En daarom maak ik mij veel zorgen voor de komende verkiezingen, zelfs op dit forum met een scholingsgraad van ver boven het gemiddelde scoort het VB nog hoog in de peilingen.
Laat staan hoe makkelijk ze dus de de Vlaming met een lage tot gemiddelde intelligentie kunnen misleiden...
Als je de term « misleiden » gebruikt voor het VB, vergeet dan zeker niet om hem ook te gebruiken voor alle andere politieke partijen die over de jaren heen veel dingen beloofd hebben die uiteindelijk nooit gerealiseerd zijn (terwijl die andere partijen, itt het VB, bijna allemaal wel al geregeerd hebben).
Niet per se op jou bedoeld, maar ik begrijp de steeds terugkerende kritiek op VB kiezers niet. Die zijn echt niet dommer of meer goedgelovig dan de doorsnee kiezer van Groen, Vooruit, CD&V, enzoverder.
Neem nu mijn voorbeeld: ben ik akkoord met alles waar het VB voor staat?
Absoluut niet.
Economisch zijn ze eerder links, ik ben rechts.
Hun visie op holebirechten en abortus vind ik voorbijgestreefd (maar ik kan me wel vinden in hun idee dat de slinger op bepaalde vlakken is doorgeslagen)
Vlaamse onafhankelijkheid boeit me totaal niet.
Kortom, het is geen match mede in heaven.
Maar… ze weten mij wel te bekoren op vlak van politie/justitie en zijn ook de enigen die echt paal en perk willen stellen aan migratie. En laat dat net 2 belangrijke thema’s zijn voor mij.
Ik snap dat er qua migratie (jammer genoeg) een groot stuk wordt bepaald door Europa.
Dus wat zeggen velen: « Voor VB stemmen is een verloren zaak, want ze gaan toch niets kunnen implementeren! »
1) landen zoals Denemarken tonen aan dat je ook nationaal bepaalde maatregelen kan nemen. Een veel strikter integratiebeleid is daar een voorbeeld van.
Als het VB nog wat groeit, de NVA z’n huidige positie qua stemmen kan behouden, MR haar socio-culturele verrechtsing verderzet, en er eindelijk (weer) een partij komt in het zuiden van het land die oog heeft voor dit thema en de nodige backing heeft (Wallonië lijkt momenteel een anomalie binnen Europa) …dan is er toch één en ander mogelijk op federaal niveau.
2) hoe meer Europese stemmen voor partijen zoals het VB/RN/PVV/FvD/PiS/Fidesz/… hoe groter de kans dat het huidig desastreus migratie- en grensbeveiligingsbeleid wordt herzien (en/of dat de bevoegdheden rond o.a. migratie weer op nationaal niveau worden gebracht zoals vele van die partijen dat wensen- hoewel dat in mijn ogen minder werkbaar en efficiënt is)