Reverz
Well-known member
Gelukkig rijdt er tegenwoordig niemand meer rond die op de grote momenten opvallend vaak als tweede eindigt.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gelukkig rijdt er tegenwoordig niemand meer rond die op de grote momenten opvallend vaak als tweede eindigt.

![]()
Levert opvallende kopbeurt voor Carapaz, Dries De Bondt straks een nieuw contract op?
Interview De razend spannende ontknoping van de Giro d’Italia zindert nog altijd een beetje na. Dankzij een verrassend vroege aanval op de Colle delle Finestre zette Simon Yates zomaar de twee topfavorieten, Isaac Del Toro en Richard Carapaz, een hak. De Zuid-Amerikanen keken vooral naar elkaar...www.wielerflits.be
Dit is toch niet normaal? Ik weet dat ge het wel vaker ziet tussen vrienden (Thomas - Cav, Ganna - Milan bv), maar zo openlijk gaan toegeven dat een team u benaderd heeft om dit te doen? Dat is toch gewoon compleet tegen de regels? Het is sowieso al heel lelijk dat zoiets gebeurt, maar hoe dom kan je zijn om dit openlijk te gaan zeggen?
Overdrijf je nu niet een beetje?
Zoals Reverz zegt hij benadeelde zijn eigen ploeg er niet mee, en hij krijgt daar waarschijnlijk geen verlenging.
Natuurlijk dat je dan eens gaat polsen en als je dan op deze manier een opening kan maken dan lijkt me dat een kans die je moet nemen.
Hij kreeg hier ook geen geld voor, en het is niet verboden om gratis een actie te doen die in het voordeel is van een renner van een andere ploeg.
Het openlijk tegen een journalist zeggen is misschien niet het slimste. Maar goed hij zegt ook niks belastend.
1. Hij krijgt er onrechtstreeks wel geld voor als hij daardoor een contract krijgt.
2. Natuurlijk is dit "verboden". Verschillende regels in het UCI reglement die dit strafbaar maken, waaronder één die het over "colluding" heeft. Het is dus wel degelijk belastend dat hij dit zegt. Oerdom.
Ik vind het heel raar dat jij (en blijkbaar ook anderen) dit gewoon ok vinden. Het is een professionele sport en het is blijkbaar doodnormaal dat we ploegleiders hebben die voor een wedstrijd even tegen renners van andere ploegen gaan zeggen dat ze hen kunnen helpen in ruil voor een mogelijk contract het jaar nadien. Opnieuw, ik weet dat die wel vaker gebeurt, maar dat maakt het absoluut niet ok.
Ik vermoed deze regel:Punt 1: zou ik over durven discussiëren of het werkelijk valt onder omkoping. Want daar draait het uiteindelijk om.
Punt 2: als ik snel zoek kan ik enkel maar 1.2.0080 vinden. “All licence holders shall, in whatever capacity, participate in cycling races in a sporting and fair manner. They shall look to contributing fairly to the sporting success of the race.”
Ik denk niet dat hier tegen gezondigd is. Hij heeft een actie gedaan waar hij en zijn team niet beter of slechter van geworden zijn. Hij deed een actie waar een andere deelnemer wel baat bij had, maar dat gebeurt in een koers wel vaker alleen niet altijd bewust en minder duidelijk.
Ploegleiders spreken ook onderling voor en tijdens de koers om in bepaalde ritten elkaar te helpen. Zo zijn er ploegen die voor het GC gaan die met sprintersploegen afspreken om bepaalde situaties onder controle te houden of krijgen.
En zo andere ploegen buitenspel zetten.
Maar zoals je zelf al aan geeft kan je op basis van deze regel alles daar laten onder vallen. Van Aert die met Del Toro zou afspreken voor de rit/roze trui. 2 aanvallers die afspreken om een 3de eraf te rijden. Wiggins die Cav gaat helpen is voor mij gewoon een identieke situatie.
Bij De Bondt was het nu wel heel opzichtig, maar ik heb toch weet van renners die betaald werden om in een vlucht te rijden voor een ander team wanneer hun eigen winstkansen al tot nul herleid werden.
Punt 1: zou ik over durven discussiëren of het werkelijk valt onder omkoping. Want daar draait het uiteindelijk om.
Punt 2: als ik snel zoek kan ik enkel maar 1.2.0080 vinden. “All licence holders shall, in whatever capacity, participate in cycling races in a sporting and fair manner. They shall look to contributing fairly to the sporting success of the race.”
Ik denk niet dat hier tegen gezondigd is. Hij heeft een actie gedaan waar hij en zijn team niet beter of slechter van geworden zijn. Hij deed een actie waar een andere deelnemer wel baat bij had, maar dat gebeurt in een koers wel vaker alleen niet altijd bewust en minder duidelijk.
Ploegleiders spreken ook onderling voor en tijdens de koers om in bepaalde ritten elkaar te helpen. Zo zijn er ploegen die voor het GC gaan die met sprintersploegen afspreken om bepaalde situaties onder controle te houden of krijgen.
En zo andere ploegen buitenspel zetten.
Ik wil hiermee niets goedpraten.Ik snap oprecht niet waarom er andere zaken die ook niet kunnen worden bijgehaald om dit goed te praten? Het is niet omdat het vaker gebeurt, dat dit zomaar ok is en wat De Bondt zegt niet gewoon dom is. Natuurlijk gebeuren er ergere dingen die onbestraft blijven. Daar gaat het toch niet over. Vind jij het ok als een ploeg doet wat jij aanhaalt?
Ik wil hiermee niets goedpraten.
Ik wil gewoon bevestigen dat het vaak gebeurt zonder dat het duidelijk zichtbaar is. Dat passeert ongemerkt, is niet correct, maar kan quasi door geen enkele regel vermeden worden.
Waarom dan nu en niet bij bvb Thomas met Cavendish waarbij Thomas het gewoon achterad zelf toegaf?Tenzij ze het toegeven hé, dat is het punt. Dat De Bondt oerdom is
Ik vraag ook helemaal geen straf voor De Bondt ofzo, zoveel maakt mij dat allemaal niet uit, maar ik vind wel dat de UCI eens minstens een statement mag maken dat dit wel degelijk niet ok is. Heeft niets meer met een professionele faire sport te maken als we het zomaar toelaten en vele fans het precies ook maar gewoon ok vinden.
Waarom dan nu en niet bij bvb Thomas met Cavendish waarbij Thomas het gewoon achterad zelf toegaf?
Ik denk dat op vlak van een renner die hard op kop rijdt, er weinig van statement te maken is door de UCI.
Een renner mag altijd met zijn krachten woekeren zoals die zelf wil.
Wat die daar achteraf ook over vertelt, of het waar is of niet. Daar kan dan eigenlijk weinig mee gebeuren.
En uiteindelijk ontkent iedereen dan alles en wordt niemand gestraft.Natuurlijk kan er iets mee gebeuren als iemand toegeeft het gedaan te hebben omdat een ploeg hem verteld heeft dat het hem een contract voor het jaar nadien kan opleveren? De Bondt geeft toe een gedrag dat hij normaal niet zou doen vertoond te hebben omdat hem een mogelijke beloning is beloofd.
De UCI heeft bijvoorbeeld een Disciplinairy Commission voor zaken als deze.
Worst case is het einde carrière voor De Bondt hé. Best case haalt hij er toch nog een contract uit.Slim lijkt het mij nu niet maar er gebeurde op die klim nog wel meer rare dingen, zoals die man van Trek (Mosca denk ik?) die daar plots een kopbeurt deed voor Simon Yates (nog voor de interventie van De Bondt).
Als je bij u huidige ploeg stilaan naar de uitgang wordt geleid heb ik er op zich, in deze situatie ook geen mega probleem mee om eerlijk te zijn. Zijn huidige ploeg werd namelijk niet benadeeld: er was geen kans meer op dagsucces, hij reed niet achter (of tegen) een ploegmaat, sparen was ook niet meer nodig want er was enkel nog de slotrit in Rome... dan vind ik dit ook niet héél vreselijk. Dan vind ik het eerlijk gezegd erger dat een renner op het WK weigert van achter een ploegmaat van een ander land te rijden.
Ik denk dat De Bondt hier echt niet wakker van ligt.De UCI heeft bijvoorbeeld een Disciplinairy Commission voor zaken als deze.
OK is het zeker niet maar wat wil je dat wij zeggen?Ik vind het heel raar dat jij (en blijkbaar ook anderen) dit gewoon ok vinden.
Hij zei letterlijlk dat hij zag dat Astana enkel nog LL Sanchez had en dat ie zijn "brother" moest helpen. Hij zorgde ervoor dat Cavendish die rit nog kon winnen terwijl er anders iemand anders de rit zou winnen dus rechtstreek nadeel voor andere partijen. Thomas zou normaal nooit een sprint aantrekken voor iemand van een andere ploeg. Mssn heeft ie zelf een bonus gekregen, geen kat die dat weet. De Bondt en Vanmarcke zijn mssn ook vrienden dus hij heeft gewoon een vriend uit de nood geholpen?Het is toch een minder zwaar geval en niet helemaal vergelijkbaar. Thomas zei zelf toen ook dat het hem ook goed uitkwam want hij bleef zo uit de problemen (of dat zever is of niet maakt niet uit). En vrienden die elkaar wat helpen is moreel gezien toch nog iets anders dat ploegen die renners gaan betalen of andere voordelen willen aanbieden in ruil voor "hulp" in een wedstrijd. Maar inderdaad, technisch gezien kan je ook dat bestraffen en nee, ik ben ook daar nooit een fan van geweest. Ik heb dat hier toen zelfs nog gepost, ook al was dat duidelijk een zeer onpopulaire mening want wat was het allemaal toch mooi dat Cav zijn rit won.
Hij zei letterlijlk dat hij zag dat Astana enkel nog LL Sanchez had en dat ie zijn "brother" moest helpen. Hij zorgde ervoor dat Cavendish die rit nog kon winnen terwijl er anders iemand anders de rit zou winnen dus rechtstreek nadeel voor andere partijen. Thomas zou normaal nooit een sprint aantrekken voor iemand van een andere ploeg. Mssn heeft ie zelf een bonus gekregen, geen kat die dat weet. De Bondt en Vanmarcke zijn mssn ook vrienden dus hij heeft gewoon een vriend uit de nood geholpen?
De Bondt is idd wel niet slim geweest om dat zomaar te vertellen maar het zal wel vaker gebeuren dat er zo'n ententes worden gesmeed. Hoort nu eenmaal bij de koers vermoed ik
En uiteindelijk ontkent iedereen dan alles en wordt niemand gestraft.
Zolang er nergens een traceerbaar bewijs is, levert het niets op.
Dus quasi onmogelijk hier iets tegen te doen.
OK is het zeker niet maar wat wil je dat wij zeggen?
Ge moogt vast en zeker De Bondt terechtwijzen en op hem schieten. Maar het verandert zijn interview niet meer. Wat gezegd is is gezegd.
Vergeet niet: Dit zijn de acties van iemand die niks meer te verliezen heeft. Zijn interview was niet erg slim
Maar als hij geen contract meer krijgt of hij wordt bestraft dan is het gewoon einde carrière en klaar niet?
Maar het omgekeerde gebeurt ook.En kijk, die laatste zin is juist exact waar ik een probleem mee heb. "Het hoort bij de koers". Is dat normaal dan? Hoorde doping ook gewoon bij de koers? Het is niet omdat iets gebeurt dat ge er niets tegen moet proberen doen en tenminste niet moet duidelijk maken dat het eigenlijk niet kan. Want zo krijg je dat inderdaad, als de UCI nooit duidelijk maakt dat het eigenlijk niet kan worden ploegen en renners wel heel comfortabel om het te gaan doen en wordt het enkel maar erger.