Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Voor mij is het provinciale niveau een beetje zoals het Europese. Ik vind nog altijd dat het provinciale niveau zijn nut heeft, maar de impact, de bevoegdheden en de verkozenen staan te ver van ons bed.
het heeft imho nut als beslsisingsniveau voor sommige zaken (als iets kleinere regio's niet lukken), maar niet als verkiezingsniveau, daarvoor staat het te ver van je bed. Laat gewoon partijen op basis van resultaten in de kieskringen ook X aantal mandaten hebben op provincieniveau. Dan zou je daar zelfs nog bekwame dossiervreters kunnen plaatsen :).

1 jaar geleden in gemeente iets administratiefs gaan afhandelen bij een ambtenaar.
Nu krijg ik een (professioneel gemaakte) campagne e-mail van zijn officieel adres waarin hij me aanspreekt dat hij me goed heeft geholpen en dat hij zich verkiesbaar stelt voor partij X.

Mag dit zomaar? wtf eigenlijk :laugh:
Is een zware professionele fout:

De Geschillenkamer oordeelde dat het hergebruiken van gegevens die werden verkregen in het kader van een stedenbouwkundig project voor electorale doeleinden, ingaat tegen het finaliteitsbeginsel uit de AVG en legde naast een berisping ook een boete van 2000 euro op aan de burgemeester. Een andere zaak die de Geschillenkamer behandelde, betrof het gebruik door een burgemeester van gegevens die hij in de uitoefening van zijn functie had verkregen ten behoeve van een verkiezingscampagne. Deze contactgegevens stonden op een lijst van 476 personen die van 2012 tot 2018 op hem, in de hoedanigheid van burgemeester, beroep hadden gedaan.
De Geschillenkamer oordeelde dat het hergebruik voor verkiezingsreclame van gegevens die initieel in het kader van de uitoefening van een openbaar mandaat waren verkregen, een overtreding uitmaakte op de AVG. De Geschillenkamer legde naast een berisping ook een boete van 5000 euro op aan de burgemeester. Nog een andere zaak betrof de verzending door een schepen van een verkiezingsbrief aan 654 klanten wier gegevens hij had verkregen in het kader van een beroep dat hij parallel aan zijn openbaar mandaat uitoefende. Ook hier oordeelde de Geschillenkamer dat het hergebruik van een klantenbestand voor verkiezingsreclame 4 Nota over verkiezingen (augustus 2024) een overtreding uitmaakte op de AVG. De Geschillenkamer legde naast een berisping ook een boete van 5000 euro op aan de schepen.
Een laatste noemenswaardige zaak betrof het geval van een gewezen burgemeester die in 2019 een e-mail met verkiezingspropaganda voor zijn kandidatuur voor de provincieraad stuurde naar een inwoner op diens persoonlijk e-mailadres. Het emailadres was verzameld naar aanleiding van een verzoek om informatie die de betrokkene in 2014 aan het secretariaat van de toen nog dienstdoende burgemeester had verzonden om een openbare netheidskwestie te signaleren. Op het moment van de verzending van het bericht was de ex-burgemeester echter geen burgemeester meer. De Geschillenkamer was van oordeel dat een lijst van burgers die in contact stonden met de gemeente verwerkt had moeten worden met het strikte doel de vragen van burgers te beantwoorden, niet om verkiezingspropaganda toe te sturen aan betrokkenen. Nadat de ex-burgemeester in hoger beroep was gegaan, besloot het Marktenhof evenwel tot de vernietiging van de beslissing van de Geschillenkamer. Het Marktenhof oordeelde onder andere dat de administratieve geldboete van € 5.000 disproportioneel was.

Klacht indienen kan hier: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/contact

Voor zo'n zaken vind ik het wel belangrijk dat je klacht indient, ongeacht de politiek partij waarover het gaat. Dit is misbruik van je macht als ambtenaar en kan gevaarlijk zijn. Het zal je weinig moeite kosten en als je het liever zelf niet doet, kan je nog altijd contact opnemen met een partijlid van een tegenpartij, die zullen zo'n dossier graag zien :).

Klacht indienen kan hier: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/contact

Voor zo'n zaken vind ik het wel belangrijk dat je klacht indient, ongeacht de politiek partij waarover het gaat. Dit is misbruik van je macht als ambtenaar en kan gevaarlijk zijn. Het zal je weinig moeite kosten en als je het liever zelf niet doet, kan je nog altijd contact opnemen met een partijlid van een tegenpartij, die zullen zo'n dossier graag zien :).

Bedankt voor de info, vind het zelf ook niet kunnen (zoals je zegt, maakt niet uit welke partij maar gaat eerder om het principe).
Als ik dit zelf zou doen via de contacten die ik in mijn job heb zou ik bijvoorbeeld stante pede ontslagen worden.

Heb al formeel klacht ingediend bij de gemeente zelf, zij gingen het dan via hun ombudsdienst nakijken en tot oplossing komen.

Raad je alsnog aan om via gegevensbeschermingsautoriteit klacht neer te leggen, of gaat dat dan 'dubbel' zijn?

Hoe komt deze persoon zelfs op als lijsttrekker. Jesus christ.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240920_92426290

D6ElWCy.png

D6ElWCy.png
"De dalende kwaliteit van het onderwij".

Ik vind het wel sterk hoe ze dat gewoon hebben gelaten zoals deze persoon dat heeft ingevuld. Het bevestigt ook wel wat vooroordelen, niet dat ik sowieso al een hoge pet op had van gemeentepolitiek maar dit is wel een beetje "scraping the barrel"

Nu goed in een buurgemeente hier komt (ook voor VB) een personage op waarmee ik nog heb getraind. Gelijkaardig profiel: ongeschoolde arbeider die dan te pas en te onpas wat racistische uitspraken deed waaruit vooral bleek dat hij weinig besef had van de wereld. Was ook grote fan van Kadyrov, zal nu waarschijnlijk ook wel van mening zijn dat Poetin een held is die door een of ander duister complot wordt tegengewerkt.

D6ElWCy.png

Haha, toen ik de lijsttrekkers in Brugge bekeek ook grote ogen getrokken bij de lijsttrekker van VB hier. Blijkbaar zit Brugge ook in de klauwen van woke, klimaathysterie en vluchtelingen. Maar het grappigste vond ik zijn favoriete vakantiebestemming: "Vlaanderen en de Vlaanderen ontstolen plaatsen zoals bijvoorbeeld Cap Blanc Nez."

Haha, toen ik de lijsttrekkers in Brugge bekeek ook grote ogen getrokken bij de lijsttrekker van VB hier. Blijkbaar zit Brugge ook in de klauwen van woke, klimaathysterie en vluchtelingen. Maar het grappigste vond ik zijn favoriete vakantiebestemming: "Vlaanderen en de Vlaanderen ontstolen plaatsen zoals bijvoorbeeld Cap Blanc Nez."
Hoog tijd verdorie om witzand terug te annexeren. Ik vraag mij af tot waar in de tijd die grenzen dan terug gaan.

Ik zag daarjuist de reclame voor het gemeentedebat op VTM.
Ik dacht even dat ik de teletijdmachine naar juni had genomen.

verassingen? Krijg je het zo warm van de politici?
Niet echt - maar anderzijds is er ook weinig gekend van het grootste deel van de kandidaten zelf, in het beste geval kan je hier en daar wat standpunten lezen of ken je persoonlijk een handvol kandidaten. Je kan de gemeenteraad bijwonen maar ja - wie doet dat?

Je merkt bij gemeenteraadsverkiezingen ook gewoon veel platte opportuniteit - kleffe foldertjes, een massa affiches en ander drukwerk, social media, op de koop toe nog dat verrassingspakket of andere prularia - ik zit daar echt niet op te wachten, ik zou gewoon graag stemmen op mensen die zich inzetten, verfrissende doch realistische ideeën aanbrengen/uitvoeren en de gemeenten/steden een goede richting geven, de belangen nationaal te verdedigen. Liever dus meer energie in bestuur en minder in de rest - maar zo raak je blijkbaar niet verkozen. Het beeld dat ik schets is uiteraard te naïef, praktisch werkt het zo niet.

Op lokaal niveau kan je toch wel één en ander beslissen om het wat aangenamer, veiliger, netter, vlotter, aantrekkelijker .... te maken. Ze zijn ook goed geplaatst om beoordelingen te maken - bekwame mensen zijn dus wenselijk.

Op de avondschool kwam JJ De Gucht op bezoek een aantal jaar terug - om stemmen te scoren, kwam dan een praatje maken en dat belande bij de verkeersdoorstroming/verkeersveiligheid in Aalst - bleek dus dat veel mensen van de avondschool best wat input en suggesties konden geven - in tegenstelling tot JJ De Gucht zelf. Uiteraard een publiek dat daar elke dag mee te maken had en een thema dat in elke stad leeft. Daar zijn eerder stemmen verloren i.p.v. gewonnen. Maar los van het resultaat had je toch een duidelijker beeld van zijn "visie" over dat thema.

Ik heb geluk want ik mag daar op stemmen :love:
@gumball4000 jij ook!
Laat het uit.
Ik zal wel op groen stemmen zodat er hier niet meer gekapt wordt haha 😂 #hypocriet.

Deze ochtend zijn er mensen bij ons komen aanbellen. Zag via de camera dat ze van een politieke partij waren..mooi niet geopend. Dat bedelen voor wat stemmen..jeezes. ik zal online wel opzoeken op wie ik stem.
Zal trouwens hoogst wss dezelfde zijn als nu 🙃

Terzijde, weird, zie uw bericht nu pas.m, per toeval. Zelfs geen melding van gekregen.

“Slay of slaai?”: Herman De Croo met baseballpat roept in opvallende video burgers op om te gaan stemmen

How low can you go. Hoe kunt ge de politiek nog serieus nemen..
Alles om onder de kiesdrempel te geraken he.

(Een poging om zogenaamd dichter bij de burger te staan zekers.
Vervreemd, bereikt men leukweg het omgekeerde.)

“Slay of slaai?”: Herman De Croo met baseballpat roept in opvallende video burgers op om te gaan stemmen

Doe gewoon normaal dat is al raar genoeg.

Ik heb het gewoon niet kunnen uitkijken, teveel cringe voor een zaterdagmiddag.

Terug
Bovenaan