Het mentaal welzijn van kinderen

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Een psychiater kan inderdaad zeggen 'je hebt X, ik schrijf Y voor'. Maar men gaat meer en meer richting multidisciplinaire diagnostiek (waar je dan langs een psychiater moet, een psycholoog, ... waarbij dan een intake hoort, diagnostiek o.b.v gestandaardiseerde vragenlijsten die veel geld kosten, uitleg, advies, ...).

Een voorbeeld: Voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen zijn er op die manier officiële centra waar ze uitgebreide diagnostiek en advisering doen (met psychologen, neurologen, psychiaters, sociaal werkers etc.) en waar je het meeste van terugbetaald krijgt maar die hebben dan wachtlijsten van meer dan een jaar en zo ontstaan er dan zelfstandige centra waar ze hetzelfde doen maar voor een smak geld. Zeker naar erkenning toe van je 'ziekte' en naar terugbetaling van therapie is het soms nodig dat je zo een uitgebreid diagnosetraject doorloopt. Een psychiater die dat op 10' beslist volstaat niet. Je kan dan ook de waarde van zo'n 'diagnose' in vraag stellen maar dat is een andere zaak.
Voor kinderen is de kost inderdaad klein. Het CLB verwijst door (eventueel samen met de zorgleerkracht van de school) naar het COS.
Zo ging het bij ons toch na een zeer uitgebreid onderling gesprek, voor de school was er absoluut geen label nodig, voor ons ook niet, maar naar toekomstige hulp en voor ons de tools/info te krijgen om er op de best mogelijke manier mee om te gaan.

Zo'n traject is dan inderdaad intake met een psycholoog, daarna over 2 dagen verdeeld tests bij een logopedist, psycholoog, dokter, kinesist en nog een andere psycholoog.

Kostprijs voor jezelf is 6 euro voor de intake en 82 euro voor de tests.
 
Om hier verder op in te pikken, alles hangt af van perceptie denk ik. Wij hadden zelf al wel een vermoeden dat er "iets" was en kunnen daar ls koppel openlijk over babbelen en gedachten wisselen. De school bracht dit ook op een positieve manier aan in een gesprek, zoals ik zei, zonder noodzaak en vooral als een keuze die wij zelf volledig konden maken.
 
COS neemt enkel nog kinderen aan onder de 3 jaar (bij aanmelding( wegens wachtlijsten. Moesten mensen hier aan denken, zou ik vooral zeggen: wacht niet met aanmelden. Nadien veel moeilijker om op een goede onderzoeksplek terecht te komen voor een kleuter. Meld vooral aan vóór schoolstart, dan is de wachttijd ook maar een paar maanden ipv 2 jaar...
 
COS neemt enkel nog kinderen aan onder de 3 jaar (bij aanmelding( wegens wachtlijsten. Moesten mensen hier aan denken, zou ik vooral zeggen: wacht niet met aanmelden. Nadien veel moeilijker om op een goede onderzoeksplek terecht te komen voor een kleuter. Meld vooral aan vóór schoolstart, dan is de wachttijd ook maar een paar maanden ipv 2 jaar...
Dan hebben wij nog geluk gehad, onze zoon was 4 vorig jaar toen hij aangemeld is (rond mei) en de testen zijn rond november gebeurd.
 
Terug
Bovenaan