Auto geweigerd te helpen

Veel carrosiers werken enkel nog voor andere garage's, als die dan rechtstreeks zouden werken aan auto's die bij hun "klant" op garage gaat komt daar vaak zever van. (die zal ook dat niet zomaar toegeven, om die zever ook te vermijden.)

Zijn ook carrosiers die enkel full respray's of grote projecten doen. Zijn er ook die Honda's,subaru's en mercedes Vito's weigeren. (dun plaatwerk, en een vito rot weg waar je bijstaat)

Talloze redenen waarom je een klant kan weigeren,
Ikzelf hou vooral van spreuken zoals "Op een werf van 500€ kan ik er geen 1000€ verdienen." Of "ik werk liever voor klanten die het niet zelf moeten betalen" Helaas verbied mijn opvoeding mij om zo'n uitspraken te doen :scream:
 
Talloze redenen waarom je een klant kan weigeren,
Ikzelf hou vooral van spreuken zoals "Op een werf van 500€ kan ik er geen 1000€ verdienen." Of "ik werk liever voor klanten die het niet zelf moeten betalen" Helaas verbied mijn opvoeding mij om zo'n uitspraken te doen :scream:
Die moet ik onthouden, zijn wel goeikes :p

@soulreaper
Wat jij beschrijft is meer en meer schering en inslag aan het worden in alle sectoren. Kleine projecten, te kleine winst op te pakken en gewoon een overmaat aan werk is de reden. Geen enkele aannemer die bij ons geweest is doet nog kleine projectjes. En voor grote projecten moet je niet meer rekenen om dit jaar te kunnen starten. Kleine dingen aan uw huis ben je bijna genoodzaakt het zelf te doen of te laten zoals het is. Collega heeft chape op zijn zolder laten leggen en heeft bijna evenveel betaald als dat ik voor heel mijn huis betaald heb, en de zolder was daar bij. Was de enige die het zag zitten om het te doen.

Mijn dokter, tandarts, kinesist en dierenarts kan je enkel nog bij als bestaande klant en is veelal volboekt.
Onderhoud bij mijn garage is minstens al 3 weken verder. Carrosserie is 2 maanden wachten.
 
Ik snap het van sommige beroepen, en dat is mijn punt niet. Mijn punt is gewoon dat hij mij heeft zitten afblaffen. Als hij ook zo tegen zijn andere zogezegde klanten blaft, dan kan ik het geloven, dat er geen kat staat.

Mijn gewone garagist is gespecialiseerd in porsche, bmw, en mercedes. Wat er daar staat aan te schuiven, ik zou het niet willen betalen. Kon hij gerust tegen mij ook gezegd hebben, uw roestbak is te oud, ik begin er niet aan. Ik heb ondertussen al 3 bedrijven aan de telefoon gehad, en allemaal hadden ze geen enkel probleem om te kijken. Enkel het zomerverlof kon roet in het eten gooien.

Laswerk aan een (oude) wagen is vaak geen leuk werkje en er komt enige ervaring en kennis bij bij te kijken. Vakmensen kunnen zich hierbij onderscheiden: Moeilijk bereikbare plaatsen soms en het koetswerk is vaak in minder goede staat waardoor het moeilijk last. Maar dit ter zijde.

Als ik zo even lees heb ik toch enkele bedenkingen:

In vind het namelijk opmerkelijk dat de topic starter eerder verontwaardigd is over het feit dat een andere garage/carrosserie geen nieuwe klant wil aannemen, dan zijn eigen vertrouwde garage het werk niet wil uitvoeren. Waarschijnlijk dan nog voor een “beu” werkje. Uiteraard weet ik niet welke werkzaamheden er precies moeten gebeuren. In het geval een paneel moet gelakt worden kan ik dat nog enigszins begrijpen van zijn gebruikelijke garagist, als er enkel maar aan een niet esthetisch onderdeel moet gelast worden minder (bodemplaat, binnenzijde wielkast,...). In dat geval zou het ook kunnen zijn dat zijn garage er zich ook van af wil maken? En hebben ze dan zelf geen onderaanneming achter de hand? Gebeurd nochtans geregeld: Lakwerk, chassis richten, spuitvrij uitdeuken, gelijmde voorruiten, speciale diagnoses, revisie van injectoren of injectiepompen enz...)

Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar ik denk niet dat iedereen zomaar verplicht is van iemand als klant te nemen. De relatie aangaan tussen klant en onderneming is met wederzijdse toestemming. (Uitgezonderd bijzondere situaties)

Wat de trigger is van het gedrag van de garagist/carrosserie, daar hebben we het raden naar. Wil die geen moeilijke werken meer? Is die het beu om tijd te verliezen aan het maken van offertes die naar zijn aanvoelen maar al te vaak tot niks leiden? Misschien wil die gewoon afbouwen of stoppen? Dan moet die toch ooit eens ophouden met klanten aannemen?

De garagist/carrosserieis (in dit geval) jou niet verplicht te helpen. Voor zo‘n dingen is er geen instantie waar je klacht kan voor indienen. Het feit dat je nog maar het idee hebt om het daarvoor te doen is even opmerkelijk...
 
Tis ook iets dat langs 2 kanten moet komen.

Enerzijds moet hij u niet zo afblaffen, je kunt ook iemand afwimpelen door beleefd te blijven:
voorbeelden: 'Sorry, maar in de eerste maanden geen tijd' of 'Sorry, Geen ervaring met dat merk' of 'sorry, zo'n kleine zaken doe ik niet' ..
Meer dan dat zou dat niet moeten zijn.

Maar anderzijds zelf zou ik ook geen klacht indienen tegen hem of iets dergelijks. Ik zou hem gewoon afraden bij andere personen als ze gelijkaardige vraag stellen aan me.
 
Terug
Bovenaan