Giro d'Italia 2025

Ik hou mijn hart vooral vast dat we misschien weer in een scenario van Jumbo die alle GT’s pakt terecht komen.
Moest Del Torro hier gewonnen hebben had UAE ook gewoon een grand slam kunnen scoren dit jaar... enfin, als Pogacar eindelijk eens effectief de Vuelta gaat rijden (sinds zijn debuutseizoen) ipv alleen maar op zijn programma zetten en dan niet gaan :tongue:

Wie er uiteindelijk straks de Tour wint maakt mij zelfs niet eens zoveel uit... zolang we maar een editie als 22 of 23 krijgen (met strijd) en niet zo'n sof als de Giro of Tour van vorig jaar waar letterlijk niks aan te zien was.

Al wil Gianetti de inspanning van Simon Yates ook niet minimaliseren. "Door de inspanningen op de klim had Isaac del Toro al wat lactaat in de benen. Hij kende wat moeilijkheden in het midden van de klim, net toen Yates wegreed."
Del Toro zat al wat op de limiet dus zal op safe gespeeld hebben.

Als ik dit zo lees, dan vraag ik mij wel af of je de ganse beklimming hebt gekeken. Del Toro heeft nooit aangevallen, dus hoezo hebben ze elkaar verbrand? Die deed niets anders dan in het wiel zitten van Carapaz.

Dat Yates altijd met een voorsprong zou bovenkomen is ook iets wat je totaal niet met zekerheid kan stellen. Elke keer dat Carapaz doortrok liepen de seconden terug en op een bepaald momenten kwamen ze er zelfs bijna terug bij. Hoe vaak hebben ze trouwens Gee gelost die vervolgens weer terug kwam aansluiten? Zelfs Pedersen kwam op een gegeven moment terug aansluiten. :unsure:

En het gepoker begon toch echt al van het moment dat Yates finaal wegreed. Carapaz weigerde daar om voor de zoveelste keer de bakens te verzetten en Del Toro bleef natuurlijk gewoon zitten. Weg was Yates en vanaf dat punt werd er nooit deftig achter gereden.

Het is niet omdat je niet op kop komt dat je je niet kan verbranden.Hij moet ook die tempo wisselingen beantwoorden.

Del Toro rijdt in de hele giro etappes vrij aanvallend, enkel gisteren en die andere echte bergrit niet , dat waren de etappes dat hij zijn limiet waarschijnlijk aanvoelde.

Loop/fiets eens iemand met een deftig tempo onderweg zijn en laat iemand 400m sprinten en lossen , plots zal het niet meer lukken om terug te keren. Door de verbranding.

Carapaz reed op het einde wel goed door als laatste poging en ze kwamen eventjes 20 seconden dichter maar dan was het gedaan en kwamen ze niets meer dichter.

Boven aan de finestre was de giro al verloren voor beide.

Laatst bewerkt:
Yates zijn klim was veel gelijkmatiger, de fysiologische tol van 1u aan 360W vlak naar boven rijden is betrekkelijk lager dan surplacen aan 200W en dan plots een streep van 7-800W te trekken.

Tis ook niet dat Del Torro en Carapaz totáál niet reden ofzo... ze waren nog steed voor Gee boven en die heeft net als Yates gewoon een vlak maar hoog tempo gereden.

Edit: boete voor VA? Juichen voor de streep? :unsure:

Van Aert reed uiteindelijk toch nog een memorabele Giro. De spannende strade rit winnen, een paar keer strijden voor de winst in lastige finales en terug superknechten zoals hij al veel heeft gedaan in de Tour. Ik zag ook op PCS enkele ritten geleden dat hij het meeste aanvalspogingen had voor de ontsnapping. Hopelijk hetzelfde in de TDF! :)

Van Aert reed uiteindelijk toch nog een memorabele Giro. De spannende strade rit winnen, een paar keer strijden voor de winst in lastige finales en terug superknechten zoals hij al veel heeft gedaan in de Tour. Ik zag ook op PCS enkele ritten geleden dat hij het meeste aanvalspogingen had voor de ontsnapping. Hopelijk hetzelfde in de TDF! :)
By the way: Alleen Vingegaard verdient meer dan VA bij Jumbo Visma. Zelfs (kopman) Yates verdient (veel) minder. :tongue:

Terecht? Mmm ja ik vind van wel. Ondanks het feit dat het meestal net niet is in de Vlaamse klassiekers spreek je toch over de allerbeste meesterknecht ter wereld. Echt ook ne alleskunner. Iedereen wil een VA in de ploeg, hij is toch nog steeds een onmisbare schakel in de ploeg.

By the way: Alleen Vingegaard verdient meer dan VA bij Jumbo Visma. Zelfs (kopman) Yates verdient (veel) minder. :tongue:

Terecht? Mmm ja ik vind van wel. Ondanks het feit dat het meestal net niet is in de Vlaamse klassiekers spreek je toch over de allerbeste meesterknecht ter wereld. Echt ook ne alleskunner. Iedereen wil een VA in de ploeg, hij is toch nog steeds een onmisbare schakel in de ploeg.

Naast zijn prestaties is hij ook voor de sponsors van groter belang dan een Yates.
Ik ben er vrij zeker van dat hij de populairste Belgische wielrenner is van de hedendaagse generatie en bij de populairste renners wereldwijd.
(Die populariteit komt ook door de prestaties natuurlijk.
en voor ik kak over mijn hoofd krijg, ik bedoel hier niet mee dat hij de beste Belgische coureur is).

Naast zijn prestaties is hij ook voor de sponsors van groter belang dan een Yates.
Ik ben er vrij zeker van dat hij de populairste Belgische wielrenner is van de hedendaagse generatie en bij de populairste renners wereldwijd.
(Die populariteit komt ook door de prestaties natuurlijk.
en voor ik kak over mijn hoofd krijg, ik bedoel hier niet mee dat hij de beste Belgische coureur is).
Ja als zelfs Italianen massaal in koor zijn naam schreeuwen richting zijn overwinning dan weet je het al wel. Hij heeft echt zo ne gunfactor hé, een groot teddybeer gehalte. (Bijna) niemand is kwaad op hem en bijna elke wielersupporter kent hem.

Hij verdient vooral zoveel omdat hij een superkopman is.
Sinds 2020 elk seizoen, ook 2024 trouwens, in de top 3 van meeste punten gehaald.
Hij is het uithangbord van de ploeg.
En daarna rijdt hij zich ook uit de naad voor ploeggenoten en is hij zeer gul met zijn krachten daarvoor. Voor zo iemand doen ploegen een moord, wie ken je nog van dat niveau?

Naar mijn mening krijgt hij veel te weinig terug voor wat hij voor andere doet. Maar goed.

Kwiatkowski bij Sky toen ze de tour jaren aan een stuk wonnen , niet toevallig was die toen ook bij de 5 bestbetaalde renners van het peleton. Was toen ook een superkopman die heel vaak superknecht was
Exact zelfde reden: superknecht voor de Tour. Het belang van die Tour voor ploegen blijf gigantisch onderschat worden. Cru gezegd: Van Aert mag een heel jaar gene platte prijs rijden, als hij in de Tour van waarde is voor Vingegaard gaat Visma hem met een grote glimlach betalen. Van Aert wordt betaald als knecht voor de Tour, de wedstrijden waar hij zelf kopman is zijn er als extralegaal voordeel.

Dit is toch niet normaal? Ik weet dat ge het wel vaker ziet tussen vrienden (Thomas - Cav, Ganna - Milan bv), maar zo openlijk gaan toegeven dat een team u benaderd heeft om dit te doen? Dat is toch gewoon compleet tegen de regels? Het is sowieso al heel lelijk dat zoiets gebeurt, maar hoe dom kan je zijn om dit openlijk te gaan zeggen?

Dit is toch niet normaal? Ik weet dat ge het wel vaker ziet tussen vrienden (Thomas - Cav, Ganna - Milan bv), maar zo openlijk gaan toegeven dat een team u benaderd heeft om dit te doen? Dat is toch gewoon compleet tegen de regels? Het is sowieso al heel lelijk dat zoiets gebeurt, maar hoe dom kan je zijn om dit openlijk te gaan zeggen?
Slim lijkt het mij nu niet maar er gebeurde op die klim nog wel meer rare dingen, zoals die man van Trek (Mosca denk ik?) die daar plots een kopbeurt deed voor Simon Yates (nog voor de interventie van De Bondt).

Als je bij u huidige ploeg stilaan naar de uitgang wordt geleid heb ik er op zich, in deze situatie ook geen mega probleem mee om eerlijk te zijn. Zijn huidige ploeg werd namelijk niet benadeeld: er was geen kans meer op dagsucces, hij reed niet achter (of tegen) een ploegmaat, sparen was ook niet meer nodig want er was enkel nog de slotrit in Rome... dan vind ik dit ook niet héél vreselijk. Dan vind ik het eerlijk gezegd erger dat een renner op het WK weigert van achter een ploegmaat van een ander land te rijden.

Slim lijkt het mij nu niet maar er gebeurde op die klim nog wel meer rare dingen, zoals die man van Trek (Mosca denk ik?) die daar plots een kopbeurt deed voor Simon Yates (nog voor de interventie van De Bondt).

Als je bij u huidige ploeg stilaan naar de uitgang wordt geleid heb ik er op zich, in deze situatie ook geen mega probleem mee om eerlijk te zijn. Zijn huidige ploeg werd namelijk niet benadeeld: er was geen kans meer op dagsucces, hij reed niet achter (of tegen) een ploegmaat, sparen was ook niet meer nodig want er was enkel nog de slotrit in Rome... dan vind ik dit ook niet héél vreselijk. Dan vind ik het eerlijk gezegd erger dat een renner op het WK weigert van achter een ploegmaat van een ander land te rijden.

Mosca inderdaad, en dat was ook vreemd.

Ik snap de situatie waarin De Bondt zich bevindt, maar dat maakt het nog niet ok hé. Het is en blijft ingaan tegen wat sport is. Het is "colluding" en dat is in elke sport illegaal, ook in het wielrennen. Het is een onfair voordeel dat Carapaz (EF) hiermee krijgt (los van Mosca - Yates natuurlijk). Maar ik vind het veel erger van de kant van EF die gewoon een soort poging tot "omkoping" deden. Dat er ergens eens een vriendendienstje wordt gedaan (bv Thomas bij Cav) als de renner die het doet niets meer te winnen of verliezen heeft, kan ik mee level (ook al is dat ook niet helemaal ok), maar dit is voor mij toch een stapje te ver.

Ik ben niet naïef, dit gebeurt veel vaker dan mensen weten, maar dit zomaar in een interview gaan toegeven is toch heel vreemd. Bij EF zullen ze daar ook niet mee lachen. Lijkt me dat hij dat contract dus helemaal niet zal krijgen (en dat hij dat ook weet waarschijnlijk). Hij maakt zich hier zelf toch niet populair mee, zeker niet bij andere ploegen.

Ik ben niet naïef, dit gebeurt veel vaker dan mensen weten, maar dit zomaar in een interview gaan toegeven is toch heel vreemd. Bij EF zullen ze daar ook niet mee lachen. Lijkt me dat hij dat contract dus helemaal niet zal krijgen (en dat hij dat ook weet waarschijnlijk). Hij maakt zich hier zelf toch niet populair mee, zeker niet bij andere ploegen.

Het is ook wat toevallig dat het weer bij Carapaz is, dat iets soortgelijk gebeurd.

In de vuelta 2020 zag hij door zijn vete met Movistar waarschijnlijk de vuelta door zijn neus geboord.
(ook al ging het tussen ineos en Jumbo)

Dan vind ik het eerlijk gezegd erger dat een renner op het WK weigert van achter een ploegmaat van een ander land te rijden.
"België betaalt mij niet, mijn Nederlandse ploeg wel" (Live op TV, Nys senior die het WK veldrijden weeral verkocht verloor tegen zijn ploegmaat uit NL).

Gelukkig rijdt er tegenwoordig niemand meer rond die op de grote momenten opvallend vaak als tweede eindigt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan