Omdat de doorsnee eigenaar snugger genoeg is om de schade te melden ? Alle schade die in de lease opduikt, wordt toch door het leasebedrijf geaborbeerd, op wat franchise toestanden die ze doorchargen. Als er een boom op je auto valt en je hebt 10k schade. Dan is het toch het leasebedrijf dat er voor opdraait ?
Euuuuh, neen. Niet noodzakelijk. De lease & de verzekering is om te beginnen al niet noodzakelijk een gezamenlijk contract/leverancier.
Bij ons is het jaar & dag niet anders geweest dan leasing bij Belfius, verzekering bij een ander & naft nog bij een derde leverancier.
Ja, je kán dat allemaal in 1 contract krijgen bij de lease firma. Ook wss wel bij de kleinere spelers (Belfius is allesbehalve de grootste).
Maar dat zijn allemaal 'opties' in de operationele lease. Net zoals winter/zomerbanden een 'optie' zijn.
En ik veronderstel dat als je alles via de lease in 1 contract laat lopen, dat het een heel stuk duurder zal zijn.
Bij gevolg, als ik iets aan mijn wagen heb, heeft dat op zich 0,0 met de leasing te maken, zij verzekeren de wagen nl. niet.
Op 't einde komen ze die ophalen, sure. But that's it. Op die moment gaan ze er dan met het vergrootglas & de lamp over om nog eens de rekening te maken.
Enige 'schade' waar de leasing aan te pas zou komen zijn bouwdefecten. In principe is dat dan garantie toestanden, maar stel dat het net buiten garantie v/d constructeur zou vallen, zal het bij de lease terecht komen.
En zelfs al is het wél de lease die de verzekering doet ... waarom zouden zij de franchise 'absorberen' eh? Geen enkele verzekering doet dat. Dus als iemand schade aan zijn wagen heeft & geen franchise, dan zijn er 2 opties.
- Ofte bedrijf is groot & sterk genoeg om een verzekering zonder franchise af te dwingen
- OF WG pakt de franchise op voor u (maar regelmatig hoor ik dat WG de franchise doorrekent aan de WN).
So yeah, franchise hebt ge meestal aan uw broek (of die v/d WG). Maar op dat punt is het gewoon 't zelfste concept als met een 3e partij verzekeraar eh. Dus onafhankelijk of dat al dan niet de leasing is.
Maar over 't algemeen is de regel wel 'per schadegeval'. Dus als je 3 keer 750 EUR schade hebt & franchise van 500, ga je toch 1500 EUR betalen.
Voor zover ik hoor speelt de verzekering via de lease meestal ook gewoon met die zelfde spelregels. Waarna men einde lease even goed met het vergrootglas afkomt. E.g. Ik denk dat het één sales is & 't ander verzekering, dus andere tak v/d zaak.
Dat is regelmatig ook de reden waarom veel fleetmanagers aangeven om het niet (direct) te laten fixen. Als het even veel (of meer) zou kosten aan reparatie (franchise dus) dan wat men verwacht dat de lease zou aanrekenen bij einde lease inspectie, kiest men soms om het niet te repareren.
Alsook resulteren reparaties op de verzekering tot impact op het verzekeringscontract (hogere franchise of contractuele kost bij veel schadegevallen, gelijkaardig aan particuliere bonus-malus). Dus als het onder de franchise valt heb ik al geweten dat men de verzekering er van tussen houdt om die reden.