Guatemala

Tjiftjaf

Member
Na een decennium jaarlijks in Azië te hebben vertoefd hebben mijn vriendin en ik besloten om voor de verandering westwaarts trekken naar Guatemala. Enerzijds omdat dit één van de goedkopere opties is in de regio, anderzijds omdat dit land qua reisbeleving het dichtste bij de Zuid-Oost Aziatische vibe aansluit met zijn laid-back jungledorpjes en dergerlijke.

We gaan op drie weken tijd de reisroute van Reisjunk doen.

Zijn er BG'ers die reeds in Guatemala zijn geweest? Zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Laatst bewerkt:
Eind 2019 3 weken naar Guatemala geweest.

Aangekomen in Guatemala stad maar vandaar aan de luchthaven direct doorgereden naar Antigua. Vervoer was geregeld via de hostel die we al op voorhand geregeld hadden.

Daar dan wel enkel dagen verbleven met onder andere een 2daagse trektocht op de Acatenango/Fuego vulkaan. zeer spectaculair aangezien de Fuego praktisch elke 15 minuten uitbarst, smorgens vroeg dag 2 vertrek je dan naar de top van de Acatenango om de zonsopgang te zien, en nadien is het terug naar beneden.
Blijkbaar was de Fuego een jaar of 3 voordien wel zeer hard uitgebarsten met een dode of 500 tot gevolg, wist ik niet toen ik daar aan begon :unsure:.
voor de rest is Antigua wel een zeer aangename stad, veruit de toeristische ook.

In Antigua zelf ons verblijf geregeld voor de rest van de dagen die we daar verbleven en nadien bij het hostel ook zo een minibusje aangevraagd naar Lake Atitlan. Wij verbleven in een Air BnBin San Marcos en eentje in San Pedro de Laguna, maar elke stadje rondom het meer heeft wat zijn eigen vibe. Panajachel is zowat de main hub voor vertrekkende aankomende reizigers.

In Panajachel ook een nacht verbleven en daar dan een day trip naar Chichicastenango aan gekoppeld.
ook in ons hotel terug een ritje op de minibus geregeld naar Semuc Champay. Zeer avontuurlijk ritje met platte banden op gravel berg en jungle wegen. Maar wel zeker de moeite, de beklimming waar je zicht hebt op de watervallen was gesloten toen, maar gewoon een verblijf in de jungle is al een ervaring op zich.

Vandaar met een minibusje doorgereden naar Flores om van daaruit Tikal te ontdekken. Ook allemaal daar ter plekke geregeld in Flores, komen je smorgensvroeg ophalen en regelen alles voor je, best indrukwekkend om te wachten voor de poorten en ondertussen de brulapen luid wakker te horen worden rond u.

Nog getwijfeld tussen een meerdaagse jungle trekking of een verblijf aan de Atlantische of Pacifische kust.
Uiteindelijk, met een kleine tussenstop in Antigua doorgereisd naar Montericco.
Daar nog enkele dagen strand gedaan met een ochtendboottocht in de moerassen en samen met een organisatie die schildpadden redt, daar s'avonds nog wat baby schildpadjes uitgezet :tongue:

Om te vertrekken opnieuw verbleven in Antigua voor de terugvlucht.

In het algemeen zeer leuke reis. Alles qua verblijf, vervoer en dergelijke is daar te regelen.
Vriendelijke mensen, lekker eten, qua onveiligheid ook zeer cava, zeker als je Guatemala city niet aandoet.
Engels is wel zeer basic, tenzij met de populaire organisaties qua trekkings en day tours.

indien je meer specifieke zaken wilt weten qua vervoer, resto's, verblijven of organisaties, laat maar weten.

Eind 2019 3 weken naar Guatemala geweest.

Aangekomen in Guatemala stad maar vandaar aan de luchthaven direct doorgereden naar Antigua. Vervoer was geregeld via de hostel die we al op voorhand geregeld hadden.

Daar dan wel enkel dagen verbleven met onder andere een 2daagse trektocht op de Acatenango/Fuego vulkaan. zeer spectaculair aangezien de Fuego praktisch elke 15 minuten uitbarst, smorgens vroeg dag 2 vertrek je dan naar de top van de Acatenango om de zonsopgang te zien, en nadien is het terug naar beneden.
Blijkbaar was de Fuego een jaar of 3 voordien wel zeer hard uitgebarsten met een dode of 500 tot gevolg, wist ik niet toen ik daar aan begon :unsure:.
voor de rest is Antigua wel een zeer aangename stad, veruit de toeristische ook.

In Antigua zelf ons verblijf geregeld voor de rest van de dagen die we daar verbleven en nadien bij het hostel ook zo een minibusje aangevraagd naar Lake Atitlan. Wij verbleven in een Air BnBin San Marcos en eentje in San Pedro de Laguna, maar elke stadje rondom het meer heeft wat zijn eigen vibe. Panajachel is zowat de main hub voor vertrekkende aankomende reizigers.

In Panajachel ook een nacht verbleven en daar dan een day trip naar Chichicastenango aan gekoppeld.
ook in ons hotel terug een ritje op de minibus geregeld naar Semuc Champay. Zeer avontuurlijk ritje met platte banden op gravel berg en jungle wegen. Maar wel zeker de moeite, de beklimming waar je zicht hebt op de watervallen was gesloten toen, maar gewoon een verblijf in de jungle is al een ervaring op zich.

Vandaar met een minibusje doorgereden naar Flores om van daaruit Tikal te ontdekken. Ook allemaal daar ter plekke geregeld in Flores, komen je smorgensvroeg ophalen en regelen alles voor je, best indrukwekkend om te wachten voor de poorten en ondertussen de brulapen luid wakker te horen worden rond u.

Nog getwijfeld tussen een meerdaagse jungle trekking of een verblijf aan de Atlantische of Pacifische kust.
Uiteindelijk, met een kleine tussenstop in Antigua doorgereisd naar Montericco.
Daar nog enkele dagen strand gedaan met een ochtendboottocht in de moerassen en samen met een organisatie die schildpadden redt, daar s'avonds nog wat baby schildpadjes uitgezet :tongue:

Om te vertrekken opnieuw verbleven in Antigua voor de terugvlucht.

In het algemeen zeer leuke reis. Alles qua verblijf, vervoer en dergelijke is daar te regelen.
Vriendelijke mensen, lekker eten, qua onveiligheid ook zeer cava, zeker als je Guatemala city niet aandoet.
Engels is wel zeer basic, tenzij met de populaire organisaties qua trekkings en day tours.

indien je meer specifieke zaken wilt weten qua vervoer, resto's, verblijven of organisaties, laat maar weten.

Thx man! Dit is onze planning:

23 Feb: Vertrek Brussel
24 Feb: Aangkomst Guatemala City => Taxi naar Antigua
25 Feb: Antigua
26 Feb: Antigua
27 Feb: Antigua
28 Feb: Antigua => El Paredon
29 Feb: El Paredon
1 Mar: El Paredon => Lake Atitlan
2 Mar: Lake Atitlan
3 Mar: Lake Atitlan
4 Mar: Lake Atitlan
5 Mar: Lake Atitlan
6 Mar: Lake Atitlan => Lanquin
7 Mar: Lanquin
8 Mar: Lanquin => Flores
9 Mar: Flores
10 Mar: Flores => Rio Dulce
11 Mar: Rio Dulce
12 Mar: Rio Dulce
13 Mar: Rio Dulce => Guatemala City
14 Mar: Guatemala City => Brussels :-(

Nog enkele vragen:

• Gegeven dat we ook de tweedaagse trek in Antigua will doen, denk je dat we hier genoeg dagen hebben? We willen namelijk ook alles wat buiten de stad buiten de vulkaan te bieden heeft ten volle kunnen beleven.
  • Zelfde vraag voor Flores an Lanquin. Beide plaatsten zijn eigenlijk uitvalbassisen voor één specifieke bezienswaardigheid waardoor we hier naast aankomst -en vertrekdag slechts één volledige dag (dus 2 nachten) hebben uitgetrokken.
  • Kan je bij Lake Atitlan gewoon op één plaats je gehele verblijf boeken dan dagelijks uitstappen maken naar de verschillende dorpen. Jij hebt blijkbaar in verschillende dorpen overnacht, maar het lijkt me toch niet heel comfortabel om telkens opnieuw te moeten inpakken en te verhuizen?

Antigua zal mss wat kort zijn als je echt op je gemak alles wil doen denk ik. Wij hebben er mss wat te lang verblijven, ook mede door de 'tussenstops' naar andere locaties. Maar je hebt er wel genoeg te doen. Zeer leuke lokale brouwerij en Mezcal cafe's.

Lanquin is niet echt veel te doen, ik denk wel dat wij er nog een extra dag bij gedaan hebben om gewoon in de hangmat te hangen in het hostel. Maar daar heb je in principe wel meer dan genoeg tijd. Wel de rit naar en van er naartoe niet onderschatten. denk dat wij er van Panajachel er toch gemakkelijk 2uur extra over hebben gedaan dan voorzien. En het Hostel lag nog even buiten Lanquin, dus nog een halfuur vanachter in een pick up truck erbij. Je hebt daar wel enkele prachtige lodges/hostels in de buurt, met uitzicht op de jungle en op wandelafstand van Chemuc Champay zelf.

Flores zal wat nipt zijn, omdat je daar slechts 1 volle dag hebt. maar wij zijn ook enkel verbleven op dat schiereilandje van Flores zelf en dat heb je wel snel gezien. In principe kan je daar wel nog heel wat meer bezoeken in de omgeving, zeker als je dieper de jungle in wilt. wij hebben er, net zoals jou zie ik, voor gekozen om toch nog wat strand en andere natuur te hebben ook.

In Lake Atitlan heb je eigenlijk een soort watertaxi's die de mensen van de verschillende dorpen naar Panajachel brengen, maar ook tussen de stadjes zelf heb je van die watertaxi's. Ook Tuk Tuk's en minibussen zijn er in overvloed.
Wij hebben toen geswitched van dorpjes omdat we toevallig een lodge achtig iets aan de waterkant hadden gevonden op Air BnB dat er echt heel leuk uitzag, maar net iets te prijzig om er meerdere nachten te verblijven :tongue:
Over het algemeen switchen we wel geregeld van verblijf, met de rugzak valt dat gesleur nog goed mee.

Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij alles wat pablohoney geschreven heeft. Prachtig land en prachtige mensen.
Wat ik nog kan meegeven is dat je vanaf de rio Dolce een boottrip kan maken naar Livingston. Heel erg de moeite waard, ik heb er onderweg prachtige foto's gemaakt.
En vanuit Rio Dulce kan je ook met lokale bussen naar Quirigua. De oude tempel zelf stelt niet zo veel meer voor zeker in vergelijking met Tikal maar de omgeving is er ook prachtig met zeer veel vogels.

@pablohoney @Domieneo @Tjiftjaf : met welke luchtvaartmaatschappij hebben jullie gevlogen/gaan jullie vliegen? Snelste lijkt me Iberia (maar daar heb ik geen top ervaringen mee, dus beetje schrik voor zo'n lange vlucht) + enige alternatief is United (extra tussenstop, dus ook langere reistijd).

@pablohoney @Domieneo @Tjiftjaf : met welke luchtvaartmaatschappij hebben jullie gevlogen/gaan jullie vliegen? Snelste lijkt me Iberia (maar daar heb ik geen top ervaringen mee, dus beetje schrik voor zo'n lange vlucht) + enige alternatief is United (extra tussenstop, dus ook langere reistijd).
Bij mij was het via Delta airlines met een tussenstop in Georgia. Maar al even geleden.
Binnenlands heb ik gevlogen met TAG naar Flores. Dat was wel nog een Top ervaring.

Goeie vraag, dacht dat het idd United was voor het langste gedeelte maar maar wij hadden 2 tussenstops.
Heathrow - Miami - guatemala city

Uiteindelijk ook een trip geboekt :).

Bij aankomst meteen doorvliegen naar Flores om te starten met meerdaagse jungle trek.

Lanquin uiteindelijk laten vallen in onze route. Nam te veel tijd in lijkt toch niet 100% ons ding.

Thx man! Dit is onze planning:

23 Feb: Vertrek Brussel
24 Feb: Aangkomst Guatemala City => Taxi naar Antigua
25 Feb: Antigua
26 Feb: Antigua
27 Feb: Antigua
28 Feb: Antigua => El Paredon
29 Feb: El Paredon
1 Mar: El Paredon => Lake Atitlan
2 Mar: Lake Atitlan
3 Mar: Lake Atitlan
4 Mar: Lake Atitlan
5 Mar: Lake Atitlan
6 Mar: Lake Atitlan => Lanquin
7 Mar: Lanquin
8 Mar: Lanquin => Flores
9 Mar: Flores
10 Mar: Flores => Rio Dulce
11 Mar: Rio Dulce
12 Mar: Rio Dulce
13 Mar: Rio Dulce => Guatemala City
14 Mar: Guatemala City => Brussels :-(

Nog enkele vragen:

• Gegeven dat we ook de tweedaagse trek in Antigua will doen, denk je dat we hier genoeg dagen hebben? We willen namelijk ook alles wat buiten de stad buiten de vulkaan te bieden heeft ten volle kunnen beleven.
  • Zelfde vraag voor Flores an Lanquin. Beide plaatsten zijn eigenlijk uitvalbassisen voor één specifieke bezienswaardigheid waardoor we hier naast aankomst -en vertrekdag slechts één volledige dag (dus 2 nachten) hebben uitgetrokken.
  • Kan je bij Lake Atitlan gewoon op één plaats je gehele verblijf boeken dan dagelijks uitstappen maken naar de verschillende dorpen. Jij hebt blijkbaar in verschillende dorpen overnacht, maar het lijkt me toch niet heel comfortabel om telkens opnieuw te moeten inpakken en te verhuizen?

Na zelf te zijn geweest, nog wat input van mijn zijde:

1) Ik zou een extra dagje El Paredon doen, zeker als je van plan bent te surfen. In de plaats dan een overnachting laten vallen in Lake Atitlan (4 overnachtingen daar is echt meer dan voldoende imo).

Als je vogelliefhebber bent: in Lake Atitlan zeker tripje zoeken voor de Quetzal te spotten. Ging supervlot bij ons!

San Marcos is niet de moeite als uitstap imo (tenzij het dicht bij je verblijf ligt). San Juan vond ik dan weer een aanrader.

2) Flores zelf heb je ere snel gezien (bv. véél kleiner dan Antigua) - wel nog één en ander te doen op het lake erond (maar geen must imo). Bij een tripje naar Tikal zou ik sowieso voor sunrise gaan (en niet sundown) en hopen op goed weer :). Eventueel kan je ook verblijf aan het meer (El Remate) boeken, dan zit je al een stuk dichter bij Tikal.

In Flores zelf, zeker eens eten bij Maracuya!

3) Dat is genoeg tijd voor Antigua. Erg leuk stadje (wel erg druk/toeristisch op de grootste trekpleisters), maar op zich heb je 'alles' gezien tijdens een dagje slenteren.

4) Weer in Rio Dulce goed in de gaten houden. Wij hadden daar regen & dan suckt dat daar natuurlijk (blijkbaar nu ook nog altijd regen). Indien het bij u hetzelfde zou zijn, zou ik het skippen en iets anders doen (als uw boeking dat toelaat).

5) Voor uw transfers te fixen: google Kahk Bahlam voor een whatsapp nummer: goedkoopste en goed geregeld (en alle buskes zijn uiteindelijk hetzelfde dus geen zin om duurder ticket te boeken, dan betaalt ge gewoon de marge van de tussenpersoon) + geen fees van Bookaway te betalen.

Laatst bewerkt:
Na zelf te zijn geweest, nog wat input van mijn zijde:

1) Ik zou een extra dagje El Paredon doen, zeker als je van plan bent te surfen. In de plaats dan een overnachting laten vallen in Lake Atitlan (4 overnachtingen daar is echt meer dan voldoende imo).

Als je vogelliefhebber bent: in Lake Atitlan zeker tripje zoeken voor de Quetzal te spotten. Ging supervlot bij ons!

San Marcos is niet de moeite als uitstap imo (tenzij het dicht bij je verblijf ligt). San Juan vond ik dan weer een aanrader.

2) Flores zelf heb je ere snel gezien (bv. véél kleiner dan Antigua) - wel nog één en ander te doen op het lake erond (maar geen must imo). Bij een tripje naar Tikal zou ik sowieso voor sunrise gaan (en niet sundown) en hopen op goed weer :). Eventueel kan je ook verblijf aan het meer (El Remate) boeken, dan zit je al een stuk dichter bij Tikal.

In Flores zelf, zeker eens eten bij Maracuya!

3) Dat is genoeg tijd voor Antigua. Erg leuk stadje (wel erg druk/toeristisch op de grootste trekpleisters), maar op zich heb je 'alles' gezien tijdens een dagje slenteren.

4) Weer in Rio Dulce goed in de gaten houden. Wij hadden daar regen & dan suckt dat daar natuurlijk (blijkbaar nu ook nog altijd regen). Indien het bij u hetzelfde zou zijn, zou ik het skippen en iets anders doen (als uw boeking dat toelaat).

5) Voor uw transfers te fixen: google Kahk Bahlam voor een whatsapp nummer: goedkoopste en goed geregeld (en alle buskes zijn uiteindelijk hetzelfde dus geen zin om duurder ticket te boeken, dan betaalt ge gewoon de marge van de tussenpersoon) + geen fees van Bookaway te betalen.

Bedankt om te delen! Heel nuttige tips.

Door familiale omstandigheden hebben we onze reis wel moeten verplaatsen naar eind Augustus, pal in het regenseizoen.

Terug
Bovenaan