Gewelddadige incidenten met pro-Palestijse betogers na voetbalmatch in Amsterdam

Ik zie nog altijd niet in wat dat te maken heeft of rechtvaardigt dat onschuldige mensen, want ik zie geen enkel bewijs dat dit over dezelfden gaat, aangereden worden op een fietspad, in het water gegooid of hoe mensen vragen naar hun paspoort en ze afslaan als ze Joods zijn hier mee te maken heeft.

En niet specifiek op jou:

Ik zie overigens ook wel de ironie dat opmerkingen over de eenzijdige berichtgeving van de media en het aanhalen van alternatieve media voor informatie nu wel voor sommigen ok is.
Als het andersom is dan is dat blijkbaar een soort van anti-MSM sentiment dat nergens op gebaseerd is.
Ik zie in deze thread twee verhalen die worden gepresenteerd.

Het eerste is dat van joden die zonder aanleiding worden aangevallen door een woeste menigte. Dit is ook het verhaal dat je in de pers leest. En dan zie je video's en getuigenissen voorbij komen van Maccabi fans die mensen in elkaar slaan, die genocidale leuzes scanderen, die vlaggen vernietigen en ramen stukgooien, die palen uit de grond trekken, kinderen bedreigen, mensen van hun fiets sleuren en met stenen en flessen gooien. Dan vraag ik me af: hebben al die tegenaanvallen plaatsgevonden omdat deze mensen joods zijn of omdat het gewelddadige extreem-rechtse hooligans zijn die zich ongelofelijk misdragen hebben in een buitenlandse stad? Ik wil zeker geloven dat de uiteindelijke waarheid een mix van beide verhalen is; zeker sinds de genocide in Gaza is anti-semitisme stijgende. Maar de tweede dimensie wordt gewoon volledig genegeerd om de Maccabi hooligans als slachtoffers te framen. En gezien al het beeldmateriaal dat er circuleert, is dat gewoon absoluut niet waar.

En niet specifiek op jou:

Ik zie overigens ook wel de ironie dat opmerkingen over de eenzijdige berichtgeving van de media en het aanhalen van alternatieve media voor informatie nu wel voor sommigen ok is.
Als het andersom is dan is dat blijkbaar een soort van anti-MSM sentiment dat nergens op gebaseerd is.
Meestal raad ik mensen toch aan om kritisch naar de media te kijken en rekening te houden met impliciete en expliciete bias dus ik zie niet in waarom mijn huidige skepticisme ironisch zou zijn. Zeker wanneer er zwart-op-wit videobeelden zijn die de framing van de gebeurtenissen in vraag stellen.

In Antwerpen is het overigens ook al bezig. Israël roept z'n burgers op om publieke events in oa ons land te mijden omwille van dit soort aanvallen.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste verwijzing naar Brusselmans' column gaat volgen.

Acties zoals deze geven wel meer legitimiteit aan Israël en maakt het voor rechts wat makkelijker om ze te steunen.

Dus ik denk niet dat het hun zaak vooruit helpt. Ook is het niet echt reclame voor al die moslim immigranten in de steden. Het komt toch altijd uit hun kant, gewelddadige incidenten vanuit Joodse kant zijn toch veel zeldzamer.

Een partij als groen die over het algemeen meer vredelievend is, krijgt het toch ook moeilijker om zich te linken aan Palestina (wat ze dan toch doen, maar het levert hun allesbehalve stemmen op). Groen gaat meer en meer over andere dingen dan het milieu.

Ik zie in deze thread twee verhalen die worden gepresenteerd.

Het eerste is dat van joden die zonder aanleiding worden aangevallen door een woeste menigte. Dit is ook het verhaal dat je in de pers leest.

Nee hoor. De pers heeft redelijk uitgebreid bericht dat er ook hooligans van Maccabi waren.

Er verschenen ook video’s waarin Israëlische supporters provocerende liederen over Palestijnen zouden zingen en een Palestijnse vlag van de gevel halen. Maccabi-hooligans zouden een dag eerder ook een taxichauffeur hebben mishandeld.

Ik kan je nog zo een link of 20 bezorgen.

En dan zie je video's en getuigenissen voorbij komen van Maccabi fans die mensen in elkaar slaan, die genocidale leuzes scanderen, die vlaggen vernietigen en ramen stukgooien, die palen uit de grond trekken, kinderen bedreigen, mensen van hun fiets sleuren en met stenen en flessen gooien. Dan vraag ik me af: hebben al die tegenaanvallen plaatsgevonden omdat deze mensen joods zijn of omdat het gewelddadige extreem-rechtse hooligans zijn die zich ongelofelijk misdragen hebben in een buitenlandse stad? Ik wil zeker geloven dat de uiteindelijke waarheid een mix van beide verhalen is; zeker sinds de genocide in Gaza is anti-semitisme stijgende. Maar de tweede dimensie wordt gewoon volledig genegeerd om de Maccabi hooligans als slachtoffers te framen. En gezien al het beeldmateriaal dat er circuleert, is dat gewoon absoluut niet waar.

Opnieuw, die tweede dimensie komt aan bod in zowat alle MSM.

En dat beeldmateriaal van Joden die aangevallen worden is niet gelinkt aan de misdaden van hooligans ervoor.
Dan zou men niet specifiek random Joden opzoeken (want alleen de paspoort waar Israël opstaat is genoeg om je in het kanaal te gooien of omver te rijden)
Je hebt op geen enkele manier aangetoond dat die aanvallen iets te maken hadden met de misdaden van hooligans of dat het hooligans waren die geviseerd werden.

Opnieuw: Er zijn getuigenissen van gezinnen die werden aangevallen die gewoon van de trein stapten, toon me dan waar die link is tussen hen en de hooligans die iets anders is dan hun afkomst. Die is er niet.

Meestal raad ik mensen toch aan om kritisch naar de media te kijken en rekening te houden met impliciete en expliciete bias dus ik zie niet in waarom mijn huidige skepticisme ironisch zou zijn. Zeker wanneer er zwart-op-wit videobeelden zijn die de framing van de gebeurtenissen in vraag stellen.

OK maar dan wil ik ook wel eens dat als het andere kamp zoiets zegt het ook mag stoppen met mensen te bestempelen als notoir anti-MSM.

Want waar ik je wel gelijk in geef is dat in de eerste verslaggeving die wandaden van Israelische hooligans niet heel duidelijk aan bod kwam.
Maar opnieuw nergens is er bewijs dat de mensen die aangevallen werden de hooligans waren. Alles toont dat het willekeurige slachtoffers waren die bewust gekozen werden omwille van hun afkomst.
Zoals we dus nu in Antwerpen ook zagen.
En dan denk ik dat het niet ongeoorloofd is om als zwaartepunt van de aanval de afkomst te leggen en niet wat die hooligans deden.

Draait het hier echt om antisemitisme of zijn de joden gewoon een gemakkelijk doelwit geworden in tijden van verveling?

Uiteindelijk gaat het hier toch om hetzelfde type amokmakers die in de zomermaanden gaan rellen op het strand, stenen en molotovcocktails gooien naar de politie of een random blanke op de trein of bus in elkaar slaan.

Ik denk niet dat de jongeren die gisteren in Antwerpen op Jodenjacht gingen veel in zitten met een Palestijnse vlag die van de muur getrokken wordt in Amsterdam, of wat er effectief gebeurt in de Gaza strook.
Dit is gewoon een zoveelste episode in het falende integratiebeleid in West-Europa.

Dit is is ook een vermoeiende discussie om te volgen omdat sommigen sluiks in hun argumentatie ook zaken droppen als feiten die helemaal nog geen vaststaande feiten zijn (want er is nog geen uitspraak in de desbetreffende rechtszaak en meerdere belangrijke democratische landen steunen die rechtszaak en bijbehorende opinie niet).

Volgorde en verhouding doen er toe.

Je kan eventueel de provocaties gerust vermelden, als je dat relevant vindt voor de context.
Maar als je enige bijdrages aan een thread als deze is dat je "begrip hebt voor dat mensen (i.c. antisemitische geweldplegers) hun potje overkookt" en pas enkele zinnen later "het geweld afkeurt", of bepaalde zaken uit kwaliteitsmedia zéér kritisch benaderen maar daartegenover een clickbait-YouTube kanaal van een tiener zet.
Tja, doe dan maar aan enige zelfreflectie denk ik dan.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste verwijzing naar Brusselmans' column gaat volgen.

Tof dat je het zelf dan laat vallen, nietwaar? Wat is dan uw bijdrage daarmee?

Allereerst Herman Brusselmans verzon een personage dat fantaseerde over antisemitsch geweld in Gent, niet in Antwerpen. Maar dat is een detail.
Los van de discussie of hetgene Herman Brusselmans heeft neergeschreven antisemitisme was of niet, ik stel voor dat je dat maar gaat bediscussiëren in de desbetreffende thread, sluit het hier wel mooi aan op hoe er nog veel mensen begrip (maar geen goedkeuring) hebben voor bepaald onverdedigbaar gedrag dat ze nooit zouden in dezelfde mate zouden tolereren indien het over andere slachtoffergroepen dan joden zou gaan, want blijk antisemitisme kan varen onder de valse vlag van Israël-kritiek. Niet alle Joden zijn Israëli. For that matter, niet elke Jood (etnicititeit) is een jood (religie).

Oh, en vooraleer ik hierop gepakt word, Ik sta niet alleen met die observatie, de Israëlische ambassadrice in België maakte ze ook:
Ook de Israëlische ambassadeur in ons land, Idit Rosenzweig-Abu, veroordeelt de column. "Wat als iemand in de Belgische pers zou zeggen: 'Ik ben zo boos dat ik een mes wil steken in de nek van elke moslim die ik tegenkom'?"

Laatst bewerkt:
Draait het hier echt om antisemitisme of zijn de joden gewoon een gemakkelijk doelwit geworden in tijden van verveling?

Uiteindelijk gaat het hier toch om hetzelfde type amokmakers die in de zomermaanden gaan rellen op het strand, stenen en molotovcocktails gooien naar de politie of een random blanke op de trein of bus in elkaar slaan.

Ik denk niet dat de jongeren die gisteren in Antwerpen op Jodenjacht gingen veel in zitten met een Palestijnse vlag die van de muur getrokken wordt in Amsterdam, of wat er effectief gebeurt in de Gaza strook.
Dit is gewoon een zoveelste episode in het falende integratiebeleid in West-Europa.

Is toch gewoon een combinatie van beiden.

Je begint met een harde kern Maccabi supporters, die in het verleden zich nog al misdragen hebben, en die nu in Amsterdam racistische zaken zijn beginnen zingen tegen 'arabs', Palestijnse vlaggen van huizen hebben gehaald, een taxichauffeur hebben aangevallen enz.

En dan heb je in Amsterdam net een grote groep 'arabs' (jongeren van Turkse of Marokkaanse origine), die in het verleden zich ook al misdragen hebben, die uiteraard getriggerd worden door wat die van maccabi gedaan hebben, en dan antwoorden met geweld en de boel helemaal doen ontsporen.

Aan beide kanten heb je dan ook nog brave mensen die er ongewild midden in zitten en dus ook te maken krijgen met die onzin.

Enfin, dat is mijn interpretatie van alles wat ik zie en lees hierover.
Wat ik nog niet gezien heb, is bewijs dat er 'met voorbedachte rade' te werk is gegaan door de amsterdammers (in de zin van dagen op voorhand plannen te maken over wat ze gaan doen). Lijkt me gewoon kwestie van enkele filmpjes op social media van wat de maccabi fans gedaan hebben voor de match, dat wordt verspreid onder de lokale jongeren, die afkomen om boel te maken.

Qua anekdote: ik ken trouwens ook iemand die ooit in Brussel het ziekenhuis in is geslagen enkel omdat hij met het sjaaltje van de 'verkeerde' club 's nachts alleen naar huis aan het wandelen was. Helaas gebeurt dat dus inderdaad vaker bij voetbal hooligans, zelfs zonder extra dimensie van racisme naar joden of 'arabs'/moslims toe.

Wat me trouwens wel weeral stoort aan de hele zaak is hoe 'joods' gelijkgesteld wordt aan 'Israëlisch'.
Bijna iedereen lijkt zich daarin te mispakken. Zaken als zogezegd je paspoort moeten tonen om te laten zien of je joods bent of niet --> slaat nergens op, er bestaat niks als een joods paspoort. De relschoppers in Amsterdam maken die fout (bewust of onbewust), de Israëlische regering maakt die fout (zeer bewust), de meeste media maken die fout, enz.

Er zijn veel meer joden dan Israëliërs.

Wat me trouwens wel weeral stoort aan de hele zaak is hoe 'joods' gelijkgesteld wordt aan 'Israëlisch'.
Bijna iedereen lijkt zich daarin te mispakken. Zaken als zogezegd je paspoort moeten tonen om te laten zien of je joods bent of niet --> slaat nergens op, er bestaat niks als een joods paspoort. De relschoppers in Amsterdam maken die fout (bewust of onbewust), de Israëlische regering maakt die fout (zeer bewust), de meeste media maken die fout, enz.

Ik denk dat iedereen dat wel weet.

Maar als je Israelische bezoekers hebt en je op Jodenjacht wil lijkt het me niet onlogisch om te zien of iemand Joods is door z'n paspoort te vragen.

Dit is is ook een vermoeiende discussie om te volgen omdat sommigen sluiks in hun argumentatie ook zaken droppen als feiten die helemaal nog geen vaststaande feiten zijn (want er is nog geen uitspraak in de desbetreffende rechtszaak en meerdere belangrijke democratische landen steunen die rechtszaak en bijbehorende opinie niet).

Volgorde en verhouding doen er toe.

Je kan eventueel de provocaties gerust vermelden, als je dat relevant vindt voor de context.
Maar als je enige bijdrages aan een thread als deze is dat je "begrip hebt voor dat mensen (i.c. antisemitische geweldplegers) hun potje overkookt" en pas enkele zinnen later "het geweld afkeurt", of bepaalde zaken uit kwaliteitsmedia zéér kritisch benaderen maar daartegenover een clickbait-YouTube kanaal van een tiener zet.
Tja, doe dan maar aan enige zelfreflectie denk ik dan.

Tof dat je het zelf dan laat vallen, nietwaar? Wat is dan uw bijdrage daarmee?

Allereerst Herman Brusselmans verzon een personage dat fantaseerde over antisemitsch geweld in Gent, niet in Antwerpen. Maar dat is een detail.
Los van de discussie of hetgene Herman Brusselmans heeft neergeschreven antisemitisme was of niet, ik stel voor dat je dat maar gaat bediscussiëren in de desbetreffende thread, sluit het hier wel mooi aan op hoe er nog veel mensen begrip (maar geen goedkeuring) hebben voor bepaald onverdedigbaar gedrag dat ze nooit zouden in dezelfde mate zouden tolereren indien het over andere slachtoffergroepen dan joden zou gaan, want blijk antisemitisme kan varen onder de valse vlag van Israël-kritiek. Niet alle Joden zijn Israëli. For that matter, niet elke Jood (etnicititeit) is een jood (religie).

Oh, en vooraleer ik hierop gepakt word, Ik sta niet alleen met die observatie, de Israëlische ambassadrice in België maakte ze ook:

En sinds wanneer is de Israelische ambassadrice het toonbeeld van neutraliteit?
Wanneer jij maar nog eens afkomt met bepaalde zaken die mislopen met migranten en je dit gaat framen als problemen veroorzaak door de islam als religie mogen we dan ook zeggen dat niet elke moslim (etniciteit) een moslim is (religie)?

Ik geloof dat beide kampen hier wel een serieuze klets boter op het hoofd hebben en we moeten nu niet gaan doen alsof het probleem enkel de ene partij is. Dat migranten van het midden oosten eens mogen beginnen met de westerse waarden te accepteren ga ik niet ontkennen maar ik ben ook niet blind voor het feit dat Israel (en bijhorend de Joden) ook geen enkele kritiek kunnen aanvaarden en de westerse waarden ook met gemak de voeten treden. Imo mogen beide kanten wel eens een toontje lager zingen en eens beginnen met wat respect op te brengen voor het land waarin ze vertoeven/ te gast zijn en als het even mogelijk is nog wat respect voor elkaar. Maar gezien beiden hun verschuilen onder het mom van religie lijkt het mij opportuun om beiden gewoon in de extremistische categorie te zetten. Zo lang de partijen religie boven de mens zetten kan men in mijn ogen niet anders dan spreken over religieus extremisme.

Laatst bewerkt:

Je moet je eerder het omgekeerde afvragen, voor vele moderne antisemieten is kritiek op Israël een gemakkelijke vlag om onder te schuilen.*
Case in point: in onze eigen hoofdstad werd ‘Allah! Verbrand de joden! O, Allah!’" gescandeerd (bron) en de VRT laat dan nog een expert laat nuanceren met dat er gerede twijfel kan zijn of men hier wel joden bedoelt, dan wel zionisten (want die mag je wel verbranden, nietwaar?), ...
Daar moet je gewoonweg stevig kritiek op hebben, en het niet gaan vergoelijken omdat sommige mensen niet meer verstand hebben daar meer genuanceerd mee om te gaan.

En sorry, op een bepaald punt ben je verantwoordelijk voor je fouten, of je ze nu bewust of onbewust maakt. Sorry mijnheer agent, ik reed hier onbewust 180 km/h, ik wist niet dat het een bebouwde kom was en geen racecircuit... en dat is hier een mooie analogie want ene klopjacht op Israëlische hooligans organiseren is niet per se veel minder verkeerd dan een klopjacht op joden organiseren. Dergelijk geweld is altijd verkeerd, en je hebt er in onze samenleving als burger het recht niet toe om andere mensen hun paspoort op te vragen, tenzij in een specifiek aantal functies.

*Net zoals kritiek op de Islam vanwege een gebrek aan vrouwenrechten, gewelddadige uitwassen van religieuze extremisten of andere problematische aspecten voor bepaalde extreemrechtse politici een gemakkelijke manier is om kritiek te leveren op bepaalde groepen migranten die traditioneel vaker moslim zijn, in plaats van dat men oprecht bekommerd is om de zaken die men aankaart. Jammer genoeg kunnen apologeten zo oprechte critici ook wegduwen in het extreemrechtse verdomhoekje.

73.5% ongeveer, ja.

Net zoals er ook Palestijnse christenen zijn, maar desondanks komt een groot deel van de sympathie voor de Palestijnse zaak natuurlijk ook wel om dat een groot deel van de Palestijnen moslim zijn.

Ja, dat leert Google me ook.
Maar wat zijn de cijfers voor Maccabi supporters?

Nu zijn we er: was het dan een "jodenjacht" of een "jacht naar maccabi supporters"? Of een "jacht naar Israëli's"?
Een amsterdamse jood zou gewoon zijn of haar nederlands paspoort laten zien, klaar, fijne avond nog.

Zie daar mijn punt over het onderscheid waarin blijkbaar niemand meer geïnteresseerd is.

(wat trouwens niet weg neemt dat niemand het recht heeft om mensen op straat te eisen om hun paspoort te tonen om te checken of ze Israëlisch zijn of niet - laat dat duidelijk zijn)

Ja, dat leert Google me ook.
Maar wat zijn de cijfers voor Maccabi supporters?

Daar zijn geen officiele bronnen of cijfers voor. Waar wel bronnen voor zijn, is hoe racistisch men daar is en hoe extreem men Netanyahu steunt.

Maccabi Tel Aviv is met uitzondering van Beitar Jerusalem de meest racistische club in Israel, en twee seizoenen geleden alleen waren er 65 gerapporteerde racistische incidenten in hun stadion: https://www.nif.org/stories/shared-society-combating-racism/reporting-on-racism-in-soccer/

[...]most of the chanting was directed at Arabs by Jewish fans[...]

In 2014, a group fans reportedly shouted racist slurs in the direction of Mahran Radi, an Arab-Israeli who was then playing for the club. Graffiti was also sprayed around Tel Aviv.

It allegedly said "we don't want Arabs at Maccabi!" and "Radi is dead".

In June, Israel’s “Kicking Out Racism” initiative tried to quantify the amount of racist language used by the fans of various football clubs. They found that Maccabi was second only to Beitar Jerusalem in terms of the quantities witnessed by researchers.

Ze vallen zelfs andere Israeliers aan die protesteren tegen Netanyahu:

While the protests were raging in Jerusalem, in Tel Aviv, a group of young men attacked anti-Netanyahu protesters with batons and broken bottles. Five people were injured as a result. Videos of the attack were widely shared on social media, with users initially assuming La Familia were responsible for the attack. However, it later transpired that the attackers were members of Maccabi Tel Aviv ultra group Maccabi Fanatics.

some of his fellow players had tried to arrange a meeting with the supporters racially abusing him, including team captain and Maccabi Tel Aviv legend Sheran Yeini, who suggested both sides would meet to talk things out.

"A few days later, Yeini came back and told me there's nothing we can do, they just hate Arabs," Radi said.

En dan nog een lokale Hebreeuwse bron (met google translate): https://www.mekomit.co.il/מכבי-תל-אביב-בני-סכנין/

The racist chants in the stands, the fact that in every game against Sakhnin the Fanatics organization (the ultras organization of Maccabi Tel Aviv fans) takes care to equip the fans with a hysterical number of Israeli flags, the persecution of Arab playersin recent yearsand the management's acceptance ofthe fans' manifestations of racism: all these created the club's culture of racism,

Maccabi is the perfect allegory for Zionism. A club that is confident that the whole world is against it, and therefore chooses to defy the rules and do everything, but everything, to win. Including breaking ethics laws.

Lang verhaal kort, er zijn geen officiele cijfers van het aantal Joden onder de Maccabi-fans, maar gelet op al deze anekdotes doorheen de jaren, is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er geen Arabieren onder de fans zitten.
90% van Tel Aviv identificeert zich als Jood, en de fans en club zijn quasi unaniem tegen Arabieren, en de harde kern gaat protesten tegen Netanyahu opbreken en mensen in het ziekenhuis slagen. Maar bon, het zijn maar assumpties uiteindelijk.

Nu zijn we er: was het dan een "jodenjacht" of een "jacht naar maccabi supporters"? Of een "jacht naar Israëli's"?
Een amsterdamse jood zou gewoon zijn of haar nederlands paspoort laten zien, klaar, fijne avond nog.

Zie daar mijn punt over het onderscheid waarin blijkbaar niemand meer geïnteresseerd is.

(wat trouwens niet weg neemt dat niemand het recht heeft om mensen op straat te eisen om hun paspoort te tonen om te checken of ze Israëlisch zijn of niet - laat dat duidelijk zijn)

En jij gelooft zelf dat als iemand daar met Joden krullen zonder Israelisch paspoort met rust zou worden gelaten?
Ten andere het blijft evenzeer racisme/anti-semitisme hoor.

En doet nog minder ter zake vermits de daders op socials het zelf een Jodenjacht noemden.

Op platforms als Snapchat werden vorige week mensen vooraf opgeroepen om naar Amsterdam te komen voor confrontaties. Daarin werd het door sommigen ook een jodenjacht genoemd.

Dus die bliksemafleider heeft weinig bijdrage lijkt me? Zelfs als je alleen een volk viseert en geen geloof.

Daar zijn geen officiele bronnen of cijfers voor. Waar wel bronnen voor zijn, is hoe racistisch men daar is en hoe extreem men Netanyahu steunt.

Maccabi Tel Aviv is met uitzondering van Beitar Jerusalem de meest racistische club in Israel, en twee seizoenen geleden alleen waren er 65 gerapporteerde racistische incidenten in hun stadion: https://www.nif.org/stories/shared-society-combating-racism/reporting-on-racism-in-soccer/

Ze vallen zelfs andere Israeliers aan die protesteren tegen Netanyahu:

En dan nog een lokale Hebreeuwse bron (met google translate): https://www.mekomit.co.il/מכבי-תל-אביב-בני-סכנין/

Lang verhaal kort, er zijn geen officiele cijfers van het aantal Joden onder de Maccabi-fans, maar gelet op al deze anekdotes doorheen de jaren, is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er geen Arabieren onder de fans zitten.
90% van Tel Aviv identificeert zich als Jood, en de fans en club zijn quasi unaniem tegen Arabieren, en de harde kern gaat protesten tegen Netanyahu opbreken en mensen in het ziekenhuis slagen. Maar bon, het zijn maar assumpties uiteindelijk.

En nogmaals. Nu zit je opnieuw de extreme hooligans erbij te halen.
Toon me dan dat het die hooligans waren die geviseerd werden.

Wat jij doet is gewoon wat extreem rechts ook doet. De extremen extrapoleren en projecteren op de gehele groep als bliksemafleider.

Rechtvaardigt dat mensen aanrijden, mensen in het kanaal gooien, mensen bewusteloos slagen, hun paspoort vragen en bij fout antwoord afranselen?

Want dat is allemaal gebeurd hé. Maar daar hoor ik weinig over langs je kant maar wel die focus op wandaden van Maccabi hooligans (en opnieuw dat soort gedrag is ook walgelijk).
Maar waar is het bewijs dat die Jodenjacht als slachtoffers die hooligans had?
Hebben die gezinnen daar ook aan deelgenomen?

Laatst bewerkt:
En jij gelooft zelf dat als iemand daar met Joden krullen zonder Israelisch paspoort met rust zou worden gelaten?
Ten andere het blijft evenzeer racisme/anti-semitisme hoor.

En doet nog minder ter zake vermits de daders op socials het zelf een Jodenjacht noemden.

Dus die bliksemafleider heeft weinig bijdrage lijkt me? Zelfs als je alleen een volk viseert en geen geloof.

Nee hierover zijn we het akkoord. Daarom schreef ik hierboven dat ook de relschoppers in Amsterdam het onderscheid niet maken tussen Israëli's en joden, of maccabi supporters en joden, whatever.

Bewust of onbewust weet ik niet.
Kan zeker bewust zijn, m.a.w. men wil met opzet alle joden aanpakken omwille van de daden van Israël.
Kan ook onbewust zijn, omdat je bij die relschoppers weinig intelligentie zal terug vinden. Dat is dan kwaad zijn o.w.v. acties van Israël en dus joden willen aanvallen omdat ze niet begrijpen dat er een verschil is.

Maccabi fans even dom trouwens. "Arabs", "Palestijnen", "Hamas", allemaal 1 pot nat in die hun kleine hoofdjes. Maar een pro-Palestijnse betoging is geen pro-Hamas betoging. En niet elke "Arab" is Hamas, enz. enz.

Dat is uiteindelijk nog 1 van de meest treurige gevolgen aan de oorlog in Gaza, dat joden die helemaal niks te maken hebben met wat Israël doet plots (weer) te maken krijgen met antisemitisme.

Terug
Bovenaan