Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
het lijkt mij ook niet echt een goed idee om een wapenfabriek in Brussel-Zuid te installeren, maar goed. ze gaan daar ferme bewaking nodig hebben wat ze er ook maken.Blijkt dat men nu al meer sprak over productie van drones of bijvoorbeeld nachtkijkers.
Iets "explosief" zoals munitie zou men niet doen wegens te veel in stedelijk gebied.
In Brussel-Zuid heeft zelfs de boerinnenbond bewaking nodig. Dus dan kunnen ze daar beter een fabriek zetten dat sowieso bewaakt moet worden.het lijkt mij ook niet echt een goed idee om een wapenfabriek in Brussel-Zuid te installeren, maar goed. ze gaan daar ferme bewaking nodig hebben wat ze er ook maken.
Imo moeten we geen materiaal kopen (op individueel vlak, sterke voorstander van een Europees leger) voor terrein in een ander land. Maar ik vraag mij af of we voor ons eigen land wel genoeg hebben aan wielvoertuigen. Bepaalde gronden in west vlaanderen, kanten van brussel etc lijken mij niet echt geschikt voor enkel bandenvoertuigen.Mooi materiaal, maar ik blijf mij toch afvragen of het de goede keuze was om alles op rupsbanden te vervangen door wielen. De AI(F)V's zoals de M113 die ze vroeger hadden leek mij toch iets meer capabel om weg te kunnen op terrein zoals in Oekraïne.
Om over de Ardennen nog maar te zwijgen.Imo moeten we geen materiaal kopen (op individueel vlak, sterke voorstander van een Europees leger) voor terrein in een ander land. Maar ik vraag mij af of we voor ons eigen land wel genoeg hebben aan wielvoertuigen. Bepaalde gronden in west vlaanderen, kanten van brussel etc lijken mij niet echt geschikt voor enkel bandenvoertuigen.
Nja. Ik weet niet of je op rotsachtige hellingen veel meer nut hebt van rupsbanden. Maar het is inderdaad ook voor elke regio dat men inschattingen moet maken.Om over de Ardennen nog maar te zwijgen.
Denk een mooie aanvulling zou een IFV zijn, de Zweedse CV90 of de Duitse Lynx/Puma.Mooi materiaal, maar ik blijf mij toch afvragen of het de goede keuze was om alles op rupsbanden te vervangen door wielen. De AI(F)V's zoals de M113 die ze vroeger hadden leek mij toch iets meer capabel om weg te kunnen op terrein zoals in Oekraïne.
Bwa, https://defence-blog.com/france-vbci-infantry-fighting-vehicles-stuck-in-deep-mud/Mooi materiaal, maar ik blijf mij toch afvragen of het de goede keuze was om alles op rupsbanden te vervangen door wielen. De AI(F)V's zoals de M113 die ze vroeger hadden leek mij toch iets meer capabel om weg te kunnen op terrein zoals in Oekraïne.
US President Donald Trump's team has ordered the termination of vital support for F-16 fighter jet jamming equipment that Ukraine has.
Mooi materiaal, maar ik blijf mij toch afvragen of het de goede keuze was om alles op rupsbanden te vervangen door wielen. De AI(F)V's zoals de M113 die ze vroeger hadden leek mij toch iets meer capabel om weg te kunnen op terrein zoals in Oekraïne.
Imo moeten we geen materiaal kopen (op individueel vlak, sterke voorstander van een Europees leger) voor terrein in een ander land. Maar ik vraag mij af of we voor ons eigen land wel genoeg hebben aan wielvoertuigen. Bepaalde gronden in west vlaanderen, kanten van brussel etc lijken mij niet echt geschikt voor enkel bandenvoertuigen.
Denk een mooie aanvulling zou een IFV zijn, de Zweedse CV90 of de Duitse Lynx/Puma.
De M2 Bradley van de VS heeft al mooi getoond wat een meerwaarde een goede IFV is. Natuurlijk in de huidige context moet men Europees denken.
Bwa, https://defence-blog.com/france-vbci-infantry-fighting-vehicles-stuck-in-deep-mud/
Zoals alles heeft het zijn voor en nadelen.
Alle rupsvoertuigen voor een appel en een ei verkopen zoals Flahaut was natuurlijk weer overdreven.

Die FV101 Scorpion en zijn broertjes zoals de CVRT Scimitar en Spartan zaten vroeger bij eenheden zoals de Gidsen en Jagers te Paard die (verbeter me als ik fout ben) verkenningsopdrachten uitvoerden voor de pantsereenheden (Leopards) en maakten dus wel deel uit van die tankbrigades. Vandaag doen die eenheden enkel nog verkenning, en dat is inderdaad op Pandur en Dingo.De FV101 Scorpion en zijn broertjes waren ook wel machtige machines.
Maar die vallen eerder onder lichte tanks? En dus minder onder AI(F)V?
De rol van "lichte tank" en "ifv" is indertijd overgenomen door de Piranha & Pandur?
Maar door die keuze hebben ze precies de rol "lichte tank" toch wat laten vallen..
Zo een piranha is nu toch niet echt een tank te noemen.
Hadden ze nu eens die 2 voertuigen wat aangevuld met nog iets zwaarder op rupsen.
Dan kunnen je IFV (en je IFV +) nog op banden zijn, dan heb je tenminste nog "tanks" op rupsen.
Dat zou dan toch wel wat kunnen compenseren. Niet dus.
Dus zoals het er nu voor staat zijn de Piranha & de Pandur = de "lichte tank" en de IFV, right?
En om die rol verder te zetten, hebben ze nu die Jaguar & Griffon besteld?
Daarnaast hebben ze ook nog Falcon, Lynx, Dingo, Fox, Wolf,..
Veel erg zwaar materiaal zit daar toch niet tussen..
Ik blijf er bij, moesten ze hiernaast nog effectief een lichte tank op rupsen hebben ware er al een gaatje gevuld.
Terwijl ik dat zeg, lijken me "zware/medium tanks" ook wel interessant
Maar deze zijn zo te zien niet direct aan de orde.
Ik denk (of hoop althans) dat de offroadmogelijkheden van de niet-rupsband-voertuigen toch ergens voldoende zijn?
Nu, in België ligt er natuurlijk ook veel asfalt en beton intussen![]()
Die FV101 Scorpion en zijn broertjes zoals de CVRT Scimitar en Spartan zaten vroeger bij eenheden zoals de Gidsen en Jagers te Paard die (verbeter me als ik fout ben) verkenningsopdrachten uitvoerden voor de pantsereenheden (Leopards) en maakten dus wel deel uit van die tankbrigades. Vandaag doen die eenheden enkel nog verkenning, en dat is inderdaad op Pandur en Dingo.
Bij de infanteriebataljons zijn de M113 en de overige AI(F)V's vervangen door verschillende uitvoeringen van de Piranha.
De Vlaamse tankeenheid (2/4 Lanciers) is opgedoekt, en de Waalse (1/3 Lanciers) hebben die rotslechte Piranha's met dat 90 mm kanon gekregen.
Momenteel zijn er wel zoveel nieuwe voertuigen in bestelling en verspreid over diverse eenheden dat ik het overzicht ook wat kwijt ben.
38 Pandur-pantservoertuigen kregen een grondige upgrade die jaren in beslag nam. Nu ze terug aan Defensie worden toevertrouwd, blijkt dat ze tijdelijk amper inzetbaar zijn. Defensie bevestigt dit aan onze redactie, maar deelt niet mee wat de oorzaak is.
In 1998 koopt de Belgische Defensie 60 Pandurs bij het Oostenrijkse bedrijf Steyr-Daimler-Puch (vandaag onderdeel van General Dynamics European Land Systems). De voertuigen moeten dienst doen bij het Bataljon Jagers te Paard, de verkenningseenheid van de Belgische Landcomponent.
Doorheen de jaren wordt de Pandur verschillende keren geüpgraded. Ook vanaf 2019 gaan de 44 resterende pantservoertuigen opnieuw de loods in, om onder meer verbeterde ballistische bescherming te krijgen, een nieuwe motor en nieuw wapensysteem. Dat laatste, de DeFNder Medium van FN Herstal, uitgerust met een .50-kaliber machinegeweer, moet de voertuigen in staat stellen zichzelf te verdedigen als ze onder vijandig vuur komen te liggen. Verder worden ook een nieuwe airco en dikkere vloerplaat geïnstalleerd om de crew te beschermen tegen mijnen of geïmproviseerde explosieven.
Tekort aan technici
Nu is de upgrade klaar, en worden 31 voertuigen opnieuw in gebruik genomen door Defensie. Een bron binnen het Bataljon Jagers te Paard deelt echter dat de Pandur door de upgrade bijzonder gebruiksonvriendelijk is geworden. “Om simpel onderhoud te kunnen uitvoeren moeten we vaak heel het voertuig ontmantelen, wat gigantisch veel tijd in beslag neemt. Er is ook een groot tekort aan onderhoudspersoneel; men kan niet volgen met het onderhoud, waardoor nu de hele vloot quasi niet operationeel is”.
“Er worden nog enkele voertuigen gebruikt voor opleidingen. Daarnaast is er één peloton dat nog werkt met de Pandur, maar zij hebben moeite om 5 werkende voertuigen te krijgen om op oefening te vertrekken. Tegen hen is ook gezegd dat ze de komende oefeningen geen Pandurs zullen hebben”, zucht de militair. Welke voertuigen dan wel gebruikt zullen worden? “Waarschijnlijk zullen het gewoon Mercedes Unimog-vrachtwagens worden, die worden wel vaker gebruikt als er een voertuig uitvalt. Een geluk dat we die nog hebben, die bakken houden Defensie nog recht.”
Dat er met de Midlife Update (MLU) het een en ander misliep, was al eerder pijnlijk duidelijk. De mobiliteitsproblemen werden weliswaar opgelost door de installatie van een nieuwe ophanging en andere onderdelen, maar voor de crew is de Pandur quasi onmogelijk te gebruiken. Zo moet de chauffeur met de benen open rijden om het stuur te kunnen bewegen. Andere crewleden mogen maximaal 1,70 meter groot zijn; de extra bepantsering langs binnen zorgt voor zeer beperkte ruimte, wie te groot is riskeert moeite te hebben met in en uitstijgen, of verwondingen op te lopen bij zware schokken. De chauffeur mag wel groter zijn, aangezien die steeds met het hoofd buiten het voertuig steekt, beschermd achter een staalplaat. Als verkenningsvoertuig, dat ook zou moeten opereren in gebieden waar chemische, biologische, nucleaire en radiologische wapens worden ingezet (CBRN), is dit echter niet ideaal.
Operaties niet in gevaar
Defensie bevestigt dat de Pandur een ‘tijdelijke lage graad van operationaliteit’ kent en dat door de nieuwe ballistische bescherming de onderhoudslast is toegenomen. Het ontkent echter het verband tussen beide zaken, maar deelt niet mee wat de reden is van de lage graad van inzetbaarheids. “Om het tekort aan herstellers op te vangen wordt er begin 2025 opnieuw een vorming georganiseerd”, reageert het wel op onze schriftelijke vragen.
Het Bataljon Jagers te Paard zal in 2025 ontplooien naar Kosovo, waar het Unmanned Aircraft System (UAS)-detachement zal bijdragen aan de internationale vredesmacht Kosovo Force (KFOR). De inzet hiervan komt echter niet in het gevaar door de lage graad van operationaliteit van de Pandur; deze was niet voorzien om ingezet te worden in Kosovo. Naast de Pandur beschikt het bataljon verder nog over de Dingo- en Oshkosh Falcon-gepantserde voertuigen en Unimog-vrachtwagens.
Deze voertuigen kunnen echter de Pandur niet meteen vervangen: de zeswielige pantservoertuigen zijn uitgerust met speciale apparatuur om dienst te doen voor verkennings- en observatiemissies. Het gaat onder meer om een telescopische mast met speciale camera’s, sensoren en radars voor slagveldbewaking, meetapparatuur, extra navigatiemiddelen en een tactisch informatiesysteem.
De Pandur is bijna 30 jaar oud en zou vervangen (mogen) worden. Dat is een verkenningsvoertuig en heeft al lang niet meer de gepaste bepantsering.
Duitse PumaDit is wel een mooi (en zo te zien praktisch) ding.
Welke ware de europese tegenhanger?