[Groep C] Brazilië, Marokko, Haïti, Schotland

Het is misschien vroeg, maar de naweeën van de 7-1 zitten nog diep bij Brazilië.
Marokko is top-vier materiaal, maar neemt niet weg dat het flitsende, sprankelende voetbal van dik twintig jaar terug, weg is bij Brazilië.
Evengoed is Marokko hun Turkije van 2002. Dan is het hopen dat ze hen niet terug tegenkomen.

Enkel de tweede helft gezien, en dan was Brazilië toch helemaal niet zo slecht in ieder geval. Maar toch afwachten hoe veel ze nog gaan groeien in het toernooi.

Ondanks Vini en Raphina spreekt de ploeg nu eenmaal minder tot de verbeelding dan 20-25 jaar geleden met Ronaldo, Rivaldo, Ronaldinho, Roberto Carlos, …

Ik geef ze toch nog altijd een goede kans om vrij ver te komen

Ik vond beide wel indruk maken, al hadden ze ook beiden wel hun momenten. Misschien dat de hitte en de vele breaks het momentum vaak deed verwisselen. Ancelotti heeft ook snel ingegrepen tijdens de eerste helft neem ik aan.

Ik verwacht wel dat beide teams ver kunnen komen. Ancelotti kiest ook wel voor de juiste opstelling en spelers (vooralsnog), of toch waarin ik meer geloof. En deze Vini heeft ook honger en straalt dat ook uit. Big game player die zich misschien moeilijk kan motiveren voor de meeste matchen, maar er is een WK bezig en plots verdedigt hij zelfs mee.

De tijden van de sambavoetbal zijn wel voorbij. Ik vond bij momenten Marokko dat zelfs meer doen dan Brazilië.

Ik denk dat Marokko nog beter, zelfs veel beter, is dan vier jaar geleden maar dat wilt natuurlijk niet per se zeggen dat je daarmee een goed eindresultaat zal verkrijgen. Het moet ook nog altijd een beetje meezitten op een toernooi.

Denk toch dat jij een andere partij hebt gekeken als je Brazilië indruk vond maken ... Opstelling van Ancelotti was ook zeker niet de juiste want hun middenveld trok op niets.

Argentinië hun eerste wedstrijd vorig WK was ook zeer plat, toen voerde Scaloni enkele wijzingen door en de rest is geschiedenis. Benieuwd of Ancelotti ook een paar aanpassingen gaat doorvoeren.

Wel echt niet zo een mooie Braziliaanse selectie ook. Zeker voor mensen die zijn opgegroeid met de selecties van 94, 98, 2002. Hoeven van mij niet te ver te komen. Ook geen fan van Ancelotti. Laat Marokko maar ver raken, met leuk combinatie voetbal. Echt maf hoe jong die selectie is. Gaan daar nog lang kunnen genieten van een generatie heel leuke voetballers.

Denk toch dat jij een andere partij hebt gekeken als je Brazilië indruk vond maken ... Opstelling van Ancelotti was ook zeker niet de juiste want hun middenveld trok op niets.

Argentinië hun eerste wedstrijd vorig WK was ook zeer plat, toen voerde Scaloni enkele wijzingen door en de rest is geschiedenis. Benieuwd of Ancelotti ook een paar aanpassingen gaat doorvoeren.
Ancelotti heeft al aangepassingen doorgevoerd tijdens de match en toen ging het meer gelijk op. In de eerste 20-30 minuten speelde Marokko inderdaad Brazilië van de mat.

Goed, we zullen zien of het was omdat Marokko zo sterk was of omdat Brazilië zo zwak was, ik vermoed toch het eerste. Ancelotti is een toernooicoach. Ik heb daar wel vertrouwen in en en er zijn wel enkele pitfalls die hij vermeden heeft. Al had ik wel meer verwacht van Thiago. Er zijn zoals je zegt meer teams wereldkampioen geworden zonder echt goed te starten.

Mijn punt is ook gewoon, ik had Brazilië eigenlijk nog slechter verwacht, maar dit is geen team waarvan ik denk dat het onmogelijk is dat ze wereldkampioen worden. Volgens mij kan het wel. Natuurlijk zijn het niet de legendarische elftallen wel van indertijd.

Beiden zullen mogelijk wel nog moeite hebben met het defensief blok en haramvoetbal van de Schotten. En dat zullen fysiek zware en vuile matchen worden. Het kan nog een interessante groep worden. (En Haiti was zo slecht nog niet, al vrees ik toch dat ze niets gaan kunnen doen tegen Marokko en Brazilië).

Laatst bewerkt:
Probleem met Brazilië is gewoon dat het voetbal zo geëvolueerd is ten opzichte van vroeger. Vroeger won je wedstrijden, competities en toernooien quasi puur op basis van talent en individuele kwaliteiten. Dat is nu lang niet meer voldoende omdat er zoveel meer is bij komen kijken.

Ik begin me meer en meer zelfs de vraag te stellen of Brazilië ooit nog wereldkampioen gaat worden op deze manier. Misschien juist daarom ook dat ze voor het eerst in hun geschiedenis voor een buitenlandse bondscoach zijn gegaan.

Probleem met Brazilië is gewoon dat het voetbal zo geëvolueerd is ten opzichte van vroeger. Vroeger won je wedstrijden, competities en toernooien quasi puur op basis van talent en individuele kwaliteiten. Dat is nu lang niet meer voldoende omdat er zoveel meer is bij komen kijken.

Ik begin me meer en meer zelfs de vraag te stellen of Brazilië ooit nog wereldkampioen gaat worden op deze manier. Misschien juist daarom ook dat ze voor het eerst in hun geschiedenis voor een buitenlandse bondscoach zijn gegaan.

Nochtans is Marokko voor mij het nieuwe Brazilie op dat vlak. Boordevol talent en individuele kwaliteiten.

bij Marokko is dat nu één gouden generatie.
Bij Brazilië is dat een legacy van decennia lang waarbij ze altijd top geweest zijn, maar de laatste 12 jaar pas het laten afweten.
het is niet alsof die enkel goed waren met Ronaldo, Roberto Carlos, Rivaldo etc.

da's echt nog een wereld van verschil hoor. Marokko is meer zoals België 2018.

Nochtans is Marokko voor mij het nieuwe Brazilie op dat vlak. Boordevol talent en individuele kwaliteiten.
De hele Africa cup saga heeft Marokko voorlopig voor mij wel wat verpest. Jammer want fantastische ploeg, maar die hele heisa tijdens de match en erna…

Brazilië heeft wel de nodige spelers met flitsen om het verschil te maken met Vini en Raphina. Hun keeper is ook wereldklasse dus op zich kan het maar het zal nipt worden.

Maar Marokko heeft ook een duidelijk gameplan + een hoop passie en strijd in hun spel. Twee cruciale dingen dat ik toch al jaren mis bij Brazilië. Wat Marokko bv. vorig WK heeft gedaan, dat acht ik niet mogelijk bij Brazilië.

Die uitschakeling tegen Kroatië vorig WK is daar trouwens een schoolvoorbeeld van. Dan hebben ze eindelijk die bevrijdende 1-0 gemaakt en in plaats van dan defensieve voorzichtigheid in te bouwen? Nee, ze laten zeer veel ruimte waardoor Kroatië kon terugkomen. Typisch Braziliaans zoiets.

In 2018 had Brazilië ook nog wel een ferme ploeg, die hebben ons toen eigenlijk weggespeeld e. Hadden zeker WK kunnen worden toen.

Terug
Bovenaan