Groep E (Oekraïne, Slovakije, BELGIË, Roemenië)

Die zijn nu al minstens even goed als ons en vreten ons binnen een jaartje gewoon op.
Het gaat me niet om de ploeg. Als ploeg zijn die nu al sterker. Het gaat me om de kwaliteiten van de spelers. Daar staan wij intrinsiek wel nog boven, zelfs zonder De Bruyne. En ik ga niet beweren dat ik zicht heb op potentiële (top)talenten bij de Oostenrijkers en Zwitsers die komen aankloppen, maar dat heb ik bij België wel. Met Doku, Openda, Bakayoko, Onana, Vermeeren, Theate, De Cuyper, CDK, Debast, Theate en Vranckx zit bijna de helft van de selectie nog maar aan het begin van hun carrière en kunnen die nog heel wat stappen zetten. En dan heb je nog een hele hoop beloftevolle spelers die in de coulissen staan. Ze moeten zich natuurlijk allemaal verder ontwikkelen, en blessures mogen geen roet in het eten gooien. We gaan niet direct terug naar hetzelfde niveau als de gouden generatie, maar puur qua intrinsieke kwaliteiten zitten we de komende jaren in principe nog altijd bij de subtop hoor.

Vind dat wat overdreven. met een heel klein tikkeltje meer geluk had hij er al 2 of 3 gemaakt. Het was nét niet. Ook die fase gisteren wanneer hij schuin links voor de keeper komt en net over de bal trapt. Als hij die normaal raakt, is het altijd goal.
Ik had het over de match gisteren. Echt een hele slechte match van Lukaku. Vorige matchen was hij nog gewoon Lukaku en met wat meeval inderdaad al goed voor 2 goals.
Maar ik had het over de evolutie van de Rode Duivels doorheen het tornooi nu. Geen enkele speler groeit. Behalve dan mss Casteels. Al heeft die gewoon al 3 heel degelijke matchen gespeeld en hoeft die zelfs niet te groeien.

Zonder Lukaku helemaal goed te willen praten (hij had er al min 2 moeten maken en gisteren stond hij vaak slecht op de voorzetten van Doku) speelt die jongen ook wel heel ongelukkige matchen door de tactische beslissingen.
Hij wordt duidelijk gezet als pivot maar hij krijgt geen zuivere passes (en moet dus vaak een hobbelbal of een pass achter hem gaan controleren met 2 man in zijn nek) en als hij eens kan aannemen en wegtikken is er nooit iemand die aansluit. De rest vd match staat hij op een eiland want u middenveld blijft, op KDB na, allemaal op de middenlijn geparkeerd en u ene winger snijdt niet naar binnen terwijl de andere gewoon niks goed doet. En uiteindelijk wringt Carrasco daar 2 goeie countermogelijkheden ook finaal de nek om door slecht in te spelen, terwijl een Lukaku die diep gestuurd wordt nog altijd levensgevaarlijk is.

Eender welke coach met een beetje inzicht houdt de 0 tegen ons, tenzij je met wat pech er eentje tegenkrijgt vanop 35 meter.

Het begint al bij verschillende zaken

- verdedigers moeten 1 man in het oog houden: Lukaku
-> Lukaku is ofwel sterk met ruimte in de rug van de verdediding ofwel opposten met de verdediger in de rug. Dan moet je die bal in de voeten spelen en aansluiten. Die ballen kwam 1 niet zuiver en 2 er was geen aansluiting

- Ze moeten 1 man in het oog houden om die passes te geven en maar 1 passlijn afsluiten, die van Kdb

- Als Lukaku 3 man aan de praat kan houden is er normaal ruimte voor andere spelers. Trossard, niet gezien. Die zat zoals ons te kijken wat Kevin zou doen met de bal.
Infiltrerende middenvelders? Niet gezien.
Opkomende Backs, niet gezien? Nuja ze hebben geen voorzet en er is ook niemand in de 16 dus precies ook verloren energie.

Moest je het trouwens ook gemist hebben, 2 perfecte kansen gehad om een man alleen voor de keeper te zeggen, maar verknoeit door Carrasco

Speelt Carrasco het goed uit dan win je hier 2-0 en dan hoor je niemand over de tactiek
*3-0... die kans die Lukaku de nek omwringt in de eerste helft had ook gewoon binnen gemoeten. Dat Lukaku dan ook nog Doku onder zijn voeten geeft omdat hij die ene bal daar niet in zijn voeten gespeeld krijgt terwijl hij zelf achter 2 gele mannen staat was ook pijnlijk. Doku had daar zelf ook even moeten kijken maar had sowieso weinig andere mogelijkheden, terugleggen ging daar ook niet.

Maar los van het feit dat Lukaku hier bijzonder zwak afgewerkt heeft op dit EK tot dusver moeten we zijn falen ook niet té groot opblazen. Het is zeker niet zo dat Lukaku de slechtste man op het veld was, in geen van de 3 matchen. Zowel Doku als Trossard alsook Lukebakio haalden gewoon geen niveau.
Frankrijk maakt er bv ook maar 2, Italië 3...
Ja Italië in een groep met Spanje en Kroatië... ze maken geen tegen Spanje, das geen schande denk ik. In hun andere 2 matchen maken ze er wel gewoon 3.
En Frankrijk bij Nederland/Oostenrijk. Vooral die 2de zou je historisch gezien niet teveel waarde aan hechten maar is wel één van de beste voetballende landen op dit tornooi tot dusver. Dat kan je van geen van de 3 teams waartegen wij gespeeld hebben zeggen. Maar laat ons ook gewoon een kat een kat noemen, ook England heeft bv maar 2 goals gemaakt... daar zijn ze ook niet content hé? Of wel? Southgate buiten iemand? :unsure: Het is niet omdat er nog landen zijn die slecht/onder hun niveau presteren dat dat een wild card moet zijn voor onze ploeg om dan ook maar wat aan te modderen.

Dit is toch een potje 'met cijfers en statistieken kan je alles bewijzen' avant la lettre. Iedereen hier weet dat onze groep niet alleen op papier veruit de slechtste was maar ook effectief nadat de matchen gespeeld zijn. Er is hier geen van die 3 ploegen die boven verwachting gepresteerd heeft zoals pakweg Georgië.

Dit dus, ik ben dezelfde leeftijd en heb zelfde gevoel.

Zonder KDB en Lukaku gaan we weer een heel middelmatige ploeg maar misschien kunnen we er meer plezier aan beleven
Heel middelmatig zelfs?

Er zit nog zoveel talent in de pipeline, en in deze kern zitten ook gewoon nog heel wat jonge gasten met zoveel evolutie mogelijkheden. De spitspositie wordt het grote probleem als Lukaku stopt, dat is waar. Maar op alle andere posities gaan we echt niet moeten klagen de komende 10 jaar imo.

Dit dus, ik ben dezelfde leeftijd en heb zelfde gevoel.

Zonder KDB en Lukaku gaan we weer een heel middelmatige ploeg maar misschien kunnen we er meer plezier aan beleven

Met KDB en Lukaku heb je ook een middelmatige ploeg. Laten we onszelf niets wijsmaken.

Maar bij de fans en media, en bij een aantal op dit forum hier, lijkt dat nog lang niet ingezonken.
De dommige supporters hebben ze wijsgemaakt dat ze tegen drie "caféploegskes" moesten spelen in de poule. Yeah right.
Dan krijg je deze giftige dynamiek van de ploeg vis à vis de supporters. Gelukkig is de coach en de selectie wat minder naïef dan het publiek.

Zo schaamteloos denigrerend als er wordt gedaan tov de andere ploegen in onze poule, zo overdreven kruiperig wordt er gedaan tegenover Frankrijk.

Die zijn favoriet, zeker, maar van de 10 matchen tegen Frankrijk winnen wij er nog altijd 2 of 3. Dit is voetbal: Dat is de statistiek. Een middelmatige ploeg kan op een goede dag een topploeg verslaan op dit EK.
Van een aantal spelers (Casteels, KDB, Doku, Lukaku) ben ik heel vrolijk geworden/gebleven) na de laatste matchen. Anderen (Bakayoko, Mangala) hoeft Tedesco niet eens meer op de bank te zetten (dat is ook waardevolle info).

Zonder Lukaku helemaal goed te willen praten (hij had er al min 2 moeten maken en gisteren stond hij vaak slecht op de voorzetten van Doku) speelt die jongen ook wel heel ongelukkige matchen door de tactische beslissingen.
Hij wordt duidelijk gezet als pivot maar hij krijgt geen zuivere passes (en moet dus vaak een hobbelbal of een pass achter hem gaan controleren met 2 man in zijn nek) en als hij eens kan aannemen en wegtikken is er nooit iemand die aansluit. De rest vd match staat hij op een eiland want u middenveld blijft, op KDB na, allemaal op de middenlijn geparkeerd en u ene winger snijdt niet naar binnen terwijl de andere gewoon niks goed doet. En uiteindelijk wringt Carrasco daar 2 goeie countermogelijkheden ook finaal de nek om door slecht in te spelen, terwijl een Lukaku die diep gestuurd wordt nog altijd levensgevaarlijk is.

Eender welke coach met een beetje inzicht houdt de 0 tegen ons, tenzij je met wat pech er eentje tegenkrijgt vanop 35 meter.
Ik vond Lukaku helemaal niet eens slecht. Qua afwerken heeft hij al betere tijden gekend, maar qua samenspel deed hij het toch gewoon goed?

Ik vond zowel KDB als Lukaku gisteren gewoon goed. Zijn overduidelijk onze beste spelers. Alleen begint Lukaku toch wel veel kansen te missen (ook gisteren weer na 5 minuten onze beste kans eigenlijk; had ons wellicht in een zetel gezet).

Ik heb het hier niet gevolgd, maar algemeen gezien vind ik dat er wat overdreven gedaan wordt over dat laatste kwartier. Dat ze op dat moment als angsthazen speelden, begrijp ik volledig. Oekraïne was niet ongevaarlijk en 1 goal tegen betekent de uitschakeling. Iedereen is zo lyrisch over de 3-2 tegen Japan in 2018, maar de reden dat we die goal scoorden, is omdat Japan heel naïef iets van die corner wilde maken, om dan tegen een dodelijke counter te lopen. En dan vraag je de Duivels om hetzelfde te riskeren? Dat we nu in de moeilijke helft zitten, tja. Waren we tegen Nederland topfavoriet geweest? Misschien dat die rol van underdog ons goed doet. Het is een andere manier van spelen, en een andere soort druk en motivatie.

Wat minder begrijpelijk is, is de rest van de match die eraan vooraf gaat uiteraard. Dat gezegd zijnde is de kwaliteit gewoon niet meer wat het geweest is. We zijn geen topploeg meer. Zoveel sterker zijn we op papier niet dan de tegenstanders.

Ja, je hebt De Bruyne en Lukaku. Ik ben in het verleden al hiervoor afgeschoten geweest, maar De Bruyne is een sloef. Dat is geen trekker. Bij City wordt hij omringd door toppers, hier niet. Dan is hij niet het type speler die de troepen bijeen gaat roepen om ervoor te gaan. Dan wordt hij eens uitgefloten, en trapt hij het ook weer meteen af als een gekwetst kind. Ik ben nooit fan geweest van de mentaliteit van die kerel en zijn uitspraken, maar die dingen kan je gewoon niet ontkennen in mijn ogen. Ik las hier en daar dat hij zo goed speelde, maar sommige van zijn passes waren abominabel. Kritiek geven op De Bruyne ligt echter gevoelig.

En Lukaku moet op zich altijd spelen, maar net dat is het probleem. Tegen een dubbele gordel is hij vrijwel nutteloos, en dan heb je ook nog eens het feit dat hij nog altijd een choker pur sang is. Kijk naar zijn EL en CL finales, de match tegen Japan, tegen Kroatië, gisteren ook alweer,... Hij heeft van die matchen waar hij de bal er gewoonweg niet inkrijgt. Beste spits die we ooit gehad hebben, zonder discussie. Maar geen wereldtop vanwege een soort van mentale blokkage die in zijn hoofd kruipt op sleutelmomenten, en vanwege verkeerde motivatie. Als hij gaat scoren zal hij weer kwaad "vieren" om de criticasters lik op stuk te geven bijvoorbeeld, ipv gewoon blij te zijn dat hij scoort. Dat is simpelweg problematisch.

*3-0... die kans die Lukaku de nek omwringt in de eerste helft had ook gewoon binnen gemoeten. Dat Lukaku dan ook nog Doku onder zijn voeten geeft omdat hij die ene bal daar niet in zijn voeten gespeeld krijgt terwijl hij zelf achter 2 gele mannen staat was ook pijnlijk. Doku had daar zelf ook even moeten kijken maar had sowieso weinig andere mogelijkheden, terugleggen ging daar ook niet.
Dat was tenenkrullend ja, Lukaku vertrekt gewoon zelf veel te laat.

Oke het werd hem niet makkelijk gemaakt, maar hij stond zelf ook vaak slecht gepositioneerd of begon te laat aan een loopactie.

Ik zou al gaan denken dat de VAR in zijn hoofd is gekropen.

Er was een duidelijke 'mismatch' tussen het hoofddoel van spelers/coach (kwalificeren) en dat van de fans (eerste worden en het leuke parcours open spelen).

Dat is echt de enige reden van het fluiten, niet zozeer de mindere match op zich. Hopelijk kunnen de spelers dit ondertussen ook plaatsen.
Ik vrees ervoor, die leven immers in een bubbel en sommigen denken dat de nul-meridiaan door hun gat loopt.
"Hoe durft ge nu fluiten naar ons?"

Met KDB en Lukaku heb je ook een middelmatige ploeg. Laten we onszelf niets wijsmaken.

Maar bij de fans en media, en bij een aantal op dit forum hier, lijkt dat nog lang niet ingezonken.
De dommige supporters hebben ze wijsgemaakt dat ze tegen drie "caféploegskes" moesten spelen in de poule. Yeah right.
Dan krijg je deze giftige dynamiek van de ploeg vis à vis de supporters. Gelukkig is de coach en de selectie wat minder naïef dan het publiek.

Zo schaamteloos denigrerend als er wordt gedaan tov de andere ploegen in onze poule, zo overdreven kruiperig wordt er gedaan tegenover Frankrijk.

Die zijn favoriet, zeker, maar van de 10 matchen tegen Frankrijk winnen wij er nog altijd 2 of 3. Dit is voetbal: Dat is de statistiek. Een middelmatige ploeg kan op een goede dag een topploeg verslaan op dit EK.
Van een aantal spelers (Casteels, KDB, Doku, Lukaku) ben ik heel vrolijk geworden/gebleven) na de laatste matchen. Anderen (Bakayoko, Mangala) hoeft Tedesco niet eens meer op de bank te zetten (dat is ook waardevolle info).

We hebben lang niet meer de kwaliteit (en ervaring) die we in 2018 hadden. Maar er is nog wel kwaliteit, en ook objectieve waarnemers gaan zeggen dat de Duivels op papier de beste ploeg van deze groep zou moeten zijn. Het is toch niet denigrerend om te zeggen dat we deze groep hadden moeten winnen? Niemand gaat beweren dat we 3 matchen met 4-0 of 5-0 hadden moeten winnen.

Overdreven kruiperig? Het is toch logisch dat we onszelf een zeer kleine kans geven tegen Frankrijk. Je geeft zelf aan dat we veel minder kwaliteit hebben. Is er kwaliteitsverlies bij de Fransen tov 2018? Lijkt me niet. Ze hebben bijzonder veel individuele kwaliteiten en de Fransen kunnen gerust een versnelling hoger gaan schakelen.

We moeten hopen dat de Fransen ons gaan onderschatten en/of te arrogant zijn. Niets is onmogelijk uiteraard. Ze gingen op het vorige EK ook de boot in tegen Zwitserland.

Laatst bewerkt:
Ik vrees ervoor, die leven immers in een bubbel en sommigen denken dat de nul-meridiaan door hun gat loopt.
"Hoe durft ge nu fluiten naar ons?"
Ja idd, ik lees nu net van Meunier ook al 'Reactie van de fans was ongepast. We hebben ons gekwalificeerd. Ik begrijp het niet."

Leven die dan echt zo in een bubbel vol ja knikkers?

Onpopulaire mening wss maar dat boegeroep was toch echt niet nodig.

We hebben ons gekwalificeerd, ok matchen waren minder maar we kunnen naar de 8ste finale.

Onrespectvol van de supporters, dat je dan daar als speler wat gaat applaudiseren is ook niet nodig dus beter ineens naar binnen gaan.

Ik vind de Rode Duivels qua namen ook niet meer bij de top horen, maar wel nog steeds (in de buurt van) het niveau Zwitserland - Oostenrijk - Nederland. En die zouden deze poule makkelijk gewonnen hebben. We moeten de Rode Duivels niet sterker maken dan ze zijn, maar ook niet zwakker. Deze poule had een evidentie moeten zijn, punt.

Het gaat me niet om de ploeg. Als ploeg zijn die nu al sterker. Het gaat me om de kwaliteiten van de spelers. Daar staan wij intrinsiek wel nog boven, zelfs zonder De Bruyne. En ik ga niet beweren dat ik zicht heb op potentiële (top)talenten bij de Oostenrijkers en Zwitsers die komen aankloppen, maar dat heb ik bij België wel. Met Doku, Openda, Bakayoko, Onana, Vermeeren, Theate, De Cuyper, CDK, Debast, Theate en Vranckx zit bijna de helft van de selectie nog maar aan het begin van hun carrière en kunnen die nog heel wat stappen zetten. En dan heb je nog een hele hoop beloftevolle spelers die in de coulissen staan. Ze moeten zich natuurlijk allemaal verder ontwikkelen, en blessures mogen geen roet in het eten gooien. We gaan niet direct terug naar hetzelfde niveau als de gouden generatie, maar puur qua intrinsieke kwaliteiten zitten we de komende jaren in principe nog altijd bij de subtop hoor.
Intrinsiek talent allemaal goed en wel, maar zolang de bond weigert te investeren in een bondscoach op niveau (en liefst wat ervaring op topniveau) zijn we daar geen zak mee, en dreigen het opnieuw donkere tijden te worden wat betreft de Duivels. Over het niveau en de ontwikkeling van de JPL ben ik positiever.

Terug
Bovenaan