Het Hoge Noorden Seizoen 3

Altijd leuk om dit programma te volgen.

Wij zijn fervente Scandinavië vakantiegangers, maar we zijn er toch erg bewust van dat er een groot verschil is tussen ergens op vakantie gaan of er heel nieuw leven uit de grond stampen. Ik denk ook dat je voor de juiste start sowieso al met een goede jobaanbieding moet vertrekken. Maar zelfs los daarvan zien we het toch ook niet meteen zitten om onze 3 kleine kids hier te onttrekken en mee te sleuren, al denk ik dat ze het nu (oudste is 5) makkelijker zouden hebben dan binnen x jaren.

Welke hobby's? Das toch ook voor iedereen anders... hobby's genoeg die je daar kan doen hoor, zeker als je graag buiten bent. Allemaal individueel wel natuurlijk. Als je een ploegsport of iets anders in groepsverband wil doen ben je er een beetje aan voor de moeite vrees ik maar lang niet iedereen heeft daar behoefte aan.

Next day delivery is nu eens letterlijk één van de allerlaatste dingen die ik zou missen. Das toch gewoon een pure luxe die, laat ons effe héél eerlijk zijn, letterlijk niemand nodig heeft? Als ik iets online bestel ga ik er gewoon vanuit dat dat 2-4 dagen onderweg is, is het er sneller: ok. En anders: ook ok.
En Deliveroo en consoorten... ik woon 20 minuten van Gent en Deinze en zelfs bij ons is de dekking voor dat soort zaken quasi onbestaande. Het enige wat je nodig hebt is een goei frituur :unsure:

Wat ik veel irritanter zou vinden is "de dichtste winkel is 45 minuten rijden". Moest je daar dan nog in de buurt moeten zijn voor u werk ok nog maar das vaak niet het geval in Annemie haar programma... die mensen wonen vaak waar ze werken. Dat wil dus zeggen dat je om de zoveel tijd speciáál anderhalf uur over en weer mag rijden voor eten etc. Nee bedankt.
Volledig off topic, maar in steden:
- op fietsafstand van zeer veel goedbetaalde jobs.
- Keuze tussen Deliveroo, UberEats & Takeaway. Thai, sushi, pizza, indisch,... Zeker met een kleuter nu, gewoon makkelijk voor die ene dag (per week 😅) dat je echt doodop bent. Op't platteland organiseer je je waarschijnlijk anders (1x/week grote boodschappen, grotere vriezer,..)
- next day delivery standaard.
- levering van Delhaize/Carrefour/..
- school 1 min wandelen (creche was 5 min)
- hobby's voor kinderen op wandelafstand (theater, sportclubs, muziekschool)
- RUSG op 15min wandelen voor mij 😎
- tandarts, dokters, psychologen & andere healthcare vlakbij
- concerten ea cultuur
- groot 'aanbod' van kuisvrouwen & babysitters. Er is altijd wel iemand beschikbaar.
- bars en restaurants op wandelafstand, dus kan je daar last minute ook gewoon sneller naartoe en vrienden zien.

En de anonimiteit gewoon. Geen closed mindset waar iedereen alle laatste roddels van't dorp kent.

Auto gebruik ik zo goed als alleen in't weekend. Meestal voor bezoekjes naar mijn ouders die op't platteland wonen.
Ik ga op mijn vakantie wel naar de natuur (en dan geniet ik daar immens van). Maar dagelijks leven in de stad heeft gewoon zoveel voordelen. Zo ver op de boerenbuiten heeft wel iets romantisch. Telkens ik naar het hoge noorden of de columbus zie dan droom ik daar wel van, maar ik denk dat de reality check zeer snel zou komen.

Als ik dat programma bekijk (en ik zit nog in seizoen 1) valt het me altijd op wat voor een gigantische lap grond je daar kan kopen voor "geen geld". Ik woon zelf in de rand rond Brussel en voor mijn bescheiden rijwoning met tuin heb ik (referentie seizoen 1) een vierkantie kilometer grond ofzo :unsure:

Voor iemand die graag in de natuur zit, of een groot domein wil (met alpaca's :unsure:) is dat wel een droom hoor. Maar ja, dat zijn dan natuurlijk ook de plaatsen waar je zo afgelegen woont dat het een beetje jezelf saboteren wordt als je niet financieel onafhankelijk bent/op afstand kan werken/graag een of andere toeristische/ecologische job doet.

Laatst bewerkt:
Heeft hier net een snoodaard uit het antwerpse gesolliciteerd bij mijn werkgever.. mss nog iemand die teveel (of niet genoeg) naar Annemie gekeken heeft

- Keuze tussen Deliveroo, UberEats & Takeaway. Thai, sushi, pizza, indisch,... Zeker met een kleuter nu, gewoon makkelijk voor die ene dag (per week 😅) dat je echt doodop bent. Op't platteland organiseer je je waarschijnlijk anders (1x/week grote boodschappen, grotere vriezer,..)
- concerten ea cultuur
- groot 'aanbod' van kuisvrouwen & babysitters. Er is altijd wel iemand beschikbaar.
- bars en restaurants op wandelafstand, dus kan je daar last minute ook gewoon sneller naartoe en vrienden zien.

En de anonimiteit gewoon. Geen closed mindset waar iedereen alle laatste roddels van't dorp kent.

Auto gebruik ik zo goed als alleen in't weekend. Meestal voor bezoekjes naar mijn ouders die op't platteland wonen.
Ik ga op mijn vakantie wel naar de natuur (en dan geniet ik daar immens van). Maar dagelijks leven in de stad heeft gewoon zoveel voordelen. Zo ver op de boerenbuiten heeft wel iets romantisch. Telkens ik naar het hoge noorden of de columbus zie dan droom ik daar wel van, maar ik denk dat de reality check zeer snel zou komen.
Gewoon allemaal redenen die mijn move van boeredorp richting/nabij de stad hebben gemaakt. En heerlijk om in de weekends en vakantie's te vertoeven in the middle of nowhere. Maar in't kort zie ik me niet snel verhuizen naar een afgelegen (koud) gebied. Ieder z'n ding!

- concerten ea cultuur

Van al die dingen die jij hier opnoemt mis ik bijna niks in mijn pattattendorp van 3.500 inwoners...

* Fietsafstand... is heel persoonlijk maar met 15km rijdt ik tot aan den achterkant van Gent. Jobs genoeg.
* Deliveroo en consoorten: écht missen doe je dat imo toch niet. Wij hebben altijd wel iets in den diepvries steken dat we gewoon kunnen opwarmen. Met 15 minuten werk maken we zelf pizza (die véél beter is dan wat ze aan huis leveren) en als ik écht écht écht genen effort wil doen is er altijd een frituur op wandelafstand. Ik denk trouwens wel dat we 1 of 2 Deliveroo/Takeaway opties hebben :unsure:
* Next Day delivery: zoals gezegd. compleet overbodige luxe, hoe vaak móet je echt iets de volgende dag in huis hebben (móeten, niet willen)? Nooit.
* Levering supermarkt... weet ik zelfs niet, mogelijks wel handig. Wel met de nodige toeslag natuurlijk... Colruyt passeer ik toch van/naar werk. Anders altijd Okay op 't dorp in noodgeval (3min met auto)
* School & creche: 5 minuten wandelen.
* Hobby's: sporthal 5 minuten fietsen. Sporthal volgende dorp 15 minuten fietsen. Daar zullen ze wel íets kunnen doen I guess.
* 0FG :unsure: (no offense :tongue: )
* Alle healthcare die je vernoemt op 5-10minuten wandelafstand. Ik vraag mij vaak af hoe er in zo'n klein dorp genoeg werk is voor 38 kine's :unsure:
* Concerten en events is uiteraard niet achter den hoek, hoewel ook wel lezingen en andere culture dingen in de zaal van de bib op 't dorp. Maar dat doe je ook niet elke dag en je gaat evengoed ook concerten en culture dingen willen doen die niet in u buurt vallen... wij staan wrs sneller in Gent centrum dan gij aan een concertzaal aan de andere kant van Brussel.
* kuisvrouwen en babysitters... dunno eigenlijk. N.V.T. momenteel. Doesn't matter: schoonouders op 1,3km indien nodig.
* Bars & restaurants heb je minder. 1 bruin café wel waar altijd volk zit.

Closed mi... what? :laugh: 1975 heeft gebeld, ze willen hun wereldbeeld terug... Mensen blijven niet meer plakken onder de kerktoren. Mijn vrouw heeft hier heel haar leven gewoond (-4 jaar bij mij in het Waasland), wat maakt het uit als van de 13 huizen die ze hier in straat gebouwd hebben zij de enige is die een OG inwoner is? Niemand kent haar "van vroeger", wij kennen ons buren wrs evengoed als jullie. De groten hoop van de mensen die hier nu wonen zijn volgens mij gewoon inwijkelingen OF zijn van totaal andere generaties waar we nauwelijks mee in contact komen.

Het verbaast mij altijd hoe zwart/wit het beeld van sommige mensen wel is. Precies of het moment dat je over de buitenring van Brussel/Antwerpen/Gent rijdt/stapt dat je midden in de rimboe zit :unsure:
Er is een héél brede grijze zone tussen grootstad & dichtste buur 2km verderop. Ons dorp zit véél dichter bij de situatie in een grootstad dan bij een random huis in een lintbebouwing ergens tussen Oudenaarde/Ronse of tussen Veurne en Ieper waar je écht voor alles uwen auto pakken. Bij ons valt dat in realiteit écht nog wel héél goed mee hoor. Ik zou de rust die je hier hebt niet willen opgeven voor die paar zaken die dan net iets dichter bij zijn. Zolang ik er niet dagelijks 2uur over een serie mottige steenwegen moet dokkeren. Maar als je ziet wat er elke ochtend Gent uit rijdt naar de E17/E40 dan heb je dus duidelijk evengoed ne hoop mensen die in een stad wonen en daar dan niet werken, dat snap ik dan helemaal niet.

Ik wil jullie waarschuwen, als voorsmaakje gaat Annemie vanavond de laatste vijf minuten bijna bloot, in monokini na een sauna om af te koelen in de sneeuw bij -25 graden. De big bang volgt wss de twaalfde aflevering waar ze helemaal los gaat zonder kleed...

Enkele illustratieve beelden, op eigen risico te bekijken:

VNZYqs1.png

IpaP56B.png

wrCHw2Q.png

Closed mi... what? :laugh: 1975 heeft gebeld, ze willen hun wereldbeeld terug... Mensen blijven niet meer plakken onder de kerktoren. Mijn vrouw heeft hier heel haar leven gewoond (-4 jaar bij mij in het Waasland), wat maakt het uit als van de 13 huizen die ze hier in straat gebouwd hebben zij de enige is die een OG inwoner is? Niemand kent haar "van vroeger", wij kennen ons buren wrs evengoed als jullie. De groten hoop van de mensen die hier nu wonen zijn volgens mij gewoon inwijkelingen OF zijn van totaal andere generaties waar we nauwelijks mee in contact komen.

Het verbaast mij altijd hoe zwart/wit het beeld van sommige mensen wel is. Precies of het moment dat je over de buitenring van Brussel/Antwerpen/Gent rijdt/stapt dat je midden in de rimboe zit :unsure:
Er is een héél brede grijze zone tussen grootstad & dichtste buur 2km verderop. Ons dorp zit véél dichter bij de situatie in een grootstad dan bij een random huis in een lintbebouwing ergens tussen Oudenaarde/Ronse of tussen Veurne en Ieper waar je écht voor alles uwen auto pakken. Bij ons valt dat in realiteit écht nog wel héél goed mee hoor. Ik zou de rust die je hier hebt niet willen opgeven voor die paar zaken die dan net iets dichter bij zijn. Zolang ik er niet dagelijks 2uur over een serie mottige steenwegen moet dokkeren. Maar als je ziet wat er elke ochtend Gent uit rijdt naar de E17/E40 dan heb je dus duidelijk evengoed ne hoop mensen die in een stad wonen en daar dan niet werken, dat snap ik dan helemaal niet.
Het is serieus off-topic maar ondanks dat het inderdaad niet zwart-wit is, denk ik wel dat je gemiddeld wel een zekere mentaliteitsverschil kan optekenen. Enkel lig jij misschien op jouw locatie, die elders ter wereld meer als een "suburb" zou gelden, dichter bij de stad dan de klassieke dorpsmentaliteit. Ik woon hier nu gewoon in de rand van Brussel, allemaal toch wel goed verbonden via trein en wagen, en het valt me toch wel vaker op hoe velen hier wel de mentaliteit hebben alsof de kerktoren het centrum van het universum is, en Brussel zo een grauwe zone waarboven op de kaart "hic sunt leones" werd geschreven.
Ondanks die mentaliteit, ga ik er wel mee akkoord dat een goed verbonden gemeente buiten de stad in het dichtbebouwde Vlaanderen vaak het "best of both worlds is".

Dat deurtje van de sauna dat opengaat en Annemie die daar dan uitklautert, met wat enkel omschreven kan worden als de grootste winterhandschoenen ter wereld, bijna op haar bek gaat bij het beklimmen van dat kleine hellingske, is iets wat ik nooit meer ga vergeten :rofl:

Den Ben heeft zich een paradijs gekocht, jawadde
Dat lijkt me dan nog 1 van de nuchterste deelnemers van dit seizoen.

Ik dacht even verzeild te zijn geraakt in een aflevering van 'In de gloria' toen ik Philippe bezig zag in zijn boot met z'n verloren fuik en verstropte motor... had zo Frank Focketeyn kunnen zijn in een sketch die een mental breakdown krijgt als hij over z'n netten vaart.

Tja en Evelyne, die blijft maar jongleren met haar werk, honden, financiën, huis, struggles... hoelang blijft die dat nog volhouden. Ergens wel chapeau dat ze dat doet, maar of het haalbaar is....

Ik dacht even verzeild te zijn geraakt in een aflevering van 'In de gloria' toen ik Philippe bezig zag in zijn boot met z'n verloren fuik en verstropte motor... had zo Frank Focketeyn kunnen zijn in een sketch die een mental breakdown krijgt als hij over z'n netten vaart.

Met als kers op de taart dat Philippe engels met zn kinderen zat te praten.

Ook extreem ironisch dat Philippe en Mariska verhuisden omdat een rustige omgeving beter zou zijn voor hun zoon Lars.
Maar letterlijk elke keer dat Lars aan het woord komt geeft die aan België en hun vroeger huis te missen.
Ik zie die mensen daar toch niet blijven, Philippe ziet er ook helemaal niet gelukkig uit (uiteraard getriggerd door onze energievampier Annemie).

Waarom zijn die mensen uberhaupt verhuisd :oink:

Nog altijd volop bezig.
Vorige week 50 ste geëindigd in een race. ;)
Ermee stoppen lijkt me ook niet echt een optie voor haar. Dan moet ze haar honden wegdoen en gezien ze die beesten doodgraag ziet lijkt me dat niet iets waar ze serieus over zou nadenken of ze moet echt dik in de shit zitten en geen uitweg meer zien

Ik heb nog altijd buikpijn van het lachen - Annemie in de koude wind :lol:
En zo naar binnen lopen, die sauna in. Net niet Kristel weggeduwd om als eerst de sauna binnen te kunnen.

Zo zie je maar dat hoge toppen en diepe dalen dicht bij elkaar kunnen liggen. Had ze net nog haar trofee te pakken: na al die jaren eindelijk Evelyne aan het huilen gekregen.

Dat lijkt me dan nog 1 van de nuchterste deelnemers van dit seizoen.
Maar ook bij hem liep het niet van een leien dakje. Een wei en schapenkudde zoeken om zijn honden te trainen, bijjob nodig in de dierentuin, verhuizen,...
Al bij al is het voor alle deelnemers toch een moeilijk parcours voor ze enigszins comfortabel zijn.
Benieuwd wat Ben zoal verdient aan de verkoop van zo'n hond. Moet toch ettelijke 1000'en euros zijn

Terug
Bovenaan