Boeken Het inkomen van auteurs

Général Zantas

Well-known member
Ik volg deze jongeheer nu al enkele jaren op YouTube, van toen hij voornamelijk filmpjes maakte over Wheel of Time, en zijn groei van destijds 5/10k subs naar nu een half miljoen is geweldig. Is sinds 2 jaar ook begonnen met het schrijven van Fantasy en heeft 2 novella's uitgebracht. Ik was dan ook zeer aangenaam verrast om hem een video te zien delen over zijn verkoopcijfers en zijn opbrengsten.
Wel interessant om te zien en stof tot nadenken. Auteurs zijn een van de meest mysterieuze beroepen als het op inkomsten aankomt, niet alleen omdat er heel weinig nieuws te vinden is over verkoopcijfers, maar ook over het verdienmodel en hoe-veel/weinig auteurs nu juist krijgen per boek. Bij Daniel was het alleszins 4$ winst per fysiek boek, 3$ winst per e-boek en 2$ per audioboek. Brengt je aan het denken hoeveel middelmatige auteurs zoals Terry Brooks, Terry Goodkind, Raymond Feist en Paolini hebben verdiend met hun series die ondanks alle gebreken toch meer dan tien miljoen keer over de toonbank gegaan zijn...

 
Ik heb me een aantal jaar geleden eens verdiept in hoe de industrie werkt (in the UK/US) uit interesse en omdat ikzelf ook schrijf en dat is echt verschrikkelijk gewoon.
Als je ziet hoeveel werk het schrijven van een boek is... Het is enorm moeilijk om daar comfortabel van te leven. Tenzij je super succesvol wordt natuurlijk.
Wat als je traditioneel publiceerde, krijg je een voorschot (soms in stukjes tijdens bepaalde mijlpalen tijdens het schrijf/publiceer bedrag) en zolang jouw boeken dat bedrag niet hebben terug verdiend, ontvang je geen royalties. Voor sommige auteurs kan het dus ook jaren duren, of het gebeurt nooit, dat ze royalties ontvangen. En dan moet je boek niet alleen goed genoeg zijn, maar ook nog goed in de markt liggen . Zeker als je traditioneel wilt publiceren anders ga je het niet verkocht krijgen aan een uitgever (en je hebt bijna altijd ook eerst een agent nodigt). Zeer moeilijk industrie.

En dan heb je de hele grote auteurs waar er gigantisch veel geld voor wordt betaald. Leigh Bardugo heeft bijvoorbeeld net een deal gekregen bij Macmillan voor 12 boeken ter waarden van 8 cijfers, dus minstens 10.000.000 dollar.
Ik vind het fantastisch dat schrijvers toch nog zoveel geld kunnen verdienen. En zeker in dit geval omdat Leigh Bardugo vooral bekend is uit het YA fantasy (Shadow and Bone, Six of Crows) genre waar zo vaak op wordt neergekeken.
Alleen jammer dat dit soort deals er wel voor zorgen dat een hoop mensen denken dat je van boeken schrijven makkelijk veel geld kunt verdienen, terwijl het een zeer moeilijk is.
 
Goed punt waar ik geen rekening mee gehouden heb in de post, een boek schrijven is niet enkel hard werk en moeilijk, maar ook tijdrovend en de inkomsten gaan gespreid over een lange periode. Daniel heeft 150.000$ verdiend met zijn 2 novella's, en dat klinkt "wow" maar dat is gespreid over 2 jaar. En als je dat dan uitrekent, is dat sinds hij begonnen is met schrijven 6.000$ per maand.
Dat is nog altijd een heel mooi bedrag waar je comfortabel van kan leven, maar hij had het voordeel om een YT-kanaal te hebben met intieel 150.000 subs en nu reeds een half miljoen. Grote merendeel van beginnende auteurs gaat dat voordeel niet hebben, en zullen het dus veel moeilijker hebben.

Alleen jammer dat dit soort deals er wel voor zorgen dat een hoop mensen denken dat je van boeken schrijven makkelijk veel geld kunt verdienen, terwijl het een zeer moeilijk is.

Grote probleem is ook dat er quasi geen transparantie is, op een paar grote deals na waardoor mensen beginnen fantaseren over zo'n dingen.
NIet dat ik vind dat transparantie over hun verdiensten nodig is, ik deel mijn salaris ook niet publiekelijk, maar het zou sommige vooroordelen wel de wereld uit helpen. Of gewoon algemene verkoopscijfers, dat alleen al zou helpen. Geen idee of er lijsten gepubliceerd worden met verkoopscijfers, heb jij daar zicht op?
 
NIet dat ik vind dat transparantie over hun verdiensten nodig is, ik deel mijn salaris ook niet publiekelijk, maar het zou sommige vooroordelen wel de wereld uit helpen. Of gewoon algemene verkoopscijfers, dat alleen al zou helpen. Geen idee of er lijsten gepubliceerd worden met verkoopscijfers, heb jij daar zicht op?

Ik heb al wel eens draadje op twitter en blogpost gezien waar schrijvers over het inkomsten praten, maar dat gaat meestal dan niet over de grote schrijvers.
Je hebt natuurlijk de new York Times bestseller list. Daarvoor moet je (volgens Google) 5.000 a 10.000 boeken in een week verkopen om op te verschijnen.
Verder is er niet zo heel veel over te vinden. Zeker niet bij bekende / grote auteurs.

En ja, ik denk dat het veel gemakkelijker is om door te breken als je al een platform hebt, zoals Daniel Greene (ik volg hem trouwens ook sporadisch, heel aangenaam channel).

Ik wou vroeger ook publiceren. En ik denk wel dat ik goed genoeg kan zijn om dit te doen. Al weet ik niet dat wat ik graag schrijf veel marktwaarde heeft. Ik hebt Uiteindelijk dat plan laten varen omdat ik geen zin / energie heb om na mijn uren nog te werken en geen zin heb in alles wat erbij komt kijken. Ik moet hiervoor zelf op het werk toestemming vragen want ik lag niet zomaar iets naast mijn job doen door het risico van belangenconflict.

Ik schrijf nu dus gewoon voor mezelf. En gewoon wat ik wil..het hoeft ook helemaal niet goed in elkaar te steken wat wel een beetje een verademing is. Niemand die het wat kan schelen dat ik een deus ex Machina gebruik om iets op te lossen want niemand anders leest het 😂
 
Onlangs was er een AMA met Michael J Sullivan op Reddit. MJS is een Fantasy auteur die een kleine 15 jaar meegaat en middelmatig succesvol is, zou ik zeggen. Bijna iedereen zal hem wel kennen, maar niet altijd gelezen hebben. Ik heb zelf maar 6 van zijn ~20 boeken gelezen.

Hij kreeg de vraag welk medium voor hem het meest renderende is, en hij gaf het volgende antwoord:

It depends on how you break things down: total income or individual purchase. While I'm self-published, I still sell my audio rights and their advances are hard to beat. The three-book Rise and Fall series had a seven-figure advance, and Drumindor's advance was $400,000 for audiobook. And these contracts expire and renew, I recently renewed a contract for some of the Legends books for half a million and they have brought in much more than that during their "first release." So as far as "total income" - i'd say my audiobooks is the highest.

As for the most money per unit sale, deluxe editions certainly take the cake on that because they are expensive books - yes, that also means they are costly from a printing perspective, but they have the largest "margin." But the volume of those books is lower than others so from an "overall perspective" audio beats them - but with those two the ebooks and physical copies are not nearly as big of contributors to my bottom line.


Hij kreeg ook de vraag of hij verwacht dat er meer auteurs zullen overstappen naar self-publishing en daar gaf hij volgend antwoord op:

With regard to traditional authors going self - I must say I'm quite perplexed why more don't do what I'm doing. But I don't think the rise of Kickstarters will change that equation. I think for them it's a matter of - this is the way I've always done it and self-publishing is just too much work. That said, I do recommend that all authors signing traditional contracts to reserve the deluxe print rights - publishers aren't going to exercise them, and if you keep that right (which they won't fight for), you can still do a Kickstarter if you want.

Ik sta er echt ontzettend versteld van dat zelfs iemand als Michael J Sullivan (ik denk dat als je niet met Fantasy bekend bent, de naam je bv helemaal niets zegt), per boek tegenwoordig gewoon aan rechten voor een audioboek versie al tegen de 500.000 $ verdient, en dat is zoals hij hier stelt gewoon een voorschot en zal dus een stuk hoger oplopen. Indrukwekkend toch.
 
Ik sta er echt ontzettend versteld van dat zelfs iemand als Michael J Sullivan (ik denk dat als je niet met Fantasy bekend bent, de naam je bv helemaal niets zegt), per boek tegenwoordig gewoon aan rechten voor een audioboek versie al tegen de 500.000 $ verdient, en dat is zoals hij hier stelt gewoon een voorschot en zal dus een stuk hoger oplopen. Indrukwekkend toch.

Als ze het meer opbrengt als het voorschot, wat nooit een zekerheid is.
En hij is natuurlijk een vrij productieve auteur.

Ik denk dat zo'n grote advances eerder de uitzondering dan het normale is. Tenzij dat er de laatste jaren veel veranderd is aangezien het nu weer een hele tijd geleden is dat ik research heb gedaan over dit onderwerp. Toen waren van die speciale edities ook nog niet echt een ding.

Finn Longman (wie in lijn ogen een wat onbekendere auteur is) heeft een bv ook een 'six figure deal' gekregen voor 3 boeken.

Dus misschien dat het wel meer en meer voorkomt. Al blijft het natuurlijk nog altijd ontzettend moeilijk om een boek te publiceren (en te schrijven :p) en te verkopen (traditioneel of self publishing).
 
Mijn zus heeft een paar jaar geleden een boek geschreven en via een uitgever gepubliceerd. Ik dacht dat zij 4 euro per verkocht boek krijgt. Ondertussen zijn er een paar duizend verkocht. Tegenover de tijd en moeite die in het schrijven is gekropen is dat een hongerloon maar ze doet nu wel lezingen over het onderwerp van haar boek waar ze van kan leven. Eens het boek af is is het een mooie vorm van passief inkomen. Ik denk dat de markt nogal top heavy is waar de 1% gigantische bedragen verdienen.
 
Ik denk dat de markt nogal top heavy is waar de 1% gigantische bedragen verdienen.
Niet heel anders dan in vele andere sectoren: sport (top voetballers, wielrenners, tennis, golf, F1, ...), maar ook bedrijfsleven (miljoenen/miljarden bonussen), enz...
 
Terug
Bovenaan