Halloween; platte commercie of echt feest?

Wij hebben FNAF bekeken na heel de maand oktober in de vrije momenten allerhande Halloween films bekeken te hebben. Trick or treat kon in Marke, leuk systeem met een brandende pompoen als kinderen mochten aanbellen, maar wij zitten een beetje uit de weg en de regen was zo zwaar. Ik ben echt wel fan van het feest zoals het met kinderen is, de sfeer is super.
 
Dinsdagavond moest ik 's avonds vertrekken naar het werk en bij het willen vertrekken zie ik dat er een volwassen met zijn kinderen trick or treat aan het doen waren. Wat mij ten eerste al verbaasde want dat komt hier echt zelden voor.

Goed, die man stond quasi naast mij toen ik dat in het oog kreeg, dus ik doe snel mijn raam naar beneden en vraag aan meneer om bij ons niet aan te bellen omdat het enige wat hij daarmee ging bereiken een blaffende hond was. En aangezien er bij ons toch raar of zelden aangebeld wordt, had ik ook liever niet dat ze onze hond onnodig zouden storen.

Ik rij vervolgens verder en dan zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat ze onze oprit oplopen en gaan aanbellen :unsure: Ik rij dus terug en spreek meneer hierover aan: "Awel man, wat heb ik nu daarnet gezegd gehad?" - "Ah ja, we dachten dat er nog iemand thuis was" zegt 'm. :wallbash: "Klopt inderdaad, de hond is nog thuis, maar die gaat dus niet opendoen", daarna gezegd dat ze 'm konden afbollen.

Jezus, some people.
 
Dinsdagavond moest ik 's avonds vertrekken naar het werk en bij het willen vertrekken zie ik dat er een volwassen met zijn kinderen trick or treat aan het doen waren. Wat mij ten eerste al verbaasde want dat komt hier echt zelden voor.

Goed, die man stond quasi naast mij toen ik dat in het oog kreeg, dus ik doe snel mijn raam naar beneden en vraag aan meneer om bij ons niet aan te bellen omdat het enige wat hij daarmee ging bereiken een blaffende hond was. En aangezien er bij ons toch raar of zelden aangebeld wordt, had ik ook liever niet dat ze onze hond onnodig zouden storen.

Ik rij vervolgens verder en dan zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat ze onze oprit oplopen en gaan aanbellen :unsure: Ik rij dus terug en spreek meneer hierover aan: "Awel man, wat heb ik nu daarnet gezegd gehad?" - "Ah ja, we dachten dat er nog iemand thuis was" zegt 'm. :wallbash: "Klopt inderdaad, de hond is nog thuis, maar die gaat dus niet opendoen", daarna gezegd dat ze 'm konden afbollen.

Jezus, some people.

Hier ook hetzeflde meegemaakt, wij wonen in een redelijk rustige straat met alleenstaande woningen, ik zie dat er rond 20u30 volwassen personen rondlopen die verkleed zijn en paar kinderen verkleed overal aan het aanbellen.

We kwamen net van de zee dus die lagen stikkapot in hun bed te slapen sinds 20u.

Wij hebben een poort waar ze moeten aanbellen maar als ze daar aanbellen dan is dat een redelijk luide bel en dan flikkeren de lichtjes in de hal en op den buro boven een paar keer.

Ik dus naar buiten als ze aan de overkant liepen, ik zei vriendelijk: bij ons niet aanbellen, mijn kinderen slapen. "Ah tuurlijk meneer, geen probleem".

20 minuten later: DING DONG, flikker flikker flikker

Ik naar beneden naar de poort: "had ik nu daarjuist niet gezegd om niet aan te bellen"?

"Ja sorry meneer, we konden het niet laten, hihihihi."

:angry: (kinderen waren al sjaans niet wakker geworden)

Absoluut niks tegen Halloween maar komt dan bellen op een uur wanneer de meeste kinderen nog wakker zijn.

Twee jaar geleden in onze vorige woning kwamen ze soms om 24u nog aanbellen.
 
Het is platte commercie en ik ben er toch een tijdlang "tegen" geweest omdat het een geïmporteerd commercieel feest is uit de VS. Allemaal goed voor de middenstand die geld uit onze zakken kan schudden, maar meer niet. Wat de betekenis van uit uitspraak "happy Halloween" is ontgaat me en ik vind het ironisch dat we hier hysterisch beginnen worden als Zwarte Piet zwartgeschminkt rondloopt terwijl we geen problemen hebben om kleine koters te confronteren met afgehakte ledematen, liters fake bloed en andere horrortaferelen.

Dat gezegd zijnde: anno 2023 irriteert het me niet meer. Het is nog altijd een inhoudsloos commercieel feest zonder enige zingeving maar ik begrijp wel waarom het aantrekkelijk is. Er zijn zelfs al hele wijken die in Halloweenthema aangekleed zijn, vooral "jonge" wijken met veel kinderen. Sowieso is herfst mijn favoriete seizoen en pompoensoep maken is een wekelijkse opdracht op vraag van mijn vrouw.

Wat wel jammer is en dat geldt ook voor Sinterklaas en kerst: voor de meeste mensen hebben al die feestdagen en tradities geen echte waarde meer. "Het is leuk voor de kinderen" en "je komt nog eens samen" is dan de meerwaarde, maar dat is zoals de meeste lentefeesten tegenover een communie. Een communie heeft nog een ritueel dat binnen de katholieke liturgie te kaderen valt, maar een lentefeest is, tenzij je vrijzinnig humanistisch bent, gewoon een groot feest waar je cadeau's krijgt. That's it. Dat is op zich een verarming en een vorm van zinloosheid: een teloorgang van tradities die nog een echte betekenis bekleden, die stilaan louter een commerciële folklore zijn geworden of zelfs minder dan dat.

Maar goed, aangezien entropie een natuurwet is vermoed ik dat alles wat we maken of bedenken ooit komt te vervallen hé.

Laten we het vooral gezellig en plezant houden. :unsure:

Vrolijke maandag iedereen!
 
de boodschap of het sentiment achter halloween ontgaat mij ook wel. Maar die van Sint Ter Klaas is mij evenmin bekend, bij kerst is het evenals onduidelijk. Pasen heeft nu een echte boodschap :unsure:
 
Terug
Bovenaan