Het Hoge Noorden Seizoen 3

Ze is er eindelijk naar vele, verwoede pogingen in geslaagd om Kim in huilen te laten uitbarsten.

"Dus je bent naar hier gekomen met 5 en ondertussen ben je maar met 4"
"Maar je kan toch nooit ergens naartoe gaan"
"Je hebt hier geen netwerk meer, hoe doe je dat dan toch"

Ik moest gisteren bij Annemie’s poging om zoveel mogelijk mensen aan het huilen te krijgen denken aan onderstaande meme

IMG_0665.jpeg

Ze is er eindelijk naar vele, verwoede pogingen in geslaagd om Kim in huilen te laten uitbarsten.

"Dus je bent naar hier gekomen met 5 en ondertussen ben je maar met 4"
"Maar je kan toch nooit ergens naartoe gaan"
"Je hebt hier geen netwerk meer, hoe doe je dat dan toch"
Ik herkende die Kim meteen. Lerares Frans int middelbaar, net aan het begin van haar carrière. Opname is van 2023 geleden en ze is ondertussen al terug naar België verhuisd. Moeilijk verhaal, maar wat wil je met 3 kinderen.

Ik herkende die Kim meteen. Lerares Frans int middelbaar, net aan het begin van haar carrière. Opname is van 2023 geleden en ze is ondertussen al terug naar België verhuisd. Moeilijk verhaal, maar wat wil je met 3 kinderen.
Wat een waanzinnige situatie ook... waarom zou je uzelf dat aandoen? Ik snap het: willen ontsnappen aan de ratrace, overdosis prikkels... maar net als Mariska en Philip: ga dan in Wallonië wonen. Daar heb je toch ook een ander leven dan hier in Vlaanderen maar je zit bijna nergens meer dan 30min van de beschaving en vooral: je zit geen 20-24u reizen van u familie/netwerk. Het is hier in Vlaanderen vaak al moeilijk met kinderen als u ouders/schoonouders niet in de buurt wonen, laat staan half Europa door... misschien heeft ze beelden van mevrouw zweef gezien en gezien wat de uiteindelijk endgame is als je daar blijft.

Kijk ook naar Coppens in Zweden, ook die zijn tot het inzicht gekomen dat kinderen en zeker tieners gewoon heel veel missen als je zó afgelegen gaat wonen. Je kan discussiëren over het feit dat al die prikkels een goeie zaak zijn of niet maar goed.

Wat een waanzinnige situatie ook... waarom zou je uzelf dat aandoen? Ik snap het: willen ontsnappen aan de ratrace, overdosis prikkels... maar net als Mariska en Philip: ga dan in Wallonië wonen. Daar heb je toch ook een ander leven dan hier in Vlaanderen maar je zit bijna nergens meer dan 30min van de beschaving en vooral: je zit geen 20-24u reizen van u familie/netwerk. Het is hier in Vlaanderen vaak al moeilijk met kinderen als u ouders/schoonouders niet in de buurt wonen, laat staan half Europa door... misschien heeft ze beelden van mevrouw zweef gezien en gezien wat de uiteindelijk endgame is als je daar blijft.

Kijk ook naar Coppens in Zweden, ook die zijn tot het inzicht gekomen dat kinderen en zeker tieners gewoon heel veel missen als je zó afgelegen gaat wonen. Je kan discussiëren over het feit dat al die prikkels een goeie zaak zijn of niet maar goed.
Die bedenking heb ik ook al vaak gemaakt. Maar dan merkt mijn vriendin op dat die mensen ook echt fysiek ver verwijderd willen zijn van "Vlaanderen" of van bepaalde mensen in Vlaanderen. Als je in Wallonië woont word je misschien nog altijd verwacht op het familiefeest iedere zes weken, of op de tigste keer naar event X gaan met de vrienden.

Sommige mensen hebben ook ooit in hun leven nood aan verandering, bij de ene is dat al iets extremer dan de ander. Ik snap dat je ergens een nieuw leven wil opbouwen en dan helpt Annemie haar tv-programma velen over de streep te trekken (mooie natuur, geen drukte, kleine groepjes kindjes op school, veel subsidies), al gaat zij ook wel telkens de vinger in de wonde te duwen, maar daar kijken veel mensen dan naast blijkbaar.

Ik denk dat Annemie vooral uitdraagt "blijf in België".
Als ik dat zo zie, hoeveel luxe wij hebben. Los van de politiek en andere toestanden in ons land, ben ik toch blij met wat hier allemaal te doen is. Ik zou niet gelukkiger worden van in de sneeuw tot 'rust' te komen om dan in een visfabriek te gaan werken om rond te komen.

Ik zou niet gelukkiger worden van in de sneeuw tot 'rust' te komen om dan in een visfabriek te gaan werken om rond te komen.
Goh, genoeg andere jobs in Noorwegen hoor en ook hier heb je veel volk dat in fabrieken werkt. Je start daar gewoon lager op de ladder en wie naar daar verhuist doet dat meestal om aan de ratrace te ontsnappen (toch het volk dat meedoet aan zo'n programma's), niet om daar in het corporate wereldje te stappen.
Verder, ik veronderstel dat je voor goedbetaalde jobs in Noorwegen vooral in de steden moet zijn en niet in een godverlaten boerengat.

Goh, genoeg andere jobs in Noorwegen hoor en ook hier heb je veel volk dat in fabrieken werkt. Je start daar gewoon lager op de ladder en wie naar daar verhuist doet dat meestal om aan de ratrace te ontsnappen (toch het volk dat meedoet aan zo'n programma's), niet om daar in het corporate wereldje te stappen.
Verder, ik veronderstel dat je voor goedbetaalde jobs in Noorwegen vooral in de steden moet zijn en niet in een godverlaten boerengat.
Dat zou mij nu eens echt niet gelukkig maken om daar in de fabriek te gaan werken voor een aalmoes om dan thuis sneeuw te staan scheppen en niks te doen. Want laat ons eerlijk zijn. Los van klusjes rond je huis en een boek lezen, doen ze daar niet veel hobby's?

Dat zou mij nu eens echt niet gelukkig maken om daar in de fabriek te gaan werken voor een aalmoes om dan thuis sneeuw te staan scheppen en niks te doen. Want laat ons eerlijk zijn. Los van klusjes rond je huis en een boek lezen, doen ze daar niet veel hobby's?
Friluftsliv hé. Het walhalla voor de introverte medemens.

Uitendelijk kan je +/- alles wat je in Belgie doet hier ook doen hoor, alleen moet je dan inderdaad niet op een eiland halverwege tegen de poolcirkel gaan wonen. Als je geld hebt kan je perfect rustig leven met bijna niemand in zicht en toch op 30 minuten van een degelijke stad wonen.

Maar dan moet je dus wel geld hebben.

Uitendelijk kan je +/- alles wat je in Belgie doet hier ook doen hoor, alleen moet je dan inderdaad niet op een eiland halverwege tegen de poolcirkel gaan wonen. Als je geld hebt kan je perfect rustig leven met bijna niemand in zicht en toch op 30 minuten van een degelijke stad wonen.

Maar dan moet je dus wel geld hebben.
Ik denk spontaan aan een Amazon, of die daar dan ook rondrijdt en pakjes binnen de 24u levert (denk het niet). In West-Vlaanderen heb ik al geen Deliveroo, laat staan daar. Zo'n zaken noem ik luxe en daar zou ik sterk aan moeten wennen. Is natuurlijk anders als een winkel 'dichtbij' zou zijn en je geen 9 to 5 moet werken.

In het geval van Kim: 3 kinderen 'meesleuren' in uw droombeeld om de rest van uw leven door te brengen en aan uzelf te denken (vooral dat laatste), is dat het dan waard? Voor die man was het duidelijk dat zelfs 3 kinderen niet voldoende waren om daar in the middle of nowhere te gaan leven.

Ik denk spontaan aan een Amazon, of die daar dan ook rondrijdt en pakjes binnen de 24u levert (denk het niet). In West-Vlaanderen heb ik al geen Deliveroo, laat staan daar. Zo'n zaken noem ik luxe en daar zou ik sterk aan moeten wennen. Is natuurlijk anders als een winkel 'dichtbij' zou zijn en je geen 9 to 5 moet werken.
Nee dat is een feit, het soort van bestel voor 10 uur 's avonds morgen aan de deur is hier relatief zeldzaam. Binnen de 24 uur is soms mogelijk maar niet de norm. Aan de andere kant zie ik dat niet als een goede ontwikkeling :p Het is praktisch, daar niet van maar of het goed is voor de maatschappij.. twijfelachtig.
In het geval van Kim: 3 kinderen 'meesleuren' in uw droombeeld om de rest van uw leven door te brengen en aan uzelf te denken (vooral dat laatste), is dat het dan waard? Voor die man was het duidelijk dat zelfs 3 kinderen niet voldoende waren om daar in the middle of nowhere te gaan leven.
Mja ik zou nooit echt in the middle of nowhere gaan leven met kinderen. Ik woonde vroeger hier maar wij zijn toen ook verhuisd naar een plaats met meer mensen zodat de kinderen effectief dingen kunnen doen zonder een half uur rondgevoerd te moeten worden

Nee dat is een feit, het soort van bestel voor 10 uur 's avonds morgen aan de deur is hier relatief zeldzaam. Binnen de 24 uur is soms mogelijk maar niet de norm. Aan de andere kant zie ik dat niet als een goede ontwikkeling :p Het is praktisch, daar niet van maar of het goed is voor de maatschappij.. twijfelachtig.

Mja ik zou nooit echt in the middle of nowhere gaan leven met kinderen. Ik woonde vroeger hier maar wij zijn toen ook verhuisd naar een plaats met meer mensen zodat de kinderen effectief dingen kunnen doen zonder een half uur rondgevoerd te moeten worden
En op zich zat je al meer in het zuiden, in een radius van Oslo. Maar inderdaad, terecht, je wil je kinderen toch zoveel mogelijk opties geven en in contact laten komen met alles en nog wat (verschillende sporten, muziek, etc). Eens ze groter worden, dan moeten ze toch naar een grootstad trekken willen ze geen boer worden neem ik aan.

En op zich zat je al meer in het zuiden, in een radius van Oslo. Maar inderdaad, terecht, je wil je kinderen toch zoveel mogelijk opties geven en in contact laten komen met alles en nog wat (verschillende sporten, muziek, etc). Eens ze groter worden, dan moeten ze toch naar een grootstad trekken willen ze geen boer worden neem ik aan.
Je moet ook niet overdrijven natuurlijk. Ik woonde daar en werkte en Fornebu ( google it) en ik was nog altijd sneller op mijn werk dan toen ik in Belgie tussen Sint Niklaas en Dendermonde woonde en in Brussel moest zijn :p

Maar het is een feit dat de meesten op hun 18 het huis verlaten en naar 1 van de 5 grotere steden verhuizen om te studeren.. en velen komen dan terug eens ze kinderen willen.

Mij lijkt het logisch, als je er kinderen bij betrekt je niet halsoverkop gaat liggen verhuizen uit eigenbelang, maar toch eerst eens alle aspecten bekijkt. Ik heb de indruk dat al die mensen die worden opgevoerd andersom denken. En het dan nog op de kinderen steken om te verhuizen terwijl die niet liever doen dan in hun "safe space" te zitten waar ze alles kennen.

Voorbeeld van Coppens toch ook, hoelang hebben ze daar gewoond? Je weet toch op voorhand dat uw kinderen daar niet snel naar een Hoge school kunnen/alles veraf, volledig geisoleerd omdat de ouders persé een camping willen openen in the middle of nowhere.

Ik zou wachten tot de kinderen ouder zijn, of als kinderloos koppel gaan. Lijkt me anders een heel gedoe om vanaf 0 ergens anders te beginnen.

Welke hobby's? Das toch ook voor iedereen anders... hobby's genoeg die je daar kan doen hoor, zeker als je graag buiten bent. Allemaal individueel wel natuurlijk. Als je een ploegsport of iets anders in groepsverband wil doen ben je er een beetje aan voor de moeite vrees ik maar lang niet iedereen heeft daar behoefte aan.

Next day delivery is nu eens letterlijk één van de allerlaatste dingen die ik zou missen. Das toch gewoon een pure luxe die, laat ons effe héél eerlijk zijn, letterlijk niemand nodig heeft? Als ik iets online bestel ga ik er gewoon vanuit dat dat 2-4 dagen onderweg is, is het er sneller: ok. En anders: ook ok.
En Deliveroo en consoorten... ik woon 20 minuten van Gent en Deinze en zelfs bij ons is de dekking voor dat soort zaken quasi onbestaande. Het enige wat je nodig hebt is een goei frituur :unsure:

Wat ik veel irritanter zou vinden is "de dichtste winkel is 45 minuten rijden". Moest je daar dan nog in de buurt moeten zijn voor u werk ok nog maar das vaak niet het geval in Annemie haar programma... die mensen wonen vaak waar ze werken. Dat wil dus zeggen dat je om de zoveel tijd speciáál anderhalf uur over en weer mag rijden voor eten etc. Nee bedankt.

Terug
Bovenaan