Gewelddadige incidenten met pro-Palestijse betogers na voetbalmatch in Amsterdam

Onpopulaire opinie maar als ik vandaag in de krant twee artikels naast elkaar zie over enerzijds het geweld in Amsterdam en anderzijds een artikel dat 70% van de overlijdens in Gaza vrouwen en kinderen zijn en de internationale gemeenschap zo pover reageert… dan vind ik het zeer begrijpelijk dat bij sommige groepen hun potje overkookt.

Vergeet niet dat Rusland aan geen enkele wedstrijd meer mocht deelnemen en van alles werd uitgesloten, maar er wel een dubbele standaard geldt voor Israel.

Ik keur het geweld niet goed, maar ik begrijp de beweegreden. Mea Culpa.

Allee no offense, maar dit is op niks gebaseerd. Ik train in een boksclub waar er kameraden zitten die in de harde kern van Standard vechten. Ken die wereld heus wel meer dan goed.
Dit is wel echt van een andere categorie van hooligansime.

Mocht ge denken dat ik dit random verzin om een punt te maken. Dan verwijs ik naar mn post van twee jaar geleden waar ik dat ook aanhaal.
https://www.beyondgaming.be/threads/hoe-omgaan-met-pesters.10627/post-447047

Mij moet je écht, écht geen lessen geven over hooligan geweld.
Ik ken die wereld van zeer dichtbij.

Wat hier is gebeurd valt daar volledig buiten.

Spreek je je kameraden ooit aan op hun marginale hooliganactiviteiten?

Onpopulaire opinie maar als ik vandaag in de krant twee artikels naast elkaar zie over enerzijds het geweld in Amsterdam en anderzijds een artikel dat 70% van de overlijdens in Gaza vrouwen en kinderen zijn en de internationale gemeenschap zo pover reageert… dan vind ik het zeer begrijpelijk dat bij sommige groepen hun potje overkookt.

Vergeet niet dat Rusland aan geen enkele wedstrijd meer mocht deelnemen en van alles werd uitgesloten, maar er wel een dubbele standaard geldt voor Israel.

Beweegredenen om voor iets wat aan de andere kant van de wereld gebeurt, hier dan onschuldige burgers en gezinnen voor aan te vallen?
Dat gaat er bij mij echt niet in.

Dat je op straat komt en de ambassade van Israël nog aanvalt dat versta ik dan nog.
Maar waarom je als geboren en getogen burger hier met geen enkel rechtstreekse geografische band met een land waar een conflict is dan dit conflict gaat uitwerken op gewelddadige en racistische manier in West-Europa op onschuldige mannen, vrouwen en kinderen... Daar heb ik toch echt geen begrip voor.

Beweegredenen om voor iets wat aan de andere kant van de wereld gebeurt, hier dan onschuldige burgers en gezinnen voor aan te vallen?
Dat gaat er bij mij echt niet in.

Dat je op straat komt en de ambassade van Israël nog aanvalt dat versta ik dan nog.
Maar waarom je als geboren en getogen burger hier met geen enkel rechtstreekse geografische band met een land waar een conflict is dan dit conflict gaat uitwerken op gewelddadige en racistische manier in West-Europa op onschuldige mannen, vrouwen en kinderen... Daar heb ik toch echt geen begrip voor.
Er zijn ook mensen die zich graag gewelddadig uitleven - niet dat ik dat begrijp - en zo'n conflict gewoon als excuus aangrijpen.

Er zijn ook mensen die zich graag gewelddadig uitleven - niet dat ik dat begrijp - en zo'n conflict gewoon als excuus aangrijpen.
Dan moet er gewoon even hard tegen opgetreden worden als tegen ander hooligangeweld. Eender welk excuus in het Midden-Oosten is geen reden om hier te komen vechten.
Nuja dat hard optreden is wel eens een probleem, de gevangenissen zitten vol dus 2 dagen later lopen ze weer vrij rond.

Mag ik het 'logisch' vinden dat er gejaagd werd op de provocerende Maccabifans?
Ge moet al een echte idioot zijn om in een stad waar duizenden mensen van moslimorigine wonen en sympathie hebben met Palestina zo te gaan uitdagen.
Da's zoals een groep Antwerpsupporters die in de wijk het Kiel wat paarse vlaggen en rattenliederen zou gaan zingen. Ge weet wat er dan logischerwijs op volgt...

Ik snap deze reactie niet goed, hoe weet je nu dat die Joodse personen die de voetbalmatch bijwoonden in Amsterdam allemaal pro de oorlog waren? Er bijna wekelijks massa protesten in Israël tegen het regeringsbeleid en hoe ze de oorlog aanpakken, je kan nu toch niet ervan uitgaan dat elke supporter achter het beleid van de IDF staat?

Wel ja, ik snap ook waarom 2 mannen niet hand in hand kunnen lopen door Molenbeek of in buitenwijken van Amsterdam. "Ik begrijp de beweegreden" om het met jouw woorden te zeggen. Maakt dat het ok? Of maakt dat het de fout van homoseksuelen die zo geaard zijn? Kunnen we nu niet gewoon het geweld veroordelen en daar tegen optreden in plaats van er begrip voor op te brengen?

Mag ik het 'logisch' vinden dat er gejaagd werd op de provocerende Maccabifans?
Dat mag gerust.

De verontwaardiging hier gaat vooral over grote groepen allochtone jongeren die op voorhand al afsgesproken hadden om op "Jodenjacht" te gaan en dat stond voor 100% los van de voetbal/Maccabifans. Het was puur antisemtisme, geen alledaags hooliganisme.

Dat mag gerust.

De verontwaardiging hier gaat vooral over grote groepen allochtone jongeren die op voorhand al afsgesproken hadden om op "Jodenjacht" te gaan en dat stond voor 100% los van de voetbal/Maccabifans. Het was puur antisemtisme, geen alledaags hooliganisme.

Dit.

Het mag ook wel eens stoppen met het ontkennen van feiten en fake news te verspreiden.

De autoriteiten bestempelen dit als anti-semitisme en hebben daar goede reden voor.
De aanvallers hebben op voorhand via telegram ed de aanvallen gepland, deze waren niet gericht noch gelieerd aan het gezang (nogal logisch want in filmpjes werd naar paspoorten gevraagd en daar staat, zover ik weet niet op of je die avond deelgenomen hebt aan gezang) én ook gezinnen werden geviseerd.

Zijn we hier nu echt een voetbalwedstrijd in West-Europa aan het vergelijken met op reis gaan naar een dictatoriaal moslim regime dat homo's executeert?

Ik heb hier al veel victim blaming gezien maar deze is toch wel bijna om in te kaderen. Het is redelijk duidelijk dat dit niets met voetbalhooliganisme te maken had maar dat de voetbal gewoon een gelegenheid was voor deze aanvallers om Joden aan te vallen.
Mijn 2de paragraaf staat er omdat onze samenleving ook mensen moet beschermen die niet de beste keuzes maken.

Jij bent diegene die hier "duidelijk" ziet dat het niets met hooliganisme te maken heeft en het enkel gaat om derdegeneratie mensen van vreemde afkomst die niets te maken hebben met Gaza, kwestie van alles in één richting te duwen. Ik ben duidelijk niet de enige die dat enigzins anders ziet.

Hou verder het belerend vingertje toch maar voor je marginale kennissen, die lijken daar meer nood aan te hebben.
En dan zeggen dat je als gematigde supporter maar moet thuis blijven?
Wie zegt ten eerste al dat die mensen wisten dat dit kon gebeuren. Was er en negatief reisadvies?
Nee hoor:

Als de veiligheidsdiensten het al zo inschatten waarom zou je hier dan de supporters verwijten dat ze naar voetbal komen kijken?
Ik verwijt ze dat niet, je mag lomp zijn, maar zoals anderen aanhalen ligt het er toch wel redelijk dik op dat dit kan gebeuren. Je zou zelfs zeggen dat het zeer waarschijnlijk is. Ik vind niet dat wat veiligheidsdiensten zeggen het evangelie is. Overigens lees ik ondertussen dat de Mossad al aanwijzingen had dat het misschien niet veilig was.
En ten tweede, is dat het West-Europa waar we naar toe gaan?
"Blijf maar thuis als Jood want het kan zijn dat je omwille van je geloof in de koude grachten gegooid wordt en in elkaar getimmerd wordt."
Ik leef in het West-Europa zoals het is, niet hetgene dat ik graag zou hebben. Moest ik voetbal sowieso al geen sport voor uitschot vinden, zou ik zeker niet met een club die een harde kern van supporters heeft die al eens een Arabier in elkaar slaan, of zingen over Gaza, afzakken naar een land waar een moslimminderheid (met genoeg criminele elementen) niet met harde hand en kogels onder de knoet wordt gehouden. Dit alles tijdens een lopend conflict waar je land zowat de baarlijke duivel is in de Arabische wereld.

Ik vind het toch wel echt niet te geloven hoe bepaalde mensen (ik spreek nu niet specifiek over jou) 3 weken geleden wél het woord racisme gebruikte toen een oud vrouwtje tijdens het slotdebat op de VRT de link legde tussen vreemdelingen en criminaliteit.
Maar nu mensen in elkaar getimmerd worden omwille van hun afkomst én hun paspoort zelfs gevraagd wordt, dit dan onder de mat geveegd wordt door diezelfde posters en/of "likers" als "gewoon hooliganisme" of dat de discussie verlegd wordt naar degenen die er iets van durven te zeggen want de enige drijfveer daarvan kan blijkbaar alleen racisme zijn.
Eerlijk gezegd kan die postgeschiedenis me gestolen worden, ik vind dat je hier vooringenomen bent, zo simpel is het. Ik heb geen sympathie voor eender welke strekking marginalen die daar komt vechten, voor mijn part schieten ze erop, maar dit kaderen alsof het enkel antisemitisme is tegen de arme Joden lijkt me de waarheid oneer aandoen, dat is alles.

Het stoort me dan ook hoe dit door sommigen eenzijdig wordt behandeld op die manier, en het mensen die misschien niet enkel die simpele verklaring geloven worden weggezet als apologeten of victim-blaimers. Dat dan o.a. door mensen die zelf beginnen met: "wat deden die Palestijnse vlaggen daar ook". Als je dit leest is het toch wel enigzins complexer dan de brave Maccabisupporters die met voorbedachte raden werden aangevallen:

Overigens vind ik de Israëlische overheid napraten wanneer die het over pogroms hebben ook een beetje gekleurd.

Ik begrijp niet zo goed dat die supporters mochten afreizen naar Amsterdam. België heeft hun interland verplaatst naar Hongarije, zonder supporters en hier gaan ze ze gewoon toelaten. Wat het gedrag in beide richtingen totaal niet goedpraat, maar ik vind het niet echt logisch. Zeker in een stad als Amsterdam.

Een waarschijnlijk even onpopulaire cijfermatige analyse van een "onpopulaire opinie"...

Misschien het eens pedagogisch trachten te formuleren: maar hoe lees jij die 70%?
Want de cijfermens in mij leest die titel eigenlijk héél anders dan hoe velen ongetwijfeld die headline lezen (en ik zal het hier buiten de spoilertag ook maar eens benadrukken: ja, al die doden zijn héél erg erg, zeker en vast de kinderen) en acht de pers in deze dus ook gewoon op het randje van sensatiezoekend.

70% van de overlijdens in Gaza zijn vrouwen kinderen vermelden (ook in de pers) zonder verdere toelichting, ... dat is een titel gericht op mensen hun gevoelens te laten overkoken en de pers (toch het VRT artikel, de BBC deed het beter) reflecteert hier onvoldoende kritisch over.

Laten we beginnen (nogmaals) met élke dode valt te betreuren, zeker kinderen, maar ook vrouwen én mannen, ik ben geen onmens.

Gegeven de demografie van de jonge regio (ruim 1/3 zijn kinderen, +/- 44% jonger dan 14 jaar volgens CIA Factbook)
en een normale verdeling onder de geslachten (50 /50) is die 70% ongeveer wat je zou verwachten wanneer er véél burgerdoden vallen (want 50% vrouwen + 44% van 50% jongens uit de mannen = 72%). Ik kan me misrekenen en sta open voor correcties maar in mijn ogen is dit dus feitelijk gewoon de "verwachte" data die iets duidelijk maken wat we al wisten: namelijk een herformulering van het feit dat Israël onvoldoende of eerlijk gezegd gewoonweg quasi niet het verschil maakt (of kan maken) tussen strijdende partijen en burgers (BBC gaf dat nog aan, VRT niet) maar dan in een vorm van een headline die de emoties nog extra bespeelt want "vrouwen en kinderen sterven!" (lees de meest kwetsbaren).

In een ideale wereld zijn er géén oorlog of voetbalhooliganisme en nog een resem andere dingen niet.
In een betere wereld dan de onze, vallen er in een oorlog geen burgerslachtoffers en zeker niet zoveel, en sterven er al helemaal geen kinderen niet om oorlog, niet om wat voor reden dan ook.
In onze realiteit leert die titel ons niets nieuws, maar legt ze bewust de focus op vrouwen en kinderen die sterven, again héél héél erg, maar niet de kern van het debat hier.

1. Voor het conflict in Israël en het Midden-Oosten, en o.a. het probleem van strijden tegen een guerilla-verzet/terreurbeweging met zo weinig mogelijk burgerdoden, is er een aparte thread.
  2. Voor het impliciete seksisme dat mannelijke doden minder erg zijn dan vrouwen (over kinderen zal iedereen het wel eens zijn) is er ook een andere aparte thread

Wil jij of iemand anders op één van die laatste aspecten (Israël versus Hamas, of seksisme man versus vrouw) reageren, stel ik voor dat je me in één van die twee threads quote.

Amsterdam ligt vér genoeg van het Midden-Oosten.

Rusland was overduidelijk de aggressor in het conflict met Oekraïne in 2022. In het conflict tussen Israël en Palestina is dat minder éénduidig te stellen, velen wijzen erop dat je 7 oktober 2023 niet in een vacuüm mag bekijken, prima: maar Israël was op dat specifieke moment wél niet de aggressor, ze hebben gewoon véél harder teruggeslagen en je kan Israël verwijten buitenproportioneel te reageren, je kan oproepen tot een boycot voor mijn part... maar again: een andere thread voor die discussie en het verrechtvaardigd géén geweld in een West-Europese hoofdstad.

Overigens keur ik het geweld af, én begrijp ik de beweegreden slechts voor een deel, want mij begrip stopt van zodra andere mensen de klik maken dat ze tot geweld mogen overgaan naar aanleiding van louter verbale provocaties.

Dit hoeft geen fake nieuws te zijn, maar het is ook niet zwart wit en kan dus gewoon inhoudelijk besproken worden hier
Mijn 2de paragraaf staat er omdat onze samenleving ook mensen moet beschermen die niet de beste keuzes maken.

Jij bent diegene die hier "duidelijk" ziet dat het niets met hooliganisme te maken heeft en het enkel gaat om derdegeneratie mensen van vreemde afkomst die niets te maken hebben met Gaza, kwestie van alles in één richting te duwen. Ik ben duidelijk niet de enige die dat enigzins anders ziet.

Het is natuurlijk niet omdat je met meer dan één bent dat je gelijkt hebt.
Overigens opnieuw : de autoriteiten zelf benoemen dit als een anti-semitistische aanval.
Dat het over migranten gaat die aanvallen gaan we nu toch ook niet plots beginnen ontkennen?

Hou verder het belerend vingertje toch maar voor je marginale kennissen, die lijken daar meer nood aan te hebben.

Ik zal in m'n privé-leven wel doen wat ik zelf het beste acht.

Ik verwijt ze dat niet, je mag lomp zijn, maar zoals anderen aanhalen ligt het er toch wel redelijk dik op dat dit kan gebeuren. Je zou zelfs zeggen dat het zeer waarschijnlijk is. Ik vind niet dat wat veiligheidsdiensten zeggen het evangelie is. Overigens lees ik ondertussen dat de Mossad al aanwijzingen had dat het misschien niet veilig was.

Nope, ik heb je de link gegeven dat de diensten in NL het niet als een risico zagen.
Dus gewoon fake news dat je hier zegt dat de supporters en gezinnen die kwamen dat maar hadden moeten weten.
Ten andere, ik zou als buitenlander verwachten dat ik in een West-Europees land niet aangevallen ga worden omwille van m'n geloof of afkomst.
Ik vind dat dat nu geen al te hoge lat is om te leggen in 2024

Ik leef in het West-Europa zoals het is, niet hetgene dat ik graag zou hebben.

Wat is dat voor een argument?
Dan moeten vrouwen zich in de groot steden ook niet meer alleen op straat begeven of zich niet te verhullend aankleden want ja de realiteit is dat ze dan lastig gevallen worden.

Moest ik voetbal sowieso al geen sport voor uitschot vinden, zou ik zeker niet met een club die een harde kern van supporters heeft die al eens een Arabier in elkaar slaan, of zingen over Gaza, afzakken naar een land waar een moslimminderheid (met genoeg criminele elementen) niet met harde hand en kogels onder de knoet wordt gehouden. Dit alles tijdens een lopend conflict waar je land zowat de baarlijke duivel is in de Arabische wereld.

Opnieuw, er was geen reden om te denken dat dit ging gebeuren.
En opnieuw: je moet als gezin toch nog naar het voetbal kunnen gaan zonder dat groepjes al op voorhand beslissen om je aan te vallen op basis van je geloof of afkomst.
Eerlijk gezegd kan die postgeschiedenis me gestolen worden, ik vind dat je hier vooringenomen bent, zo simpel is het. Ik heb geen sympathie voor eender welke strekking marginalen die daar komt vechten, voor mijn part schieten ze erop, maar dit kaderen alsof het enkel antisemitisme is tegen de arme Joden lijkt me de waarheid oneer aandoen, dat is alles.

Nee hoor. Er waren zeker Israëlishe hooligans die te ver gingen.
Dat heb ik overigens ook zo al gezegd, maar goed dan doe ik het nog eens.
Maar opnieuw dat was niet de aanleiding voor deze nachtelijke jacht op mensen.

Het stoort me dan ook hoe dit door sommigen eenzijdig wordt behandeld op die manier, en het mensen die misschien niet enkel die simpele verklaring geloven worden weggezet als apologeten of victim-blaimers. Dat dan o.a. door mensen die zelf beginnen met: "wat deden die Palestijnse vlaggen daar ook".

Nope. Van mij mogen die vlaggen daar hangen gewoon hoor.
Die aftrekken en verbranden was pure provocatie
Maar opnieuw dat staat los van de anti-semitische aanvallen op mensen die daar niets mee te maken hadden.

Als je dit leest is het toch wel enigzins complexer dan de brave Maccabisupporters die met voorbedachte raden werden aangevallen:

Overigens vind ik de Israëlische overheid napraten wanneer die het over pogroms hebben ook een beetje gekleurd.

Ik voel niet de nood om de Israëlische overheid na te praten hoor.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zo goed dat die supporters mochten afreizen naar Amsterdam. België heeft hun interland verplaatst naar Hongarije, zonder supporters en hier gaan ze ze gewoon toelaten. Wat het gedrag in beide richtingen totaal niet goedpraat, maar ik vind het niet echt logisch. Zeker in een stad als Amsterdam.
Wilders wou vermoedelijk wel een statement maken.

Een Nederlandse stad of wat bedoel je?

Denk je trouwens dat er ook geen Nederlanders tussen die Maccabi fans zaten?
Als Galatasaray speelt tegen Genk zitten in het uitvak ook niet enkel Turken die uit Turkije zijn afgekomen.

Een Nederlandse stad of wat bedoel je?

Denk je trouwens dat er ook geen Nederlanders tussen die Maccabi fans zaten?
Als Galatasaray speelt tegen Genk zitten in het uitvak ook niet enkel Turken die uit Turkije zijn afgekomen.
Ik bedoel dat Amsterdam sowieso al zeer multicultureel is en er ook al genoeg pro-Palestijnse betogingen zijn geweest.

Dit.

Het mag ook wel eens stoppen met het ontkennen van feiten en fake news te verspreiden.

De autoriteiten bestempelen dit als anti-semitisme en hebben daar goede reden voor.
De aanvallers hebben op voorhand via telegram ed de aanvallen gepland, deze waren niet gericht noch gelieerd aan het gezang (nogal logisch want in filmpjes werd naar paspoorten gevraagd en daar staat, zover ik weet niet op of je die avond deelgenomen hebt aan gezang) én ook gezinnen werden geviseerd.
Niet om het goed te praten, maar uw tijdlijn zit fout. Op woensdagavond werden al anti-Palestijnse dingen geroepen, verbrand etc... in het centrum van Amsterdam. Daar waren taxichauffeurs bij betrokken. Vermoedelijk taxichauffeurs die nadien in Telegramgroepen hebben opgeroepen om op "jodenjacht" te gaan.
Dus neen, de Marokkaanse jongeren of moslims tout court in Amsterdam waren niet al dagenlang van plan om joodse supporters aan te vallen. Dat is er pas gekomen na provocatie van Maccabi'fans' op woensdag.

Ik leef in het West-Europa zoals het is, niet hetgene dat ik graag zou hebben. Moest ik voetbal sowieso al geen sport voor uitschot vinden, zou ik zeker niet met een club die een harde kern van supporters heeft die al eens een Arabier in elkaar slaan, of zingen over Gaza, afzakken naar een land waar een moslimminderheid (met genoeg criminele elementen) niet met harde hand en kogels onder de knoet wordt gehouden. Dit alles tijdens een lopend conflict waar je land zowat de baarlijke duivel is in de Arabische wereld.

Dit is zo'n foute opinie op meerdere vlakken...
  1. Mensen labelen als "uitschot" op basis van een nog relatief brave hobby:
    Ik vind voetbal ook écht geen toffe sport: saaie regels, langdradig, aanstelgedrag dat onvoldoende kordaat afgestraft wordt (een schwalbe zou bij mij gewoon rood worden, niet geel)... ik drijf zelfs regelmatig de spot met m'n schoonbroer die voor een rode lantaarn club supportert - terwijl dat eigenlijk ook iets charmant heeft, en beter is dan de zoveelste successupporter - maar "[Whatever] is een hobby voor uitschot" vind ik eigenlijk gewoon een zwaar ongepaste opinie, toch zeker als het gaat om iets als voetbal, waar aan het einde van de dag ook veel fatsoenlijke mensen tussen zitten.
    Deel van "volwassen" worden of gewoonweg empathie naar uw medemens is wat mij betreft toch wat meer respect voor wat andere mensen graag doen en waar ze niemand anders kwaad mee doen:
    "Oh, gij houdt van bordspellen? Is dat nog wel iets voor volwassenen?"
    "Oh, gij speelt graag Nintendo? Is dat ook niet asociaal en voor kleine kinderen?"
    "Oh, gij gaat kickboksen? Is dat geen agressieve/gevaarlijke hobby?"
    ...

Behalve in zaken zoals motorcross in natuurgebieden of andere ongepaste tijd/plaatsen voor bepaalde hobby's, wat dan nog eerder een discussie is over tijd en plaats, live en let live denk ik dan. Ik luister ook niet graag naar de muziek van Metejoor, maar ik ga mensen die naar zijn optredens gaan ook niet bestempelen als "uitschot" omdat het mijn ding niet is.

Echter vrij zeker als ik bepaalde groepen hier op basis van bepaalde andere hobby's, laat staan andere overtuigingen dan sport als "uitschot" gaan labelen, dan ben ik vrij zeker dat dat niet zou passeren. Terwijl nota bene bepaalde overtuigingen véél verder gaan qua impact op het leven (en deze rellen zijn daar een voorbeeld van) dan wat plezier zoeken in het leven.

2. Capitulatie wat betreft onze grootsteden, want "het is zoals het is":
    Dit is een politiek forum, dus net om een discussie over wat we graag anders zouden hebben in plaats van hoe het nu is.
    Hoe zien wij idealiter het bestuur in ons land/regio en dus ook onze steden.
    En ik zou zelf alvast graag een beleid zien waarbij we er ons niet bij neerleggen dat er in onze West-Europse hoofdsteden no-go zones zijn, niet voor joden, niet voor homoseksuelen, en for that matter ook niet voor Arabieren of moslims, zelfs al is dat voor die eerste groepen nu dus wel effectief zo. Ik wens voor de duidelijkheid géén moslimminderheid met harde hand en kogels onder de knoet te houden.
    Een harde hand (en liefst zonder kogels tenzij het niet anders kan) tegen criminelen liefst wel eigenlijk, geen fan van een softe aanpak op dat vlak, toch niet bij geweldplegers.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan