Heeft de fietswinkel hier ongelijk?

TRUMP

Active member
Ik zit met een ambetant probleempje met electrische fiets.

Vroeger had ik dus ene met de motor in het achterwiel. Maar aangezien ik langs een vrij slechte weg naar mijn werk moet rijden, en al het gewicht vooral achteraan zit (motor vrij zwaar, zware batterij zat ook achteraan, plus lichaam zelf) had ik quasi elke 3 maand wel een lekke band. Telkens achteraan.

Aangezien de motor achteraan zat, moest ik telkens naar de fietsenwinkel voor nieuwe band op te leggen. Want eens je de achterband (met motor) er uithaalde, werd het systeem ontregeld, want deze moest terug geplaatst worden en aangespannen worden met speciale "newton sleutel".

Ik heb recent die fiets buiten gezwierd, en een 2dehands gekocht, met VOOR motor. mijn redenering: vooraan val ik nooit lek, daar zit ook amper gewicht.
Het heeft een dik jaar goed gegaan, geen lekke band. nu vorige week toch eens achteraan lekke band.

Ik dacht: nu ben ik er door, ik kan dat zelf herstellen. heb ik ook gedaan, maar ik merk dat de batterij toch precies laatste tijd minder ondersteuning gaf.

Gisteren naar die fietswinkel. Ik leg hem dat uit.
"Ahja, maar je hebt uw achterwiel er uitgehaald en zonder newton sleutel aangespannen, das normaal! ".

Ik viel bijna omver. ik koop speciaal ene (weliswaar 2ehands) met een voor motor, zodat ik achterbanden zelf probleemloos zou kunnen herstellen.
Nu zegt die fietsmaker dat ook het "niet ondersteunende" wiel, ook moet aangespannen worden met zo'n newton sleutel.
Klopt dit wel? want ik heb reeds enkele handige harry's gesproken, en die geloven daar toch weinig van.

Ondertussen weer fiets kwijt voor paar dagen, straks weer een gepeperde rekening wellicht...

En zou ik niet beter zelf zo'n newton sleutel kopen, als fietswinkel gelijk heeft?
Ik begin er een beetje moedeloos van te worden....

Newton sleutel is een moment sleutel, dat kost 2x niks, normaal staat er op de as of erboven op het frame hoe hard die moet worden aangedraaid.
Dat is hedendaags op moderne assen en zeker carbon frames. Maar als u wiel soepel draait zou dat geen impact op u batterij mogen hebben.
Ik had in u plaatst uw achternaaf motor bijgehouden en eerder wat getest in soorten banden.

Inderdaad, stevigere banden kunnen veel helpen bij het platrijden.
Mijn zoon reed ook altijd platte banden.
Dat was met een sportfiets met iets smallere banden. Dan eens zwaardere banden laten leggen en daarna nooit meer lekke band.

Op een gewone fiets kan je dat inderdaad met de hand aandraaien, maar ik kan me voorstellen dat het op een modernere fiets met het juiste moment moet.

Hij spreekt inderdaad over een momentsleutel en dan kost de wereld niet. Maar ook zonder momentsleutel kan je alles mooi vastdraaien. Een momentsleutel zorgt er gewoon voor dat je iets op correcte kracht vastdraait.

Echter is soms gezond verstond ook gewoon voldoende. Afhankelijk van de toepassing doe ik moeite om mijn momentsleutel uit te halen maar soms is 'vast is vast' meer dan voldoende.

Lijkt mij heel straf dat een achterwiel die niet op exact moment is aangedraaid plots de hele fiets ontregelt. Het moet natuurlijk allemaal stevig in elkaar zitten maar zolang uw wiel soepel draait. Wat met fietsenmakers die niet elk jaar hun momentsleutel kalibreren en er eigenlijk 10Nm verschil op kan zitten?

Inderdaad, stevigere banden kunnen veel helpen bij het platrijden.
Mijn zoon reed ook altijd platte banden.
Dat was met een sportfiets met iets smallere banden. Dan eens zwaardere banden laten leggen en daarna nooit meer lekke band.

Op een gewone fiets kan je dat inderdaad met de hand aandraaien, maar ik kan me voorstellen dat het op een modernere fiets met het juiste moment moet.

Uw fiets kent dat moment nu wel niet en vanaf het moment dat alles vrijloopt zonder dat hij uit elkaar valt zou dat in dit geval niets mogen uitmaken.

bovendien, ik spreek hier van een fiets met een voor motor hé. dat wordt al jaren niet meer gemaakt....
das een 2e hands fiets van +10 jaar oud, maar wel met een recent vernieuwde batterij....

Zit er geen sensor aan het achterwiel?
Als die niet goed meer uitgelijnd is kan het zijn fat de motor soms hapert.

Hij spreekt inderdaad over een momentsleutel en dan kost de wereld niet. Maar ook zonder momentsleutel kan je alles mooi vastdraaien. Een momentsleutel zorgt er gewoon voor dat je iets op correcte kracht vastdraait.

Echter is soms gezond verstond ook gewoon voldoende. Afhankelijk van de toepassing doe ik moeite om mijn momentsleutel uit te halen maar soms is 'vast is vast' meer dan voldoende.

Lijkt mij heel straf dat een achterwiel die niet op exact moment is aangedraaid plots de hele fiets ontregelt. Het moet natuurlijk allemaal stevig in elkaar zitten maar zolang uw wiel soepel draait. Wat met fietsenmakers die niet elk jaar hun momentsleutel kalibreren en er eigenlijk 10Nm verschil op kan zitten?
Een momentsleutel gebruik je vooral om uw moer niet té vast te zetten (zodat uw bout niet afbreekt) he. Het enige dat ik kan inbeelden is dat @TRUMP hier toch veel te vast heeft gezet, waardoor er het rollement geklemd geraakt en met veel meer wrijving draait ofzo. Maar dan is die platte band het minste van uw zorgen.

Los van de momentsleutel: banden voldoende oppompen als ze veel gewicht moeten dragen? (En/of iets proberen te doen aan gewicht?)

Ik ga nu spreken van een normale fiets, heb geen ervaring met elektrische. Dus het kan zijn dat ik compleet ernaast zit. Ik had een fiets gekocht en heb die ook 3-4 keer moeten laten maken voor lekke banden. Uiteindelijk heeft de fietsenmaker in dat achterwiel een groot aantal spaken vervangen door sterkere spaken. Door mijn grootte en bijhorend gewicht waren de oorspronkelijke niet sterk genoeg, gingen kapot en staken door de binnenband. Erna nooit meer hetzelfde probleem gehad.

Een momentsleutel gebruik je vooral om uw moer niet té vast te zetten (zodat uw bout niet afbreekt) he. Het enige dat ik kan inbeelden is dat @TRUMP hier toch veel te vast heeft gezet, waardoor er het rollement geklemd geraakt en met veel meer wrijving draait ofzo. Maar dan is die platte band het minste van uw zorgen.
Klopt, maar dan zou je na 5 meter fietsen moeten denken 'waarom gaat dat hier niet vooruit' :laugh:

Terug
Bovenaan