Het Universum

De twee zware zonnevlammen van vorige week hebben een muis gebaard, maar er zou een nieuwe zonnestorm onderweg zijn.

Hopelijk helder zodat we iets kunnen zien van de komeet C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) vanavond.

Het is nu bezig. Tot in Noord-Italië toe. Hier net iets te veel (laaghangende) wolken helaas
YNj9me7.png

Het moet behoorlijk indrukwekkend geweest zijn aangezien het tussen lichtere bewolking door ook nog te zien was. Stel dat het onbewolkt was dan was het misschien nog indrukwekkender dan in mei geweest.

Is dat nog niet te vroeg, gaat nog heel laag staan en in de ondergaande zon.
Morgen zou het beter moeten zijn, vandaag zou die om 19:15 zo'n 6-7° boven de horizon moeten staan, morgen 10°. En morgen zou de komeet het dichtste bij de aarde staan. Dus of we er vandaag veel van gaan zien is de vraag (je hebt niet veel tijd en moet dan ook een goed zicht op de horizon hebben, dus liefst op een plek zonder bomen en gebouwen die in de weg staan of op een heuvel)

Morgen zou het beter moeten zijn, vandaag zou die om 19:15 zo'n 6-7° boven de horizon moeten staan, morgen 10°. En morgen zou de komeet het dichtste bij de aarde staan. Dus of we er vandaag veel van gaan zien is de vraag (je hebt niet veel tijd en moet dan ook een goed zicht op de horizon hebben, dus liefst op een plek zonder bomen en gebouwen die in de weg staan of op een heuvel)

Ik heb een redelijk mobiele telescoop setup dus ik ga me hopelijk wat kunnen positioneren maar ik denk dat ik redelijk zicht ga hebben.

Ik vraag me af hoe de magnitude stijging invloed heeft als je met de telescoop kijkt.

Edit: niets gezien precies toch wat onderschat hoe laag ze staat. :(

Laatst bewerkt:
1 minute to go🤞

5,2 miljard. This sweet payload better make it! 😅 Dit is het meest kritische punt van de reis dus als dit goed gaat is de kans groot dat we in 2030 fantastische beelden van Europa gaan krijgen en er heel wat meer over gaan leren en wie weet kleine kans op paradigm shifting nieuws.

hqdefault.jpg

:woohoo:

1 minute to go🤞

5,2 miljard. This sweet payload better make it! 😅 Dit is het meest kritische punt van de reis dus als dit goed gaat is de kans groot dat we in 2030 fantastische beelden van Europa gaan krijgen en er heel wat meer over gaan leren en wie weet kleine kans op paradigm shifting nieuws.

hqdefault.jpg

Wat me wel verbaasde is dat de falcon heavy te weinig jus heeft om de snelle route (3 jaar) te nemen. Clipper moet een zwaartekracht assist krijgen van de aarde en mars(?) om er te geraken. Ze hebben zelfs de sideboosters er voor opgegeven.

1 minute to go🤞

hqdefault.jpg

Gaat dat spel daar 6 jaar over doen? Damn.

Komeet is zichtbaar nu.

JnbtVv7.jpeg

Het helpt om Stellarium te gebruiken om de komeet te vinden. Of een foto te nemen met fototoestel of GSM.
Valt niet direct op met het blote oog (zit rond magnitude +3)

Hier met jongste zoontje in een veld wat verder gaan kijken maar ik ga dit weekend ergens zoeken naar een nog iets donkerdere plek. Te veel last van het licht in de buurt. Wel een paar keer in een flits iets gezien dat op een staart leek in de buurt waar stellarium aangaf, maar als je dan weer op die plek focust weer niets meer te zien.

Met het blote oog moeilijk te zien als het niet echt donker is (zoals in mijn tuin), tenzij je weet waar de komeet staat.
Het is nu de eerste dag dat je hem eindelijk kan zien. De vorige dagen is het altijd al bewolkt geweest.

Zonet eindelijk tijd en heldere hemel gevonden om eens naar de komeet te kijken, spectaculair was het niet meer te noemen maar ik kon met de Zenithstar 61 toch nog de kern en zwakke staart herkennen.

De avond afgesloten met Saturnus piepklein op 360mm maar altijd een plezier.

Terug
Bovenaan