Zaterdag afgezakt naar Graspop, wat een topdag!
Vorig jaar 3u30 erover gereden (de vrijdag) en 4u30 in het terugkeren de dag er na, dit jaar 2 uurtjes heen en 2 uurtjes terug. De goesting was er, we hadden er véél zin in.
Nergens moeten aanschuiven, niet aan de bars, niet aan de toiletten, niet aan de parking. Ook het verlaten van de parking ging verrassend vlot.
Malevolence
Van ver het laatste nummer nog meegepikt met een halve liter in de hand om erin te komen. Strak!
Sepultura
Zo goed als nooit naar geluisterd vroeger. Was de moeite om te zien, zeker gezien hun afscheid.
Three Days Grace
Ook van ver met de nodige drankjes meegepikt, leuke band. Bekende nummers werden gespreid over de setlist en iedereen rondom mij zong uit volle borst mee.
Ice Nine Kills
Mooie show, maar de gimmick werkt om een of andere reden niet voor mij. 2de keer dat ik ze zie en 't was gewoon meer van hetzelfde.
Babymetal
Ik wist op voorhand wat ik kon verwachten en heb me daarop ingesteld. 't Was eigenlijk wel plezant en goed. Instrumentaal retestrak en de dametjes doen er netjes hun choreo op. Grappig met momenten, maar ze doen het toch maar. Chapeau!
Architects heb ik overgeslagen en iets gaan eten. Ik heb ze al 2x gezien en schiet me dood maar ik vind ze wat te braaf. Ik stoorde me laatste keer aan de zanger waarbij z'n stem niet altijd mee wou. Ook deze keer was het niet anders als ik de random strangers aan de bar die ik aangesproken heb mag geloven.
Bad Omens
De tapes tussendoor mochten een pak minder. Deze zouden beter passen in een zaalshow dan op een festivalweide imo. Desondanks genoten van de show! Je mocht wel niet letten op de zanger die elke 2 seconden aan zijn oortje zat te prutsen het ganse optreden.
En dan was het zover, de band waarvoor we dit jaar afgezakt zijn naar GMM.
Bring Me The Horizon
Bij elk optreden bekijk ik op voorhand de setlist, deze keer vond ik ze relatief op 'safe' spelen met weinig nieuwe nummers. Ik verwachtte veel, heel veel, misschien wel te veel. In de laatste jaren heb ik ze 4x live gezien waarbij elke optreden het vorige overtrof.
Van begin tot einde was het er boenk op. Tijdens 'Happy Song' vond ik het wel tijd om de crowdsurf olympics boven te halen. Ik ben een ervaren rot in het surfen op mensen, maar nog nooit heb ik zo'n afstand afgelegd. De security aan het podium stond me dan ook op te wachten met een medaille.
Ik ben een moshpit gestart die precies niet in gang schoot. Deze omgetoverd tot een circlepit waarbij plots wel menig BMTH fans zin kregen om mee te doen met heel leuke beelden als gevolg.
De ene plaat na de andere werd kapotgespeeld en het beste moest dan nog komen. We hadden al wat bliksem gespot in de verte, maar wat volgde was magisch. De intro naar 'Doomed' begon en hier en daar voelden we een héél klein spettertje. En dan, exact wanneer Oli 'So come rain on my parade, 'cause I wanna feel it' zingt gaan de hemelsluizen open. Je zou haast denken dat het sprinklers waren. De perfecte timing.
Tegen het einde van Doomed was iedereen kletsnat en het bleef gieten, om dan naadloos over te gaan naar hun voorlaatste song 'Drown'. Het was een plezante twist in perceptie en vibe, die stortregen. Dit optreden komt toch makkelijk in mijn top 3 beste optredens ever.
O ja, en ik dacht dat ze tijdens Antivist 2 jaar geleden op voorhand iemand gezocht hadden die kon zingen en de situatie in scene gezet was. Boy was I wrong. Emily heeft wel haar best gedaan, dat wel.