Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Dat is inderdaad gelijkaardig aan de traditionele sitcom die ook allerlei retentietechnieken gebruikt zoals de "will they, won't they" dynamiek van het centrale heteroseksuele koppel. Ook een huizenhoog cliché natuurlijk, maar je ziet mij dat niet als argument gebruiken om te argumenteren tegen de inclusie van heteroseksuele koppels.
What a curveball.

Wie is tegen de inclusie van LGBTQ?
Ik heb letterlijk gezegd dat ik geen problemen heb met LGBTQ karakters. Enkel tegen misrepresentatie ervan. En dat mag je buiten aantal ook nog verruimen naar hoe ze voorgesteld worden, cliché stereotypen waar het hun karakter bepaald moet niet (om wederom te verwijzen naar @Carrion zijn post hierboven).

What a curveball.

Wie is tegen de inclusie van LGBTQ?
Ik heb letterlijk gezegd dat ik geen problemen heb met LGBTQ karakters. Enkel tegen misrepresentatie ervan. En dat mag je buiten aantal ook nog verruimen naar hoe ze voorgesteld worden, cliché stereotypen waar het hun karakter bepaald moet niet (om wederom te verwijzen naar @Carrion zijn post hierboven).
Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat je een probleem hebt met een slecht script. Maar dat is niet uniek voor LGBT personages en treft hetero personages net zo goed. Alsof een LGBT personage enkel aan een show mag toegevoegd worden indien hij of zij goed geschreven is, dat is toch helemaal geen legitiem punt. Hier ga je gewoon weer uit van een heteronormatief standpunt waarbij er extra voorwaarden worden opgelegd aan LGBT personages om te mogen deelnemen.

Wat dus deels overeenkomt met mijn stelling van hierboven. Ik had het op hoe bepaalde dingen impact hebben op artistieke vrijheid, maar zal inderdaad ook wel impact hebben op commerciële beslissingen.
Ik doelde eerder dat het niet alleen de filmsector zich hier schuldig aan maakt. Dat eigenlijk het overgrote deel van die wijzigingen door druk uit het #woke kamp ingegeven zijn uit financieel gewin.

Wat je eigenlijk wil zeggen, is dat je een probleem hebt met een slecht script. Maar dat is niet uniek voor LGBT personages en treft hetero personages net zo goed. Alsof een LGBT personage enkel aan een show mag toegevoegd worden indien hij of zij goed geschreven is, dat is toch helemaal geen legitiem punt. Hier ga je gewoon weer uit van een heteronormatief standpunt waarbij er extra voorwaarden worden opgelegd aan LGBT personages om te mogen deelnemen.
Maar dat zegt hij toch nergens dat er extra voorwaarden aan opgelegd worden? Het probleem met sommige lgbt-personages is dat elke seconde dat ze in beeld zijn het duidelijk gemaakt moet worden dat ze niet hetero zijn. Natuurlijk zijn er ontelbare hetero personages die ruk geschreven zijn, maar die zijn dan niet op hetzelfde moment continu bezig om hun geaardheid naar voor te schuiven.

Ik denk dat kritiek op lgbt-personages vaak iets te serieus of te ver uit context wordt getrokken. Maar als een lgbt-personage slecht geschreven is en tegelijk een afschuwelijke sterotypering is komt er voor beiden kritiek. Net zoals er op slecht geschreven hetero personages bakken kritiek komt.

Nee, totaal niet. Dat zeg ik ook NERGENS!
Waar ik problemen mee heb, zoals ik eerder al gezegd heb, is de overrepresentatie omwillen van bepaalde redenen (of die nu marketing, commerciëel, ... zijn maakt niet uit) en ze er gewoon die karakters indumpen.

Bij Sex Education (jouw voorbeeld) stoorde dit niet, omdat dit ook de insteek van de serie was.
Riverdale (ook jouw voorbeeld) met momenten wel omdat het zo geforceerd opgelegd werd.
Batwoman was problematisch, maar daar was het in't algemeen een slecht script.
Sense8 bijvoorbeeld werd het er onnatuurlijk bij betrokken en ook weer in overmaat.

En voor er weer iemand komt klagen dat overrepresentatie niet gebeurt:
Where We Are on TV - GLAAD (For over 30 years, GLAAD has been at the forefront of cultural change, accelerating acceptance for the LGBTQ community.) ==> Of the 879 regular characters scheduled to appear on broadcast scripted primetime television this season, 90 (10.2 percent) are LGBTQ.

Nee, totaal niet. Dat zeg ik ook NERGENS!
Waar ik problemen mee heb, zoals ik eerder al gezegd heb, is de overrepresentatie omwillen van bepaalde redenen (of die nu marketing, commerciëel, ... zijn maakt niet uit) en ze er gewoon die karakters indumpen.

Bij Sex Education (jouw voorbeeld) stoorde dit niet, omdat dit ook de insteek van de serie was.
Riverdale (ook jouw voorbeeld) met momenten wel omdat het zo geforceerd opgelegd werd.
Batwoman was problematisch, maar daar was het in't algemeen een slecht script.
Sense8 bijvoorbeeld werd het er onnatuurlijk bij betrokken en ook weer in overmaat.

Where We Are on TV - GLAAD (For over 30 years, GLAAD has been at the forefront of cultural change, accelerating acceptance for the LGBTQ community.) ==> Of the 879 regular characters scheduled to appear on broadcast scripted primetime television this season, 90 (10.2 percent) are LGBTQ.
Dat is dan toch een redenering die altijd zal inspelen op uw confirmation bias. Als een personage slecht geschreven is (of om het met uw woorden te zeggen, in de serie 'gedumpt' wordt) dan gebeurt dit zogezegd omwille van commerciële redenen. Maar als een heteroseksueel personage slecht geschreven is, dan zeggen we enkel dat de schrijvers incompetent zijn en schrijven we dit niet toe aan andere beweegredenen. Dat vind ik toch een scheve manier om naar het hele gebeuren te kijken.

En Riverdale...ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het aantal LGBT personages in de show ervoor zorgt dat het verhaal onrealistisch aanvoelt. Daar gebeuren zoveel waanzinnige en inconsistente zaken dat het feit dat er 5 of 6 LGBT personages zijn toch wel het minst onrealistische van heel de show is. Nu goed, bij Riverdale ben ik ergens halverwege seizoen 3 afgehaakt. Batwoman of Sense8 heb ik zelf nooit gezien.

Interessante studie maar daar zit wel veel meer informatie in verborgen dan enkel het feit dat 6% van Amerikaanse volwassenen zich als LGBT identificeert. Zeker als je naar de verdeling per generaties kijkt, zie je enkele hoopvolle zaken voor de toekomst en trieste zaken uit het verleden die nogmaals het belang van inclusiviteit en representatie in de media onderstrepen.

18-23: 17.2%
24-39: 9.5%
40-55: 4.0%
56-74: 2.1%
74+: 1.2%

Generaties die opgroeiden in een heteronormatieve samenleving zijn grotendeels heteroseksueel. En wat zien we? Jongere generaties die al van jongs af aan toegang hebben tot het internet, ervaringen kunnen delen met met lotgenoten online en die, jawel, positieve rolmodellen zien op TV, zijn veel meer geneigd om zichzelf als LGBT te identificeren.

Het artikel concludeert vervolgens dat het getal van 6% een serieuze onderschatting van de werkelijke populatie zou kunnen zijn door het feit dat oudere generaties zich nooit comfortabel hebben gevoeld om, om het cru te stellen, uit de kast te komen.

The pronounced generational differences raise questions about whether higher LGBT identification in younger than older Americans reflects a true shift in sexual orientation, or if it merely reflects a greater willingness of younger people to identify as LGBT. To the extent it reflects older Americans not wanting to acknowledge an LGBT orientation, the Gallup estimates may underestimate the actual population prevalence of it.

De werkelijke populatie LGBT zou binnen enkele decennia dus wel eens een veelvoud van die 6% kunnen zijn, afgaande op de trend die we bij opeenvolgende generaties zien. En als je je nu al stoort aan die TV representatie van 10.2%, dan gaat dat er niet op verbeteren als je ziet dat het percentage personen dat zich als LGBT identificeert bij Gen Z bijna dubbel zo hoog is.

Dat is dan toch een redenering die altijd zal inspelen op uw confirmation bias. Als een personage slecht geschreven is (of om het met uw woorden te zeggen, in de serie 'gedumpt' wordt) dan gebeurt dit zogezegd omwille van commerciële redenen. Maar als een heteroseksueel personage slecht geschreven is, dan zeggen we enkel dat de schrijvers incompetent zijn en schrijven we dit niet toe aan andere beweegredenen. Dat vind ik toch een scheve manier om naar het hele gebeuren te kijken.

En Riverdale...ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het aantal LGBT personages in de show ervoor zorgt dat het verhaal onrealistisch aanvoelt. Daar gebeuren zoveel waanzinnige en inconsistente zaken dat het feit dat er 5 of 6 LGBT personages zijn toch wel het minst onrealistische van heel de show is. Nu goed, bij Riverdale ben ik ergens halverwege seizoen 3 afgehaakt. Batwoman of Sense8 heb ik zelf nooit gezien.
Maar confirmation bias speelt langs 2 kanten mee. Waar je denkt dat ik enkel dat zie, zie jij het totaal niet. De waarheid zal dus mogelijks ergens in het midden liggen.

Je kan toch niet ontkennen dat veel stations gedreven worden door hun diversiteits-policy en niet door wat er echt telt; de serie/film?
Dana Walden van Disney heeft het zelfs al toegegeven in een panel gesprek:
En dit is de policy:

Hetzelfde zie je ook op andere vlakken. Kevin Feige heeft al toegegeven dat ze Doctor Strange toch geen roll in WandaVision gegeven hebben omdat:
Some people might say, ‘Oh, it would’ve been so cool to see Dr. Strange,’” says Feige. “But it would have taken away from Wanda, which is what we didn’t want to do. We didn’t want the end of the show to be commoditized to go to the next movie — here’s the white guy, ‘Let me show you how power works.’

En dat zie je in de rest van MCU ook, ze herschrijven backstories en storylines om aan de nieuwe, inclusieve narrative te voldoen. Is al op veel vlakken gebeurd, maar is het duidelijkste in Eternals. Daar hebben ze 2 genderswaps gedaan en iemand homo gemaakt om aan de policy te voldoen. Wat is er mis met dan gewoon nieuwe karakters te schrijven? Dit lijkt zo een luie oplossing om alles toch maar inclusief te maken. Waarom bestaande karakters opeens herschrijven i.p.v. met nieuwe af te komen?

En dat merk je aan een hoop karakters, dat er last-minute changes zijn om toch maar aan de diversity policy te voldoen. En dat voel je ook als kijker.

Is dat echt waar we naartoe willen? Dat een diversity policy bepaalt wat er gemaakt of uitgezonden wordt; of zelfs wat een goeie serie is? Er is al letterlijk toegegeven dat goeie scripts geen kans krijgen omdat ze er niet aan voldoen. Er is al aangetoont dat er wijzigingen gebeuren omdat ze er niet aan voldoen. Je hebt zelf ook al aangegeven dat het belangrijkste is dat men kwaliteit aflevert, ongeacht van geaardheid/geslacht/gender/huidskleur/... dus dan mag toch aangekaart worden als dat blijkbaar een drijfreden is of iets effectief gemaakt of uitgezonden wordt.
Interessante studie maar daar zit wel veel meer informatie in verborgen dan enkel het feit dat 6% van Amerikaanse volwassenen zich als LGBT identificeert. Zeker als je naar de verdeling per generaties kijkt, zie je enkele hoopvolle zaken voor de toekomst en trieste zaken uit het verleden die nogmaals het belang van inclusiviteit en representatie in de media onderstrepen.

Generaties die opgroeiden in een heteronormatieve samenleving zijn grotendeels heteroseksueel. En wat zien we? Jongere generaties die al van jongs af aan toegang hebben tot het internet, ervaringen kunnen delen met met lotgenoten online en die, jawel, positieve rolmodellen zien op TV, zijn veel meer geneigd om zichzelf als LGBT te identificeren.

Het artikel concludeert vervolgens dat het getal van 6% een serieuze onderschatting van de werkelijke populatie zou kunnen zijn door het feit dat oudere generaties zich nooit comfortabel hebben gevoeld om, om het cru te stellen, uit de kast te komen.

De werkelijke populatie LGBT zou binnen enkele decennia dus wel eens een veelvoud van die 6% kunnen zijn, afgaande op de trend die we bij opeenvolgende generaties zien. En als je je nu al stoort aan die TV representatie van 10.2%, dan gaat dat er niet op verbeteren als je ziet dat het percentage personen dat zich als LGBT identificeert bij Gen Z bijna dubbel zo hoog is.
En hier zie je mooi jouw confirmation bias ;)
Jij gaat er vanuit dat doordat men opgroeide in een heteronormatieve samenleving dat men daardoor grotendeels hetero is.
Jij gaat er vanuit dat personen hun sexuele voorkeuren vaststaan en niet veranderen met de tijd/levenservaring/personen die je leert kennen. Ik ken eerlijk gezegd toch een aantal mensen die in hun jongere jaren zich als biseksueel zouden identificaren maar momenteel als hetero. Wat ze vroeger de "experimentele fase" noemden.
Het omgekeerde ook, mensen die pas op latere leeftijd uit de kast gekomen zijn. Een goede vriend van mij bijvoorbeeld, en die zegt zelf ook dat hij vroeger nooit aangetrokken was tot mannen en een aantal relaties met vrouwen gehad heeft (liefdevol en niet geforceerd of opgedrongen door de maatschappij). Pas toen hij zijn huidige partner leerde kennen, heeft hij voor de eerste keer in zijn leven een relatie met een man overwogen. Vroeger zou hij zich dus als hetero geïdentificeerd hebben, nu als homo. Voor jou misschien bi, maar voor hem en mij is dit veranderd wanneer hij de juiste persoon leren kennen heeft ;)

Verder zeg je dat het artikel concludeert met iets dat zou kunnen zijn. Daarmee eindigt het artikel inderdaad, maar het is geen conclusie ;) Het zou kunnen, het zou niet kunnen, alles is mogelijk; dat kan de conclusie van alles zijn. Een andere woordkeuze had mogelijks beter geweest om hier geen verwarring te zaaien. Ik wil je geen woorden in de mond leggen...

Maar confirmation bias speelt langs 2 kanten meespelen.
Je kan toch niet ontkennen dat veel stations gedreven worden door hun diversiteits-policy en niet door wat er echt telt; de serie/film?
Dana Walden van Disney heeft het zelfs al toegegeven in een panel gesprek:
Ik geloof zeker en vast dat de regisseurs aandacht besteden aan diversiteit bij de casting. De vraag is, heeft dat een inherent negatief effect op de film? Je stelt het nu voor alsof de regisseur moet kiezen: een diverse film of een goede film. Waarom niet allebei?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan The Witcher, waar sommige fans niet tevreden waren dat de cast niet volledig blank zoals in The Witcher games. Wat overigens ook een geldige artistieke visie is, gezien de dominante Slavische roots van de wereld en de ontwikkelaar, maar dat even ter zijde. Ook hier hebben vele mensen dus een verklaring nodig voor waarom er zwarte mensen meespelen, wat mijn inziens toch een foutieve reflex is die voortkomt uit de perceptie dat medieval fantasy in navolging van de reëele middeleeuwse samenleving ook (zo goed als) volledig blank moet zijn. Dat er draken in het verhaal opduiken is voor velen dan weer geen probleem.

Met Marvel ben ik niet helemaal mee. Ik ben nogal allergisch voor superhero films en series.

Jij gaat er vanuit dat doordat men opgroeide in een heteronormatieve samenleving dat men daardoor grotendeels hetero is.
Dat lijkt me nu geen controversiële aanname. Als je opgroeit in een omgeving waarin homoseksualiteit gedemoniseerd wordt, waar je van jongs af aan aangeleerd krijgt dat jongens enkel op meisjes mogen vallen en waarin er geen LGBT representatie in de media waar te nemen valt, spreekt het voor zich dat mensen met (latente) homoseksuele gevoelens deze zullen onderdrukken uit angst om verstoten te worden. Er is een reden dat coming-out voor veel mensen nog altijd een traumatische ervaring is anno 2021, laat staan 50 jaar geleden.

Jij gaat er vanuit dat personen hun sexuele voorkeuren vaststaan en niet veranderen met de tijd/levenservaring/personen die je leert kennen.
Zoals bij veel fenomenen lijkt het mij een combinatie van nature en nurture te zijn, al lees ik ook dat de nature factoren vaak een dominante rol spelen. Gekopieerd van Wikipedia, je kan de bronnen er zelf op nalezen als je daar verder interesse in hebt. Waar wel een consensus over bestaat, is dat homoseksualiteit geen keuze is.

Research has identified several biological factors which may be related to the development of sexual orientation, including genes, prenatal hormones, and brain structure. No single controlling cause has been identified, and research is continuing in this area.[51]

Although researchers generally believe that sexual orientation is not determined by any one factor but by a combination of genetic, hormonal, and environmental influences,[13][15][16] with biological factors involving a complex interplay of genetic factors and the early uterine environment,[15][20] they favor biological models for the cause.[13] There is considerably more evidence supporting nonsocial, biological causes of sexual orientation than social ones, especially for males.[17] Scientists do not believe that sexual orientation is a choice,[13][14][15] and some of them believe that it is established at conception.[52] Current scientific investigation usually seeks to find biological explanations for the adoption of a particular sexual orientation.[13] Scientific studies have found a number of statistical biological differences between gay people and heterosexuals, which may result from the same underlying cause as sexual orientation itself.[53]

Het omgekeerde ook, mensen die pas op latere leeftijd uit de kast gekomen zijn. Een goede vriend van mij bijvoorbeeld, en die zegt zelf ook dat hij vroeger nooit aangetrokken was tot mannen en een aantal relaties met vrouwen gehad heeft (liefdevol en niet geforceerd of opgedrongen door de maatschappij). Pas toen hij zijn huidige partner leerde kennen, heeft hij voor de eerste keer in zijn leven een relatie met een man overwogen. Vroeger zou hij zich dus als hetero geïdentificeerd hebben, nu als homo. Voor jou misschien bi, maar voor hem en mij is dit veranderd wanneer hij de juiste persoon leren kennen heeft ;)

Verder zeg je dat het antwoord concludeert met zou kunnen zijn. Daarmee eindigt het artikel inderdaad, maar het is geen conclusie ;) Het zou kunnen, het zou niet kunnen, alles is mogelijk; dat kan de conclusie van alles zijn.
Dat kan zeker, sexual fluidity is een welgekend fenomeen. Hoewel seksuele oriëntatie voor de meeste mensen onveranderlijk is gedurende hun leven, zijn er altijd uitzonderingen.

Verder zeg je dat het antwoord concludeert met zou kunnen zijn. Daarmee eindigt het artikel inderdaad, maar het is geen conclusie ;) Het zou kunnen, het zou niet kunnen, alles is mogelijk; dat kan de conclusie van alles zijn.
Gezien wat we wetenschappelijk weten over hoe homoseksualiteit tot stand komt, is het een logische aanname die de enorme generatiekloof verklaart. Een samenleving die meer inclusief is, zal leiden tot meer mensen die zich comfortabel voelen om zich als LGBT te identificeren. Hoe hoger de drempel (bv. religieuze druk van je familie, discriminerende wetten van de overheid, geen representatie in de media, ...), hoe minder waarschijnlijk dat iemand zich zal uiten.

Als jij een andere verklaring hebt, mag je die gerust delen hoor.

Sorry maar ik krijg het van dit soort redeneringen, zuiver confirmation bias waarbij je altijd gelijk hebt. Als het een serie is met diversiteit en die is goed, dan geen probleem. Maar een serie met diversiteit die niet goed is, dat kan enkel komen door die 'geforceerde' diversiteit. Het kan niet dat Discovery zwak was omwille van de zwakke plot en de ADHD-editing, nee de enige verklaring is 'geforceerde diversiteit'. Alsof Discovery niet in die saaie default CGI Blockbuster-style van tegenwoordig zou gemaakt zijn indien de cast anders was. Nee, het feit dat er homoseksuele, vrouwelijke en zwarte hoofdrollen inzaten dwong de schrijvers, de regisseur en de editors om een Star Trek serie te maken die geen Star Trek was.

Als we DS9 als vergelijking nemen: daar zat 1 blanke man (en dan nog eens de clown van de hoop) in de main cast, maar daar zat niemand over te zeuren. Was dat geen geforceerde diversiteit, waarom is Discovery geforceerd en DS9 niet? Omdat het ene goed was en het andere niet ? Volgens mij omdat er toen niet constant gezeurd werd over 'geforceerde diversiteit' als schietschijf om frustratie van teleurgestelde fanbases op uit te werken. Als DS9 nu zou uitkomen zou er ook gemekkerd worden, maar omdat dat een serie is die doorheen de tijd zijn reputatie heeft verdiend zal daar niet geklaagd over worden. Da's 'een van de goei' so to speak. (mag int clubje met Ripley ea)

Dit wijst voor mij gewoon op een anti-diversiteit bias: Diversiteit op zich kan ook nooit positief zijn, maar kan enkel getolereerd worden indien de serie 'goed genoeg' is, anders mag het niet, dan is het een negatief punt. Niet-diversiteit is dan weer nooit negatief op zich, ook al is de serie/film waardeloos. Om een diverse cast te hebben moet je dus extra verantwoording afleggen. Je mag dat niet zomaar doen als je dat als schrijver/regisseur zou willen, het moet voldoende gerechtvaardigd worden anders 'forceer' je het.
Sorry, wie was de "blanke man / clown" in DS9 ?

Sorry, wie was de "blanke man / clown" in DS9 ?
O'Brien was de enige waar ik meteen kon opkomen maar echt de clown leek me dat niet.

Feit is wel dat als je de aliens als aliens neemt er weinig blanken een grote rol hadden, en dat in de jaren '90! Ik vind heel die discussie dan ook langs twee kanten wat op de spits gedreven. Als sneeuwwitje nu van Colombiaanse afkomst is vind ik dat ook wat onnozel, maar als dat dan een topfilm wordt ( :unsure: ) gaan daar niet zoveel mensen over vallen denk ik. Ik denk dat de controverse errond gewoon goedkope reclame is eigenlijk, met een hoop woeste internetwarriors die de film gaan "boycotten" en eigenlijk op elk medium het erover hebben, waarna het openingsweekend zeer succesvol is.

Het is ook gewoon de onsubtiele, oppervlakkige, Amerikaanse Hollywoodaanpak natuurlijk. Problemen met representatie --> maak gewoon dezelfde karakters zwart of bruin en laat ze ostentatief niet-heteroseksueel zijn. Volgens mij opnieuw gewoon een fase.

Laatst bewerkt:
O'Brien was de enige waar ik meteen kon opkomen maar echt de clown leek me dat niet.

Feit is wel dat als je de aliens als aliens neemt er weinig blanken een grote rol hadden, en dat in de jaren '90! Ik vind heel die discussie dan ook langs twee kanten wat op de spits gedreven. Als sneeuwwitje nu van Colombiaanse afkomst is vind ik dat ook wat onnozel, maar als dat dan een topfilm wordt ( :unsure: ) gaan daar niet zoveel mensen over vallen denk ik. Ik denk dat de controverse errond gewoon goedkope reclame is eigenlijk, met een hoop woeste internetwarriors die de film gaan "boycotten" en eigenlijk op elk medium het erover hebben, waarna het openingsweekend zeer succesvol is.

Het is ook gewoon de onsubtiele, oppervlakkige, Amerikaanse Hollywoodaanpak natuurlijk. Problemen met representatie --> maak gewoon dezelfde karakters zwart of bruin en laat ze ostentatief niet-heteroseksueel zijn. Volgens mij opnieuw gewoon een fase.
Wel, dat was ook de enige blanke man die in mij opkwam.. maar "clown" .. oO... ?

Wel, dat was ook de enige blanke man die in mij opkwam.. maar "clown" .. oO... ?
Had die niet wat verhaallijnen waar zijn koppig karakter ofzo voor problemen zorgde? Het is lang geleden. Clown is inderdaad overdreven, DS9 staat op vlak van diepgang en karakters denk ik wel op eenzame hoogte tussen de versies van Star Trek. Eigenlijk zijn tijd ver vooruit met die morele ambiguïteit die later zo populair werd (Elim Garak).

Meer on-topic, ik denk dat velen als ideaalbeeld wel een situatie hebben waar etniciteit en seksualiteit van de karakters gevarieerd zijn en er helemaal geen zaak van gemaakt wordt. Echter gaat men om dat te verwezelijken (en geld te verdienen) vaak de kant op van karakters die enkel hun seksualiteit of etniciteit zijn. Mijn vrouw is zoals de meesten wel weten van Mexico, en als er dan zo'n overdreven hispanic karakter opduikt die af en toe eens een zin Spaans moet brabbelen die weinig natuurlijk klinkt en/of die afkomst wordt als een huizenhoog cliché benaderd draait ze ook gewoon met haar ogen.

Ja sorry, clown was inderdaad overdreven. O'Brien was net als iedereen competent, maar hij was toch vaker de butt of the joke vond ik (zeker in zijn interacties met Julian of zijn vrouw)

Ik geloof zeker en vast dat de regisseurs aandacht besteden aan diversiteit bij de casting. De vraag is, heeft dat een inherent negatief effect op de film? Je stelt het nu voor alsof de regisseur moet kiezen: een diverse film of een goede film. Waarom niet allebei?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan The Witcher, waar sommige fans niet tevreden waren dat de cast niet volledig blank zoals in The Witcher games. Wat overigens ook een geldige artistieke visie is, gezien de dominante Slavische roots van de wereld en de ontwikkelaar, maar dat even ter zijde. Ook hier hebben vele mensen dus een verklaring nodig voor waarom er zwarte mensen meespelen, wat mijn inziens toch een foutieve reflex is die voortkomt uit de perceptie dat medieval fantasy in navolging van de reëele middeleeuwse samenleving ook (zo goed als) volledig blank moet zijn. Dat er draken in het verhaal opduiken is voor velen dan weer geen probleem.

Met Marvel ben ik niet helemaal mee. Ik ben nogal allergisch voor superhero films en series.
Dat zeg ik ook niet (*ik zal er een sterretje bijzetten zodat ik het gewoon kan gebruiken in mijn antwoord :sarcastic:).
Ik zeg nergens dat het niet beide kan. Ik zeg enkel dat het onnodig is om dit erbij te gaan breien in een halfslachtige manier om aan de diversity policy te voldoen omdat dat de enige reden is dat een serie niet aanvaard wordt. En dat valt op.

Kijk naar Loki, allemaal geen probleem mee. Dat hoort bij het karakter:
Al zou ik met mijn beperkte kennis van Noorse mythologie toch zeggen dat biseksueel nog een understatement is :p

En zoals ik al gezegd heb, in Sex Education geen probleem, in Casa de Papel geen probleem, zelfs in Orange is the New Black geen probleem al was dat soms op het randje.
Riverdale (sommige karakters, vooral in de latere seizoenen), Batwoman, Sabrina, ... is een compleet ander verhaal.

En vergeet niet dat de discussie hier nog altijd over woke en cancel cultuur gaat en dus hun impact op film/tv. Ik heb totaal geen probleem met inclusie. Wel met slecht geschreven en ingedumpte inclusie om aan een bepaalde diversity policy te voldoen. Laat me dat nogmaals 100% duidelijk zijn.

En sinds ik dan toch over cancel culture begin, dit heeft meestal ook geen goeie impact op het eindresultaat.
Laatste voorbeeld dat ik weet is dat Chris D'Elia door Tig Notaro. Op basis van (nog steeds) enkel beschuldigingen. Ik ga niet zeggen dat het wegvallen van dit aspect Army of the Dead opeens een goede film zou maken, maar het viel op en was storend. Je zag zo dat bijna al de scenes met Tig Notaro solo geschoten zijn, zelden andere karakters mee in beeld. Als ze dan mee in beeld kwam, was het met slechte CGI gedaan...

Of pak de beschuldigingen tegen Johhny Depp die heel zijn carriere naar de vaantjes geholpen hebben. Dit terwijl achteraf het bleek dat het verhaal omgekeerd was. En dat er niet dezelfde woede tegenover Amber Heard was of dat haar carriere er evenveel onder lijdt. Dit terwijl het bewezen is dat zijn de schuldige was.

En sinds ik indirect dan over het Harry Potter universe bezig ben (Johnny Depp is zijn rol in de Fantastic Beasts serie kwijtgeraakt door de beschuldigingen), laat het mij ook hebben over het achteraf opeens inclusive en woke gedoe.
J.K. Rowling heeft ook op twitter gezegd dat ze geen probleem had met een zwarte Hermione omdat het canon was dat ze ze bruine ogen had, zeer slim was en krullend haar had. Allemaal goed en wel dat je dat achteraf zegt, maar ze heeft wel letterlijk in de boeken geschreven dat ze blank was. Dat is gewoon terugkomen op je eigen gecreëerde karakters om ze in de nieuwe narrative te doen passen. En dat vind ik toch ook raar op zijn minst.
Dat lijkt me nu geen controversiële aanname. Als je opgroeit in een omgeving waarin homoseksualiteit gedemoniseerd wordt, waar je van jongs af aan aangeleerd krijgt dat jongens enkel op meisjes mogen vallen en waarin er geen LGBT representatie in de media waar te nemen valt, spreekt het voor zich dat mensen met (latente) homoseksuele gevoelens deze zullen onderdrukken uit angst om verstoten te worden. Er is een reden dat coming-out voor veel mensen nog altijd een traumatische ervaring is anno 2021, laat staan 50 jaar geleden.
Ik zeg toch niet dat het een controversiële aanname is (*), enkel dat het geen zekerheid is en dat de aanname gedreven wordt door je confirmation bias.

Zoals bij veel fenomenen lijkt het mij een combinatie van nature en nurture te zijn, al lees ik ook dat de nature factoren vaak een dominante rol spelen. Gekopieerd van Wikipedia, je kan de bronnen er zelf op nalezen als je daar verder interesse in hebt. Waar wel een consensus over bestaat, is dat homoseksualiteit geen keuze is.
Tuurlijk, spreek ik ook nergens tegen of zeg ik ook nergens (*).

Dat kan zeker, sexual fluidity is een welgekend fenomeen. Hoewel seksuele oriëntatie voor de meeste mensen onveranderlijk is gedurende hun leven, zijn er altijd uitzonderingen.

Gezien wat we wetenschappelijk weten over hoe homoseksualiteit tot stand komt, is het een logische aanname die de enorme generatiekloof verklaart. Een samenleving die meer inclusief is, zal leiden tot meer mensen die zich comfortabel voelen om zich als LGBT te identificeren. Hoe hoger de drempel (bv. religieuze druk van je familie, discriminerende wetten van de overheid, geen representatie in de media, ...), hoe minder waarschijnlijk dat iemand zich zal uiten.

Als jij een andere verklaring hebt, mag je die gerust delen hoor.
Zoals ik meermaals al eerder gezegd heb in andere discussies, het is niet omdat ik geen andere verklaring heb, dat jouw aanname direct correct is ;)
Er zijn veel andere aannames. Gemaakt door slimmere mensen dan mij die meer verstand hebben van dat specifiek studiegebied. Maar ik ben er vrij zeker van dat je die toch de grond in boort doordat je confirmation bias ook van die opmerking afdruipt. Dus ik denk dat mijn post al lang genoeg is en ik ga ze niet opzoeken om ze dan direct terug afgedaan te zien worden als onzin.

Ik zeg toch niet dat het een controversiële aanname is (*), enkel dat het geen zekerheid is en dat de aanname gedreven wordt door je confirmation bias.
Ik denk dat mijn aanname dat meer LGBT personen zich als LGBT identificeren in een inclusieve samenleving vooral gedreven wordt door enerzijds gezond verstand en anderzijds onderzoek dat werd uitgevoerd om deze verschillen te verklaren. Met de beste wil van de wereld kan ik geen andere verklaring bedenken voor de intergenerationele discrepantie in het percentage mensen dat zich als LGBT identificeert.

Aangezien jij niet dezelfde confirmation bias deelt die ik heb, ben ik oprecht geïnteresseerd in jouw interpretatie van deze cijfers.

Tuurlijk, spreek ik ook nergens tegen of zeg ik ook nergens (*).
Ik geef gewoon mijn mening over de zaak. Jij legde me de woorden in de mond dat ik "er vanuit ga dat personen hun sexuele voorkeuren vaststaan en niet veranderen" en dus verduidelijk ik.

Zoals ik meermaals al eerder gezegd heb in andere discussies, het is niet omdat ik geen andere verklaring heb, dat jouw aanname direct correct is ;)
Er zijn veel andere aannames. Gemaakt door slimmere mensen dan mij die meer verstand hebben van dat specifiek studiegebied. Maar ik ben er vrij zeker van dat je die toch de grond in boort doordat je confirmation bias ook van die opmerking afdruipt. Dus ik denk dat mijn post al lang genoeg is en ik ga ze niet opzoeken om ze dan direct terug afgedaan te zien worden als onzin.
Kijk, ik heb mijn mening over de oorzaak van de intergenerationele verschillen verduidelijkt alsook de argumenten en het wetenschappelijk onderzoek (de 'slimmere mensen') waarop mijn mening gestoeld is. Ik stel nergens dat mijn aanname de absolute waarheid is, wel dat de argumenten die ik reeds heb aangehaald mij overtuigen dat dit een interpretatie is die dicht bij de waarheid aanleunt.

Als je niet akkoord gaat met die interpretatie, dat is jouw goed recht. Maar dan ben ik wel benieuwd naar jouw interpretatie van deze cijfers. En de argumenten waarop jouw interpretatie rust. Want ironisch genoeg doe je nu zelf waarvan je mijn toekomstige persoon beschuldigt: mijn onderbouwde positie degraderen tot een door confirmation-bias gedreven aanname waarvan we nooit zullen weten of ze wel of niet klopt, zonder ook maar enigszins inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan.

Jij bent degene met een zeer uitgesproken mening over de overrepresentatie van LGBT personen in het medialandschap. Jij bent degene die hier met het statistisch onderzoek over LGBT personen is afgekomen waaruit blijkt dat 17% van Gen Z zich als LGBT identificeert t.o.v. 1.2% bij de oudste generatie. Voor mij betekenen die cijfers dat de drempel voor LGBT personen om uit de kast te komen veel lager ligt in een inclusieve omgeving dan in een repressieve omgeving. Dat betekent voor mij dus ook dat het cijfer dat 6% van de populatie LGBT is, een aanzienlijke onderschatting is. En dat we volgens mij dus helemaal niet te kampen hebben met een overrepresentatie van LGBT personen in het medialandschap, afgaande op jouw cijfer van 10%.

Deze redering staat natuurlijk haaks op de claim dat LGBT mensen sterk overgerepresenteerd zijn in het medialandschap. Aldus ben ik oprecht geïnteresseerd hoe deze cijfers passen binnen jouw theorie van LGBT overrepresentatie in het medialandschap.

Laatst bewerkt:
Jij bent degene met een zeer uitgesproken mening over de overrepresentatie van LGBT personen in het medialandschap. Jij bent degene die hier met het statistisch onderzoek over LGBT personen is afgekomen waaruit blijkt dat 17% van Gen Z zich als LGBT identificeert t.o.v. 1.2% bij de oudste generatie. Voor mij betekenen die cijfers dat de drempel voor LGBT personen om uit de kast te komen veel lager ligt in een inclusieve omgeving dan in een repressieve omgeving. Dat betekent voor mij dus ook dat het cijfer dat 6% van de populatie LGBT is, een aanzienlijke onderschatting is. En dat we volgens mij dus helemaal niet te kampen hebben met een overrepresentatie van LGBT personen in het medialandschap, afgaande op jouw cijfer van 10%.
Helemaal mee akkoord eigenlijk. Alleen is het punt niet echt de overrepresentatie an sich maar wel de geforceerde inclusie. Tegenwoordig worden veel verhaallijnen geschreven om mensen te pleasen enerzijds en te sensibiliseren anderzijds in plaats van dat het draait om het verhaal. Mijn vrouw klaagde gisteren zelfs over een serie waar de ene na de andere lesbische seksscène in voorkomt. Het had vrij weinig met het verhaal te maken maar ze zaten er duidelijk in voor de Queer-kijkers. Het punt van Nestorius dat het veelal gedaan wordt om beter te verkopen klopt wel. Wat uiteraard een confirmation bias niet helemaal uitsluit want het zal (voorlopig) harder blijven opvallen omdat het van de (oude) norm afwijkt.

Terug
Bovenaan