ben dan ook de doelgroep niet.

Als je door middel van subsidie zaken mogelijk wil houden moet je nu eenmaal dingen (niet-perfect) selecteren, denk ik. Het is altijd gemakkelijk om alles gelijk te behandelen en er je handen af te trekken, maar dan verlies je. Wat jij voorstelt is toch ook enkel om andere criteria, die je persoonlijk beter lijken, te gebruiken?

Laatst bewerkt:
Ik denk nu wel dat je dezelfde redering kan maken rond alles: waarom iets onderhouden/in leven houden als er geen vraag naar is. Dat is toch exact wat ons onderscheid van een systeem compleet geregeerd door de vrije markt? Landen genoeg waar erfgoed tegen de grond gaat voor "ander en beter", of waar men het niet zo nauw neemt met conservatie als daar enige economische kost aan gekoppeld wordt.

Daarom dat ik dit kaderde als een kerntakendebat.

Kerntaken: overheid: veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg, behoud van natuur of cultureel erfgoed.
Niet-kerntaken: (moderne) hobby's.

Ook qua natuur en erfgoed kan je niet alles bewaren/beschermen omdat je middelen/ruimte beperkt zijn.
Maar qua cultuur mag je gerust vereisen dat nieuwe/moderne initiatieven hun eigen waarde eerst bewijzen, en niet vanaf het begin aan een subsidie-infuus gaan hangen, mede bepaald door mensen die zelf in het veld zitten.

Geen enkel systeem gaat perfect zijn natuurlijk, maar is het zo'n probleem dat de btw lager is voor een boek van een Belgische auteur vs een Australisch indie-game? Ik vermoed dat de potentiële markt, of de weg ernaar, niet hetzelfde is.

Verder zal elke maatregel uiteraard zo voordelig mogelijk worden geïnterpreteerd door wie er voordeel uithaalt. Voor mij moet een Dag Allemaal geen 6% BTW krijgen, maar ik ben dan ook de doelgroep niet.

Als je door middel van subsidie zaken mogelijk wil houden moet je nu eenmaal dingen (niet-perfect) selecteren, denk ik. Het is altijd gemakkelijk om alles gelijk te behandelen en er je handen af te trekken, maar dan verlies je. Wat jij voorstelt is toch ook enkel om andere criteria, die je persoonlijk beter lijken, te gebruiken?

En nu is niet-perfectie het argument...
die indie-game mag gerust van Belgische makelij zijn of het boek van een Australische auteur, m'n punt blijft.
Ik koos bewust voor dat contrast omdat het gaat om het in stand houden van een arca archaïsche en paternalistische, 19e eeuwse opvatting over toegevoegde waarde en wat cultuur is.

Het gaat mij niet om er zelf meer of minder voordeel uit te halen, maar om er meer logica/consequentie bij te hanteren. Zeker wanneer er bespaard moet worden of beter weeral extra belastingen geheven moeten worden.
Ik zou bijvoorbeeld zoals ik al in m'n eerste post aanhaalde gerust ook meer kunnen betalen voor m'n bibliotheek abonnement.

Je verliest niet bij gelijk trekken wanneer het gaat om hobby's waartussen mensen perfect zelf zouden kunnen selecteren. Sterker nog op dit moment verliezen de mensen wiens hobby niet past in het cultuur-plaatje.

Ik zie ook positieve zaken daarin: enerzijds gaat men de boetes zelf meer innen - dus de inkomsten worden in Vlaanderen gebruikt - en dan is het idd hopen dat men de focus gaat leggen op verkeersveiligheid - dus niet gaan flitsen op dat ene stukje waar geen huizen staan, de baan 250m breed is, de zone 30 aan de school op zondagnacht midden in juli ... En dan nog op zijn minst een deel van de opbrengsten ook echt in het verkeer gaat stoppen: betere wegen, betere verlichting, ...

maar nu ga ik even een heet voorwerp aanraken, kwestie van niet verder te dromen.
Ik vind het ook niet persé negatief, maar ik vind wel dat het allemaal niet meer helpt aan de geloofwaardigheid van de politiek.

Er is geld nodig om een gat te dichten, dus we gaan meer uit boetes halen, terwijl de boodschap altijd verkeersveiligheid was.

De zorgkas dient om mensen te helpen... Nee de zorgkas dient nu ook om extra geld uit de werkenden hun portemonnee te halen om hun eigen schulden af te betalen. Heeft niks meer met zorg te maken.
Ook gemakkelijk om te zeggen dat belastingen niet verhoogd worden, ze halen het geld op deze manier alsnog bij ons weg. Het noemt gewoon anders.

Laatst bewerkt:
Daarom dat ik dit kaderde als een kerntakendebat.

Kerntaken: overheid: veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg, behoud van natuur of cultureel erfgoed.
Niet-kerntaken: (moderne) hobby's.

Ook qua natuur en erfgoed kan je niet alles bewaren/beschermen omdat je middelen/ruimte beperkt zijn.
Maar qua cultuur mag je gerust vereisen dat nieuwe/moderne initiatieven hun eigen waarde eerst bewijzen, en niet vanaf het begin aan een subsidie-infuus gaan hangen, mede bepaald door mensen die zelf in het veld zitten.
Ja, dat kan allemaal, maar wat een kerntaak is lijkt me toch ook iets dat zeer sterk ideologisch gestuurd wordt? Het doet me allemaal nogal vaag aan eerlijk gezegd, we gaan dus selectief zijn maar anders dan nu? Welke criteria gebruiken we nu, en welke zouden dan beter zijn? Ik heb gewoon de indruk dat elk argument dat je aanhaalt altijd gaat opgaan voor elke systeem buiten de vrije markt. Bij elke keuze kan je met paternalisme schermen, want dat betekent dan iemand X meer waarde toekende dan Y toch?

Daarbovenop, akkoord dat cultuur geen "absolute kerntaak" is. Dat zien we in de praktijk ook, volgens een snelle google search :
De Vlaamse overheid kende in 2021 399 miljoen euro toe aan cultuur, wat toen 1,3% van de totale Vlaamse begroting was.

Hoewel ook subjectief, vind ik 1.3% best meevallen, voor iets dat ik persoonlijk wel belangrijk vind. Cultuur, in zijn totaliteit, bepaalt mee wie we zijn als persoon & samenleving, naar mijn mening.

Ik denk dat het idee vooral is om het niet in te zetten voor verkeersveiligheid.
Nu bepaalt de federale overheid per wet wat men er mee mag doen. Het gaat naar de politiezones en het verkeersveiligheidsfonds.
In de toekomst wordt het een extra post in de begroting.

Maar het probleem is toch de capaciteit op server niveau? Dat gaan ze niet in eigen beheer kunnen dus ook niets mee te winnen.
En dan ook nog eens een tiental miljoen voor het maken van een brakke kopie van justfines? Dat ding is pas vernieuwd.
Gaan de bestaande integraties met bv de belastingdienst ook blijven bestaan? In Wallonië wel en Vlaanderen niet?
Waanzin om een systeem waar zoveel aan uitgegeven is, goed werkt en eindelijk met de verschillende overheidsdiensten geïntegreerd is te gaan slachten.

Ik denk dat het idee vooral is om het niet in te zetten voor verkeersveiligheid.
Nu bepaalt de federale overheid per wet wat men er mee mag doen. Het gaat naar de politiezones en het verkeersveiligheidsfonds.
In de toekomst wordt het een extra post in de begroting.

Maar het probleem is toch de capaciteit op server niveau? Dat gaan ze niet in eigen beheer kunnen dus ook niets mee te winnen.
En dan ook nog eens een tiental miljoen voor het maken van een brakke kopie van justfines? Dat ding is pas vernieuwd.
Gaan de bestaande integraties met bv de belastingdienst ook blijven bestaan? In Wallonië wel en Vlaanderen niet?
Waanzin om een systeem waar zoveel aan uitgegeven is, goed werkt en eindelijk met de verschillende overheidsdiensten geïntegreerd is te gaan slachten.

Daar vrees ik idd voor, maar anderzijds moeten de gaten wel gevuld worden - en zoals menig forumlid hier al lang doorheeft maar waar politieke partijen met een grote boog omheen gaan: we gaan dat voelen - op diverse vlakken.

M.b.t. dat praktische heb ik op de radio gehoord dat een deel van de boete inkomsten naar het Federale gaat en dat ze dat nu willen vermijden door zelf te gaan innen, de kost voor dat systeem zou 5 miljoen zijn - daartegenover zou de opbrengst 50 miljoen per jaar zijn, ik veronderstel dat ze zoals gewoonlijk een factor 5-10 verkeerd zijn en het dus 25-50 miljoen zal kosten - nog steeds rendabel. Idd waanzin als een bestaand systeem niet kan gebruikt worden om dan weer typisch Belgisch het doel via diverse omwegen en kosten te bereiken - al weet ik niet precies hoe dat vandaag allemaal geregeld is.

Op zich wel straf dat we het hier aan't discussiëren zijn over miljoenen. @phate_13 had het over 400 miljoen aan cultuur.

Dat terwijl de Vlaamse overheid de dienstencheque sector met 1.6 miljard subsidieert.
OK, dat schept banen voor lage lonen, maar zoals KoC ook al geargumenteerd... dat is tegelijkertijd ook de rijken hun huishoudhulp subsidiëren. Als er ergens vet zit, zal het toch aan de grootste kostenposten zijn zeker?

Als je het op een rijtje zet... toch raar om aan cultuur te zitten zo?
Geraamde uitgaven bij begrotingsaanpassing 2025In duizend euro
Onderwijs en Vorming19.747.842
Welzijn, Volksgezondheid en Gezin17.512.396
Mobiliteit en Openbare Werken6.165.434
Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie6.115.473
Werk, Economie, Wetenschap, Innovatie, Landbouw en Sociale Economie6.027.910
Financiën en Begroting5.148.211
Omgeving3.918.111
Cultuur, Jeugd, Sport en Media1.665.679
Hogere Entiteiten174.056
Totaal66.475.112

Op zich wel straf dat we het hier aan't discussiëren zijn over miljoenen. @phate_13 had het over 400 miljoen aan cultuur.

Dat terwijl de Vlaamse overheid de dienstencheque sector met 1.6 miljard subsidieert.
OK, dat schept banen voor lage lonen, maar zoals KoC ook al geargumenteerd... dat is tegelijkertijd ook de rijken hun huishoudhulp subsidiëren. Als er ergens vet zit, zal het toch aan de grootste kostenposten zijn zeker?

Omgeving3.918.111
Hogere Entiteiten174.056
Totaal66.475.112
Vrij onderwijs, gemeenschapsonderwijs, provinciaal onderwijs, en gemeentelijk onderwijs fuseren lijkt me al een wezenlijke besparing voor de grootste uitgavepost! :unsure:

Het lijkt me inderdaad een discussie over spreekwoordelijke kruimels als we het hebben over welke "cultuur" nu gesubsideerd mag worden.

Daar vrees ik idd voor, maar anderzijds moeten de gaten wel gevuld worden - en zoals menig forumlid hier al lang doorheeft maar waar politieke partijen met een grote boog omheen gaan: we gaan dat voelen - op diverse vlakken.

M.b.t. dat praktische heb ik op de radio gehoord dat een deel van de boete inkomsten naar het Federale gaat en dat ze dat nu willen vermijden door zelf te gaan innen, de kost voor dat systeem zou 5 miljoen zijn - daartegenover zou de opbrengst 50 miljoen per jaar zijn, ik veronderstel dat ze zoals gewoonlijk een factor 5-10 verkeerd zijn en het dus 25-50 miljoen zal kosten - nog steeds rendabel. Idd waanzin als een bestaand systeem niet kan gebruikt worden om dan weer typisch Belgisch het doel via diverse omwegen en kosten te bereiken - al weet ik niet precies hoe dat vandaag allemaal geregeld is.
Die 5 miljoen ken ik. Dat was de budgetprijs voor Crossborder 10 jaar geleden.
Waar ze dan wel over zwijgen is de onderhouds- en personeelkost. Die hebben een hele afdeling met callcenter want de website dat wij zien is eigenlijk peanuts.
De problemen beginnen als je niet meer in de happy flow zit.

Die 5 miljoen ken ik. Dat was de budgetprijs voor Crossborder 10 jaar geleden.
Waar ze dan wel over zwijgen is de onderhouds- en personeelkost. Die hebben een hele afdeling met callcenter want de website dat wij zien is eigenlijk peanuts.
De problemen beginnen als je niet meer in de happy flow zit.

Dat geloof ik maar al te goed.

Anderzijds lijkt het desondanks toch nog een leuk business -modelleke als ik de jaarrekening van de privé firma met die trajectcontroles er eens op nalees. Mocht het toch niet volstaan kan men wellicht ook gewoon de boetes opkrikken, de correctie van snelheid verlagen (zou me niet verbazen als ze die naar 1 of 2 km/h kunnen brengen zonder al te veel gedoe) - wanneer overheden zaken als verdienmodel gaan beschouwen zijn de mogelijkheden eindeloos. Op dat vlak is het best een gevaarlijke evolutie.

Ook in de krant vandaag: "Vlaanderen gaat elke flitscamera continu inzetten. Om de Vlaamse begroting mee op orde te krijgen, gaan er elk jaar voor tientallen miljoenen euro's extra verkeersboetes worden uitgeschreven..."

Tot zover het mooie blabla verhaaltje dat het om verkeersveiligheid gaat.

Maar de trajectcontroles moesten wel verdwijnen van de NVA

Omgeving3.918.111
Hogere Entiteiten174.056
Totaal66.475.112
Uitgaven moeten op hun merits beoordeeld worden, niet op basis van in welk mandje ze vallen en hoe groot dat mandje is. Als een overheid (of een bedrijf) wil besparen is het bovendien ook belangrijk te zien op welke kosten er effectief impact kan zijn en dan zijn kleinere uitgavenposten soms belangrijker dan grote. Bij de overheid zijn pensioenen bijvoorbeeld een gigantische kost maar zelfs maar 1% daarin snijden naar volgend jaar toe is eigenlijk zo goed als onmogelijk, wijzigingen daarin zijn klein en duren meestal decennia voor de impact voelbaar is. Cultuur is zo'n post waar je denk ik wel op korte termijn wel vrij veel kan doen om te besparen.

Dienstencheques zijn bovendien inderdaad vooral voor de meer gegoede burgers maar we moeten nu ook niet doen alsof dat voor cultuur ook niet voor een groot deel het geval is. Ik vermoed dat het publiek dat regelmatig bezig is met cultuur vrij goed zal overlappen met het dienstenchecques publiek.

Laatst bewerkt:
Uitgaven moeten op hun merits beoordeeld worden, niet op basis van in welk mandje ze vallen en hoe groot dat mandje is. Als een overheid (of een bedrijf) wil besparen is het bovendien ook belangrijk te zien op welke kosten er effectief impact kan zijn en dan zijn kleinere uitgavenposten soms belangrijker dan grote. Bij de overheid zijn pensioenen bijvoorbeeld een gigantische kost maar zelfs maar 1% daarin snijden naar volgend jaar toe is eigenlijk zo goed als onmogelijk, wijzigingen daarin zijn klein en duren meestal decennia voor de impact voelbaar is. Cultuur is zo'n post waar je denk ik wel op korte termijn wel vrij veel kan doen om te besparen.

Dienstencheques zijn bovendien inderdaad vooral voor de meer gegoede burgers maar we moeten nu ook niet doen alsof dat voor cultuur ook niet voor een groot deel het geval is. Ik vermoed dat het publiek dat regelmatig bezig is met cultuur vrij goed zal overlappen met het dienstenchecques publiek.
Gohja, dat volg ik gedeeltelijk wel hoor. Maar als je (ik zeg maar iets) 0.5% kan besparen in budget van onderwijs, dan kom je aan 98.7 miljoen euro. In cultuur moeten ze, gezien de kleine budgetten, drastische besparingen doen om toch wat impact te hebben globaal gezien. Puur gezien de wet van de grote cijfers lijkt het me logisch om toch naar de grootste posten te kijken.

Als ik dan naar Basisschool Balder kijk, waar er drie mensen van de inspectie even langskomen om te zeggen dat het niet goed gaat in de school terwijl er geen enkele leerkracht voor de klas staat... tja dan denk ik toch dat ook daar wat misloopt.

Ik wist niet dat Vlaanderen 18 miljard aan subsidies geeft elk jaar, zeer grote meerderheid gaat naar overheden en zorg blijkbaar.

Gezien het bedrag zou je verwachten dat daar toch wat geëvalueerd wordt en dat deze ook aansluiten bij het beleid, maar ik vrees voor beiden.

Zou het dan geen betere optie zijn om dat allemaal af te schaffen en gewoon de algemene belastingen te verlagen - wat wel Federale materie is? Sturen van beleid a.d.h.v. subsidies op die schaal lijkt me weinig efficiënt te zijn in de meeste gevallen. Daarnaast staat de deur voor belangenvermenging wagenwijd open, inclusief een rode loper en rozenblaadjes.

Die 18 miljard zijn niet allemaal subsidies voor een frigo. Daar zit ook cruciale financiering voor vzw's bij, fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, steun aan starters...

Terug
Bovenaan