Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?

• Totaal aantal stemmers
    276
Wel het valt op dat een Antwerpenaar uit de 16e eeuw nog altijd één eigenschap had waar we Antwerpen heden ten dage van verdenken.
't concept van 'parking' kenden ze misschien nog niet, maar de kraag van die van die Becanus zal toch geen klein beetje gespannen hebben.

Wel het valt op dat een Antwerpenaar uit de 16e eeuw nog altijd één eigenschap had waar we Antwerpen heden ten dage van verdenken.
't concept van 'parking' kenden ze misschien nog niet, maar de kraag van die van die Becanus zal toch geen klein beetje gespannen hebben.
Antwerpen in de 16de eeuw was dan ook wel om mee te stoefen, maar er zijn periodes waar je daar toch liever niet zat. Zou wel dé plek bij uitstek zijn om een Assassins Creed van te maken.

Tijdens het Beleg van Antwerpen had de Staatse vloot op verschillende manieren tevergeefs geprobeerd om de belegerde stad te ontzetten. De stad was intussen door een grote schipbrug (Parma's brug) geblokkeerd voor de scheepvaart. In de maand april hadden de Antwerpenaren nog een poging ondernomen die brug op te blazen, waarvoor de schepen "Fortuin" en "Hoop" waren uitgerust. In de ruimen van de schepen bevonden zich grote gemetselde gewelven, met muren van een meter dikte, gevuld met buskruit. Het schip werd beschermd met schuin geplaatste blauwe grafstenen om vijandelijke kogels te kunnen afweren. Daarnaast werd het ruim gevuld met molenstenen.[3] Door het gebruik van een vuurslag met een uurwerk kon men het buskruit op een gewenst uur laten ontploffen. Om Parma's troepen te misleiden lieten ze eerst branders afdrijven naar de brug, daarnaast tweeëndertig platte schuiten die weer voorzien waren van een uurwerk, die van half uur tot half uur zouden branden. Voor de zekerheid zouden enkele met buskruit gevulde schuiten ("duikelaars" genoemd) naar de brug worden afgedreven die zodra ze de brug raakten in de lucht zouden vliegen. De Spanjaarden die vernomen hadden, dat er "iets" zou gaan gebeuren, kwamen in groten getale nieuwsgierig kijken naar het schouwspel. (Zelfs Parma wilde gaan kijken, maar die werd tegen zijn zin op grote afstand gehouden.) De explosies waren gigantisch: "ghevende soo vreesselycken slach dat Hemel ende Aerde scheen te vergaen, oock mede in het water, dat het water over den Dyck vlooch, ende vulde het Fort van Calloo ende de Velden rondtomme, dat men daer tot de knien in het water stondt, ende alle vyer ende lonten uytbluste."[3] Dertienhonderd mensen (vriend en vijand) kwamen bij de enorme explosies om het leven, waaronder de bekende Caspar de Robles. Alhoewel een explosie de nabijgelegen schans had ondersteboven geworpen, had de brug daar nauwelijks onder geleden, de beperkte schade had Parma binnen drie dagen kunnen laten herstellen.[5] De laatste hoop op ontzet was nu gericht op de verovering van de Kouwensteinsedijk. Als de staatsen erin zouden slagen om de Kouwensteinsedijk te veroveren zou Parma's brug zelfs nutteloos zijn. Parma's troepen zouden dan verdrinken, of minstens gedwongen zijn om het beleg op te breken.[6]

En helemaal eens met het Brussels. Als het op dialect aankomt, is dat veruit het coolste dialect van ons taalgebied.
Daar is de marketing van Base het ook mee eens. Die gebruiken in hun reclames een jonge kerel met een zeer aanwezig Brussels accent (het jongerenaccent, niet het (ook heerlijke) oude Brussels).

Daar is de marketing van Base het ook mee eens. Die gebruiken in hun reclames een jonge kerel met een zeer aanwezig Brussels accent (het jongerenaccent, niet het (ook heerlijke) oude Brussels).
Ook wel wat meer Brusselse series de laatste tijd, zoals Putain. Antwerps was al langer vertegenwoordigd als dialect en met een Chantal, Bevergem of Eigen kweek had je het West-Vlaams ook al vertegenwoordigd. Iets in het Limburgs kan ik me niet zo goed herinneren (buiten Callboy Matteo Simoni) en het Vlaams-Brabants (plat Leivens bvb.) is ook wat afwezig.

En o ja, Oost-Vlaams. Gents kan mooi zijn, maar je hebt de viswijfvariant en de knappegrietenvariant met de zachte Franse r.

Limburgs is gewoon schattig, zelfs als ze boos zijn.

Ook wel wat meer Brusselse series de laatste tijd, zoals Putain. Antwerps was al langer vertegenwoordigd als dialect en met een Chantal, Bevergem of Eigen kweek had je het West-Vlaams ook al vertegenwoordigd. Iets in het Limburgs kan ik me niet zo goed herinneren (buiten Callboy Matteo Simoni) en het Vlaams-Brabants (plat Leivens bvb.) is ook wat afwezig.

En o ja, Oost-Vlaams. Gents kan mooi zijn, maar je hebt de viswijfvariant en de knappegrietenvariant met de zachte Franse r.

Limburgs is gewoon schattig, zelfs als ze boos zijn.
Rundskop wordt in het Sint-Truiders dialect gesproken.

Iets in het Limburgs kan ik me niet zo goed herinneren (buiten Callboy Matteo Simoni)
Er zijn er wel enkele geweest hoor, zoals Katarakt of het eerste seizoen van Beau Séjour. Alsook Spitsbroers, Tom en Harry. Er zullen er nog wel zijn.

On topic: persoonlijk heb ik geen favoriet Vlaams dialect, ik kan ze allemaal wel appreciëren. Zeker het West-Vlaams, Gents of Brussels.
Zelf spreek ik een Oost-Vlaamse tussentaal, nooit echt veel dialect meegekregen als kind.

Argh ik vind die reclame verschrikkelijk.
Brussels accent OK, maar wie praat er nu zo sloom en zwaar? Ligt er te dik op.

Zalig accent is daarom nog niet mooi.

Naamloos.jpg

Zelf "heboren en hetohen" West-vlaming en zonet derde seizoen van Chantal achter de rug. Ik vraag me toch echt af hoe een Limburger/Antwerpenaar/Brusselaar dat "hardcore" West Vlaams ervaart. Ik vind het geweldig maar dat moet toch allemaal wat bizar klinken voor een niet-Westvlaming. :)

Enige dat me opviel is wel dat er toch wat "non-native" speakers in gedraaid worden (Dirty Didier, er zou blijkbaar wel een link zijn met zijn ouders met West-Vlaanderen maar het is duidelijk dat hij het nooit echt gesproken heeft)

Zelf "heboren en hetohen" West-vlaming en zonet derde seizoen van Chantal achter de rug. Ik vraag me toch echt af hoe een Limburger/Antwerpenaar/Brusselaar dat "hardcore" West Vlaams ervaart. Ik vind het geweldig maar dat moet toch allemaal wat bizar klinken voor een niet-Westvlaming. :)

Enige dat me opviel is wel dat er toch wat "non-native" speakers in gedraaid worden (Dirty Didier, er zou blijkbaar wel een link zijn met zijn ouders met West-Vlaanderen maar het is duidelijk dat hij het nooit echt gesproken heeft)
Ik vind het een mix tussen plat West-Vlaams en AN. Veel gesprekken zouden wij nooit op die manier voeren, maar noodzakelijk om kijkers van buiten West-Vlaanderen te doen kijken.

Sprekers van dat hardcore West-Vlaams zijn de enige Vlamingen die ik gewoon niet serieus kan nemen, no matter what. Ben misschien te Antwerps, maar dat West-Vlaams is het enige dialect in Vlaanderen waar ik spontaan met m'n ogen draai als ik dat hoor. 't Is "nee", Gerrit, niet "nènk".

Door een lief uit die streek te hebben onlangs wel zware fan beginnen geworden van het Maaslands dialect. Zo dat halve Duitse à la kènst dich mich nog en neet (ipv niet) is toch gewoon zo leuk om te horen.

Terug
Bovenaan