Het Belgisch leger - Voorwaarts, mars!

Volgende Europese investering in Defensie. Belgie gaat Pools draagbaar anti-luchtafweer kopen. Prijs per stuk (volgens Wikipedia) 1,8 miljoen euro per stuk.

Er was ook een artikel over onze mannen in Romenië.
Er zijn daar 300 militairen permanent. (de max dat we kunnen ondersteunen)
Er is nu een NAVO oefening gestart waardoor er 500 extra moesten gestuurd worden.
Tot de week van vertrek heeft het bataljon zelf alle kazernes moeten aflopen om voertuigen te vinden.
Idem voor persoonlijk materiaal.

Als het morgen oorlog is zijn zij de eerste in de rotatie die ingezet worden...
Crimineel hoe onze politiek met de levens van onze mensen speelt en daar op geen enkele manier ooit voor verantwoordelijk gaat zijn.

Er is nu een NAVO oefening gestart waardoor er 500 extra moesten gestuurd worden.
Tot de week van vertrek heeft het bataljon zelf alle kazernes moeten aflopen om voertuigen te vinden.

Crimineel hoe onze politiek met de levens van onze mensen speelt en daar op geen enkele manier ooit voor verantwoordelijk gaat zijn.
Was ook door de politiek van pooling tussen kazernes om minder voertuigen te kopen door de vorige regeringen..... Hopelijk heeft men voldoende Jaguars/Griffons besteld om dit probleem al deels of volledig recht te zetten.

Ben al blij dat we van de normale 8 Ceasar NG artillerievoertuigen, dat men er nu rond de 30 zal aankopen. Zal dan ook al wat reserve geven.

Zelfredzaamheid van een bataljon in oorlogstijd zou ik verstaan
Bij het vertrek niet genoeg hebben dat is toch bedenkelijk.

Nu in de VS zeggen ze dan, "You want logistics join the army, marines make do"
Dat telt precies voor gans defensie hier :cry2:

Het nieuwe hoofdkwartier van defensie mag er best zijn.

Best knap idd, maar toch heb ik steeds de auto -reflex onderstaande verbindingen te maken:

Grote investeringen overheid - slecht voorbereid - kosten zwaar onderschat - vertraging - corruptie en/of persoonlijke beïnvloeding - prestige voor functie. Hopelijk is mijn vrees onterecht.

Bijkomend ook een punt van kritiek: ik zie een link met het Pentagon en aangezien Trump er president is had ik minstens voor Hexagon of Octagon gegaan :)

Blijkt dat ze toch niet 100% voorzien zijn op de vergroting van het leger met het bestaand project,aangezien de vice chef reeds spreekt over mogelijke bijgebouwen :)

Beslissing is precies gevallen voor het nieuwe lucht afweer. Blijkt wel een deels Amerikaanse keuze, aangezien het ontwikkeld werd door Noorwegen en de VS.

Nochtans ging er indertijd een gerucht dat men voor een Frans/Italiaanse alternatief zou gaan, de SAMP/T. Nu blijkt het niet deze te zijn, noch het Duitse alternatief IRIS, waarvan de laatste al duidelijk heeft getoond dat het werkt in OekraÏne.

Blijkt dat de aankoop van dit type ook voor samenwerking met Nederland zou zijn, die over hetzelfde systeem beschikt.

Daarnaast zou men nog 21 extra F-35's en 2 MQ-9B SkyGuardian drones aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Beslissing is precies gevallen voor het nieuwe lucht afweer. Blijkt wel een deels Amerikaanse keuze, aangezien het ontwikkeld werd door Noorwegen en de VS.

Nochtans ging er indertijd een gerucht dat men voor een Frans/Italiaanse alternatief zou gaan, de SAMP/T. Nu blijkt het niet deze te zijn, noch het Duitse alternatief IRIS, waarvan de laatste al duidelijk heeft getoond dat het werkt in OekraÏne.

NASAMS lijkt ook heel effectief te zijn maar is niet bedoeld te werken tegen ballistische raketten. Voordeel is wel dat er gebruik gemaakt wordt van de Amraams die heel courant zijn.

Yep, maar zoals ik zei in mijn aangepaste post, zou deels ook zijn voor samenwerking met Nederland. Natuurlijk zou men evengoed voor SAMP/T kunnen gegaan zijn voor samenwerking met Frankrijk, maar na het "schandaal" rond het CaMo project met Frankrijk waar ons land uiteindelijk gewoon aan de kant werd geschoven... Dit kan evengoed ook meegespeeld hebben om voor NASAMS te gaan en geen SAMP/T.

Volgende Europese investering in Defensie. Belgie gaat Pools draagbaar anti-luchtafweer kopen. Prijs per stuk (volgens Wikipedia) 1,8 miljoen euro per stuk.
En nu dit: België koopt negen Noorse luchtafweersystemen

Allemaal goed en wel maar ik hoop dat men ook gaat investeren in Belgische wapenfabrieken. Wat we niet wensen is dat we aan een 100% ratio weer alles uit het buitenland gaan aankopen, jij en ik de factuur mogen betalen maar dat België zelf helemaal niks uit zichzelf 'heeft' als je begrijpt wat ik bedoel.

Met de Nederlanders wordt er toch al vrij goed samengewerkt op vlak van de marine, dus gezamenlijke aankopen kunnen we enkel toejuichen.
Er zijn in België toch geen fabrieken die (onderdelen voor) luchtafweersystemen bouwen, en dat soort knowhow vergaar je ook niet op enkele maanden. Redwire in Kruibeke dat onlangs die satelliet gebouwd heeft zou wel een rol kunnen spelen in de ontwikkeling van militaire toepassingen, maar die bedrijven moeten dat altijd nog willen ook.

En nu dit: België koopt negen Noorse luchtafweersystemen

Allemaal goed en wel maar ik hoop dat men ook gaat investeren in Belgische wapenfabrieken. Wat we niet wensen is dat we aan een 100% ratio weer alles uit het buitenland gaan aankopen, jij en ik de factuur mogen betalen maar dat België zelf helemaal niks uit zichzelf 'heeft' als je begrijpt wat ik bedoel.

Je hebt nog Belgische dingen.

Vroeger deel van Barco. Nog altijd in Kortrijk.

NASAMS is voor korte/middellange afstanden en dus complementair met AMP/T, wat eerder voor lange afstanden is. NASAMS werkt goed en is bewezen, kunnen we dus snel krijgen. SAMP/T of dergelijke zal ook nodig zijn, maar zal niet snel beschikbaar zijn

Na het frans débacle met de nieuwe voertuigen van de landmacht, nu het Nederlands débacle voor de nieuwe fregatten van de marine.

Zou spijtig zijn mocht het geplande derde fregat wegvallen, door de te hoge kosten en ook de kostelijke noodoplossingen...

Enige positieve is dat men goed opschiet met het derde patrouilleschip van de marine, welke bijbesteld was door de vorige regering.

Laatst bewerkt:
In 2023 was het al duidelijk dat we zonder fregatten zouden zitten. In de originele timing gingen we sowieso al 1 jaar maar 1 fregat hebben. De opleiding op het schip duurt al een jaar.
Die timing was veel te strak en hield met niets rekening.

De kosten idem dito. Om zowel de fregatten als de mijnenjagers te kopen heeft men dik gelogen.
Het leger heeft veel te lage kosten gebudgetteerd met het idee dat de volgende regeringen toch niet meer terug konden.
Toen de politiek daar achter kwam (2020-2021 denk ik) zijn er echt waanzinnig absurde en slechte oplossingen uitgezocht.
De meeste waanzinnige waarschijnlijk de vraag aan de bouwer om de schepen een paar meter korter te maken. Dat bespaarde staal dus goedkoper. Gelukkig heeft Nederland dat tegen gehouden.
Volgende was dan om maar de helft van de wapensystemen te voorzien. De rest als optie voor later.
Als dat nog niet erg genoeg was. Het idee om 1 fregat te bewapenen met raketten en de andere niet. Door meer onderhoud zou er eigenlijk maar 1 fregat echt inzetbaar zijn dus dachten ze die lanceerders elk onderhoud over te bouwen op het ander fregat. (het gaat hier over zelfverdedingsraketten!)

Dat men van alles nu 1 extra wil bestellen is ook weer omdat met weinig rekening wordt gehouden. Net zoals met de F35s hebben die nieuwe vaartuigen een veel duurder en sneller onderhoud nodig. Om 2 oude schepen te vervangen met dezelfde beschikbaarheid heb je er dus 3 nodig.
Men investeert nu terug in defensie maar alles dat wordt vernieuwd wordt gekocht alsof het dezelfde beschikbaarheid heeft.

Terug
Bovenaan