Gewelddadige mesaanval Belfast

Het ergste van heel deze zaak is dat dit weer winst zal opleveren voor de rechtse en extreemrechtse politieke partijen.
Met een bevolking die in de ettelijke miljoenen loopt hebt je altijd wel een paar incidentjes.
Dit incident zal natuurlijk weer uitgesmeerd worden in de media met alle gevolgen van dien.

Men had die rellen en branden kunnen voorkomen als de media hier wat voorzichtiger rond rapporteerd.
Nu is het helemaal uit de hand gelopen.
Incidentjes? 😅
Nog even en het is een fait divers

De media moet gewoon correct en eerlijk zijn job doen. Niet zaken verbloemen of verzwijgen. Dan krijg je pas helemaal proberen als de waarheid boven komt

Als je serieus wil rapporteren ga je toch gewoon zeggen wat er gebeurd is? En niet zeggen dat er een steekincident is als hij hem aan het onthoofden was zeker? En waarom zou het sereen moeten? De familie weet ook genoeg dat zijn ogen uitgestoken zijn en dat hij hem aan het onthoofden was, net zoals de rest van de wereld aangezien er weer 10 filmers waren en de beelden op internet de ronde doen.

Eye injuries kan ook een gebroken oogkas zijn, wat van een heel andere orde is dan je ogen uitgestoken zijn.

Het enige wat je hiermee bereikt als media is dat extreem rechts nog meer brandstof heeft om te kunnen zeggen dat de media links is en rechts wil boycotten.
Maar de media heeft hier natuurlijk ook een verantwoordelijkheid. Hoe grafischer de omschrijving hoe meer de emoties van de mensen oplopen en hoe steviger de rellen.
Het verbloemd rapporteren doet vertrouwen in de media dan ook weer dalen. Je kan gewoon niet goed doen als media in deze situatie.

Als je serieus wil rapporteren ga je toch gewoon zeggen wat er gebeurd is? En niet zeggen dat er een steekincident is als hij hem aan het onthoofden was zeker? En waarom zou het sereen moeten? De familie weet ook genoeg dat zijn ogen uitgestoken zijn en dat hij hem aan het onthoofden was, net zoals de rest van de wereld aangezien er weer 10 filmers waren en de beelden op internet de ronde doen.

Eye injuries kan ook een gebroken oogkas zijn, wat van een heel andere orde is dan je ogen uitgestoken zijn.

Het enige wat je hiermee bereikt als media is dat extreem rechts nog meer brandstof heeft om te kunnen zeggen dat de media links is en rechts wil boycotten.
Maar ze zeggen wat er gebeurd is? Wat draagt wat grafische details bij? Waarom moet het sereen zijn, geen idee, ik vermoed uit algemeen fatsoen, iets dat mensen kennelijk minder en minder bezitten.

Voor mensen die kicken op die details heb je de sensatiemedia. Laat ons ook eerlijk zijn hé, alsof het ooit "juist" beschreven gaat zijn voor mensen met vooroordelen rond "het groot mediacomplot"? Alles is altijd "brandstof" voor die mensen uiteindelijk, alsof er iets anders zou gelopen zijn moest de BBC hier anders rapporteren.

Zet het gewoon in neutraal taalgebruik, zo objectief mogelijk zeggen wat er gebeurd is. Het volk heeft recht op correcte informatie. Door iets 'sereen'te berichten als dit bereik je net het omgekeerde. Maar klassieke media zijn veelal politiek gestuurd van bovenaf om te verbloemen. Veel mensen beginnen dat gelukkig ook door te hebben.

Zet het gewoon in neutraal taalgebruik, zo objectief mogelijk zeggen wat er gebeurd is. Het volk heeft recht op correcte informatie. Door iets 'sereen'te berichten als dit bereik je net het omgekeerde. Maar klassieke media zijn veelal politiek gestuurd van bovenaf om te verbloemen. Veel mensen beginnen dat gelukkig ook door te hebben.
Het probleem is dat wat jij als neutraal en objectief ziet, niet overeenkomt met hoe anderen als neutraal en objectief zien.

Als ze al eens gewoon zouden beginnen met de feiten te beschrijven zou het al een hele stap vooruit zijn. Hier hadden ze gewoon in de titel moeten schrijven "Soedanese vluchteling probeert man te onthoofden op straat". Maar dat is helaas nog een stap te ver voor onze media.

Als ze al eens gewoon zouden beginnen met de feiten te beschrijven zou het al een hele stap vooruit zijn. Hier hadden ze gewoon in de titel moeten schrijven "Soedanese vluchteling probeert man te onthoofden op straat". Maar dat is helaas nog een stap te ver voor onze media.

Dat staat toch in het artikel? Dit is echt zagen om te zagen, of omdat je zelf te lui bent om het artikel effectief te lezen, begrijpen en vatbaar bent voor clickbait titles 🤷‍♂️

Het probleem is dat wat jij als neutraal en objectief ziet, niet overeenkomt met hoe anderen als neutraal en objectief zien.
Goh dat denk ik niet, ik heb een redelijk goed moreel kompas en met mij zeer veel anderen als ik online reacties op dit gebeuren lees.

Ik denk eerder dat jij onderdeel van het probleem bent als we 'serene berichtgeving' van dit gebeuren als maatstaf moeten hanteren.

Politie die een 2-maand oude baby moest redden, Oekraïense kinderen die (weer) op de vlucht moesten, gezinnen wiens huizen in brand werden gestoken met molotovcocktails. Heel die straat ziet eruit als een oorlogszone. Ik hoop dat men dat uitschot kan identificeren en veroordelen voor terrorisme. Ongelofelijk dat we anno 2026 nog racistische pogroms moeten zien in West-Europa.

Terug
Bovenaan