Groeipakket controle.

jimmyr

Active member
Een vriendin die sinds 2 jaar weer bij haar moeder woont heeft een brief gekregen dat er een binnenkort controle zal plaats vinden van het Groeipakket bij haar thuis .

Huidige gezinssituatie

-2 Kinderen wonen officieel bij de vader (moeder krijgt de kinderbijslag)
-vriendin woont bij haar moeder (moeder is eigenaar van dat huis)
-Er wonen nog 2 mensen officieel, moeder en zoon van 66 en 41.

Dus ze staan er met 4 gedomicilieerd.

De controle op zich is geen probleem maar stel me toch een aantal vragen bij de documenten die ze willen zien

-Rekeninguittreksel behoord dit niet tot de prive?
-Huurcontract, ze woont bij er moeder in en er is geen huurcontract
-Facturen gas/stroom/water/internet/tv: Moeder zit in bewindvoering alle rekeningen staan op haar naam , de moeder beweert deze documenten niet te hebben
kan men gewoon zeggen: neem maar contact op met de bewindvoerder?
 
Mijn ex heeft dezelfde brief gehad en ik vind dit sowieso al zeer eigenaardig. Hij beweerde ook dat ze gingen controleren of hij het groeipakket moest ontvangen, ipv ik (mama van de kids). Ik en de kids staan niet eens bij hem gedomicilieerd. Vaag gedoe.
 
Een vriendin die sinds 2 jaar weer bij haar moeder woont heeft een brief gekregen dat er een binnenkort controle zal plaats vinden van het Groeipakket bij haar thuis .

Huidige gezinssituatie

-2 Kinderen wonen officieel bij de vader (moeder krijgt de kinderbijslag)
-vriendin woont bij haar moeder (moeder is eigenaar van dat huis)
-Er wonen nog 2 mensen officieel, moeder en zoon van 66 en 41.

Dus ze staan er met 4 gedomicilieerd.

De controle op zich is geen probleem maar stel me toch een aantal vragen bij de documenten die ze willen zien

-Rekeninguittreksel behoord dit niet tot de prive?
-Huurcontract, ze woont bij er moeder in en er is geen huurcontract
-Facturen gas/stroom/water/internet/tv: Moeder zit in bewindvoering alle rekeningen staan op haar naam , de moeder beweert deze documenten niet te hebben
kan men gewoon zeggen: neem maar contact op met de bewindvoerder?
Wij hebben dit, 4j geleden ook eens gehad. Nochtans valt er weinig te controleren als je geen enkele sociale toelage hebt.

De vragen die gesteld worden voelen inderdaad vaak aan als een totale inbreuk op uw privacy en met vaak weinig relevantie tot de controle van het groeipakket. (Genre: betaalt u de premie van uw hypotheekaflossing zelf?).
De controleur probeert u ook zoveel mogelijk te laten vertellen door zeer vage en open ended vragen te stellen. Antwoord gewoon to the point, en als er geen point is vraag dan gewoon wat de vraag is.

Officieel willen ze kijken of je wel of geen recht op bepaalde toelages hebt (wat ze perfect op hun bureau uit uw belastingaangiftes kunnen afleiden), en of het geld van het groeipakket effectief bij het kind terecht komt.

De trigger was bij ons (en bij uw vriendin blijkbaar ook) dat de twee ouders niet op hetzelfde adres gedomicilieerd staan. Wij hadden nog een lat-relatie (met elk een eigen appartement) op het moment van de geboorte van onze eerste en zijn later dat jaar pas getrouwd.
Hoewel de kleine toen bij mij gedomicilieerd stond (ging daar ook naar de crèche) was het wel enkel mijn vrouw die aangeschreven werd voor de controle.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan