Het Universum

Ik was laatst aan de zee eens 's avonds naar de hemel aan het kijken. Blijkbaar zie je tegenwoordig een heleboel satellieten voorbij vliegen??
Een hele reeks die exact dezelfde route volgt, maar evengoed andere die (apart) een volledig andere route volgden.
Ik dacht zo iets enkel in mijn dromen te zien. Maar blijkbaar is dat dus normaal?

Ik was laatst aan de zee eens 's avonds naar de hemel aan het kijken. Blijkbaar zie je tegenwoordig een heleboel satellieten voorbij vliegen??
Een hele reeks die exact dezelfde route volgt, maar evengoed andere die (apart) een volledig andere route volgden.
Ik dacht zo iets enkel in mijn dromen te zien. Maar blijkbaar is dat dus normaal?
Starlink?

Ik vermoed van wel, maar ook andere lichten die een totaal andere baan volgden. Dat vond ik echt vreemd.
Het waren alleszins geen vliegtuigen of "vallende sterren".
Welkom bij een 'onderbelicht' deel van de lichtvervuiling. Tis hallucinant hoeveel metaal er boven onze kop zweeft.

M42 revisited.

LRGB compositie
120 x 60s L
40 x 60s R
40 x 60s G
40 x 60s B (normaal gezien zou ik 60 stuks per kanaal moeten gehad hebben maar den boom stond in de weg)

Messier 42 (of beter gekend als de orion nevel) voor het eerst ontdekt door Nicolas-Claude Fabri de Peiresc in 1610. Tis te zeggen hij heeft het genoteerd. In de vroeger jaren zonder lichtvervuiling is deze nevel te zien met het blote oog.
Een nevel waar nog nieuwe zonnen gevormd worden. In het heldere en spijtig genoeg overbelichte deel zijn volle bak protoplanetaire schijven aan het vormen.

Het licht van gisterenavond werd ons aangeboden toen we hier volop in de middeleeuwen zaten (jaren 700) en het islamitische rijk spanje begon te veroveren.
Sharpened-2025-02-01.jpg

NASA:
Eind januari: 1.2% kans dat asteroïde 2024 YR4 in 2032 inslaat
Anderhalve week geleden: 2.3%
Gisteren: 2.6%
Vandaag: 3.1%

Geen leuke trend :unsure:

Geen foto's genomen want de kans op bewolking was groot maar deze ochtend toch nog een stukje maansverduistering meegepikt.

Heel spectaculair oogt het misschien niet voor Jan met de pet maar ik kan het toch niet laten om eens buiten te gaan dan. :biglaugh:

NASA:
Eind januari: 1.2% kans dat asteroïde 2024 YR4 in 2032 inslaat
Anderhalve week geleden: 2.3%
Gisteren: 2.6%
Vandaag: 3.1%

Geen leuke trend :unsure:
Blijkbaar wel niet zo dodelijk aangezien deze maar 100m in diameter is. Zal grotendeels afhangen waar hij inslaat. In een dunbevolkt /niet bevolkt gedeelte zullen er weinig of geen slachtoffers vallen. In water zal het veel gevaarlijker worden met tsunami's tot gevolg.

De meteoriet die de dinosaurussen uitgeroeid heeft was 10-15km in diameter :eek: Om dat even te visualiseren. Als de onderkant van de meteoriet de aarde raakte was de bovenkant van de meteoriet zo ongeveer waar je vliegtuigen ziet vliegen. Grellig....

Blijkbaar wel niet zo dodelijk aangezien deze maar 100m in diameter is. Zal grotendeels afhangen waar hij inslaat. In een dunbevolkt /niet bevolkt gedeelte zullen er weinig of geen slachtoffers vallen. In water zal het veel gevaarlijker worden met tsunami's tot gevolg.

De meteoriet die de dinosaurussen uitgeroeid heeft was 10-15km in diameter :eek: Om dat even te visualiseren. Als de onderkant van de meteoriet de aarde raakte was de bovenkant van de meteoriet zo ongeveer waar je vliegtuigen ziet vliegen. Grellig....
Dat zou wellicht een Tunguska event tot gevolg hebben. De diameter van de asteroïde wordt tussen de 40 en 90m geschat. Lokaal kan dat veel schade aanrichten, stel dat de asteroïde in de lucht boven een stad ontploft of de grond raakt, maar het is niet het einde van de wereld.
Een grote tsunami zoals in 2004 of 2011 is onwaarschijnlijk.

Ondertussen is de kans dat de astroïde inslaat op de aarde bijna 0 geworden in de nieuwste berekeningen.

Toch voor de volgende keer een eclips brilletje kopen of iets dergelijks om veilig te kijken. Onze frank was hier wat laat gevallen. Wil ik het ook wel eens zien. Nu hebben we met een vergiet de schaduw van de zon geprojecteerd op de ondergrond en inderdaad een hapje uit gezien.

Er is hier wat bewolking opgekomen, dus ik weet niet of er veel van te zien gaat zijn. De maan gaat heel laag bij de horizon hangen, dat maakt het moeilijk om iets te zien tenzij je naar een plek gaat waar je een vrij zicht hebt richting het oosten.

Terug
Bovenaan