Het Universum

Spaceweather.com en poollicht.be in de gaten houden.
www.poollicht.be geeft een indicatie: de Kp moet minstens 7 zijn, dan is er kans op (fotografisch) poollicht en bij 8 is er kans dat het met het blote oog zichtbaar is

Dit poollicht was redelijk last minute. Normaal is er een waarschuwing de dag ervoor maar poollicht in onze streek was niet direct verwacht. Het was ook maar kort rond 23 uur.

Het kwam veel sneller dan verwacht. Hoogtepunt leek inderdaad tussen 22 en 23u te zijn.
Op dat vlak hadden we wel geluk want voor hetzelfde geld is het om 2-3u 's nachts wanneer de meeste mensen liggen te slapen.

Zeer veel geluk gehad dat ik het zag, dankzij HLN dan nog :D. Direct naar buiten gestormd rond 23u. Had de indruk dat het rond 23u30 het meest impressionant was, zelfs het met blote oog.
Wat me ook opviel: wat er te zien was (letterlijk) naast de rood-groene schijn. Het leken precies wit doorschijnende 'wolken' die opeens verdwenen of verschoven. Zeer speciaal om te zien. Op een bepaald moment ook boven ons hoofd te zien.

Met het blote oog lijken dat precies witte wolken die plots verschijnen of verdwijnen, met een smartphone of fototoestel zie je echt duidelijk de groene kleur en dat het om noorderlicht gaat.
Ons menselijk oog is niet goed in staat om kleuren waar te nemen in het donker. Een camera kan dat beter.

Voor scherpe foto's zou ik moeten een digitale camera hebben en een statief (en dan kan je je sluitertijd evt. langer zetten) , dit is gewoon met de smartphone getrokken.

Ik heb alles met de camera bekeken. De 'witte wolken' waren ook kleurloos op mijn camera, ze waren duidelijk verwijderd van de gekleurde schijn in het noorden. Die laatste kon je amper zien bewegen met het blote oog, de 'wolken' wel (noord-west of pal boven ons hoofd). Heb er een filmpje van, maar is zeer moeilijk te zien: een witte pixelbrij die voorbij 'drijft'. Misschien waren deze zeer licht gekleurd maar kon mijn camera dat ook niet vastleggen, of is er een andere fysische verklaring voor de kleurloze schijn.

Laatst bewerkt:
boven Peer was het ook zichtbaar

received_1199327635693710.jpeg

Bijlagen

• received_1410362157125039.jpeg
    received_1410362157125039.jpeg
    119,3 KB · Weergaven: 9
  • received_2337312096691835.jpeg
    received_2337312096691835.jpeg
    142,4 KB · Weergaven: 11
Ik heb alles met de camera bekeken. De 'witte wolken' waren ook kleurloos op mijn camera, ze waren duidelijk verwijderd van de gekleurde schijn in het noorden. Die laatste kon je amper zien bewegen met het blote oog, de 'wolken' wel (noord-west of pal boven ons hoofd). Heb er een filmpje van, maar is zeer moeilijk te zien: een witte pixelbrij die voorbij 'drijft'. Misschien waren deze zeer licht gekleurd maar kon mijn camera dat ook niet vastleggen, of is er een andere fysische verklaring voor de kleurloze schijn.
Met de smartphone heb ik ook geprobeerd om de beweging vast te leggen, maar dat lukt niet, enkel in fotomodus lukt dat ook goed om de kleuren vast te leggen, in videomodus is er geen sluitertijd zoals bij het nemen van een foto en is de lichtgevoeligheid van die camera niet voldoende.
Ik denk dat je gewoon tegen de limieten van die camera aanloopt bij een lage lichtintensiteit, en dat je gewoon professioneler materiaal nodig hebt dat enkel en daarvoor gemaakt is (knap natuurlijk wat smartphones kunnen tegenwoordig, maar een specifieke digitale camera zal doorgaans beter zijn in zijn niche, terwijl een smartphone alles moet kunnen).

Laten we hopen dat er vanavond opnieuw een kans is. Ik kreeg gisteren zo'n foto door en dacht dat het om een of andere tomatenkweker ging 🤷‍♂️ Wat zijn de kansen ook. Misschien toch het statief nog eens bovenhalen dan.

Qua bewolking ziet het er vannacht minder gunstig uit. Als er iets zal te zien zijn zal het eerder vanavond zijn, en meer kans in het oosten. In het westen zou het sneller bewolkt worden.

Met het blote oog lijken dat precies witte wolken die plots verschijnen of verdwijnen, met een smartphone of fototoestel zie je echt duidelijk de groene kleur en dat het om noorderlicht gaat.
Ons menselijk oog is niet goed in staat om kleuren waar te nemen in het donker. Een camera kan dat beter.

Voor scherpe foto's zou ik moeten een digitale camera hebben en een statief (en dan kan je je sluitertijd evt. langer zetten) , dit is gewoon met de smartphone getrokken.
Ik moet zeggen dat het bij ons toch echt wel uitgesproken waarneembaar was met het blote oog.
Zowel het groene als het rode.

Het was in ieder geval een mooi schouwspel. Jammer van de vele straatverlichting rondom ons, anders was het ongetwijfeld nog mooier geweest.
Maar toch zeer blij dat ik me naar buiten begeven heb toen ik de eerste berichtjes zag verschijnen.

en zeg nu eens allemaal "Dank u, zon!"

allemaal oppassen deze morgen! :unsure:

https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...nden-brokstukken-niet-aanraken/127635384.html

Wat meer achtergrond informatie.
Het betreft een chinese draagraket ZQ 3 R/B met nog een gewicht nu van ongeveer 11.000 kg. Niet alles zal wss opbranden dus brokstukken kunnen over een groot deel van europa vallen. Het is denk ik de clone van de falcon van spacex..

Zhuque-3 (ZQ-3, Chinese: 朱雀三号) is an active, two-stage, medium-to-heavy partially recoverable launch vehicle made of stainless steel and powered by liquid methane fuel. It is the third in a series of orbital-class launch vehicles developed by LandSpace Technology Corporation (LandSpace), a Chinese commercial space launch provider based in Beijing.

America innovates, china replicates and europe regulates he.... :unsure:

Op het nieuwsblad zeggen ze van de brokstukken niet aan te raken maar als ik de brandstof bekijk is dat methalox, (methaan + vloeibare zuurstof) wat nog cava is.
Miss dat de thrusters om de raket te laten draaien op hydrazine werken en dat is best wel gevaarlijk. Dat de booster uit stainless steel gemaakt is is natuurlijk ook nefast in situaties zoals deze. De smelttemperatuur is vele malen hoger dan andere materialen waardoor er een grotere kans is dat de brokstukken de aarde bereiken vooralleer ze opbranden.

Re-entry%20map_3rd%20report.png

Laatst bewerkt:

de flits was dus een meteoriet, en heeft toch wel wat (lichte) schade veroorzaakt in Duitsland.

Niemand hier die net als ik uitkijkt naar de lancering van Artemis II vannacht om 12u24, de eerste bemande maanmissie in meer dan 50 jaar?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan