Gewelddadige mesaanval Belfast

Soedanese vluchteling pleegde een mislukte onthoofding op lokale bewoner. Dat omschrijft de realiteit, en informeert beter dan een 'steekpartij'. Zo moeilijk is dat niet eh. Alleszins, de artikels die kort uitkwamen na die mislukte onthoofding, daar kan ik nog begrip voor hebben dat ze de status/herkomst van dader en slachtoffer niet wisten. Maar de beelden die al goed de ronde aan het doen waren op social voordat de pers dit oppikte. Daar kon je duidelijk een poging tot onthoofding zien. De gravitas van wat er is gebeurd, daar kom je niet met 'neergestoken'. Die man zat letterlijk zijn ogen uit te steken, poging tot onthoofding, en dat midden op de weg.
het ging over een item op radio 1 dus geen titel van een artikel. En dan nog klopt de info die ze geven 100%

edit: en als ze de titel lezen hebben ze gewoon correcte informatie. En als ze meer info willen dan lezen ze het artikel. Zo moeilijk is dat toch niet?

Dan snap je niet hoe belangrijk titels zijn in media. En dat weten journalisten en elke auteur maar zeer goed.
Er zijn veel studies, ook afhankelijk van het medium, dat mensen vaak enkel de titel lezen of maar deels het artikel.
Ik snap zeer goed dat titels belangrijk zijn; letterlijk mijn punt. Als we echt op het niveau zitten van “ja maar mensen lezen toch alleen titels”, dan zijn we gewoon vrij ver gezakt. Sorry, maar lees dan het artikel? Dat is letterlijk het minimale.

Een titel moet de kern geven. Het artikel geeft de context. En hier stond die context er gewoon in. Maar nee, blijkbaar moet de titel al meteen elk shockdetail bevatten, liefst nog met herkomst en status erbij, anders is het “verdoezeling”. Niet meer nformeren, maar de titel zo zwaar mogelijk politiek beladen.

En die mentaliteit voedt net clickbait, framing en fake news. Mensen lezen niet verder dan de titel, dus dan maken we van de titel maar een mini-ragebaitpost? Lijkt mij echt een giga gatachterlijke evolutie tbh.

Dat dit een discussie is... vermoeiend hoor.

het ging over een item op radio 1 dus geen titel van een artikel. En dan nog klopt de info die ze geven 100%

edit: en als ze de titel lezen hebben ze gewoon correcte informatie. En als ze meer info willen dan lezen ze het artikel. Zo moeilijk is dat toch niet?
Dat ligt dan toch echt aan de lezers. Maar zo gaat dat tegenwoordig, half (als dat al) geïnformeerd, ongenuanceerd reageren op alles wat ze met een half oog zien.

Jammer dat het grootste deel van de artikels achter een paywall staat en je het met de titels moet doen

Gisteren was de quote op het nieuws (VTM of VRT durf ik niet meer zeggen)

"Op de beelden zie je een man een andere man in bedwang houden door op hem te gaan zitten,..."

Dan zou je bijna denken dat de aanvaller het slachtoffer is dat de dader in bedwang moet houden

Jammer dat het grootste deel van de artikels achter een paywall staat en je het met de titels moet doen

Gisteren was de quote op het nieuws (VTM of VRT durf ik niet meer zeggen)

"Op de beelden zie je een man een andere man in bedwang houden door op hem te gaan zitten,..."

Dan zou je bijna denken dat de aanvaller het slachtoffer is dat de dader in bedwang moet houden
en dan betaal je indien je de artikels wilt lezen.

Geen idee over die quotes want niets gezien, ook geen idee welke extra informatie er allemaal verteld werd

In tijden van paywall artikels en overdreven sociale media posts kan ik wel begrijpen dat men wat meer relevante informatie in de titels van de artikels wenst.
Fair. Het paywall-argument kan ik nog begrijpen. Als iets achter een betaalmuur zit, mag een titel gerust wat duidelijker zijn. Maar laat ons ook niet doen alsof dit bij iedereen vertrekt vanuit een nobele drang naar betere of betrouware informatie lol. Bij een select clubje is het eerder gewoon “haha lol, told you so”, zonder het artikel te lezen, zonder context, en vaak zelfs zonder zelf eens 30 seconden te googelen.

Gebeurt hier op P&A constant: flashy links, studies of titels droppen omdat ze zogezegd het eigen punt bewijzen, terwijl het artikel zelf soms net hun argument onderuit haalt. Sad, maar vooral veelzeggend.

Fair. Het paywall-argument kan ik nog begrijpen. Als iets achter een betaalmuur zit, mag een titel gerust wat duidelijker zijn. Maar laat ons ook niet doen alsof dit bij iedereen vertrekt vanuit een nobele drang naar betere of betrouware informatie lol. Bij een select clubje is het eerder gewoon “haha lol, told you so”, zonder het artikel te lezen, zonder context, en vaak zelfs zonder zelf eens 30 seconden te googelen.

Gebeurt hier op P&A constant: flashy links, studies of titels droppen omdat ze zogezegd het eigen punt bewijzen, terwijl het artikel zelf soms net hun argument onderuit haalt. Sad, maar vooral veelzeggend.

Is er in dit specifiek geval dan zoveel meer relevante info te verkrijgen?

Behalve dan dat het slachtoffer het leven gered werd door 2 helden die de aanvaller van hem afgehaald hebben, al weet ik niet of dat in het artikel staat.

mensen zijn het overal beu.

man is zijn ogen uitgestoken geweest (wtf) en net niet onthoofd geweest en media noemen het een steek 'incident', als ze het al in de media berichten (vaak niet).
Ik hoorde dat gisteren in het VTM nieuws ook. "Steekincident". Komaan man, dat is toch gewoon de feiten compleet negeren, ik zou zelfs durven denken een verborgen agenda?

Tot die anderen beseffen dat smeuïge details geen relevante info zijn voor een titel 😬

Goh, ik vind een steekpartij nu ook niet direct de lading dekken in dit geval. Gruwelijke mesaanval is al wat passender bv. Steekpartij is een beetje te banaal voor wat er hier voorgevallen is.

Dat er niet in de titel moet dat iemand zijn ogen kwijt is, ga ik mee akkoord. Maar er mag wel wat meer urgentie in de titel dan enkel dat het een steekpartij betreft. Het was nog altijd een poging tot onthoofding ja.

Terwijl Conor en co. staan te schuimbekken moet je als overheid de balans vinden tussen menselijke opvang van asielzoekers die oprecht hulp nodig hebben, de bedriegers en gekken met psychische problemen die daar tussen zitten en de realiteit dat arbeidsmigranten nodig zijn voor bepaalde jobs die de locals in een 21-eeuwse economie niet meer willen doen...

Terug
Bovenaan