Zijn vrouw werkte deeltijds in gesplitste diensten, stuk in de week én in het weekend trouwens.
Daar is ook niets mis mee, ik denk persoonlijk dat elke werkloze beter af zou zijn in dat scenario in vergelijking met langdurig werkloos thuis te zitten. Dat betekent niet dat ze die job heel hun leven moeten doen als ze dat niet willen, maar het is 100x beter dan werkloos te zijn.

Daar is ook niets mis mee, ik denk persoonlijk dat elke werkloze beter af zou zijn in dat scenario in vergelijking met langdurig werkloos thuis te zitten. Dat betekent niet dat ze die job heel hun leven moeten doen als ze dat niet willen, maar het is 100x beter dan werkloos te zijn.
Denk dat dat al serieus goed zou moeten betalen om daarvoor weekends met familie en kinderen op te geven

Maar nu ga je er van uit dat ze hiermee dus genoeg zou verdienen om in haar levensonderhoud te voorzien. Wat dus niet het geval was.

Maar nu ga je er van uit dat ze hiermee dus genoeg zou verdienen om in haar levensonderhoud te voorzien. Wat dus niet het geval was.
Mja vraag is wanneer iets genoeg verdient. Ik heb indertijd als universitaire mijn job als accountant bij de big four (gene 9 to 5) ook aangevuld met een flexijobke in de fitness ze. Zaterdagmorgen was ik om 8u 's morgens paraat om de douches en toiletten te poetsen en vervolgens de balie te doen.
Mijn big four collega werkte in de week van 7u 's morgens tot 7-9u 's avonds en stond iedere zaterdag hotdogs te verkopen in de Ikea.
Simpelweg omdat als alleenstaande je anders uzelf niet veel kon permitteren.
Vandaag verdienen wij beiden mooi onzen boterham, maar hebben er ook voor moeten knokken.

Mja vraag is wanneer iets genoeg verdient. Ik heb indertijd als universitaire mijn job als accountant bij de big four (gene 9 to 5) ook aangevuld met een flexijobke in de fitness ze. Zaterdagmorgen was ik om 8u 's morgens paraat om de douches en toiletten te poetsen en vervolgens de balie te doen.
Mijn big four collega werkte in de week van 7u 's morgens tot 7-9u 's avonds en stond iedere zaterdag hotdogs te verkopen in de Ikea.
Vandaag verdienen wij beiden mooi onzen boterham, maar hebben er ook voor moeten knokken.
Hij zal zelf wel corrigeren maar dat zal rond de 10 euro bruto draaien waarschijnlijk and again, niet eens voltijds.

En ik heb met 1300 netto nog 600 hypotheek + "sparen voor de renovaties af te kunnen werken" moeten doen dus mij moet je het niet zeggen! 🙈

Lage verloning en blijkbaar eerder werken met interimmers ipv een vast contract te geven. Dan zoek je het natuurlijk ook wel zelf als werkgever.
Waarom werken we met interimmers denk je? Vele interimmers willen ook geen vaste job (heb dit al van meerdere interimmers gehoord), dan kunnen ze een of meerdere dagen per week niet werken.
En.. we hebben meer dan 150 vacatures en die worden niet ingevuld

blijft het key probleem, zodra dat stempelgeld verlaagd wordt geef je die mensen een incentive om te gaan werken (en uit hun werkloosheid te geraken). Ik heb nooit begrepen waarom we werkweigeraars elke maand hun handen vol met gratis geld moeten duwen.
K heb ook nooit begrepen waarom ze niet meer moeten stempelen. Vroeger moesten ze eens uit hun huis voor hun/haar stempelkaart te laten stempelen, wat ook wel zou werken tegen t zwartwerk. Ik weet niet juist hoe dat stempelen te werk ging, of je bijvoorbeeld op een bepaalde dag tussen 13 a 15 u je stempel moest gaan halen.. moest dit het geval zijn, zou dit idd het zwartwerk doen dalen. (K vermoed dat velen hier, wel iemand kent die dopt en daarnaast nog wat zwartwerk doet)

Overleven zal wel net lukken, leven is hopelijk iets meer dan voldoende eten hebben en 1 kamer kunnen betalen in een co-housing project.

Zijn vrouw werkte deeltijds in gesplitste diensten, stuk in de week én in het weekend trouwens.
De horeca was voltijds, split shifts 10-14 + 18-22, wat ongeveer elke dag uitliep aan 10 Euro per uur in het zwart voor overuren, 1 weekend op 2 de keuken runnen. Dat kwam dan op de grand total van 1600 Euro/maand. Wij woonden vlakbij maar met een beetje pendelen ben je gewoon heel de dag weg daarvoor.

Daarna even deeltijds keukenhulp grootkeuken, halftijds 9-13 of 11-15, op veranderlijke dagen en 1 weekend op 2. Combineer dat maar zeker.
Ik snap de sprong van "universitair geschoolde job bij big 4" maar nog een flexijob gedaan voor extra's --> "wanneer verdient iets genoeg, wij hebben er ook voor moeten knokken" niet echt.

Een flexijob voor de hobbies is dan knokken? Is dat nu niet een beetje gemakkelijk gezegd?

Mijn punt is dat veel openstaande jobs van het type zijn: offer al je tijd op voor het minumumloon, of ga deeltijds werken voor minder. Ik noem dat kutjobs, maar kennelijk mag dat niet want ondanks dat niemand ze effectief gaat doen vinden we die wel ok.
Kutjobs? Elke job is nodig.
Ik zal het haar zeggen wanneer ze thuis komt uit de grootkeuken.

Laatst bewerkt:
Toch ook even er op wijzen dat je altijd moet opletten welke data je gebruikt. Want als je bv. naar "employment rate" kijkt ipv werkloosheidscijfers, zie je soms heel andere dingen. Werkloosheidscijfers zijn heel hard gekleurd omdat heel wat mensen eruit geflikkerd worden op basis van relatief arbitraire beoordelingen.

Sinds 2009 is de employment rate hoger in België dan in de Verenigde Staten.

Voor werkloosheidscijfers worden niet overal dezelfde maatstaven gebruikt (kan ook quasi niet).

Ik snap de sprong van "universitair geschoolde job bij big 4" maar nog een flexijob gedaan voor extra's --> "wanneer verdient iets genoeg, wij hebben er ook voor moeten knokken" niet echt.

Een flexijob voor de hobbies is dan knokken? Is dat nu niet een beetje gemakkelijk gezegd?
Starterslonen in accountancy waren somber laag in vergelijking met de uren die er tegenoverstaan. Door de lange werkdagen en bijkomende opleidingen richting erkende beroepstitel zijn we kunnen opklimmen. Zelfde voor beginnend advocaat, dat zijn ook ‘pover’ loontjes en die kunnen door zelfstandig statuut zelf niet flexijobben. Kunt dan evenzeer redeneren ‘daar begin ik niet aan’. Het is een kwestie van uw weg te zoeken en naar uw passie toe te werken. Een ‘rotte job’ is misschien combineerbaar met een bijkomende opleiding. Een vriendin is zo na een burnout als poetshulp gaan werken en heeft tegelijkertijd een opleiding interieurarchitectuur gevolgd. Een andere vriendin is bewust 4/5e gaan werken om een bacheloropleiding te gaan doen.

Intussen hoor ik wel dat het nijpend personeelstekort (en vooral gebrek aan studenten die nog voor die richting kiezen) geleid heeft tot starterslonen in accountancy van rond de 2400-2700€ bruto, tot 5 jaar terug lag dat eerder rond de 1900-2100€ bruto.

Starterslonen in accountancy waren somber laag in vergelijking met de uren die er tegenoverstaan. Door de lange werkdagen en bijkomende opleidingen richting erkende beroepstitel zijn we kunnen opklimmen. Zelfde voor beginnend advocaat, dat zijn ook ‘pover’ loontjes en die kunnen door zelfstandig statuut zelf niet flexijobben. Kunt dan evenzeer redeneren ‘daar begin ik niet aan’. Het is een kwestie van uw weg te zoeken en naar uw passie toe te werken. Een ‘rotte job’ is misschien combineerbaar met een bijkomende opleiding. Een vriendin is zo na een burnout als poetshulp gaan werken en heeft tegelijkertijd een opleiding interieurarchitectuur gevolgd. Een andere vriendin is bewust 4/5e gaan werken om een bacheloropleiding te gaan doen.

Intussen hoor ik wel dat het nijpend personeelstekort (en vooral gebrek aan studenten die nog voor die richting kiezen) geleid heeft tot starterslonen in accountancy van rond de 2400-2700€ bruto, tot 5 jaar terug lag dat eerder rond de 1900-2100€ bruto.

Om eens wat perspectief te geven.

Laag beginnen om later de voordelen te hebben na hard labeur klinkt allemaal goed en wel maar dat is, zelfs nog los van de aard van het werk, nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk he.
Mijn traject bvb was/is handlanger ->vakman->ploegbaas. Een mogelijke volgende stap is werf- of projectleider maar geen van beide echt waarschijnlijk zonder bijkomende scholing, realistischer is ploegbaas-baas (leiding geven aan meerdere ploegen) wat ik de facto ook al vaak doe/deed.
Maar zonder verse en grotere instroom van handlangers kan onmogelijk iedereen tot ploegbaas doorgroeien, dat "ploeg" gedeelte weet ge wel.
Ik heb ook veel vakmannen geweten, krak in hun vak die de stap hoger hebben geprobeerd maar dat gewoon niet konden. Ook goed natuurlijk, ik heb niet liever dan een hele ploeg van die mannen. Maar die komen dus ook aan een plafond dan he, geen stap hoger meer, nauwelijks horizontale verschuiving mogelijk,....
En dit zijn dus nog "deftige" Jobs met een degelijk loon (zeker op termijn).
Welke vooruitzichten heeft de afwasser in de grootkeuken die voor niet veel meer bekwaam is? En stel dat die toch "weg" raakt naar ander en beter, dan moet er nog altijd iemand anders die functie terug invullen.
Ik denk dat hier een beetje de illusie leeft dat mensen kiezen om in die Jobs te blijven, dat ze maar wat beter hun best moeten doen om "beter" te vinden/worden, als ze het maar echt willen.
In de realiteit zijn veel mensen in die Jobs daar een beetje tot "veroordeeld" met weinig tot geen vooruitzicht. En nog los van het verbeteren van de persoon in die functie verandert dat niks aan die functie.

Mooi, uw vriendin is van poetshulp naar architect gegaan, tof, maar dat betekent vooral dat er gewoon iemand anders nu die poetshulp is. Moet die ook doorgroeien zodat die positie weer moet ingevuld worden?

Je gaat mensen die vrijwillig even minder verdienen om later sterk bovengemiddeld te verdienen in de big4 of advocatuur nu toch niet vergelijken met de jobs waar ik het over heb? Ik heb destijds ook "maar" 1700 verdiend toen ik mijn doctoraat deed. Ocharme ik.

Al die vrije tijd als halftijdse kan je gebruiken om te studeren, maar kan je met dat loon leven, of moet je hopen dat je een partner hebt. Mijn vrouw heeft die job in de horeca nog gecombineerd met Nederlands als 2de taal, die was elke avond doodop. Een bachelor doe je daar niet bij hoor.

Om eens wat perspectief te geven.
Aangezien het minimum nettoloon ondertussen rond de 1700 ligt, is dat ook gedateerd.

(Mijn poetsvrouw had vorig jaar trouwens een beter loonpakket dan mij, een bachelor, en ze werkt al sinds haar 14de. Ter verduidelijking: het is een absolute schat die dat ook meer dan verdient!)

Aangezien het minimum nettoloon ondertussen rond de 1700 ligt, is dat ook gedateerd.

(Mijn poetsvrouw had vorig jaar trouwens een beter loonpakket dan mij, een bachelor, en ze werkt al sinds haar 14de. Ter verduidelijking: het is een absolute schat die dat ook meer dan verdient!)
Ja, ik weet dat het gedateerd is maar gezien men de vergelijking wou maken naar enkele jaren terug waar je ocharme maar 1900 a 2100 euro bruto verdiende. Sorry maar dat is imo geen toploon maar doe niet alsof je dan moeite hebt om boven de armoedegrens te raken met zo'n loon.

Ja, ik weet dat het gedateerd is maar gezien men de vergelijking wou maken naar enkele jaren terug waar je ocharme maar 1900 a 2100 euro bruto verdiende. Sorry maar dat is imo geen toploon maar doe niet alsof je dan moeite hebt om boven de armoedegrens te raken met zo'n loon.
Maar jij kent haar situatie van toen toch ook niet? Misschien woonde ze alleen en betaalde ze een studielening af?
En als bachelor of master is dat ook gewoon een "laag" startloon. En omgerekend naar puur uurloon verdiende de 16jarige rekkenvuller in de action waarschuwing meer dan haar.

Maar jij kent haar situatie van toen toch ook niet? Misschien woonde ze alleen en betaalde ze een studielening af?
En als bachelor of master is dat ook gewoon een "laag" startloon. En omgerekend naar puur uurloon verdiende de 16jarige rekkenvuller in de action waarschuwing meer dan haar.
Imo is er wel een serieus verschil tussen een startersloon waarbij je weinig krijgt gezien je nog veel bij te leren hebt en een startersloon waarbij je weinig krijgt en je weet dat je de komende 30 jaar even weinig zal krijgen. Om dan te roepen dat je op uw tanden moet bijten en maar moet opkilimmen is gewoon weer een uitspraak die past op bg. Als je echt wil kan je veel meer verdienen. :sarcastic: :sarcastic:

Imo is er wel een serieus verschil tussen een startersloon waarbij je weinig krijgt gezien je nog veel bij te leren hebt en een startersloon waarbij je weinig krijgt en je weet dat je de komende 30 jaar even weinig zal krijgen.
Helemaal mee eens!
Om dan te roepen dat je op uw tanden moet bijten en maar moet opkilimmen is gewoon weer een uitspraak die past op bg. Als je echt wil kan je veel meer verdienen. :sarcastic: :sarcastic:
Maar dat zegt ze niet. Ze zegt enkel dat ze ondanks haar universitaire studies (DE sleutel tot succes volgens velen) de eerste jaar ook heeft moeten centjes tellen. Niet meer, niet minder.

Terug
Bovenaan