Gegeerde gemeenten en steden

Liefst van al zou ik ergens wonen aan een vallei, in bosrijk gebied met een riviertje en een meer.

Een ruime woning met heel grote tuin waar achteraan een dok ligt met een boot(je) om op dat meer te kunnen varen.

Geen enkele buur binnen pakweg 1km rond mij. Zodat ik zoveel lawaai kan maken als ik wil, en in mijne volledige puren kan rondlopen zonder dat iemand mij kan zien.

Laat ons zeggen op een km of 5-10 van een middelgrote gemeente/stad met voldoende winkels.
 
Lawaai maken in een vallei dat geluid kan kilometers ver gaan. Dat weet ik van iemand die in de Ardennen woont.
 
Idem. En als je in Gent moet zijn kan je gewoon naar het centrum wandelen.

Dat vind ik dus net het nadeel aan het miljoenenkwartier. Bekeken door een studentenbril zou je dat nog "centraal" kunnen noemen (omwille van Sint-Pietersstation, campussen in de buurt, etc.), maar voor de rest ligt dat toch helemaal niet zo dicht bij Gent-centrum? Ik daag je uit om te voet naar de korenmarkt te stappen, dat is absoluut geen "wandelafstand". Je hebt daar ook geen/weinig charmante cafeetjes in buurt ofzo.

Een heel mooie wijk met mooie statige huizen, maar het mist het aspect "te voet naar de stad". En dan kun je evengoed in een andere deelgemeente van Gent wonen.
 
Moest geld echt geen probleem zijn kocht ik zo een grote loft op het Nieuw Zuid of het Eilandje (Antwerpen) voor in de winter/koudere/donkere periodes.
Voor de warmere periodes eerder ergens in de ruime omgeving van Kontich - Hove - Bouchout of Schoten - Schilde - Sint-Job-int-Goor. Toch nog relatief dicht bij 't Stad, maar ook genoeg ademruimte.

Realistisch gezien zal het wrs ergens tussenin zijn, Wilrijk ofzo.
 
Dat vind ik dus net het nadeel aan het miljoenenkwartier. Bekeken door een studentenbril zou je dat nog "centraal" kunnen noemen (omwille van Sint-Pietersstation, campussen in de buurt, etc.), maar voor de rest ligt dat toch helemaal niet zo dicht bij Gent-centrum? Ik daag je uit om te voet naar de korenmarkt te stappen, dat is absoluut geen "wandelafstand". Je hebt daar ook geen/weinig charmante cafeetjes in buurt ofzo.

Een heel mooie wijk met mooie statige huizen, maar het mist het aspect "te voet naar de stad". En dan kun je evengoed in een andere deelgemeente van Gent wonen.
Ik woonde vroeger bij mijn ouders thuis aan Ivago wat nog een stuk verder wandelen is van het centrum (misschien wel het dubbele). Ik heb dat tijdens bv de Gentse Feesten echt heel regelmatig gewandeld. Of bv van Gent Sint-Pieters als de bus niet kwam en/of het was goed weer.
Op een uurtje stond ik thuis.


Een half uur wandelen en net geen 3 km is toch easy peasy? Ik heb er mijn oude route eens naast gelegd en da's een uur wandelen en 5 km.
 
Ik zou zowiezo in een deelgemeente van Kortrijk willen wonen of in Kortrijk zelf mits rustige wijk en wat ruimte.
Onze voorkeur ging naar Bellegem, Rollegem, Marke of Heule en dat is het geworden ook.
Op 5 min ben je op de autosnelweg of in Kortrijk en toch sta je tussen de velden als je naar het einde van de straat wandelt.
In Kortrijk zou ik wel willen wonen in de buurt van het openluchtzwembad. Daar is er een gigantisch groot stuk landgoed van een heel rijke familie waar ik toch direct zou willen wonen als geld geen punt was. En dicht bij het centrum en ook dicht bij de ring. En dan nog eens aan de leie.
Nadeel is wel dat er nog een fietspad is tussen je grond en de leie.
 
Ik heb zelf drie jaar terug de stap gezet om te gaan wonen in een "redelijk" gegeerd stuk van Brugge centrum, genaamd de "Sint-Anna wijk". Je hebt er alle voordelen van te wonen in een kleine centrumstad, maar toch net ver genoeg van het extreem toeristisch gedeelte van de stad. Ik woon vlakbij de vesten en de molens, maar als ik vijf minuten wandel ben ik toch vlakbij de winkels, musea etc. Contradictorisch is mijn straat kalmer (je hoort er niets) vergeleken met toen ik op de "boerebuiten" woonde.
 
De huizen in wijken zoals Kapellen Bos stonden me altijd enorm aan. Al zit je hier wel weer 40 minuten rijden de stad.
 
Dat vind ik dus net het nadeel aan het miljoenenkwartier. Bekeken door een studentenbril zou je dat nog "centraal" kunnen noemen (omwille van Sint-Pietersstation, campussen in de buurt, etc.), maar voor de rest ligt dat toch helemaal niet zo dicht bij Gent-centrum? Ik daag je uit om te voet naar de korenmarkt te stappen, dat is absoluut geen "wandelafstand". Je hebt daar ook geen/weinig charmante cafeetjes in buurt ofzo.

Een heel mooie wijk met mooie statige huizen, maar het mist het aspect "te voet naar de stad". En dan kun je evengoed in een andere deelgemeente van Gent wonen.

20-25minuten te voet is toch niks? Anders pak je de tram als het regent of de velo. Allezja, ik ben ook wel een wandelaar. Alles minder dan 30minuten wandelen, is wandelafstand voor mij :p. Dat is natuurlijk anders als je kleine kinderen hebt natuurlijk maar voor kleine kinderen is het echte centrum van Gent eigenlijk niet echt plezant. Enkel de ijsjes en die bellenblazer. Ze hebben nu wel een ietsjes beter speeltuintje gezet in Baudelo maar ik vind het nog relatief weinig eigenlijk voor kinderen.


Er zijn wel een paar toffe cafétjes daar in de buurt. Er is een boardgamecafé in de Voskenslaan bijvoorbeeld. Paar ouderwetse bruine kroegen in De Pintelaan als je een dorpscafé ambiance wilt. Ghelamco is 10 minuutjes met de velo als je voetbal wil zien.
Stuk of drie Delhaizes, Gent-Sint-Pieters en Aldi vlakbij wandelafstand, Je hebt genoeg "snacks" daar (frietkoten, broodjeszaken, pitta's,... en paar kleine restaurantjes.). Soms een goed zomerterras in Citadelpark of naast de ijspiste.


Het enigste wat je daar echt mist vlakbij, is een echt groot stuk natuurlijk groen. Maar je hebt sowieso niet echt veel natuurlijk groen in Gent. Je moet al naar de Vinderhoutse bossen gaan voor een het bosgevoel te hebben..

Ik hecht nu wel veel belang aan een goed treinstation vlakbij.



De Macharius-wijk in Gent lijkt mij ook wel nice maar wel wat soms raar volk door Gent-Dampoort :p en alles voelt daar wel ietsjes benauwd op elkaar.
 
In Kortrijk zou ik wel willen wonen in de buurt van het openluchtzwembad. Daar is er een gigantisch groot stuk landgoed van een heel rijke familie waar ik toch direct zou willen wonen als geld geen punt was. En dicht bij het centrum en ook dicht bij de ring. En dan nog eens aan de leie.
Nadeel is wel dat er nog een fietspad is tussen je grond en de leie.
Als geld echt geen issue was, geef me dan maar een van de vele kasteeltjes in de omgeving.
Ofwel ergens in de Wolvendreef gaan wonen, daar staan ook heel riante dingen.
Van de Rodenburg snap ik dan weer niet dat dat zo'n chique wijk is, je zit daar letterlijk ingesloten door autosnelwegen. Die moeten toch heel wat meer fijn stof binnen happen.
 
Ik zou nergens liever wonen dan hier eigenlijk.
Vlakbij de E40, op kwartiertje van de zee (oostende of de haan) en Brugge centrum.

En vooral: ver ver weg van BXL. (what a hellhole)
 
In Kortrijk zou ik wel willen wonen in de buurt van het openluchtzwembad. Daar is er een gigantisch groot stuk landgoed van een heel rijke familie waar ik toch direct zou willen wonen als geld geen punt was. En dicht bij het centrum en ook dicht bij de ring. En dan nog eens aan de leie.
Nadeel is wel dat er nog een fietspad is tussen je grond en de leie.
Ga je de familie Bert (Kinepolis) uit hun huis zetten, ja?
 
In Kortrijk zou ik wel willen wonen in de buurt van het openluchtzwembad. Daar is er een gigantisch groot stuk landgoed van een heel rijke familie waar ik toch direct zou willen wonen als geld geen punt was. En dicht bij het centrum en ook dicht bij de ring. En dan nog eens aan de leie.
Nadeel is wel dat er nog een fietspad is tussen je grond en de leie.
en het voetbalveld van de wikings :)
heb in mijn jonge jaren daar nog moeten fluiten (scheidsrechter). Dat was een gewestelijke jeugdploeg die met de bus! naar verplaatsing werd gebracht. Al de spelers hadden een dubbele voornaam (wedstrijdblad).
 
Als geld echt geen issue was, geef me dan maar een van de vele kasteeltjes in de omgeving.
Ofwel ergens in de Wolvendreef gaan wonen, daar staan ook heel riante dingen.
Van de Rodenburg snap ik dan weer niet dat dat zo'n chique wijk is, je zit daar letterlijk ingesloten door autosnelwegen. Die moeten toch heel wat meer fijn stof binnen happen.
Ipv wolvendreef zou ik eerder op t hoge gaan zoals @Caracalla , daar heb je dan nog het verre uitzicht.

Ga je de familie Bert (Kinepolis) uit hun huis zetten, ja?
Jep ik wou de naam nu nog net niet uittypen :D , alleen heb ik geen flauw idee hoeveel je zou mogen betalen voor zo’n gigantisch gebied in de stad.

en het voetbalveld van de wikings :)
heb in mijn jonge jaren daar nog moeten fluiten (scheidsrechter). Dat was een gewestelijke jeugdploeg die met de bus! naar verplaatsing werd gebracht. Al de spelers hadden een dubbele voornaam (wedstrijdblad).
Is dat dan een nadeel?
 
Terug
Bovenaan