Genderidentiteit en gendertherapie

20 dagen extra inzetbaar verlof zonder verantwoording is bonkers. Maximaal 20 dagen betaald ziekteverlof wegens (psychologische) problemen gerelateerd aan hun genderdysforie is begrijpelijk en vermoedelijk redelijk.

Ik vraag me nu wel af hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.
 
20 dagen extra inzetbaar verlof zonder verantwoording is bonkers. Maximaal 20 dagen betaald ziekteverlof wegens (psychologische) problemen gerelateerd aan hun genderdysforie is begrijpelijk en vermoedelijk redelijk.

Ik vraag me nu wel af hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.
Betaald ziekteverlof heb je hoe dan ook al recht op. Als het gaat om psychologische problemen lijkt het dus te gaan over psychologische problemen die niet ernstig genoeg zijn om er ziekteverlof voor te krijgen.
 
Ik vind dat hiermee wel een lans gebroken is om ook verlof aan te bieden voor andere behandelingen en ingrepen waaronder esthetische. Mensen die psychologisch zwaar lijden onder bijvoorbeeld kaalheid zouden dan verlof moeten kunnen krijgen om een haartransplantatie te ondergaan.
 
Wauw wat een mooie samenvatting. Het internet loopt over van zulke memes en deze is dan zelfs nog vrij low effort. Eerder triestig dat je zo'n onzin bekijkt en het dan nog deelt ook. Ik had ook geen ticket voor die gast zijn circus gekocht maar dankzij jou mocht ik gratis binnen. Bedankt daarvoor. /s


Alt right blijft groeien en met hen de haat voor alles rond LGBTQ. Het was een enorm slecht jaar voor non cis/ non hetero minderheden. Hun vrijheden zijn in vele landen nog steeds onbestaand en in sommige zelfs verder ingeperkt. Ook in de westerse wereld probeert en slaagt men daar op veel plekken in. Zo zijn er in de US dit jaar alleen al meer dan 500 anti transgender wetten voorgelegd waar er al 80 van zijn goedgekeurd. Zelfs boeken worden verboden en bibliotheken geboycot. Ook op school telt hoe langer hoe meer "don't say gay". LGBTQ mensen hun bestaan wordt hoe langer hoe meer als iets politieks gezien en elke vorm van uitdrukking, zelfs de regenboog, als propaganda en die moet natuurlijk geweerd worden want dat is een aanval op christelijke normen en waarden. De Ironie zou lachen zijn moest het niet allemaal zo diep triest zijn.


Er wordt hier eigenlijk nooit iets van support gepost, enkel maar aanvallen en kritiek dus bij deze, het is tenslotte pride month, ...



MAGA Republicans Are Dismantling Ronald Reagan’s Legacy - Efforts to draft the U.S. military into culture wars are undoing its Reagan-era rise from post-Vietnam malaise.
Iets wat zelfs de meeste conservatieve mensen zou moeten doen inzien dat de haat van de extreme rechter flank zo irrationeel aan het worden is dat deze alles overheersend dreigt te worden met gevolgen zo vergaand dat ze praktisch niet te overzien zijn. Het wordt dringend tijd dat normalere conservatieven trachten de extremen terug wat meer naar het midden te leiden maar dat lijkt in ons door trump/putin/bolsonaro/qanon/ ideologisch gedomineerd tijdperk waarin extreem populisme alsmaar meer centrum is geen voor de hand liggende opdracht.


Krasnik_lgbtfreezone_01.jpg

Een bord in polen dat aangeeft dat dit gebied een LGBT vrije zone is.

Maar hey laten we nog wat diepgaand verder discussiëren over waarom je iemands pronouns mag negeren en welk toilet iemand moet gebruiken. Misschien nog wat alt right haat memes delen over attack helicopters en 63 genders of bathroom rapists... Je weet wel, de zaken die er echt toe doen. /s

en, het is dan maar iets kleins maar om af te sluiten op een positieve noot;
zo kan het dus ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat hiermee wel een lans gebroken is om ook verlof aan te bieden voor andere behandelingen en ingrepen waaronder esthetische. Mensen die psychologisch zwaar lijden onder bijvoorbeeld kaalheid zouden dan verlof moeten kunnen krijgen om een haartransplantatie te ondergaan.
Je hebt de nieuwe regeling niet gelezen, hè.

Mensen die psychologisch zwaar lijden onder bijvoorbeeld kaalheid, zouden verlof moeten krijgen om naar de psychologen te gaan die op voorhand nodig zijn om te bepalen of de ingreep wel nodig is, om naar de psychologen te gaan om voor behandelingen om te kijken of op die manier het probleem van de kaalheid en impact daarvan op je psychologie verholpen kan worden en als dan beslist wordt dat dat allemaal niet echt de juiste manier is voor jou, om nà de behandeling te zorgen voor de juiste nazorg en begeleiding.

Maar niét voor de haartransplantatie zelf. Met andere woorden: onvergelijkbaar. Maar zoals ik al zei: totaal geen probleem mee om psychologen op dezelfde hoogte te zetten als huisartsen qua verlof. Alleen gaat dat een pakje meer kosten als je aan iédereen verlof gaat geven voor alle psychologen. En misschien is daar het budget niet voor, dat weet ik niet.

Mooi samengevat:
- Voor degenen die het boeit, stop eens met overal zo'n spel van te maken
- Al de rest, interesseert het geen hol waar ge u mee bezig houdt
Foei, wat voor een flauwekul en goedkoop filmpje, zeg...
De persoon in het eerste filmpje zegt helemaal niet dat die niét vriendelijk geknikt heeft, gelachen en aardig terug is geweest? Integendeel, er staat zelfs bij "kindness" en "gentle rant" en er wordt gezegd "ik snap dat hij vriendelijk wou zijn, het was alleen maar beleefdheid en goeie dingen".

Maar dié persoon moet zwijgen en mag er geen spel van maken. En, de andere persoon, die eigenlijk zelf niet echt iets vindt of nergens last van heeft tenzij hij speciaal naar zulke dingen op zoek gaat, moet niet zwijgen en mag een spel maken met als enige onderliggende reden er een spel van maken (en clicks te krijgen voor zijn kanaal). Want er zit niks persoonlijks achter voor die tweede, hij wil alleen kritiek hebben op de eerste. Ik weet toch wie op de meeste sympathie kan rekenen bij mij, los van de inhoud. En dat is de persoon voor wie het om iets echt gaat.
 
Maar niét voor de haartransplantatie zelf. Met andere woorden: onvergelijkbaar. Maar zoals ik al zei: totaal geen probleem mee om psychologen op dezelfde hoogte te zetten als huisartsen qua verlof. Alleen gaat dat een pakje meer kosten als je aan iédereen verlof gaat geven voor alle psychologen. En misschien is daar het budget niet voor, dat weet ik niet.
Los van jouw mening over transgenders ondergraaf je hier wel serieus het draagvlak voor transgenders mee. Mensen die privileges krijgen maken zichzelf niet populair, zeker als er mensen zijn die meer of evenveel lijden en dat verlof niet krijgen.
 
Los van jouw mening over transgenders ondergraaf je hier wel serieus het draagvlak voor transgenders mee. Mensen die privileges krijgen maken zichzelf niet populair, zeker als er mensen zijn die meer of evenveel lijden en dat verlof niet krijgen.
Dat vind ik al een fout uitgangspunt. Dat is al aangeven dat ze "mogen" bestaan, zolang ze maar niks extra vragen of zolang ze je maar niet storen.

Langs de ene kant (terecht!) zware eisen stellen aan de operatie en controle, dubbele controle en psychologische sessies, om te bekijken of de operatie wel nodig is, en tegelijk halsstarrig weigeren om daar ziektedagen voor te geven, vind ik een onhoudbare positie. Of beter gezegd: ik vind het niet zo raar dat in dat traject een paar ziektedagen welkom zijn.

Met die redenering kun je ook zeggen dat het draagvlak voor ouders verdwijnt, want die krijgen ook privileges met verlof dat ik niet krijg. Evenzeer terecht.
 
Het gaat niet om het willen weigeren aan deze doelgroep, ik gun ze dat voor alle duidelijkheid van harte. Het gaat over waarom alleen voor deze doelgroep. Ik snap dat het budgettair te zwaar zou kunnen wegen als je het doortrekt naar anderen die er evenveel nood aan hebben, maar hoe maak je die keuze? Waarom transgenders wel en anderen niet?

Je hebt hier al een paar keer het ouderschapsverlof aangehaald, maar die vergelijking houdt weinig steek. De situatie nu is hetzelfde alsof je tegen sommige moeders zou zeggen dat ze wel extra verlofdagen krijgen en tegen andere niet, zonder daar een onderbouwde reden voor te hebben waarom de ene groep wel en de andere niet - terwijl ze wel een gelijkaardige en even terechte nood er aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om het willen weigeren aan deze doelgroep, het gaat over waarom alleen voor deze doelgroep. Ik snap dat het budgettair te zwaar zou kunnen wegen als je het doortrekt naar anderen die er evenveel nood aan hebben, maar hoe maak je die keuze? Waarom transgenders wel en anderen niet?
Dat wil ik inderdaad exact zeggen. Dat is hetzelfde als zeggen: mensen die een trauma hebben door gebeurtenis X krijgen vrijaf, maar mensen die een gelijkaardig trauma hebben door iets anders dan X krijgen geen vrijaf.
 
Zo werkt ons systeem toch gewoon? Voor het ene krijg je wel verlof, voor het andere niet. Je kan in vraag stellen of je voor andere zorgen ook niet meer verlof moet krijgen maar dan denk ik dat je beter richt op specifieke voorbeelden en daar een case voor maakt ipv hypothetisch te praten over vage andere.
 
Zo werkt ons systeem toch gewoon? Voor het ene krijg je wel verlof, voor het andere niet. Je kan in vraag stellen of je voor andere zorgen ook niet meer verlof moet krijgen maar dan denk ik dat je beter richt op specifieke voorbeelden en daar een case voor maakt ipv hypothetisch te praten over vage andere.
In het artikel in de originele post werden er specifieke cases gemaakt.

En dat ons systeem zo werkt klopt maar gedeeltelijk. In regel kan men wel een gedegen uitleg geven waarom binnen een groep een deel wel en een deel niet extra compensatie krijgen. Hier lees ik die uitleg nergens waarom het wel geldt voor a maar niet voor b. Zaken als "het is gewoon zo", "zo werkt het systeem nu eenmaal", "het kan nu eenmaal niet voor iedereen" of beschuldigingen van transfobie kwalificeren mijn inziens niet als een gedegen reden.
 
Ik kan het artikel niet lezen want het zit achter een paywall maar ik volg niet goed denkik, zijn die specifieke cases dan andere transgender personen die er geen gebruik van kunnen maken omdat ze niet bij de overheid of een progressief bedrijf zitten of gaat dat over volledig andere problemen?

Als je het hebt over de problematiek binnen de groep transgender personen en daarin vergelijkt dan volg ik je volledig en zou dat best voor iedereen hetzelfde zijn. Als je echter buiten de groep transgender personen kijkt en vergelijkt met andere aandoening dan niet want dan is "transitie" de onderbouwing ervoor net zoals bijvoorbeeld moederschap de onderbouwing is voor moeders of "kanker" voor kankerpatienten.
 
Transgender personen zijn lang niet de enigen die een tijdelijke nood aan extra zorg gecombineerd moeten krijgen met de verwachtingen van een werkgever. Mensen met een chronische ziekte, bijvoorbeeld. “Het is nog altijd heel moeilijk om ziek zijn en werken te combineren”, klinkt het bij het Vlaams Patiëntenplatform. “Op dat vlak juichen we alle maatregelen toe die daartoe kunnen helpen, zoals extra verlofdagen.”

Ook belangenvereniging De Verdwaalde Ooievaar vraagt al jaren om specifieke verlofstelsels als ondersteuning voor vrouwen die een vruchtbaarheidsbehandeling volgen. Daar noemen ze de beslissing van Stad Gent “de gelegenheid om daar weer over te sensibiliseren”. “Het gaat om een veel grotere groep van mensen”, zegt voorzitter Marijke Merckx. “De meesten nemen noodgedwongen verlofdagen op voor consultaties, terwijl ze nog meer dan andere mensen nood hebben aan vakantie in een zowel emotioneel als fysiek belastende periode.”

Voor Godderis [professor arbeidsgeneeskunde] stelt die vraag de problematiek op scherp. “Het zijn allemaal voorbeelden die aantonen dat gebeurtenissen in het privéleven een belangrijke impact kunnen hebben op hoe mensen zich voelen op het werk. Maar als je dat gaat uitsplitsen en er dagen op gaat plakken, wordt het een technische oefening. Ik zou het wat meer opentrekken, anders krijg je terecht de vraag waarom transitie wel en fertiliteit niet.”
Fragment uit het artikel.

Het probleem stelt hem doordat je net niet kan vergelijken met moederschapsverlof, of met ziekteverlof bij kanker. Iemand die recupereert van kanker, die heeft na zijn ziekteverlof geen recht op een extra verlofdag om naar de logopedist te gaan. Een moeder kan na haar zwangerschapsverlof geen extra verlofdag krijgen om naar de kinesist te gaan. Ik mis nog altijd de specifieke onderbouwing waarom transgenders bovenop hun ziekteverlof, éxtra verlof krijgen. En andere groepen (zoals chronische zieken, vrouwen in een fertiliteitsbehandeling, recupererende kankerpatiënten, ...) die daar evenveel nood aan hebben niet.

Opnieuw: geen pleidooi om dit terug te draaien. Integendeel. Maar de onderbouwing lijkt voor mij nu vooral tonen hoeveel je geeft om lgbtq, en een makkelijk in te voeren iets omdat de impact (het aantal werknemers) zeer beperkt is. Maar dat vind ik toch nogal wrang aanvoelen voor al die anderen die in een gelijkaardige schuit zitten maar geen mediagenieke aandoening hebben.
 
Maar moederschapsverlof is toch ook bovenop de eigenlijke bevalling? Vaders bevallen niet eens en kunnen dat verlof volledig zelf inplannen naar keuze. Ik zie nog steeds niet goed het verschil of waarom transitie op zich geen goeie onderbouwing is terwijl vader worden dat wel is. Noem het gewoon transitieverlof en klaar.

"chronische ziekte" blijft nog steeds vrij vaag. Je kan perfect zeggen de ene wel en de andere niet. "Als je dat gaat uitsplitsen en er dagen op gaat plakken, wordt het een technische oefening. Ik zou het wat meer opentrekken, anders krijg je terecht de vraag waarom transitie wel en fertiliteit niet.” Dat lijkt me de kern van de zaak maar ik denk dan dat je juist wel die technische oefening moet maken juist om het onderscheid in alle chronische ziektes te kunnen maken. Je kan sowieso een case maken voor of tegen verlofdagen voor fertiliteitsbehandeling los van andere chronische ziektes en transitieverlof (en ouderschapsverlof) want dat is allemaal zo verschillend dat je ze beter los van elkaar beoordeelt.
 
Laatst bewerkt:
Is china alt right?
Opnieuw: geen pleidooi om dit terug te draaien. Integendeel. Maar de onderbouwing lijkt voor mij nu vooral tonen hoeveel je geeft om lgbtq, en een makkelijk in te voeren iets omdat de impact (het aantal werknemers) zeer beperkt is. Maar dat vind ik toch nogal wrang aanvoelen voor al die anderen die in een gelijkaardige schuit zitten maar geen mediagenieke aandoening hebben.
Dit is wat sommigen bedoelen met 'deugdpronken'... De logica achter de beslissing kan je gewoon niet anders begrijpen denk ik.
 
Maar moederschapsverlof is toch ook bovenop de eigenlijke bevalling? Vaders bevallen niet eens en kunnen dat verlof volledig zelf inplannen naar keuze. Ik zie nog steeds niet goed het verschil of waarom transitie op zich geen goeie onderbouwing is terwijl vader worden dat wel is. Noem het gewoon transitieverlof en klaar.

"chronische ziekte" blijft nog steeds vrij vaag. Je kan perfect zeggen de ene wel en de andere niet. "Als je dat gaat uitsplitsen en er dagen op gaat plakken, wordt het een technische oefening. Ik zou het wat meer opentrekken, anders krijg je terecht de vraag waarom transitie wel en fertiliteit niet.” Dat lijkt me de kern van de zaak maar ik denk dan dat je juist wel die technische oefening moet maken juist om het onderscheid in alle chronische ziektes te kunnen maken. Je kan sowieso een case maken voor of tegen verlofdagen voor fertiliteitsbehandeling los van andere chronische ziektes en transitieverlof (en ouderschapsverlof) want dat is allemaal zo verschillend dat ze vergelijken niet veel zin heeft.
Ik vind de vergelijking met zwangerschaps/geboorteverlof nog altijd mank lopen. Dat is geen extra verlof dat je wordt toegekend door een particuliere werkgever, en dat verlof is er in de eerste plaats voor de zorg van het kind - omdat we dat als maatschappij belangrijk vinden.

Er zijn honderden cases van mensen die fysiek en psychisch lijden onder allerlei aandoeningen, die heel erg gebaat zouden zijn bij extra verlof voor consultaties bij van alles en nog wat. Waarom geef je als werkgever meer ondersteuning aan personeel in transitie, dan aan personeel met fertiliteitsproblemen, kanker of zware chronische aandoeningen? Dat is voor mij de essentie, en dan vind ik de uitleg 'omdat transitie' niet bijzonder veel bijdragen. En opnieuw: ik hamer hier niet op omdat ik vind dat transgenders dit niet verdienen. Ik hamer er op omdat ik vind dat anderen het even hard verdienen of nog meer nodig hebben, en dan kan je maar beter met een deftige reden komen waarom zij die ondersteuning niet krijgen. En nooit gedacht dat ik dat zou doen, maar dan stel ik effectief wel zoals @zwarten hierboven de vraag of het de werkgevers echt gaat om het welzijn van hun werknemers, of gewoon omdat het mooi staat.
 
Ik ga eigenlijk volledig met je akkoord en vind dat er gerust zo'n systeem voor chronische ziekte mag uitgewerkt worden, misschien wel geschaald naar gelang de ernst van de ziekte in kwestie, maar transitie is imo wel goeie onderbouwing voor transitieverlof net zoals fertiliteitsbehandeling dat zou zijn voor fertiliteitsverlof en scholing dat is voor educatieverlof en ...

Voor bedrijven is het idd een makkelijk signaal en goeie PR dat hen niet al te veel kost, idealiter zou zo'n systeem natuurlijk opgezet worden vanuit de overheid zelf.
 
Ik ga eigenlijk volledig met je akkoord en vind dat er gerust zo'n systeem voor chronische ziekte mag uitgewerkt worden, misschien wel geschaald naar gelang de ernst van de ziekte in kwestie, maar transitie is imo wel goeie onderbouwing voor transitieverlof net zoals fertiliteitsbehandeling dat zou zijn voor fertiliteitsverlof en scholing dat is voor educatieverlof en ...

Voor bedrijven is het idd een makkelijk signaal en goeie PR dat hen niet al te veel kost, idealiter zou zo'n systeem natuurlijk opgezet worden vanuit de overheid zelf.
Het is een goeie onderbouwing voor transitieverlof op zich ja, alleen niet voor waarom transitieverlof wel en fertiliteitsverlof niet (of kankerverlof of ...).
 
Akkoord maar dat kon je hiervoor ook al zeggen; waarom ouderschapsverlof, educatief, adoptie, sociaal, politiek, zorg, ... verlof wel en fertiliteitsverlof niet? Dat zijn keuzes die we als maatschappij maken maar die we idd gerust in vraag mogen stellen of uitbreiden.
 
Terug
Bovenaan