4) ook echt onbegrijpelijk dat je iets tien jaar lang ziet aankomen mar er geen beleid is geweest die dat preventief wilt aanpakken
Idd. Nochtans zien we op andere vlakken wél een vooruitziend beleid, bv de kernuitstap.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
4) ook echt onbegrijpelijk dat je iets tien jaar lang ziet aankomen mar er geen beleid is geweest die dat preventief wilt aanpakken
Een simpele vraag die ik nog niemand zien stellen heb (terwijl er sommigen al een waarde-oordeel klaar hadden) die wel de richting van heel de discussie gaat sturen: wat kon je u niet permiteren waardoor je die flexijob erbij pakte?Mja vraag is wanneer iets genoeg verdient. Ik heb indertijd als universitaire mijn job als accountant bij de big four (gene 9 to 5) ook aangevuld met een flexijobke in de fitness ze. Zaterdagmorgen was ik om 8u 's morgens paraat om de douches en toiletten te poetsen en vervolgens de balie te doen.
Mijn big four collega werkte in de week van 7u 's morgens tot 7-9u 's avonds en stond iedere zaterdag hotdogs te verkopen in de Ikea.
Simpelweg omdat als alleenstaande je anders uzelf niet veel kon permitteren.
Vandaag verdienen wij beiden mooi onzen boterham, maar hebben er ook voor moeten knokken.
Daarom dat ik het omschreef als 'nevenactiviteiten'. Het is inderdaad een combinatie van talenten/interesses en de kansen.Maar dat geldt ook ENKEL voor de personen die een deftig IQ hebben. Om hogere studies succesvol af te ronden, mag je toch uitgaan van een IQ van hoger dan 110 denk ik?
Als ik kijk naar mijn ouders, die ook wel een IQ hebben van boven de 100 vermoed ik, heb ik een moeder met dyslectie (dus ja, "te dom" in haar tijd) en een vader die gewoon niet gemaakt is om op de schoolbanken te zitten, die MOET bezig zijn.
En natuurlijk zijn het niet enkel hooggeschoolden die een mooi loon kunnen verwerven. Maar je hebt én je talenten en interesses aan de ene kant én de kansen nodig aan de andere kant.
Ik heb ook via afstandsonderwijs 2 bachelors gehad, maar stelt dat ik toen een partner had gehad die zei: "No way, ik verbied het je!" (wat vaker voor zal vallen dan we vermoeden) of als ik kinderen had gehad, zou ik die stap hoogst waarschijnlijk OOK niet kunnen zetten hebben omwille van financiële of organisatorische redenen.
En eens je de 40 voorbij bent, er zullen er hier vast nog wel zijn die dat voelen, lukt bijstuderen echt VEEL moeilijker. Is het onmogelijk? Absoluut niet. Maar wel een heel grote factor om af te haken.
Tien jaar is 2 federale en 2 regionale verkiezingen verder... waar da gij al aan denkt1) Het leven is geen ratrace, die ratrace maak je zelf door je in te schrijven.
2) Na mijn vakantiewerk als poesthulp voor ISS had ik nog meer te doen met die mensen dan ik al had. Enkel mijn uren poetsen werden betaald, de reisuren tussen de verschillende kantoren niet. En dan moest ik nog 8euro afstaan voor zo een blauw ISS t-shirt, wat zelfs niet mocht, maarja...
Een maand lang om 6u opstaan en tegen 13u thuis voor ocharme 1100eur
3) Het personeelstekort is deels demografisch, deels een falen van het onderwijs om de noden van arbeidsmarkt te beantwoorden. En dit is nog maar het begin, er staat een hele golf gepensioneerden klaar die ons zal overspoelen

Hoger dan 110 is een gigantische overschatting... das maar grofweg 20-25% van de bevolking dat uberhaupt in aanmerking komt om af te studeren. En daar zit dan nen hoop volk tussen dat de 2 belangrijke factor mist: motivatie. Zonder motivatie of iets te doen kan je met een IQ van 130 op cruise control door het middelbaar maar ergens in het hoger stokt het ook wel ergens...Maar dat geldt ook ENKEL voor de personen die een deftig IQ hebben. Om hogere studies succesvol af te ronden, mag je toch uitgaan van een IQ van hoger dan 110 denk ik?
Als ik kijk naar mijn ouders, die ook wel een IQ hebben van boven de 100 vermoed ik, heb ik een moeder met dyslectie (dus ja, "te dom" in haar tijd) en een vader die gewoon niet gemaakt is om op de schoolbanken te zitten, die MOET bezig zijn.
Ik ga volledig akkoord dat we hier veel kansen hebben, en vermits mijn vrouw buitenlandse is wordt dat ook vaak bevestigd.Daarom dat ik het omschreef als 'nevenactiviteiten'. Het is inderdaad een combinatie van talenten/interesses en de kansen.
Die vriendin die voor een opleiding interieurarchitectuur gegaan is had echt uitgesproken talenten en interesses in die richting, die kon voor haar opleiding al zeer creatief omgaan met interieur. Dat was evenzeer haar uitlaatklep in het leed dat ze als bejaardeverzorgster moest verwerken.
Ik heb tijdens het paasverlof vervanging als poetshulp gehad, die persoon vertelde vol passie hoe ze zich in het weekend post-covid weer kon uitleven in haar bijberoepje als foodkraampje op kleine feestjes (communie, trouw, foodmarktje).
Dat zijn talenten die ik dan weer totaal niet heb, ik ben verre van creatief. Maar we leven vooral in een land waar er veel kansen zijn, ik ben oprecht dankbaar dat mijn wieg in België stond, had die gestaan in het geboorteland van mijn vader had mijn leven er ongetwijfeld totaal anders uitgezien.
Als je hoort dat er zoveel vacatures niet worden ingevuld, dan is dat toch jammer dat men niet actiever de kansen promoot. Zeker met de vergrijzing die op ons afkomt.
Want het is wel zo dat diegene waarvan ik weet dat ze zich herschoold hebben heel de reglementering zelf uitgepluisd hebben en zelf hun weg richting het traject gezocht hebben.
Aangezien het minimumloon voor voltijds werken netto +-1700 geeft, is dat het geval.Het zou gewoon ook absoluut geen noodzaak 'moeten' zijn om bij te klussen/je op te werken om een loon te bekomen waarmee je kunt 'rondkomen'.
Dat de kansen er zijn om eventueel meer te gaan doen, akkoord, maar een voltijdse job zou altijd moeten volstaan om in je basis voorzieningen te kunnen voorzien.
Dat 'extra' zou nooit een vereiste mogen zijn.
Ik denk dat @phate_13 bedoeld dat iedere werkende eigenlijk een loon zou moeten krijgen waar men redelijk "comfortabel" rond komt.Aangezien het minimumloon voor voltijds werken netto +-1700 geeft, is dat het geval.
(Een gezinshoofd heeft onder het leefloon +-1500 netto, een alleenstaande +-1100)
![]()
Verhoging leefloon vanaf 1 maart 2022 | Vreemdelingenrecht.be
Dit heeft onder meer tot gevolg dat er van 1 maart tot 30 april 2022 1.773,86 euro bewezen moet worden voor de vormen van gezinshereniging die afhangen van de voorwaarde dat men 'stabiele en toereikende bestaansmiddelen' heeft.www.agii.be
Het probleem is dat dat niet makkelijk te bepalen is. Een single met 1700 netto zal veel makkelijker rond kunnen komen met dat loon dan de alleenstaande moeder met 3 kinderen die +-600 euro kindergeld daar bovenop krijgt omdat ze andere, grotere uitgaven moet doen.Ik denk dat @phate_13 bedoeld dat iedere werkende eigenlijk een loon zou moeten krijgen waar men redelijk "comfortabel" rond komt.
Ik weet niet of er specifiek cijfers zijn, maar het zijn (naar mijn ervaring) dan nog doorgaans de mensen met een bureaujob/onderwijs/... die een flexijob erbij nemen. De mensen in de bouw/fabriek met fysiek zwaarder werk en onregelmatige uren hebben fysiek/organisatorisch niet de mogelijkheid nog even een paar uur te gaan rondcrossen in bv een horecazaak.Het zou gewoon ook absoluut geen noodzaak 'moeten' zijn om bij te klussen/je op te werken om een loon te bekomen waarmee je kunt 'rondkomen'.
Dat de kansen er zijn om eventueel meer te gaan doen, akkoord, maar een voltijdse job zou altijd moeten volstaan om in je basis voorzieningen te kunnen voorzien.
Dat 'extra' zou nooit een vereiste mogen zijn.
Dat is inderdaad de bedoeling en dat is inderdaad afhankelijk van veel factoren en niet makkelijk te bepalen.Ik denk dat @phate_13 bedoeld dat iedere werkende eigenlijk een loon zou moeten krijgen waar men redelijk "comfortabel" rond komt.
Ik denk dat ook wel, jobs waar je fysiek niet zo moe van wordt lijken me ook beter te combineren met dat soort jobs, en inderdaad de uren. Als je iets hebt wat op vaste dagen toch richting 9-5 gaat (of eigenlijk elke regelmaat), kan je nog inplannen iets te doen.Ik weet niet of er specifiek cijfers zijn, maar het zijn (naar mijn ervaring) dan nog doorgaans de mensen met een bureaujob/onderwijs/... die een flexijob erbij nemen. De mensen in de bouw/fabriek met fysiek zwaarder werk en onregelmatige uren hebben fysiek/organisatorisch niet de mogelijkheid nog even een paar uur te gaan rondcrossen in bv een horecazaak.
Ik ga ook akkoord dat iemand met een voltijdse job moet kunnen rondkomen, en dan heb je inderdaad de discussie wat nu rondkomen is. Ik kan mij inbeelden dat voor veel posters hier die grens hoger ligt dan wat het minimumloon toelaat, dat zeker, net zoals je wel iemand zal vinden die alles boven een studio huren en droog brood met water 3x per dag nuttigen luxe vindt.Dat is inderdaad de bedoeling en dat is inderdaad afhankelijk van veel factoren en niet makkelijk te bepalen.
Het was ook vooral bedoeld dat de noodzaak voor 'meer' er niet zou mogen zijn. Dat het 'noodzakelijk' kan zijn voor bepaalde luxe, dat sowieso.
Moeilijke is dan ook, wat is basis en wat is luxe?
Of de locatie waar je woont bepaald ook heel veel. Niet alleen qua kosten woning an sich, maar ook de verplaatsingen (woon/werk/winkel/school) zijn hier inherent aan verbonden.
Ik ga volledig akkoord dat dit ook veel is mee bepaald en een exact bedrag bepalen heel moeilijk maakt. Maar het principe van 'een voltijdse job moet volstaan om zonder grote zorgen rond te komen', dat principe zou toch gewoon moeten staan als een kerk.
Mijn aanvoelen is dat dit niet altijd het geval is.
Edit: 1,6 miljoen, waarvan 1,3 miljoen inactief. Die inactieven:Ik had ergens gelezen / gehoord dat er 2 miljoen Belgen geen werk hebben. Dat is nu toch iets teveel van het goeie neen?![]()
1) de arbeidsongeschikten (+- 400k) In tien jaar met met 100K gestegen
2) De vervroegde gepensioneerden 346.883
3) Huismannen en vrouwen (265.303)
4) Studenten 349.735
5) Restgroep (langdurig werklozen die niet meer zoeken?) 277.691
Het zijn er 1,3 miljoen en die bestaan uit:
En de 400k zieken wel?Als ik die cijfers bekijk valt het nog mee. Studenten kan je niets verwijten. Vroeg gepensioneerden ook niet. Huismannen en vrouwen ook niet.

En smijt daar nog eens 800k ambtenaren bij. Die werken dan wel, maar brengen ook geen geld in het laatje.Als ik die cijfers bekijk valt het nog mee. Studenten kan je niets verwijten. Vroeg gepensioneerden ook niet. Huismannen en vrouwen ook niet.
Arbeidsongeschikten is een moeilijke, de ene staat op ziekenkas voor een slechte rug… en de andere faket zijn rugblessure / depressie (ik ken helaas redelijk veel voorbeelden)
Maar die betalen ook belastingen en bijdrage RSZ... Dus ik snap uw punt niet.En smijt daar nog eens 800k ambtenaren bij. Die werken dan wel, maar brengen ook geen geld in het laatje.
Kost allemaal belastingsgeld.