Geluid valt valt af en toe weg Denon reciever

HUSKE

Well-known member
Ik heb al een tijdje een Denon reciever die met HDMI verbonden is met mijn TV en dat werkt geweldig. Maar sinds een aantal weken valt me op dat het geluid af en toe wegvalt, dat is dan een heel korte tijd, 0,1s ofzo, maar wel hoorbaar. De intervallen kunnen zijn random, op een TV avond kan het eens 2x voorvallen of zelfs niet.
Dacht eerst aan een hitteprobleem, maar ook met de kast volledig open valt dat voor. Als ik na een aantal uur de kast eens open doe, dan is de denon overigens lauw, sub 35 graden en de lucht in de kast is gewoon kamertemp. De achterkant is overigens grotendeels opengemaakt.
Dit komt ook voor op alle devices, PS5, XSX, Telenet decoder of TV apps.
Iemand een idee waar dat vandaag kan komen?

Setup:
- Denon DRA-800H reciever (3 maanden oud)
- 2x Klipsch RP-6000f speakers (zou er niets mee te maken mogen hebben)
- Samsung 75" Q80T (jaar oud)
- TV en reciever zijn verbonden via HDMI op de eARC poort van de TV, alle apparaten zitten aangesloten op TV
 
Lijkt mij gewoon het typische hdmi handshake issue.. je kan eens proberen om hdmi cec uit te zetten in de receiver, je kan dan nog steeds Earc gebruiken
 
Mogelijks moet je de HDMI kabel eens vervangen.

edit: wat @demon326 zegt dus, hoogst waarschijnlijk gewoon de connectie die er even uit vliegt. en CEC (geen idee hoe dat bij Samsung noemt, de instelling om 1 afstandsbediening te gebruiken...) is daar vaak de boosdoener van.
 
Zal dan eens kijken of CEC aan of uit staat, dacht dat dat al uit stond omdat dat massieve problemen gaf op de HW-Q80R Samsung soundbar, maar mss is het terug aangegaan na een update.. Ik heb inderdaad wel de kabel een tijdje geleden vervangen (door een nieuwe) toen ik de TV aan de muur heb gehangen. Daar kan ik helaas wel niet zo goed aan :(.
 
waarschijnlijk is het inderdaad een HDMI instelling die de culprit is, MAAR

er zijn veel mogelijke storingen, enkele die ik al heb meegemaakt:

- HDMI connector is beschadigd (bij mij was dat zichtbaar met 'white spots' die op random momenten in beeld sprongen (opgelost door nieuwe HDMI)
- lange HDMI kabel interferentie: beeld viel soms even weg, als uw geluid door dezelfde HDMI gaat dan die ook (opgelost door optical HDMI)
- interferentie van een microgolf oven of een ijskast/diepvriezer: bij mijn vader heeft dit de electronica IN DE TV kapot gemaakt, hier hebben we zeer lang op moeten zoeken maar er worden toch nog wel wat (E)M-velden gecreëerd door microgolfovens en koel/hitte-apparaten die elektrisch gestuurd zijn. (opgelost door magnetische afscherming toe te voegen.)
 
Idem hier met een 2017 Sony TV en een Denon AV receiver, via hdmi arc geconnecteerd. CEC is geactiveerd omdat de receiver in een kast zit en de Denon IR remote dus niet werkt. Geluid valt idd af en toe weg voor minder dan 1 seconde.

Ik heb wel zo'n IR repeater, die perfect werkt voor een digicorder en een mediaspeler, maar op de Denon werkt dat zo goed al nooit. Ik heb de led transmitter al overal gehangen maar krijg het niet werkende. Daarmee zou ik CEC kunnen afzetten.
 
Ik heb het nog niet onderzoch, maar heb idd wel nieuwe HDMI kabels gebruikt.
Als ik radio of spotify stream heb ik het nog nooit gehoord. Dus zal wss wel de kabel zijn aangezien niets anders veranderd is.
 
Terug
Bovenaan