GPS-en verklikkersystemen

Sommige borden staan inderdaad wel verschrikkelijk slecht opgesteld, maar dan rij je toch beter even 50 op 'safe' tot je zeker bent of je daar nu 50 of 70 mag.
En dan krijg je van die irritante mensen die 50 rijden waar je 70 mag. Dan ben je imo nog slechter bezig dan de mensen die eens wat te hard rijden, want je houdt zo mensen op. Niet persoonlijk op jou gericht trouwens, want heb dat nog al een paar keer zien voorbij komen.
 
Laatst bewerkt:
En dan krijg je van die irritante mensen die 50 rijden waar je 70 mag. Dan ben je imo nog slechter bezig dan de mensen die eens wat te hard rijden, want je houdt zo mensen op. Niet persoonlijk op jou gericht trouwens, want heb dat nog al een paar keer zien voorbij komen.
Ik doe dat voor alle duidelijkheid niet hoor. Ik heb quasi altijd Waze opstaan als ik ergens kom waar ik de omgeving niet deftig ken.

Trouwens mensen ophouden omdat je niet de maximum snelheid rijdt is niet verboden hè. Hoewel het inderdaad vrij irritant is bij momenten, zie ik wel niet in hoe dat slecht kan zijn. Zolang het geen overdreven lage snelheid is kan je daar eigenlijk niks van zeggen. Je mag 70, maar je moet geen 70 rijden natuurlijk.

Het enige waar dat voor mij persoonlijk echt storend is is als ze op meerdere vakken pertinent links trager gaan rijden. Dan kunnen ze beter rechts blijven als ze toch minder dan de toegelaten snelheid willen rijden.
 
Mij hebben ze hier toch al liggen gehad.
Eerst 90 op de siesegemlaan, wat verder mag je 70... echter na de laatste lichten kom je in bebouwde kom (staat verkeersbord bebouwde kom maar niet een verkeersbord met 50km/h) Gevolg 60 euro boete omdat mijn verkeersbordherkenning van de wagen nog steeds 70 aangaf.
Dan kan een waze wel behulpzaam zijn. Ik gebruik hetzelf wel niet maar kan wel geloven dat zonder waze dit traject nog een grotere cash cow is voor stad aalst.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_96242070
Los van Waze en het al dan niet zien van de borden ontgaat het me volledig waarom ze op die plaats al de 'bebouwde kom' laten starten. Er is daar nul bebouwing tot aan het volgende rond punt en identiek dezelfde omgeving /wegindeling als de kilometer ervoor. Dat bord 50 meter voor die rotonde zetten ware veel logischer.
 
Trouwens mensen ophouden omdat je niet de maximum snelheid rijdt is niet verboden hè. Hoewel het inderdaad vrij irritant is bij momenten, zie ik wel niet in hoe dat slecht kan zijn. Zolang het geen overdreven lage snelheid is kan je daar eigenlijk niks van zeggen. Je mag 70, maar je moet geen 70 rijden natuurlijk.
50 rijden waar je 70 mag valt toch al wel onder abnormaal traag rijden imo. En hoewel het geen verplichting is om 70 te rijden, is de algemene consensus wel dat je best niet trager dan de snelheidlimiet rijdt om niemand te hinderen en om geen verkeersagressie uit te lokken.

Hier een filmpje dat ik vandaag toevallig tegenkwam (wel uit NL) waar de politie zelfs iemand aan de kant zet omdat die 65 rijdt waar je 80 mag. 50 rijden waar je 70 mag is een nog groter verschil.

 
Ik rij twee maal per dag en vier dagen per week hetzelfde traject op een 70km/u weg met op die momenten nagenoeg geen inhaalmogelijkheden. Wel, de vraag is niet of maar wel wanneer je een taffelaar tegen komt die 60-65 rijdt op de teller ('just to be on the safe side'...) dus 57-62 reëel en zichzelf uitroept tot locomotief/koptrekker van het peleton.
In het beste geval kun je een paar kilometer 75 rijden op gps (77-78 teller, ook nog altijd 'on the safe side'...) maar in het slechtste geval draai je net na hem of haar de weg op en is het de start van een frustrerende rit waar je in je achteruitkijkspiegel het treintje steeds langer ziet worden.
De grap is dan meestal dat wanneer de limiet dan naar 50 gaat zo'n figuren eerst nog een tijd 62 blijven rijden vooraleer ze het door hebben :LOL:.
 
50 rijden waar je 70 mag valt toch al wel onder abnormaal traag rijden imo. En hoewel het geen verplichting is om 70 te rijden, is de algemene consensus wel dat je best niet trager dan de snelheidlimiet rijdt om niemand te hinderen en om geen verkeersagressie uit te lokken.
Dit is een parodie op de typische asociale chauffeur die zichzelf Schumacher waant, toch?
 
Bwah, die hinderen de tegenliggers als ze nog rap een slak inhalen
Hoe hindert dat iemand? Je mag enkel inhalen als je tegenliggers niet hindert en kan eigenlijk op 1 hand tellen hoe vaak ik in m'n leven heb moeten afremmen voor een inhalende tegenligger. Ik heb duizenden handen nodig om te tellen hoe vaak ik achter een slak gehangen heb die me ophield.

Het bord staat aan beide kanten van de weg. Lijkt me eigenlijk straf om te missen. Omgekeerd zouden we nogal klagen over de taffelaars als ze een bord zouden missen dat je van 70 naar 90 per uur mag.
Idd, zo'n slakken ergeren mensen omdat zij mensen ophouden.
 
Hoe hindert dat iemand? Je mag enkel inhalen als je tegenliggers niet hindert en kan eigenlijk op 1 hand tellen hoe vaak ik in m'n leven heb moeten afremmen voor een inhalende tegenligger. Ik heb duizenden handen nodig om te tellen hoe vaak ik achter een slak gehangen heb die me ophield.


Idd, zo'n slakken ergeren mensen omdat zij mensen ophouden.
Ja dat weet ik. Dat heb je al genoeg duidelijk gemaakt. Al de derde keer nu op deze pagina.


Dus mensen die te traag rijden, omdat ze misschien ook een bord gemist hebben en dus op safe spelen, moeten we ons aan ergeren, noemen we een typisch asociale chauffeur, zijn hinderlijk en lokken misschien wel verkeersagressie uit.
Maar omgekeerd mensen die te snel rijden en dus een overtreding begaan is zo erg niet want ahja het excuus wordt aangehaald dat ze een bord hebben gemist.
:sarcastic:
 
Ja dat weet ik. Dat heb je al genoeg duidelijk gemaakt. Al de derde keer nu op deze pagina.


Dus mensen die te traag rijden, omdat ze misschien ook een bord gemist hebben en dus op safe spelen, moeten we ons aan ergeren, noemen we een typisch asociale chauffeur, zijn hinderlijk en lokken misschien wel verkeersagressie uit.
Maar omgekeerd mensen die te snel rijden en dus een overtreding begaan is zo erg niet want ahja het excuus wordt aangehaald dat ze een bord hebben gemist.
:sarcastic:
Klopt. Je ergeren aan iemand omdat die enkel en alleen iets doet wat niet mag is nogal vreemd. Dan zou ik me dagelijks aan iedereen moeten ergeren, want elk mens doet wel eens iets verkeerd. De mensen die zich daarmee bezighouden zijn meestal mensen die graag politietje spelen en zich graag met anderen bemoeien. Spijtig genoeg hebben we zo'n mensen nogal veel in België.

Je ergeren aan iets wat jou hindert is logisch. Die mensen leggen je iets in de weg. Mensen die sneller rijden hinderen jou niet en leggen jou niets in de weg, so what's the problem?
 
Ondanks dat ik me ook kan ergeren aan mensen die 50 rijden waar je 70 mag (ik heb in de buurt zo’n baan en dat is dagelijkse kost). Ga ik ook wel geen 70 rijden als ik niet zeker ben of het nu 50 of 70 is. De boetes zijn me daar toch net iets te hoog voor als je fout bent.
 
Dat is zoals zeggen dat mensen die met een geweer lopen te zwaaien geen probleem zijn tot ze effectief op u schieten. Of die dat zat rond rijden geen probleem zijn tot ze u effectief raken.
Ook al vind ik het een vreemde vergelijking, heb ik idd geen problemen met mensen die met een geweer zwaaien. Net zo min heb ik problemen met mensen die zat rondrijden. Dat verandert wel natuurlijk wanneer hun rijgedrag zodanig beïnvloedt wordt dat ze andere mensen gaan hinderen, wat vaak wel het geval is. Is imo wel niet relevant in deze discussie.

Eigenlijk niet.
Typische Belgische reactie. ;)
 
Typische Belgische reactie. ;)
Uh, nee. Het is net atypisch om zo te reageren in België, en dat is net het probleem: Belgen denken hun eigen wetten te mogen maken op de weg. In veel andere landen is het absurd wat je hier komt zeggen, daar kijkt men, terecht, scheef naar wie de regels overtreedt.

En het gaat niet enkel over de snelheid op zich he, ik weet ook wel dat je je niet sneller rond een boom gaat plooien of de controle verliezen als je 90 rijdt ipv 70. Het probleem met overdreven snelheid is vooral dat ander verkeer je daardoor verkeerd kan inschatten en er daardoor gevaarlijke situaties van komen. Dan hinder je op dat moment wel degelijk door je overdreven snelheid.
 
Terug
Bovenaan