Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Is dat?
Ik vind dit niveau net hetgeen waarvan ik vind dat m'n stem het meest te zeggen heeft.
Je ziet de resultaten ook het snelst en iedereen kent toch wel iemand op de lijst.
Ik weet echt niet of apathie voor de politiek dé reden is.
Ben ik het niet mee eens.

Voor mij is het nut van stemmen voor de gemeente volledig nihil. Ik heb geen nood aan punten zoals : de kruispunten moeten beter gesnoeid worden, moeten meer verkavelingen verboden worden, er moeten minder asielzoekers opgevangen worden, de esteppers moeten geweerd worden uit e stadskern, tarieven van het zwembad, meer boetes tegen overlast, gemeentebelastingen verlagen, nieuwe fitsstraten aanleggen, ...

Allemaal zaken die voor mij voor elke belg en elke vlaming gewoon gelijk mag zijn.

Drie zes dubbel nul 😄 (postcode Genk)

Kunnen we bijna concluderen dat de stemtest vaker werd ingevuld dan het stembiljet zelf? 😅
Afwachten er werd vermeld dat er op sommige plaatsen die op papier stemmen er 60 - 70% is opgekomen.

Volgens mij gaat het veel verder dan een gebrek aan vertrouwen in de politiek. Het lijkt mij een maatschappelijke tendens te zijn waarbij:
  • veel mensen onverschillig zijn geworden tov die maatschappij
  • murw zijn geslagen door een zondvloed aan berichtgeving over miserie in het dorp, de stad, het land, de wereld, ...
  • het groepsdenken plaats heeft moeten ruimen voor het individualistisch denken
  • social media de grootste kanker blijkt te worden van de 21e eeuw
  • ...
Noem me gerust pessimist, maar ik zie de nabije toekomst toch somber in.

Groen blijft toch ook zo’n zakkenvullerpartij. “Enkel Vlaams Belang is uitgesloten, extreem linkse communisten zijn geen probleem.”

Die beide partijen hebben 0,0 bestaansrecht.

De opkomstplicht zal absoluut terug ingevoerd worden, want de opkomst gaat nu hard tegenvallen en veel politici/partijen gaan hier door wellicht gekloot zijn, dus allemaal stemmen die verloren zijn gegaan.
dat zou echt een compleet foute reactie zijn.
uw bevolking geeft hier het duidelijke signaal: als het niet moet, komen we liever niet stemmen. wat de reden ook is, dat is een geldig signaal he.

als ge dan als regering zegt: "dan gaan wij u dwingen", zijt ge niet democratisch.

niet gaan stemmen is ook een stem geven. niet elke afwezige is "apatisch" he. er zit ook een deel "geen enkele partij verdient mijn stem" in. of eht gevoel dat alles al op voorhand beslist wordt, geen proteststem willen uitbrengen, etc.

Denk dat dat inderdaad een reden is dat veel jonge mensen niet gaan
De reden is luiheid of dat je er geen fuck om geeft. Als het lukte in juni om te gaan stemmen ging het vandaag ook wel lukken. Of is er iets magisch gebeurd dat dat kind in oktober opeens zoveel meer zorg nodig heeft.

Het feit dat oa. veel bekende Antwerpenaren een partij zoals PVDA steunen baart me toch zorgen. De Taliban uitspraak van BDW was ongepast en onwaar, maar het is sowieso een partij die tegen de Westerse manier van leven is en sympathie heeft voor haatdragende régimes tegen het Westen.
Bekende mag je vervangen door gesubsidieerde, waarvan ene in ZA woont in beveiligde wijk en een ander appartement in Antwerpen verhuurt aan 120 euro per nacht :laugh:

En nee dat van de Taliban is gewoon de waarheid: ze steunen de vijand van de Amerikaan in Afghanistan, wel dat is de Taliban

Jos weet zelfs niet eens tot hoe laat ze kunnen gaan stemmen :rofl:

Volgens mij gaat het veel verder dan een gebrek aan vertrouwen in de politiek. Het lijkt mij een maatschappelijke tendens te zijn waarbij:
  • veel mensen onverschillig zijn geworden tov die maatschappij
  • murw zijn geslagen door een zondvloed aan berichtgeving over miserie in het dorp, de stad, het land, de wereld, ...
  • het groepsdenken plaats heeft moeten ruimen voor het individualistisch denken
  • social media de grootste kanker blijkt te worden van de 21e eeuw
  • ...
Noem me gerust pessimist, maar ik zie de nabije toekomst toch somber in.
Door de globalisering is het dorpsgevoel sterk vermindert.

En door die overinvloed aan politiek via sociale media is men idd murw geslagen en dat allemaal kotsbeu. En ja , voor jonge gezinnen zal het ook allemaal wel al organisatorisch moeilijker zijn, dus gaat men gewoon niet.

Goed dat er eindelijk geen opkomstplicht meer is. Het is een recht, daar een plicht van maken is ridicuul. Mensen die zich niet interesseren in politiek, stemmen met de opkomstplicht toch zonder kennis en kunnen het beleid verkloten voor de anderen.

Hopelijk helpt het ineens om het Vlaams Belang eindelijk eens aan de macht te laten komen in één of meerdere gemeenten.

Net Lydia Peeters nog een handje gegeven. Ze stond er maar beteuterd bij.
Na meer dan 20 jaar mss geen burgemeester meer. Ben benieuwd

Is dat?
Ik vind dit niveau net hetgeen waarvan ik vind dat m'n stem het meest te zeggen heeft.
Je ziet de resultaten ook het snelst en iedereen kent toch wel iemand op de lijst.
Ik weet echt niet of apathie voor de politiek dé reden is.
Ja vind ik ook wel. Hier hadden de vorige verkiezingen best wel ingrijpende gevolgen. Invoering van een circulatieplan waardoor de verkeersflow in de gemeente volledig veranderde, met allerlei neveneffecten. Het marktplein is nu een rustige plaats geworden waardoor daar de ene na de andere zaak sluit wegens geen passage meer. Mensen moeten vaak ver omrijden omdat de kortste weg niet meer te volgen is en bepaalde straten die daar helemaal niet op voorzien zijn krijgen nu massa's meer verkeer te verwerken. Quasi de volledige bebouwde kom is dan ook nog eens zone 30 geworden.

Net Lydia Peeters nog een handje gegeven. Ze stond er maar beteuterd bij.
Na meer dan 20 jaar mss geen burgemeester meer. Ben benieuwd

Nog een mede inwoner dus.

Het huidige bestuur kan goede resultaten voorleggen maar ben benieuwd naar hoever de negatieve spiraal van de VLD op lokaal vlak gaat doorwegen.

Benieuwd wat dit gaat geven voor de uitslag.
Ik denk dat veel van die proteststemmen gewoon niet meer zullen gaan stemmen nu?
Afwachten , dat is echt koffiedik kijken wie daar het slachtoffer van wordt.
Dit ook wel.
In de USA gingen bepaalde groepen kiezers juist méér stemmen de afgelopen 2 verkiezingen.
Er was een record totale opkomst in de laatste verkiezing.

Sociale media polarisatie kan ervoor zorgen dat de kiezer zodanig opgefokt wordt, dat hij zelfs zijn onnoemelijke luiheid overwint en gaat stemmen :laugh:

In België mbt lokale verkiezingen lijkt het mij iets dat twee kanten kan gaan.
Ik zou intuïtief denken:
- op het platteland: ineenstorting van de proteststem.
- in de steden met sterk polariserende campagnes (PVDA, Vlaams belang etc.), kopstukken die veel op sociale media verschijnen en/of ook veel in nationale media aanwezig zijn, zou de 'proteststem' wel eens kunnen standhouden.

Nog een mede inwoner dus.

Het huidige bestuur kan goede resultaten voorleggen maar ben benieuwd naar hoever de negatieve spiraal van de VLD op lokaal vlak gaat doorwegen.
Ze is quasi mijn buurvrouw.
Maar idd, benieuwd..
Zal blauw blijven, maar intern zie ik het nog wel schuiven naar Sofie VDW.
Ze hebben een week of 2 blijkbaar ook openlijk ruzie liggen maken in een brasserie

De reden is luiheid of dat je er geen fuck om geeft. Als het lukte in juni om te gaan stemmen ging het vandaag ook wel lukken. Of is er iets magisch gebeurd dat dat kind in oktober opeens zoveel meer zorg nodig heeft.
In juni zijn er veel minder zieken dan nu? Corona, kindervirussen, verkoudheden etc circuleren weer volop.

Ik had vannamiddag met een vriendin afgesproken (gecanceld). Haar 6 maand oude baby is flink ziek en ze heeft amper 15 min vannacht geslapen. Kan mij dan wel inbeelden dat gaan stemmen uw laatste zorg is :).

Terug
Bovenaan