Goud, zilver en andere metalen uit computeronderdelen halen.

m1st3r

Member
Hey BG,

Een grote stap om in een andere forumdeel te posten dan buy and sell :)

Ik heb een heleboel oude pc hardware liggen.
Je krijgt het niet meer verkocht wegens ouderdom en het doet me pijn om ze zomaar weg te gooien in het containerpark.
Omdat ik in het verleden veel geld heb uitgegeven om ze op te kopen, wil ik er nu toch nog iets van euro's eruit halen.

Kan iemand mij advies geven of het mogelijk is en IS HET DE MOEITE om te proberen edelmetalen uit computerhardware te halen?
Liefst iemand die het doet en de winst deelt?

Inleveren bij een metaalboer brengt ook niets op.

Iemand tips hieromtrent? Of ga ik mijn hart echt van steen moeten maken en alles weggooien? 😅

Alvast bedankt,
 
Na heel wat info op te zoeken is er besloten om alles naar oud ijzer te brengen.

Het brengt niets op om ze uit elkaar te halen en los te verkopen of los in te leveren.
Zeker ook niet de moeite om edelmetalen eruit te halen of iemand te zoeken die dit kan doen.

Thats all folks. 😄
 
Het is niet zo eenvoudig om edelmetalen uit smartphones of andere hardware te krijgen, zeker niet als je dat op kleine schaal wil doen. Reuzen als Umicore zetten wel projecten op om dat te doen, maar al heb je een methode ontwikkeld om dat uitgevoerd te krijgen met het ook nog commercieel uitvoerbaar zijn.
 
Heel snel wat gelezen en blijkbaar hebt ge ongeveer 40 GSM-toestellen nodig voor 1 gram goud en dat zou dan 10 karaat zijn.

Waarde per gram is dan ergens tussen de 16 en 30 euro. Beter uw tijd steken in een flexi-job denk ik dan ;)
 
Aansluitend hierop.... Gisteren op de radio dat ze willen stimuleren dat mensen hun oude gsm toestellen inleveren,die stof liggen te vergaren.

Maar veel mensen zijn daar (vreemd genoeg) niet voor te vinden, en willen zoveel mogelijk backup toestellen liggen hebben blijkbaar :wtf:

Zou het geen goed idee zijn per gsm toestel 5 euro extra te vragen bv, en die 5 euro er terug af te trekken als je een oud toestel binnen geeft?
 
Aansluitend hierop.... Gisteren op de radio dat ze willen stimuleren dat mensen hun oude gsm toestellen inleveren,die stof liggen te vergaren.

Maar veel mensen zijn daar (vreemd genoeg) niet voor te vinden, en willen zoveel mogelijk backup toestellen liggen hebben blijkbaar :wtf:

Zou het geen goed idee zijn per gsm toestel 5 euro extra te vragen bv, en die 5 euro er terug af te trekken als je een oud toestel binnen geeft?
Ik hou die eigenlijk gewoon bij omdat ik altijd bang ben dat er nog privegegevens op te vinden zullen zijn. :p
 
Bang moet men niet zijn voor de gegevens, als je een hamer pakt en paar keer goed erover gaat. Zeker zien dat er geen micro sd kaart in zit.
Heb ook al vaker gedaan met hardeschijven.
(als bonus, kan je ze nog even verzuipen in het water 🤣🤣)
 
Blijkbaar zou je redelijk goedkoop goud kunnen winnen uit oude elektronica door middel van een proteïne spons gemaakt van wei.


The researchers tested the gel’s ability to adsorb gold from a solution also containing other metals—including copper, lead, and nickel—at the same concentration. The aerogel sucked up 93% of the gold while removing less than 10% of any of the other metals.

Gold ions from the mixture settled on the surface of the aerogel and were reduced, forming metallic gold. Each gram of aerogel snatched 190 mg of gold. Burning the aerogel freed the gold, turning it into a tiny hunk of metal.

“It was really exciting to find this nugget in the ashes,” Peydayesh recalls. The nugget was about 91% gold, which corresponds to about 21 to 22 karats.
 
Blijkbaar zou je redelijk goedkoop goud kunnen winnen uit oude elektronica door middel van een proteïne spons gemaakt van wei.


The researchers tested the gel’s ability to adsorb gold from a solution also containing other metals—including copper, lead, and nickel—at the same concentration. The aerogel sucked up 93% of the gold while removing less than 10% of any of the other metals.

Gold ions from the mixture settled on the surface of the aerogel and were reduced, forming metallic gold. Each gram of aerogel snatched 190 mg of gold. Burning the aerogel freed the gold, turning it into a tiny hunk of metal.

“It was really exciting to find this nugget in the ashes,” Peydayesh recalls. The nugget was about 91% gold, which corresponds to about 21 to 22 karats.
Ook Nerdland podcast geluisterd? :D
 
Aansluitend hierop.... Gisteren op de radio dat ze willen stimuleren dat mensen hun oude gsm toestellen inleveren,die stof liggen te vergaren.

Maar veel mensen zijn daar (vreemd genoeg) niet voor te vinden, en willen zoveel mogelijk backup toestellen liggen hebben blijkbaar :wtf:

Zou het geen goed idee zijn per gsm toestel 5 euro extra te vragen bv, en die 5 euro er terug af te trekken als je een oud toestel binnen geeft?
Gezien dat een ganse administratie zou betekenen, MINSTENS op europees niveau geregeld zou moeten zijn, het al niet eenvoudig om te zeggen wat een GSM/Smartphone is en het aantal ingeleverde toestellen tegenover bvb leeggoed van drank (ander statiegeldsysteem) beperkt is, zou ik zeggen: nee.

Wij hebben 2 backup-toestellen liggen, de rest gaat weg. Mooi via het containerpark, er bestaat dus al een systeem voor.
 
Terug
Bovenaan