Heb jij creatieve hobby's?

Heb jij creatieve hobby's?

• Nee, en ook geen interesse in tout court

Stemmen: 10 27,8%
  • Nee, geen interesse in zelf beoefenen maar wel interesse in kunst en creaties

Stemmen: 5 13,9%
  • Nee, wel interesse maar geen tijd/mogelijkheid om ze te beoefenen

Stemmen: 3 8,3%
  • Ja, en ik beoefen ze (relatief) regelmatig

Stemmen: 15 41,7%
  • Ja, maar ik beoefen ze jammer genoeg heel weinig

Stemmen: 3 8,3%

• Totaal aantal stemmers
    36

Tanuki_

Crew Member
Hebben BG'ers creatieve hobby's? Ik weet dat we enkele fotografen en 3D-print liefhebbers hebben maar zitten hier nog verborgen creatievelingen? Muziek, tekenen, schilderen, ceramiek, beeldhouwen, houtbewerking, metaalbewerking, kleren maken, borduren, glasblazen, interieurdesign ... Deed je vroeger iets creatief en/of zou je het (nog) doen maar heb je gewoon geen tijd of mogelijkheden meer om het te doen? Heb je wel interesse in kunst en creaties van artiesten of andere mensen maar voel je je zelf niet zo creatief? Vind je creatieve hobby's maar kinderachtig of zegt het je gewoon helemaal niets? Vertel! (aub pls ik heb inspiratie nodig om van Atelier een actief volwaardig subforum te maken help)

Ik teken/schets wel af en toe! Zou het eigenlijk vaker moeten doen :unsure:

Maarja, alle tijd wordt opgeslorpt door fotografie en alles daarrond tegenwoordig.

Edit: Met waterverf expirimenteer ik ook wel graag, heb een tijdje geleden de 3 basis kleuren gekocht om zo te oefenen op mengen, maar nog niet toegekomen.

Ik zou mijn eigen niet direct creatief noemen, want ik ben niet goed in nieuwe dingen maken. Misschien eerder functioneel creatief. 3D printing is bijv. een hobby, maar eigenlijk staat die meer stil dan dat die werkt, want ik gebruik hem in 90% van de gevallen enkel voor functionele prints, die ik ofwel zelf ontwerp ofwel namaak van een ontwerp dat ik zie of heb en dat doe ik in Fusion360. De wens om er iets creatiever mee te doen, is er wel, maar ik weet gewoon niet wat. En gewoon printen om te printen, ga ik nu ook niet doen. Ik heb wel een hele kast met PLA en PETG in verschillende kleurtjes, allemaal mooi weg gestoken in bewaardozen :p

Wat ik al van creatieve zaken heb geprobeerd:
- modelbouw: maar met essentiele tremors gaat zo'n fijn werk niet echt goed, zeker niet als ge zeilschepen, met miniscule masten en koortjes probeert te lijmen. Op den duur hangt heel de boot vol lijm en staan de masten nog scheef, dus das een hobby die ik al redelijk heb moeten laten varen (hehe).
- gitaar spelen: eugh, ik was meer bezig met gitaren en partituren opzoeken dan eigenlijk spelen. Geen doorzettingsvermogen en niet weten welke muziek ik echt wilde spelen, hielp niet. Op een bepaald moment had ik een akoestische gitaar, een dobro, een telecaster, een strat, een lapsteel, een mandoline, een banjo, een charango en was ik bezig met een cigarbox guitar in elkaar te steken, maar kon nog altijd maar 1 of 2 riedeltjes spelen :p Dat is allemaal weg nu, maar soms heb ik wel goesting om er weer mee te beginnen.
- Keyboard muziek: eugh, aangezien dit samenviel met de gitaren was dat geen goed idee.
- fotografie: dat is zowat de enige constante, denk ik. Vroeger wel vooral macro en dat ben ik wel een beetje gestopt, deels vanwege de essentiele tremors (maar de burst modus hielp nog wel), maar vooral omdat ge op den duur wel beu gekeken zijt op steeds dezelfde juffertjes, lieveheersbeestjes en vlindertjes. Nu hou ik wat meer van foto's trekken tijdens wandelingen, maar aangezien ik een huismus ben, gebeurt dat ook niet echt in die mate dat het een volwaardige hobby genoemd kan worden :p
- Blender: maar ook dat is dood gebloeid, vooral doordat ik nu CAD software gewoon ben vanwege de job en het 3D printing. Het lukt me niet meer om te switchen ondanks dat ik het een paar keer geprobeerd heb. Ik denk te parametrisch nu.

Dus eigenlijk ben ik beperkt creatief. :p

Ik speel, sinds 2011 dus ondertussen 14 jaar, improvisatietheater. Ik speel bij een hobbygroepje, al paar keer gevraagd geweest om met semi-professionele groepen te komen trainen, maar ik hou dat bewust af. Dat is mijn wekelijks momentje waarin ik alle andere dingen even kan loslaten en gewoon ’spelen’. Als we voor publiek spelen, is het doel uiteraard dat het goed is, maar te serieus wil ik dat ook niet maken. Fun staat voor op presteren en dat mag zo blijven. Wat niet wil zeggen dat ik niet enorm geniet als dingen werken, mooi in elkaar vallen, je voelt dat het publiek volledig mee is, het situationeel grappig is, zonder louter een punchline te zijn, je een idee opstart en een medespeler dat zo goed oppikt dat het beter wordt dan het in je hoofd was....

Ik zou eigenlijk graag leren tekenen, maar als volwassene is het niet zo evident daar opleidingen rond te vinden. Ik deed dat als kind heel graag. Jammer genoeg op de tekenschool een juf gehad die het nodig vond tegen een 7jarige te zeggen dat haar tekening echt wel heel lelijk was. Ik wenend naar huis en ik ben nooit nog terug willen gaan, wat ik nu misschien wel jammer vind.

Ik zou eigenlijk graag leren tekenen, maar als volwassene is het niet zo evident daar opleidingen rond te vinden. Ik deed dat als kind heel graag. Jammer genoeg op de tekenschool een juf gehad die het nodig vond tegen een 7jarige te zeggen dat haar tekening echt wel heel lelijk was. Ik wenend naar huis en ik ben nooit nog terug willen gaan, wat ik nu misschien wel jammer vind.
De online workshops van https://www.sketchbookskool.com/ zijn wel tof en luchtig om snel te beginnen, waarbij het proces belangrijker is dan het resultaat. Heeft ook een YouTube kanaal met veel gratis materiaal.

Ja, ben creatief bezig, ik maak films: documentaires vooral, maar ook al speelfilms. Het creatieve gaat van het opmaken van scenario, het filmen, het monteren, schrijven van de tekst, gepaste ondersteunende muziek zoeken en de sonorisatie doen. Dit creatieve luik combineert natuurlijk met de nodige technische vaardigheden om al die stappen technisch zo goed mogelijk uit te voeren.

Ik moet echt creatief bezig zijn. In mijn job is daar niet zoveel ruimte voor dus doe ik het in mijn vrije tijd ☺️

- Schrijven. Ik schrijf al zeker 20 jaar en heb al duizenden paginas volgeschreven 😅. En dit voormalig in het Engels. Ooit wou ik schrijven om ge publiceert te worden maar ik heb besloten dat ik mijn hobby niet in 'werk' wil veranderen ook al weet ik dat ik dacht echt zou kunnen. Ik heb toch al regelmatig een boek vast gehad waar ik van wist dat ik het beter kon.

- tekenen. Ik wil dit super graag doen maar ik ben veel te kritisch voor mezelf. Opzich zou ik graag hieronder wel een opleiding willen doen, wat ze hier in de gemeente ook doen, maar momenteel heb ik al het gevoel dat ik wat te veel hooi op mijn vork heb dus heb ik dit even geparkeerd.

- fotografie: ik heb dit geleerd in het secundair en vond dit super plezant. Ik vind het nog erg leuk om op pad te gaan met een camera en leuke foto's te maken. Ik vind enkel de nabewerking echt niet leuk en dat is tegenwoordig toch een heel belangrijk aspect. Ik wou eigenlijk echt dat ik de plaats had voor een doka om te ontwikkelen en zelf afdrukken te maken van analoge film. Ik denk dat ik dan veel meer fotografie zou doen. Het is de laatste jaren serieus verwaterd en mijn man doet het eigenlijk meer als ik.

Opzich zijn er nog hope dingen die ik wel eens wil doen, maar ik heb momenteel geen plaats in mijn leven voor meer hobbies. Creatief bezig zijn op een of andere manier is toch een beetje een uitlaatklep om om te gaan met de wereld en alle miserie. Ik denk dat ik heel ongelukkig zou worden zonder.

Ik speel, sinds 2011 dus ondertussen 14 jaar, improvisatietheater. Ik speel bij een hobbygroepje, al paar keer gevraagd geweest om met semi-professionele groepen te komen trainen, maar ik hou dat bewust af. Dat is mijn wekelijks momentje waarin ik alle andere dingen even kan loslaten en gewoon ’spelen’. Als we voor publiek spelen, is het doel uiteraard dat het goed is, maar te serieus wil ik dat ook niet maken. Fun staat voor op presteren en dat mag zo blijven. Wat niet wil zeggen dat ik niet enorm geniet als dingen werken, mooi in elkaar vallen, je voelt dat het publiek volledig mee is, het situationeel grappig is, zonder louter een punchline te zijn, je een idee opstart en een medespeler dat zo goed oppikt dat het beter wordt dan het in je hoofd was....

Spelen jullie dan vaak voor publiek of het meest gewoon in eigen kring? Met hoeveel mensen ben je dan zo in de groep? Had je dan acteer ambities of hoe ben je daar bij gekomen?

Ik heb hetzelfde probleem met die goede opleiding vinden. Vroeger een paar keer naar de academie geweest om te leren tekenen en nu zou ik graag wat beter leren schilderen maar mijn ervaringen met stedelijke academies zijn toch ook 'meh' at best. In het Genste moet er zeker iets te vinden zijn qua schilderen maar als het niet te duur is is het te ver en als het niet te ver is past het niet in mijn planning etc ect 🥲

Ja, ben creatief bezig, ik maak films: documentaires vooral, maar ook al speelfilms. Het creatieve gaat van het opmaken van scenario, het filmen, het monteren, schrijven van de tekst, gepaste ondersteunende muziek zoeken en de sonorisatie doen. Dit creatieve luik combineert natuurlijk met de nodige technische vaardigheden om al die stappen technisch zo goed mogelijk uit te voeren.
Wow nice! Nickname checks out dus :) Is dit puur hobbymatig of ook (deel van) je werk? In opdracht of helemaal uit eigen interesse? Bepaalde topics of kan het over eenders wat gaan?

Puur hobby, maar probeer wel een zo professioneel resultaat te neer te zetten. Vaak zijn het onderwerpen uit eigen interesse, en dat kan zeer divers zijn, gaande van opnames gemaakt tijdens een reis, tot onderwerpen of evenementen in de regio, of één of ander familiegebeuren.
Opdrachten doe ik zo goed als nooit; uitzonderlijk voor één of andere organisatie die ik een warm hart toedraag (waarbij het mij niet te doen is om de verdienste, dat dekt zeker de tijd van opname en montage niet). Dergelijke opdrachtjes openen soms deuren die anders gesloten zouden blijven, plaatsen die anders nooit publiekelijk toegankelijk zijn.

Spelen jullie dan vaak voor publiek of het meest gewoon in eigen kring? Met hoeveel mensen ben je dan zo in de groep? Had je dan acteer ambities of hoe ben je daar bij gekomen?

Ik denk dat ik gemiddeld om de 2 maanden voor publiek speel. Dat varieert wat van de typische bargames in een café, optredens waarvoor we betaald worden door een bedrijf of vereniging die ons boeken en dan houdt de inhoud van hen af, jaarlijks huren we eens een zaaltje om een longform te kunnen spelen (meer theater dan comedy gerichte impro) en normaal spelen we ook nog wel een paar keer met de Gentse feesten. Dus soms is dat een periode met het ene na het andere en dan ligt dat weer stil voor een tijdje.

Nu zit ik in een groep met 8 vaste spelers en nog een 6tal die soms wel soms niet mee doen. Maar je hebt groepen van 50 man en groepen van 2 man. Dus alles kan eigenlijk.

Ik ben afkomstig van de boeren buiten en het enige wat daar te doen was, was in het cultureel centrum. Op een bepaald moment organiseerden ze daar een workshopreeks. Ik wilde eens iets uit mijn comfortzone doen op dat moment, dus als ik niet te ver wilde rijden was het dat. Uit die reeks is dan een groepje ontstaan. En zo ben ik blijven spelen. En na mijn verhuis ben ik dan bij een groep hier aangesloten waarvan ik iemand kende waar ik ooit eens samen een workshop mee had gevolgd. Dat had als leuk voordeel dat ik op heel korte tijd toch wat mijn eigen sociaal netwerk hier had, ookal was ik 100km verhuisd.

Heb je voor schilderen al eens Wisper gechecked? Die hebben een vrij uitgebreid aanbod in Dok Noord. Vaak zit daar ook wel wat schilderen ed. bij.

Gho als je capoeira creatief noemt dan ja. Al 25 jaar jaar.

Daar zit natuurlijk een muzikaal stuk in met zingen, instrumenten spelen (ze zelf ook maken).

Capoeira is een spel, waar je creatief om moet gaan met de beweging (aanval, acrobatiek, verdediging,...) van de andere. Waardoor als het goed gaat een leuk spel krijgt.

Vanuit de capoeira groep ook in een Maracatu band terecht gekomen (Braziliaanse percussiegroep) en Braziliaanse danslessen (Samba, Axé, Samba-Reggea, Afoxé, Forró, Frevo,...)

Daarbuiten een tijdje basgitaar gespeeld, maar nooit in een band ofzo.

Improvisatietheater is wel iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben om het eens te proberen of eens een workshop stand-up comedy.

Wel jaloers op mensen die iets creatief kunnen maken met hun handen. Heb 2 linker handen.

Ik ben niet creatief maar ik haal wel ontspanning uit creatieve hobby’s. Ik speel piano en basgitaar, en ben daar maar zeer matig in. Dat ligt soms ook met periodes stil omdat ik er niet genoeg energie voor vind. Nochtans vind ik dat wel ontspannend want ik moet me er serieus voor concentreren en dan vergeet ik de zorgen van werk etc.
Ik zou ook graag leren tekenen maar dat is weer zo een horde in mijn hoofd. Ik weet dat het zo simpel is al potlood en papier te nemen en te starten maar dat lukt me dan niet. Ik ga ook nogal graag gestructureerd te werk (ik sport met trainingsplannen, qua muziek heb ik ook graag method books die gestaag in moeilijkheid opbouwen etc) dus zomaar aan iets beginnen is niet zo evident voor mij. Een van mijn kinderen tekent steeds de zotste taferelen en ik vind dat wel geweldig als je dat kan, maar die hersenkronkels heb ik zelf niet.

Ik maak muziek. Ik heb een metalgroep Drakon Prizrak waarin ik gitaar speel en de muziek schrijf. We zijn nu wel al een paar jaar drummerloos en zangerloos. Ik heb niet veel motivatie om nieuwe leden te zoeken maar ben wel nog nieuwe muziek ervoor aan het schrijven en opnemen.

Hier is een muziekclip die we een aantal jaar geleden gemaakt hebben.

Daarnaast hou ik mij ook wel wat bezig met video game muziek. Hier is bijvoorbeeld een orkest-arrangement dat ik gemaakt heb van het Hyrule Castle thema uit Zelda: A Link To The Past vanop de SNES.

Op de moment speel ik ook basgitaar in iemand anders zijn groep. Daar schrijf ik geen muziek en speel ik gewoon wat de gitarist schrijft.

Fotografie: ben in bijberoep gestart en heb toch al een resem mooie shoots mogen doen. Moet het marketinggedeelte wel nog eens onder handen nemen, want ik krijg niet zoveel aanvragen binnen en als ik al 20 likes krijg op Instagram is het veel.

Schrijven: ik heb ergens op een harde schijf een roman van ca. 70 pagina's staan waar ik aan begonnen ben. Al drie jaar niets meer mee gedaan en ik vrees dat het daarbij gaat blijven. Maar wie weet neem ik het ooit weer eens op. Vroeger had ik ook een blog waar ik stukjes schreef en reviews van boeken postte, maar dat is ook alweer vele jaren geleden.

Modelbouw: al heel lang niet meer gedaan maar af en toe kriebelt het wel om opnieuw een Bismarck of Yamato in elkaar te flansen. Of zo'n mooie diorama met epoxyhars.

Terug
Bovenaan