Herstelling witgoed - koel-vriescombinatie

kinxton

Member
Hallo iedereen,

Eens iets anders dan gaming PC's!

De vragen richt ik hier aan mensen met wat kennis van zaken of die iets gelijkaardigs voorgehad hebben en dus misschien de oplossing kennen op basis van m'n bevindingen.
Eventuele suggesties voor bedrijven of zelfstandige witgoed herstellers mogen ook via pm doorgestuurd worden. Is voor regio middenkust. Men weet maar nooit...

Een maand of 2 geleden merkten we dat de koel-vriescombinatie het niet meer deed, de diepvries wel nog.
Voor alle duidelijkheid, de diepvriezer doet het wel nog, de koelkast niet.

Heb daarop een nieuwe aparte losstaande diepvriezer gekocht en dan alles van de ene in de andere gestoken om dan de inbouw combi uit de keuken te halen om makkelijker diagnose te kunnen doen.

Model: Beko CBI 7772 / 7516520030
Aankoopdatum: april-juli 2017

Wat heb ik al gedaan?
  1. Werking van ventilators, verlichting, lichtschakelaar enz. nagekeken, werken allemaal, ook nagekeken dat alles proper was onderaan bij de compressor en de verdamper enz. ontstoft, er lag in feite quasi niks op, zeer proper dus...
  2. Werking compressor, licht normaal gezoem zoals altijd, gezien de diepvriezer wel werkt lijkt die me nog goed...
  3. Volledig ontdooit en al zeker meer dan 48u laten staan. Komt niet terug op temperatuur... (Werd op bepaalde fora/websites aangeraden als eerste stap)
  4. Temperatuurvoeler uitgemeten (die in het vriescompartiment zit op de verdamper), bij kamertemperatuur kreeg ik een bepaalde Ohm waarde, wanneer ik die in een glas tussen ijs stak veranderde die waarde tot een maximum (vraag me niet de exacte waardes, heb ze toen niet genoteerd), maar in ieder geval weet ik niet welke waardes ik normaal moet hebben gezien deze nergens terug te vinden zijn in de handleiding of online.
    Part url: https://fixpart.be/nl/product/view/0000 ... pl=1984257
    Kent iemand de waardes hiervoor?
  5. Ontdooielement: niet warm, verder niet nagekeken gezien het probleem bij de koelkast is, anders zou de diepvriezer ook rare kuren hebben, niet?
  6. Aan de thermostaat draaiknop zit enkel een PCB met een potentiometer, deze uitgemeten, op hoogste stand krijg ik wel contact, maar verder geen idee hoe ik zoiets moet uitmeten.
    Part url : https://www.directrepair.be/nl/module-t ... -beko.html
    Gezien daar weinig electronica op zit, vermoed ik dan ook dat er ook niet veel kapot aan kan gaan en dit niet de oorzaak is...
  7. Temperatuurzekering, geeft contact door en als ik die verwijder springt er niks aan dus OK.
  8. Printplaat vervangen met nieuwe : https://www.directrepair.be/nl/print-cb ... -beko.html
    Zelfde resultaat.

Als ik op het model zoek op bv. fixpart.be vind ik al deze elektronica-onderdelen terug: https://fixpart.be/nl/typenummer/beko/c ... 7516520030


Temperature fuse: 4919820100
Temp sensor : 4394720285 / 4877212385
Resistance refrigerator sensor
Potentiometer thermostat Beko: 4360635285
control module: 4360622900

Ik vermoed dus dat het toch de temperatuurvoeler is, er is immers maar één zichtbaar met 2 draden die toekomt bij de printplaat. Tenzij er nog ergens ene verborgen zit in de behuizing waar men niet aan kan, maar heb dezelfde Ohm waarden als ik vanaf de kabel ervan naast de printplaat uitmeet.

Weet iemand raad? Het zou zonde zijn van zo'n 'jonge' frigo al naar het containerpark te moeten brengen :'( 't wordt tijd dat er verandering komt in de wereld en men fabrikanten verplicht herstellingsmogelijkheden buiten de garantietermijn blijft aanbieden net als homogene spareparts.

De temperatuurvoeler komt morgen binnen, maar als dat het niet is kan ik er nog weinig aan doen vrees ik...
Tenzij hier ergens een mirakel mee leest? ;-)
 
Ben je zeker dat het vriesvak op temperatuur bleef? Wij hebben onlangs ook een defecte frigo gehad, maar het vriesvak leek ook nog te werken. Dat was echter maar schijn: omdat dat zo koud was duurde het heel lang voor het ontdooide. Omdat de compressor (dat hoor en voel je) en de thermostaat (de klik als je hem warmer of kouder zet) zijn werk nog deden was het waarschijnlijk een lek waardoor de gas ontsnapt was. Dat lek opsporen, dichten en terug laten vullen was veel te kostelijk, in ons geval was de frigo zo’n 15 jaar oud denk ik. Op zich ook zonde van een verder goed machien, maar economisch gewoon niet te verantwoorden om hem proberen te herstellen.
 
volgens dit filmpje word de frigo eerst koud om nadien uw vriezer te koelen bij een combi. tenzij je 2 thermostaten hebt.
 
Ben je zeker dat het vriesvak op temperatuur bleef? Wij hebben onlangs ook een defecte frigo gehad, maar het vriesvak leek ook nog te werken. Dat was echter maar schijn: omdat dat zo koud was duurde het heel lang voor het ontdooide. Omdat de compressor (dat hoor en voel je) en de thermostaat (de klik als je hem warmer of kouder zet) zijn werk nog deden was het waarschijnlijk een lek waardoor de gas ontsnapt was. Dat lek opsporen, dichten en terug laten vullen was veel te kostelijk, in ons geval was de frigo zo’n 15 jaar oud denk ik. Op zich ook zonde van een verder goed machien, maar economisch gewoon niet te verantwoorden om hem proberen te herstellen.
Ja, volledig ontdooid in 48u, en daarna zelfs op vakantie vertrokken, nog eens aangezet met de nieuwe printplaat, diepvriezer komt wel op min temperatuur, de koelkast blijft op kamertemp.

volgens dit filmpje word de frigo eerst koud om nadien uw vriezer te koelen bij een combi. tenzij je 2 thermostaten hebt.
Hmmm, neen, de zogezegde thermostaat die ik heb hangen in het koelgedeelte met zo'n draaiknop is in feite een potentiometer volgens de info die ik lees, zou deze dan kapot zijn?

Er is in feite nergens anders iets van knoppen of lcd scherm voor het aflezen, juist een simpele draaiknop van 1 tot 7, zonder meer.
 
Uiteindelijk maar geplooid, de sensor was ook de oplossing niet. Wellicht zit er nog ergens een sensor verborgen, ofwel is het koelcircuit om zeep.
Geen zin om er nog veel geld maar vooral tijd aan uit te geven als een fabrikant ook 0 moeite doet. Fabrikanten moeten zulke toestellen echt makkelijker herstelbaar maken, punt. Dit merk haal ik net als Whirpool nooit meer in huis.
 
Uiteindelijk maar geplooid, de sensor was ook de oplossing niet. Wellicht zit er nog ergens een sensor verborgen, ofwel is het koelcircuit om zeep.
Geen zin om er nog veel geld maar vooral tijd aan uit te geven als een fabrikant ook 0 moeite doet. Fabrikanten moeten zulke toestellen echt makkelijker herstelbaar maken, punt. Dit merk haal ik net als Whirpool nooit meer in huis.
Blijf maar bij Aeg electrolux ook weg ineens.
Na 4x zelf de vaatwasser herstellen op lekken aan waterdarmen met wisselstukken ook iets anders gekocht met verlengde waarborg.
Als ik zag hoe en met welke materialen het in elkaar stak wist ik eigenlijk al genoeg.
 
Terug
Bovenaan