Het grote 'ik kan niet op het woord komen' topic.

Jipser

Member
Iedereen heeft wel eens een moment dat een woord op het tipje van uw tong ligt, maar het komt maar niet. Of je zoekt een synoniem waar je niet op kunt komen.
Bij deze kun je ten rade gaan bij de dames en heren van BG!

Ik start, aangezien ik al heel de ochtend er niet op kan komen:
Ik zoek een woord/benaming van een effect. Het .... effect.

Betekenis: Dat de midden of hogere klassen in onze maatschappij meer gebruik maken van sociale voorzieningen dan de lagere klassen. Dit meestal vanwege de kennis hierover en/of de mogelijkheid om ten rade te gaan bij instanties.

Wie o wie weet het? Het antwoord staat ergens in mijn 1e jaar cursus psychologie, maar vind het niet direct terug.
 
Hebben we daar tegenwoordig ChatGPT niet voor?

Het effect dat je beschrijft, waarbij de midden- of hogere klassen meer gebruikmaken van sociale voorzieningen dan de lagere klassen vanwege hun kennis en toegang tot instanties, wordt vaak aangeduid als het "Mattheüseffect". Het Mattheüseffect is genoemd naar een bijbelse passage uit het Evangelie volgens Mattheüs (25:29), waarin staat: "Want wie heeft, aan hem zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, van hem zal ontnomen worden zelfs wat hij heeft." In de context van maatschappelijke ongelijkheid verwijst het Mattheüseffect naar de accumulatie van voordelen voor degenen die al bevoorrecht zijn, terwijl degenen die al in een nadelige positie verkeren, verder benadeeld worden.
 
Terug
Bovenaan