Gelijkvormigheidsattest verkrijgen

Chris_147

Well-known member
Ik heb een MGF op het oog uit 1997 die in NL staat en origineel NL wagen is.
Heeft Europees goedkeuringsnummer, dus zou ook Europees gelijkvormigheidsattest (CoC) moeten hebben.
Alleen vonden die Nederlanders dat toen allemaal niet zo belangrijk, dus kreeg men dat niet bij levering of deed men dat verloren.

Om de wagen op gewone platen in te schrijven heb ik dat wel nodig.
Verschillende mogelijkheden:
- validatiekeuring laten doen. Heb ik al eens laten doen voor een oudere wagen uit Frankrijk, kostte enkele jaren geleden 220 euro.
- attest verkrijgen bij MG. MG België heeft al laten weten dat zij dat niet kunnen want SAIC heeft MG overgenomen, maar enkel de merknaam, niet al de rest. MG NL heeft nog niets laten weten (zij zouden dit eigenlijk moeten geven, niet MG BE), maar ik verwacht er niet veel van.
- CoC online kopen, bij bvb https://www.eurococ.eu/en/. Ik heb de chassisnummer ingegeven en zij zouden dus een gelijkvormigheidsattest kunnen afleveren voor 330 euro. Maar hoe kan dat eigenlijk? Zij zijn niet de fabrikant. Op het CoC staat de chassisnummer, dus zij moeten zelf een attest in mekaar brouwen, toch?
Is dat dan geen document fraude?

Wij hebben een Nederlandse import, ook zonder coc. Laatste keuring hebben wij gewoon de import papieren getoond en ze hebben er niets van gezegd dat we geen coc hebben.

Dat laatste heb ik geen ervaring mee. Ik stel me dezelfde vragen daarover als jou.
Eerdere 2 zaken wel al eens gedaan.
MG NL is je beste eerste optie, maar doordat dit nu voor de rest Chinezen zijn, geen idee of ze die moeite willen doen...

Maar waarom niet op O-plaat via behva, dan heb je 't niet nodig lijkt me.
Enige wat je niet mag doen ermee is woon-werk-verkeer, maar zelfs daarop is 0,0 controle (mogelijk).

Dat laatste heb ik geen ervaring mee. Ik stel me dezelfde vragen daarover als jou.
Eerdere 2 zaken wel al eens gedaan.
MG NL is je beste eerste optie, maar doordat dit nu voor de rest Chinezen zijn, geen idee of ze die moeite willen doen...

Maar waarom niet op O-plaat via behva, dan heb je 't niet nodig lijkt me.
Enige wat je niet mag doen ermee is woon-werk-verkeer, maar zelfs daarop is 0,0 controle (mogelijk).
O-plaat is pas vanaf 30 jaar.

Wij hebben een Nederlandse import, ook zonder coc. Laatste keuring hebben wij gewoon de import papieren getoond en ze hebben er niets van gezegd dat we geen coc hebben.
Als je een wagen die ingeschreven was in een ander EU-land importeert, dan kan die inderdaad vrijgesteld worden van CoC. Dan staat dit als opmerking op het keuringsattest. Been there, done that.
Ingevoerde voertuigen eerder ingeschreven in een andere lidstaat van de Europese Unie dienen niet in het bezit te zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC, tenzij deze voertuigen na deze inschrijving werden verbouwd.
https://www.autoveiligheid.be/documenten/gelijkvormigheidsattest-certificate-of-conformity-coc

Dat is wel raar.
Ik zie dat inderdaad op het keuringsattest van de wagen van mijn dochter die uit Duitsland ingevoerd is (had wel CoC)

Maar ik heb enkele jaren geleden een Honda Prelude van 1992 uit Frankrijk ingevoerd.
Op O-platen kon inderdaad zonder CoC, maar op gewone platen kon niet zonder CoC.
CoC van Honda België was niet goed genoeg want er was geen typeplaatje waar die goedkeuringsnummer op stond. Sticker mocht ook niet.
Ik heb uiteindelijk die validatiekeuring laten doen en dan kreeg ik ... een sticker in de deur.
Misschien omdat die nog ouder was en er toen nog geen Europese Unie was op gebied van wagens? (die Honda had dus geen Europese goedkeuring)

Het probleem is dat je het nooit zeker weet bij de keuring: hangt allemaal af van wie je voor je krijgt.

Kijk eens of op het Nederlands kentekenbewijs bij de rubriek “K” het Europese nummer ingevuld is? Indien ja kan je een tweedehandskeuring doorlopen zonder de coc.
Er moet natuurlijk wel een plaatje zijn met die nummer.

Damn, bij K staat niets ingevuld.
Rare situatie: op het plaatje wel een Europese typegoedkeuringsnummer, maar op geen enkel document vermeld.

Ondertussen ook wel contact gehad met de MG club en die hadden ook contact met BEHVA, die misschien een brief voor de keuring konden maken. Ik ben benieuwd.
Anders zal het de validatiekeuring worden.

Terug
Bovenaan