Het pestprobleem

De "zaligmakende" harde tot zelfs fysieke aanpak waar sommigen voor ijveren werkt misschien als schrikmiddel bij jonge kinderen, maar veel pubers deinzen daar niet meer voor terug, hoor.

Als kind was ik ook doodsbang dat mijn moeder me ging slaan, als puber kon dat dreigement me niet deren.

Je spreekt wel over twee verschillende dingen. In de eerste alinea schrijf je over fysieke aanpak, in de tweede heb je het over dreigementen en niet meer de effectieve fysieke aanpak.

QED, als tiener was ik ook nog altijd bang van mijn pa. Misschien omdat hij ook effectief sloeg en de hulpmiddelen zoals sloefen niet schuwde.

Zeker, als je van thuis uit het gevoel hebt dat je je moet gedragen en dat er één front gevormd wordt met de school (binnen redelijke grenzen) dan zou die "softe" aanpak van de school waarschijnlijk ook beter werken.

Maar als je ouders er niet mee inzitten of je zelfs gelijk geven, dan gaat een of andere volgkaart of schorsing die enkel effect heeft in de microcosmos "school" weinig effect hebben.

Eigenlijk zie je hetzelde probleem veel breder bij alles rond het gebrek aan respect voor leerkrachten/het dalend onderwijsniveau. Ik denk dat de school daar gewoon niet omkan met de veranderende wereld, waar je een of andere marginale ouder voor je kan hebben die zijn kind enkel naar school stuurt omdat het moet.

Het is niet dat de leerkrachten met losse pollekes uit de jaren 80 plots uitgestorven waren van het moment dat we naar de jaren 90 gegaan zijn he. Bij ons zaten die oude meesters met hun grijze stoffen jas en hoed er nog steeds.

Heb daar ook nog bij mijn oor gepakt geweest of als we aan het sabelen waren met latten kwam die ook plots af met zijn grote houten stok en mochten we tegen hem eens sabelen.

2de leerjaar tafels opzeggen. Mis je er 1 dan zat je op je knieën voor de trede tot je ze allemaal juist zei.

En dat was op verschillende scholen.

Het is niet dat de leerkrachten met losse pollekes uit de jaren 80 plots uitgestorven waren van het moment dat we naar de jaren 90 gegaan zijn he. Bij ons zaten die oude meesters met hun grijze stoffen jas en hoed er nog steeds.

Heb daar ook nog bij mijn oor gepakt geweest of als we aan het sabelen waren met latten kwam die ook plots af met zijn grote houten stok en mochten we tegen hem eens sabelen.

2de leerjaar tafels opzeggen. Mis je er 1 dan zat je op je knieën voor de trede tot je ze allemaal juist zei.

En dat was op verschillende scholen.
Woon jij niet in de Westhoek of heb ik dat mis voor? Want daar lopen ze qua mentaliteit nog vele jaren achter, niet alleen in het onderwijs. (en dat zeg ik als West-Vlaming met familie in de Westhoek) Er is hier twee dorpen verder nog zo'n dorpsschooltje waar ze gatachterlijk zijn qua mentaliteit. Mijn zus heeft daarom haar kinderen dit schooljaar naar een andere school gestuurd.

Maar in mijn lagere schooljaren (eind jaren 80-begin jaren 90) gebeurde dat soort zaken idd. ook nog.

Woon jij niet in de Westhoek of heb ik dat mis voor? Want daar lopen ze qua mentaliteit nog vele jaren achter, niet alleen in het onderwijs. (en dat zeg ik als West-Vlaming met familie in de Westhoek)

Maar in mijn lagere schooljaren (eind jaren 80-begin jaren 90) gebeurde dat soort zaken idd. ook nog.
Ja Westhoek, en idd ik zou nooit in een KMO in de Westhoek gaan werken want je komt er ook nog hallucinante toestanden tegen.

Ik heb in Kortrijk in de jaren 90 genoeg gastjes slagen zien krijgen van leerkrachten, en ze waren er best royaal mee. Maar als er pesterijen waren was het toch te veel voor de heren leerkrachten om in te grijpen.
Bepaalde leraars deden er soms nog een schepje bovenop bij pesterijen.
Genoeg gezien dat de zwakske nog eens naar voren geroepen werd om dan een spervuur aan moeilijke vragen te krijgen tot hij compleet vernederd was.
Ik heb ook genoeg mijn deel gehad en dat heeft me zeker gevormd. Er is altijd een strijd in mij tussen een extravert en een introvert persoon.
Heel graag zou ik wat uit mijn kot komen maar jarenlange conditionering heeft er in geramd dat stil zijn en ondergaan de weg van de minste miserie is.
Het ergste is dat ik nog nergens iets van gerechtigheid by karma gemerkt heb. De meeste kwelduivels van vroeger doen het nu best goed terwijl mijn schoolcarriere alleen maar bergaf gegaan is. Dat hapert toch op regelmatige basis in mijn hoofd.

Laatst bewerkt:
Pestkop twee, de meeloper in feite, gaat nu toch de verdediging in. Ze is het verschot héél rap te boven en zit weer compleet in de rol van ‘ik heb niks fout gedaan en ik ben zelf slachtoffer’. Als het op de spits gaat en we moeten papa de effectiever bewijzen gaan tonen, tja, dat kind zal wensen dat ze gezwegen had. (Papa had vertraging en de mededeling van de schorsing is telefonisch gedaan dus screenshots etc zijn niet gebruikt. Papa nam aan als school zei ‘schorsing’ dat het wel terecht zou zijn.) De twee meelopers van de meeloper lijken dan wel weer in te zien, niet zozeer hoe fout het was, maar toch minstens dat de resultaten het echt niet waard zijn en daar is de bek wel weer in de pluimen.
Alleen was er dan vandaag wel weer nog een andere die bombardementen in Gaza zat te bekijken en aan te geven dat dit met de school mocht gebeuren. Heb ik nu een klas psychoten of is dat tegenwoordig vijftien jaar zijn?

Alleen was er dan vandaag wel weer nog een andere die bombardementen in Gaza zat te bekijken en aan te geven dat dit met de school mocht gebeuren. Heb ik nu een klas psychoten of is dat tegenwoordig vijftien jaar zijn?
Vooral typisch aan het zwart-wit denken en grootspraak bij pubers van die leeftijd denk ik. Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.

Vooral typisch aan het zwart-wit denken en grootspraak bij pubers van die leeftijd denk ik. Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
Doet me denken aan hoe er bij ons op regelmatige basis al eens grappend werd gezegd: 'Waarom brandt onze school nu is een keer niet af? Dan moeten we niet meer komen!'

Dit is zó herkenbaar en een van de redenen waarom ik het zinkende onderwijsschip heb verlaten. Hoe maatschappelijker het lesonderwerp, hoe grover de uitspraken werden. Racisme en homofobie waren schering en inslag. Openstaan voor rede en argumentatie zat er niet in. Pff, al mijn frustraties komen gewoon terug met het lezen van zo'n situatie :crazy:

Dit is zó herkenbaar en een van de redenen waarom ik het zinkende onderwijsschip heb verlaten. Hoe maatschappelijker het lesonderwerp, hoe grover de uitspraken werden. Racisme en homofobie waren schering en inslag. Openstaan voor rede en argumentatie zat er niet in. Pff, al mijn frustraties komen gewoon terug met het lezen van zo'n situatie :crazy:

En ik die dacht dat de jeugd verdraagzamer was en minder racistisch :unsure:

Doet me denken aan hoe er bij ons op regelmatige basis al eens grappend werd gezegd: 'Waarom brandt onze school nu is een keer niet af? Dan moeten we niet meer komen!'
Ik heb dat evengoed gehoord op mijn vakantiewerk, jaren terug. Van volwassenen.

En ik die dacht dat de jeugd verdraagzamer was en minder racistisch :unsure:
Maar allez, hebben jullie allemaal de puberteit overgeslagen of hoe zit dat?

Ik heb dat evengoed gehoord op mijn vakantiewerk, jaren terug. Van volwassenen.

Maar allez, hebben jullie allemaal de puberteit overgeslagen of hoe zit dat?

Nee, dat niet. Maar in onze tijd was een zwart kindje bv heel uitzonderlijk. Op mijn lagere school bv zaten er welgeteld 0. Middelbaar ook geen enkel tegengekomen. Tegenwoordig is wit de minderheid.en je zou dus denken dat ze dat allemaal wel wat normaler zouden vinden.

De jeugd is gemiddeld echt wel verdraagzamer dan in onze tijd naar wat afwijkt van de norm qua kleur, gender & seksuele voorkeur, afkomst, ... De luidste roepers worden het hardst gehoord en dat zijn meestal de extreme stemmen, aan beide kanten.

Nee, dat niet. Maar in onze tijd was een zwart kindje bv heel uitzonderlijk. Op mijn lagere school bv zaten er welgeteld 0. Middelbaar ook geen enkel tegengekomen. Tegenwoordig is wit de minderheid.en je zou dus denken dat ze dat allemaal wel wat normaler zouden vinden.
Ik denk net zoals @MisterV dat het tegenwoordig effectief wel "normaler" is om niet blank te zijn, maar het blijven wel pubers uiteindelijk. Op die leeftijd is de nuance er meestal nog niet, en is het ofwel extreem rechts en de kogel voor wie zich niet voegt ofwel alles en iedereen welkom voor de wereldwijde overwinning van het communisme.

Kom kom. Het blijven pubers. Uiteraard gaan er interessante smurfen zijn die aan de Hamas kant staan en andere die aan de andere kant staan. Ik kan mij nog levendig herinneren dat ik in het 2e of 3e middelbaar zat en er was een Kosovo oorlog. Er was een leraar waar cege met een goed geplaatste "ik ben fan van milosevic" een razende leraar kon triggeren en we vertrokken waren voor een 30 min durende tirade. Ik was geen fan van milosevic. Ik had geen zin in muzikale opvoeding les.

Ik heb nooit gesnapt waarom volwassen mensen proberen te discussieren met pubers die je obviously proberen te triggeren. Gewoon "interessant, bek toe" en negeren. Waarom zou je nu inhoudelijk proberen te discussieren met een puber ?

On topic, wat ik mij in deze discussie afvraag

1) Er is een lerarentekort. Hoe spineless kan je zijn dat je als leraar je billen dicht nijpt uit angst om buitengeflikkerd te worden?
2) Er is een lerarentekort. Hoe spineless kan je zijn als directie om je billen dicht te nijpen uit angst voor financiering ? Je hebt toch budget dat je niet ingevuld krijgt wegens te weinig leraars. Misschien moet je inzetten op mensen vinden ipv elke dollar te behouden waar je uiteindelijk toch geen mensen mee kan betalen wegens geen leraars beschikbaar
3) Wat leren ze eigenlijk in de lerarenopleiding. Ik hoor altijd dat de zij-instromers een opleiding pedagogie moeten volgen en geen inhoudelijke zaken. Wat leer je daar dan? Hoe je een agenda moet invullen :rolleyes:

Die kinderen leven gewoon nog in een eigen wereld en denken niet verder dan die wereld. De helft weet waarschijnlijk het verschil niet tussen Israël en Palestina. Ik zie het al bij ons in het hoger onderwijs, die zijn dan 20 jaar, gespreksonderwerpen:

Zuipen en onder invloed rijden, uitgaan, hoeveel geld ze verdiend hebben met hun vakantiewerk. Gelukkig zitten er af en toe een paar oudere studenten tussen die de boel een beetje volwassen houden, of net ook niet. Pesten zie ik niet echt gebeuren, er heerst een gemoedelijke sfeer...maar wel 100% kleutergedrag.
Heerlijk moment dat hij toen op zijn oude fiets kon kruipen en ik een gloednieuwe Mercedes AMG kon ontgrendelen. De look on his face, priceless.
Dat is dan toch ook gewoon toeval dat hij met een fiets rijdt. Pesters zijn lang niet altijd de arme paupers die het niet ver schoppen op financieel vlak. Ik ken genoeg pesters die het financieel zeer goed hebben en als ik Linkedin mag geloven ook nog succesvol zijn en "het gemaakt" hebben. Zelf had ik ooit een vakbondsman die nogal graag de jonge collega's pestte. Die man schepte nogal graag op over zijn eigendommen en liet dan ook verstaan dat wij losers waren omdat we nog geen eigendom hadden. Hij was wel 17 jaar ouder.

Wat doe je dan nu als ik vragen mag?

Terug
Bovenaan