Het Belgisch leger - Voorwaarts, mars!

Wat zou je als niet-sportieve 18-jarige bij defensie gaan zoeken? Vreemde redenering.

Omdat dat hip is en all my friends are doing it?

Alle gekheid op een stokje, uithouding en kracht kan je trainen. Als een nieuwe rekruut niet gelijk hoog scoort maar wel de juiste mindset heeft (al is de vraag of je dat kan peilen tijdens een korte proef), dan kan die alsnog zich ontwikkelen en ver geraken. Ik denk dat medische onderzoeken veel belangrijker zijn dan die sportproeven. Aangeboren afwijkingen of problemen kan je (zeer vaak) niet oplossen, je sportieve capaciteiten wel.

Anekdotisch, ik weet het, maar toch: de conditietrainer in de judoclub hier (een gepensioneerde militaire topsporter) vertelde dat hij vorige week conditietraining had gegeven aan de jonge rekruten. Geen al te zware training als we hem mogen geloven, hetzelfde niveau dat hij aan ons, 30 tot 50-jarige judo moms & dads geeft. Na 20 minuten waren 7 van de 18 rekruten aan het overgeven van de uitputting.
In een boek rond een bepaald trainingsprogramma heb ik ook de anekdote gelezen (van iemand die training gaf in het Amerikaans leger) dat de huidige rekruten een (veel) slechtere conditie hebben dan vroeger. Een verklaring die daar werd gegeven is dat ook bij wie sportief is het tegenwoordig veel populairder is om HIIT-achtige trainingen (high intensity interval training) te doen voor de "conditie". Wat deels werkt maar niet helemaal de adaptaties geeft van gewoon aan lage intensiteit kilometers te doen (lopend, met de fiets, ...). Iets met hypertrofie van (een deel van) het hart dacht ik.

Of dat er iets mee te maken heeft bij ons weet ik niet, er zal ook wel een algemene trend zijn om minder te bewegen vermoed ik.

Anekdotisch, ik weet het, maar toch: de conditietrainer in de judoclub hier (een gepensioneerde militaire topsporter) vertelde dat hij vorige week conditietraining had gegeven aan de jonge rekruten. Geen al te zware training als we hem mogen geloven, hetzelfde niveau dat hij aan ons, 30 tot 50-jarige judo moms & dads geeft. Na 20 minuten waren 7 van de 18 rekruten aan het overgeven van de uitputting.
Zo zullen ze het leren zou ik zeggen. Als ze door de sportieve testen raken bij rekrutering zal hun basisconditie wel goed genoeg zijn voor defensie.

Geloof ik dat weinig van. Ten eerste is er al een wezenlijk verschil tussen 30 en 50 jarigen. Maar zoals je zelf later aangeeft zijn jullie niet speciaal getraind.

Een 18-jarige ga je op 50 niet bijbenen als je zelf niet sportief bent.

Een 18-jarige ga je op 50 niet bijbenen als je zelf niet sportief bent.
Er zit zeker een significante factor zelfselectie bij, anders doe je geen conditietraining. De leeftijdsrange en vermelding dat het vaders en moeders zijn, is om te duiden dat de gemiddelde deelnemer bij ons véél ouder is dan 18, (jonge) kinderen heeft en geen tijd heeft om hard aan de conditie te werken.

Wat zou je als niet-sportieve 18-jarige bij defensie gaan zoeken? Vreemde redenering.

vb :
bij nl :

Sportief zie ik daar nergens instaan.
Daarnaast met de training die je daar krijgt en als je na die sporttesten nog altijd dat ziet zitten en de trainer ziet het met u zitten. Dan ga je die fysiek wel opgebouwd krijgen als 18 jarige.

Geen zware training en na 20 minuten bijna de helft aan't overgeven. Broodje aap, zoals ze in NL zeggen.
Weinig verrassend toch, dat de oudere generaties onderling smalend praat over de jeugd van tegenwoordig, en dan zeker als gepensioneerde trainer die betalende leden wil motiveren.

Volgende maand mag ik er aan beginnen. 🙂
Succes.

Als ik terug naar belgië kom deze zomer, was ik eigenlijk ook aan het overwegen om dit te doen.
Eventueel cyber gedeelte van defensie als daar posities voor open zijn, wat voor fysieke testen heb je allemaal moeten doen?

Of is dat geen vereiste voor je begint?

Laatst bewerkt:
Succes.

Als ik terug naar belgië kom deze zomer, was ik eigenlijk ook aan het overwegen om dit te doen.
Eventueel cyber gedeelte van defensie als daar posities voor open zijn, wat voor fysieke testen heb je allemaal moeten doen?

Of is dat geen vereiste voor je begint?
Ik heb gesolliciteerd via mijn diploma IT, ik begin als data engineer in de rang van sergeant. Fysieke testen (lopen en planken) zij hetzelfde als alle andere militairen, behalve gevechtseenheden die hebben nog iets zwaardere testen. Iedere reservist moet wel twee keer twee weken dezelfde militaire basisopleiding gaan volgen. Gezien er dit jaar waarschijnlijk hopen nieuwe vacatures gaan bijkomen is het wel mijn ambitie om te muteren naar een eenheid zoals ISTAR of inlichtingendienst.

Ik heb gesolliciteerd via mijn diploma IT, ik begin als data engineer in de rang van sergeant. Fysieke testen (lopen en planken) zij hetzelfde als alle andere militairen, behalve gevechtseenheden die hebben nog iets zwaardere testen. Iedere reservist moet wel twee keer twee weken dezelfde militaire basisopleiding gaan volgen. Gezien er dit jaar waarschijnlijk hopen nieuwe vacatures gaan bijkomen is het wel mijn ambitie om te muteren naar een eenheid zoals ISTAR of inlichtingendienst.
Wat zijn de fysieke thresholds?

Wat zijn de fysieke thresholds?
Elke kandidaat legt 2 sportproeven af:

• Side bridge:
    Deze proef moet je zowel links als rechts uitvoeren met een tussentijd van 5 min. Het komt erop neer de houding zo lang mogelijk vol te houden.
  • Loopproef op loopband:
    Na een opwarmingsperiode van 1 min, start de test met 6 km/u. Elke 30 seconden verhoogt de snelheid met 0,3 km/u.
    Heb je de maximale snelheid bereikt, dan wordt de loopproef automatisch beëindigd. De hellingsgraad van de loopband is gedurende de hele proef 2% om het natuurlijk gevoel van buiten lopen na te bootsen. Train je zelf ook op loopband dan stel je de hellingsgraad het beste in op 2%. Meer informatie over de scores vind je in onderstaande tabel.

Blijkt dat de politievakbonden niet akkoord zijn met de overname door Defensie. Kan spijtig genoeg niet het gehele artikel lezen van HLN. Zou op zich wel een recuperatie zijn van de dienst DAB bij de Federale Politie voor andere taken.

Iemand die kort kan samenvatten wat hij wilt als toekomstige investering voor defensie?

Wat soort vliegtuigen voor de special forces?

De eerste marinefuseliers hebben ook hun opleiding afgerond.

Iemand die kort kan samenvatten wat hij wilt als toekomstige investering voor defensie?

Wat soort vliegtuigen voor de special forces?
Luchtafweer:
Dit jaar nog een persoonlijk als mobiel type van korte afstand luchtafweer bestellen.

Spec vliegtuigen:
5 nieuwe. Nog niet duidelijk welke. Viking Twin Otter of de SkyCourier.

Spec voertuigen:
Buggies, ski's en sleden.
Klein materiaal.

Reddingsheli's:
4 nieuwe.
De huidige NH90s moeten gaan dienen voor op fregatten.

Munitie en kruisraketten.

Griffon en Jaguars bijkopen.

Nieuwe bruggenvoertuigen en vrachtwagens.

Leeftijdslimiet soldaten optrekken.

De symbolische maatregel uit de titel is het hernoemen van de eenheden.
Vandaag is het de landcomponent en de luchtcomponent.
Hij gaat ze terug veranderen in de landmacht en de luchtmacht.

2de brigade stichten. Maar dat is gewoon de huidige opsplitsen en Waals en Vlaams.

Nieuw logistiek bataljon oprichten.

Als ze griffons en jaguars gaan bijkopen, hopelijk een betere deal, want blijkt dat het dossier niet zo goed was uitgewerkt.

Als ze griffons en jaguars gaan bijkopen, hopelijk een betere deal, want blijkt dat het dossier niet zo goed was uitgewerkt.
Is er dan één dossier van aankoop goed uitgewerkt? Die NH90's bleken ook al een pak duurder in operatie/onderhoud/etc dan gebudgeteerd (per vlieguur gerekend zelfs duurder dan een f16 😲) en gaan ze daarom nog zelfs geen 10 jaar na aankoop ook vervangen en naar de zeemacht sturen. Ik hou mij al vast voor als die f35's toekomen en ze hun vlieguren beginnen rekenen. Dat zou ook een stuk duurder kunnen uitvallen dan gebudgeteerd was.

Terug
Bovenaan